Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aankoop advies

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: aankoop advies

Oorspronkelijk geplaatst door efbeo Bekijk bericht
    MAW: schoenmaker blijf bij je leest. In dit geval, 'kunstenares' blijf bij je borstel, maak als eens een kunstwerkje méér en betaal er een bekwame fotograaf mee, (fotograaf die weet wat kleurenreproductie betekent...)
    :-)
    Daar geloof ik nu eens geen bal van ... wat men zelf doet met eigen gedrevenheid, dat doet men beter ... en een "bekwaam" fotograaf inhuren? werkelijk? toon ze mij ... ik zal graag hun hand schudden vooropgesteld dat die dun gezaaiden vooralsnog te betalen zijn ... komaan zeg!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lut1 Bekijk bericht
      Beste, besef dat het niet simpel is om dit te realiseren,............ Mijn budget is niet alleen voor het toestel maar lens of lenzen en eventueel toebehoren.
      Dan lijkt me je budget wel héél erg beperkt als je alles daarmee wilt aanschaffen
      Wordt een moeilijke, zoniet onmogelijke, opgave voor dat budget

grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lut1 Bekijk bericht
        dank je wel voor de info, A6600 is boven mijn budget. De A6400 had ik al eerder in het vizier maar voor ik iets aankoop wil ik alle mogelijkheden bekijken, tenslotte koop ik niet elk jaar een nieuw toestel
        A6400 is inderdaad een optie, en A6300 vind ik ook een prima toestel (zodanig zelfs dat ik geen enkele reden vind om een "upgrade" naar iets anders te doen).

Beide zijn trouwens ook tweedehands te vinden, waardoor je al heel wat kan uitsparen op de aankoop.
        Daar een 18-135/3.5-5.6 of 16-70/4 bij en je kan aan de slag. Persoonlijk verkies ik die 16-70/4, o.a. vanwege de vaste f/4 en 16mm, maar de andere lens heeft natuurlijk meer tele.

Niet bang zijn om ermee te starten, wat er ook geschreven wordt. Gewoon beginnen en al doende leren.
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

MAW: schoenmaker blijf bij je leest. In dit geval, 'kunstenares' blijf bij je borstel, maak als eens een kunstwerkje méér en betaal er een bekwame fotograaf mee, (fotograaf die weet wat kleurenreproductie betekent...)
          écht? sorry hoor... lijkt me nogal denigrerend. Of een schilderes niet weet wat kleurenreproductie is???
          En eens je setup gemaakt en je licht uitgemeten, kan je al je schilderijen één na één fotograferen. Dit is technisch fotograferen hé..
          "bekwame fotograaf"... je onderwerp beweegt niks en je camera staat op statief... alle tijd van de wereld om dat goed te doen.
          Gewoon kennis opdoen van wat en hoe. Cursus/boeken/youtube/...

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Dan lijkt me je budget wel héél erg beperkt als je alles daarmee wilt aanschaffen
          Wordt een moeilijke, zoniet onmogelijke, opgave voor dat budget

grts
          Sieg
          Daar ben ik niet mee akkoord sieg. Je kan voor 1500 euro een volledige "uitzet" kopen: camera, 50mm lens, statiefje, 2 kleine softboxen met flitsers op statief(eventueel met manuele speedlights + trigger als de schilderijen niet te groot zijn), en een lichtmetertje.
          Als je rondkijkt op tweedehandssites en/of instapmateriaal koopt. Uiteraard heb je dan geen state of the art top-level high-end materiaal. Enkel de basics.
          Vergelijk het met een auto: waarschijnlijk hoeft TS geen Mercedes-S, maar is ze met een occasie VW Polo al goed gesteld voor hetgeen ze wil doen.
          In plaats van lightroom en photoshop gebruik je open-source software zoals darktable en gimp. Voor basisaanpassingen is dat ruim voldoende.

@Lut: tot hoe groot zijn je schilderijen? Dat is belangrijk in functie van eventueel flitsmateriaal.
          www.freddyhelsen.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
            Daar geloof ik nu eens geen bal van ... wat men zelf doet met eigen gedrevenheid, dat doet men beter ... en een "bekwaam" fotograaf inhuren? werkelijk? toon ze mij ... ik zal graag hun hand schudden vooropgesteld dat die dun gezaaiden vooralsnog te betalen zijn ... komaan zeg!
            Een reden te méér... als ze dun gezaaid zijn, dan heeft het vooral geen zin om eraan te beginnen (tenzij met een drie- viervoud aan budget) . Bovendien blijf je met het probleem dat misschien op je eigen duur EIZO scherm de kleuren juist zitten, maar al helemaal niet op 'al' die andere schermen op de www. De enige correcte manier om je 'kunstwerk' te tonen is in IRL en dan nog onder de 'juiste' lichtomstandigheden. Zelfs een aantal musea/kunstgalerieën slagen daar niet in. Of in fotografietaal: "een beeld is pas een beeld als het geprint is en onder de juiste lichtomstandigheden getoond wordt". (de juiste kleur tonen in de digiwereld is een utopie, tenzij op je eigen scherm).
            https://efbeo.wordpress.com

Comment

[QUOTE=ddyhel;4760108]écht? sorry hoor... lijkt me nogal denigrerend. Of een schilderes niet weet wat kleurenreproductie is???
              En eens je setup gemaakt en je licht uitgemeten, kan je al je schilderijen één na één fotograferen. Dit is technisch fotograferen hé..
              "bekwame fotograaf"... je onderwerp beweegt niks en je camera staat op statief... alle tijd van de wereld om dat goed te doen.
              Gewoon kennis opdoen van wat en hoe. Cursus/boeken/youtube/...

Uiteraard is dit technisch, mits 4 flitsers van uitstekende kwaliteit, 1 goed statief, een redelijke ruimte, een uitstekend kleurenscherm... en dan zijn we nog niet aan het fototoestel. En blijft het probleem: in welke omstandigheden gaat de 'beholder' de reproducties bekijken (geprint? op scherm?)
              https://efbeo.wordpress.com

Comment

Nog even een toelichting waarom een korte macrolens beter is dan een zoomlens van dezelfde prijsklasse.
                Macro lenzen worden meestal 'gemarket' als dichtbijopname objectieven. OK. Dit kun je eigenlijk beter doen met bv. een gewone zoomlens en een tussenring.
                Veel beterkoop. Dat is echter niet het hele verhaal. 'Macro' lenzen - en daar steekt het prijskaartje in - (meer glas om het goed te krijgen / daarom bestaan er AFAIK geen echte 'zoom' macrolenzen) zijn flatfield (vervormingsvrij) in het dichtbij bereik (zowat vanaf 1:10 vergroting) en bij grote diafragmas. Maw deze objectieven worden bj voorkeur als reproductielenzen gebruikt juist om dat ze idd. weinig vertekening dichtbij hebben en (mss. hier van minder belang) goed werken met grote opening (minder (UV) licht - essentiëel van belang bij oude kunstwerken die bij reproductie speciaal licht vereisen)
                YMMV
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Interessante toelichting Nerdifant. Ik heb daar een vraag over: hoe verhoudt zich dat tot de lenscorrecties in Photoshop?
                  Ik heb al enkele keren schilderijen gefotografeerd voor iemand, telkens met een 50mm prime lens (op fullframe camera). Perfect resultaat.
                  Wat bedoel jij met een korte macrolens?
                  www.freddyhelsen.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ddyhel Bekijk bericht
                    Interessante toelichting Nerdifant. Ik heb daar een vraag over: hoe verhoudt zich dat tot de lenscorrecties in Photoshop?
                    Ik heb al enkele keren schilderijen gefotografeerd voor iemand, telkens met een 50mm prime lens (op fullframe camera). Perfect resultaat.
                    Wat bedoel jij met een korte macrolens?
                    Wslk. zal dit idd. op te lossen zijn met photoshop, volgens mij tijdrovend wegens precisiewerk. En je moet precies weten welke vervorming te corrigeren (ton, kussen, coma, CA, SA)
                    Ik heb ooit een postzegelverzameling gereproduceerd, had niet zoveel zin in postprocessing ( :-p ). Nu, voor een 'paar' reproducties wslk. de betere oplossing
                    Met een korte macrolens bedoel ik (ff) 50-60mm brandpunt - met langere macrolens brandpunten (90-105-180mm) heb je uiteraard ook goede resultaten maar mss. overkill (qua prijs) voor de toepassing. Voor de postzegelverzameling (ik ben een nikonian) gebruikte ik een nikkor 60mm 2.8.

YMMV
                    NB: voor de TS:
                    CA is chromatische aberratie (een belangrijke lensfout voor correcte kleurweergave)
                    SA is sferische aberratie (een belangrijke lensfout ivm. scherpte)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                      Wslk. zal dit idd. op te lossen zijn met photoshop, volgens mij tijdrovend wegens precisiewerk. En je moet precies weten welke vervorming te corrigeren (ton, kussen, coma, CA, SA)...
                      Photoshop/camera-raw en lightroom herkenen de gebruikte lens, en er zit een tool in om een lenscorrectie ineens toe te passen tijdens het importeren. Al voer je een reeks foto's in die je met 5 verschillende lenzen hebt gemaakt, toch zullen de programma's elke keer alle vervormingen van de betreffende lenzen automatisch juist corrigeren. 1 keer instellen in een importprofiel: daarmee maak je eigenlijk een soort "filter" waarmee je tijdens de import al verschillende aanpassingen kan doen.
                      www.freddyhelsen.be

Comment

Photoshop/camera-raw en lightroom herkenen de gebruikte lens, en er zit een tool in om een lenscorrectie ineens toe te passen tijdens het importeren. Al voer je een reeks foto's in die je met 5 verschillende lenzen hebt gemaakt, toch zullen de programma's elke keer alle vervormingen van de betreffende lenzen automatisch juist corrigeren. 1 keer instellen in een importprofiel: daarmee maak je eigenlijk een soort "filter" waarmee je tijdens de import al verschillende aanpassingen kan doen.
                        Prima. whatever works voor de TS :-)
                        YMMV

Comment

https://www.youtube.com/results?sear...aph+a+painting

niet allemaal ideale filmpjes maar het geeft je zeker tips, ideeën en een overzicht wat je allemaal nodig hebt.

Tom
                          De gustibus et coloribus non est disputandum
                          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

Daar ben ik niet mee akkoord sieg. Je kan voor 1500 euro een volledige "uitzet" kopen: camera, 50mm lens, statiefje, 2 kleine softboxen met flitsers op statief(eventueel met manuele speedlights + trigger als de schilderijen niet te groot zijn), en een lichtmetertje.
                            Als je rondkijkt op tweedehandssites en/of instapmateriaal koopt. Uiteraard heb je dan geen state of the art top-level high-end materiaal. Enkel de basics.
                            Vergelijk het met een auto: waarschijnlijk hoeft TS geen Mercedes-S, maar is ze met een occasie VW Polo al goed gesteld voor hetgeen ze wil doen.
                            In plaats van lightroom en photoshop gebruik je open-source software zoals darktable en gimp. Voor basisaanpassingen is dat ruim voldoende.

@Lut: tot hoe groot zijn je schilderijen? Dat is belangrijk in functie van eventueel flitsmateriaal.
                            Dat is jouw idee uiteraard en dat mag je hebben.
                            Ik ga ervan uit dat een kunstenaar zijn of haar werk ten beste wil laten zien in folders, boeken enz. ..
                            Zo zit ik in elkaar en zo heb je anderen waarbij het niet zo nauw steekt maar ik weet niet met welke TS tevreden zou zijn
                            Daarmee dat ik ook zeg dat het heel nipt zoniet ontoereikend is met dat budget om alles aan te schaffen

grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Zou niet weten waarom ik dit zou moeten doen bij mijn borstel blijven als de mogelijkheid bestaat om er wegwijs in te geraken ga ik zeker geen fotograaf raadplegen...…

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                                A6400 is inderdaad een optie, en A6300 vind ik ook een prima toestel (zodanig zelfs dat ik geen enkele reden vind om een "upgrade" naar iets anders te doen).

Beide zijn trouwens ook tweedehands te vinden, waardoor je al heel wat kan uitsparen op de aankoop.
                                Daar een 18-135/3.5-5.6 of 16-70/4 bij en je kan aan de slag. Persoonlijk verkies ik die 16-70/4, o.a. vanwege de vaste f/4 en 16mm, maar de andere lens heeft natuurlijk meer tele.

Niet bang zijn om ermee te starten, wat er ook geschreven wordt. Gewoon beginnen en al doende leren.
                                Dank je wel voor de info en staat genoteerd, laat me zeker niet bang maken, weet dat ook fotografie me ligt en heb al mooie foto's genomen maar struikel enkel nog over het feit dat het niet wil lukken met mijn werken die ik gemaakt heb daar mooie foto's van te maken.
                                Ondertussen met wat ik al gelezen heb kan ik al aardig aan de slag gaan en oplossingen vinden. Leren met vallen en opstaan, zo gaat dat met vele zaken in het dagelijks leven

Comment

Working...
                                X