Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Concert foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Concert foto's

    Natuurlijk is de plaats van waar je foto's kan maken zeer belangrijk. Op het Bluesfestival in Herselt kon ik front- en backstagepasjes bemachtigen, en dan heb je een zee van ruimte in vergelijking met een fotograaf die vanuit het publiek moet werken.

    Ik heb niet echt lichtsterke lenzen, de all-round EF 28-135/3.5-5.6 IS USM werd er op de Canon 10D gebruikt.
    Heel veel van de foto's werden ingeflitst om harde schauwen tegen te gaan, maar wel met flistcompensatie om de sfeer qua belichting niet te verknoeien.
    Langere belichtingstijden zijn met de IS wel mogelijk, maar als het onderwerp steeds in beweging is heb je er weinig voordeel van.

    Enkele foto's vind je HIER, een beknopte EXIF staat er bij.
    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • #17
      Re: Concert foto's

      Oorspronkelijk geplaatst door Hombre
      Natuurlijk is de plaats van waar je foto's kan maken zeer belangrijk. Op het Bluesfestival in Herselt kon ik front- en backstagepasjes bemachtigen, en dan heb je een zee van ruimte in vergelijking met een fotograaf die vanuit het publiek moet werken.
      Ik heb u daar zien rondlopen. Had ik dat geweten !!
      Ik mis wel foto's van de Billy haynes band en Dr Feelgood ?


      Erwin
      Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
      http://album.zoom.nl/user/lindberg/

      Comment


      • #18
        Re: Concert foto's

        Oorspronkelijk geplaatst door erwin
        Ik heb u daar zien rondlopen. Had ik dat geweten !!
        Ik mis wel foto's van de Billy haynes band en Dr Feelgood ?


        Erwin
        Zo zie je maar weer BD-er Lukathi was er ook. Heb je er ook foto's gemaakt?

        Ze staan er toch bij hoor, Billy haynes band en Dr Feelgood
        Natuurlijk zijn er een pak foto's méér gemaakt, maar deze vond ik dan weer de beste eruit.
        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • #19
          Re: Concert foto's

          Oorspronkelijk geplaatst door Hombre
          Heel veel van de foto's werden ingeflitst om harde schauwen tegen te gaan, maar wel met flistcompensatie om de sfeer qua belichting niet te verknoeien.
          Prachtige foto's, Hombre! Dat inflitsen werkt erg goed zo te zien! Heb je een externe flitser gebruikt?
          Gijs
          Canon apparatuur

          http://gijsvo.fotopic.net/

          Comment


          • #20
            Re: Concert foto's

            Hombre, hoeveel flitscompensatie ?

            -1 ?
            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

            Comment


            • #21
              Re: Concert foto's

              Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens
              Ziet er perfect uit Jo !

              Groetjes,
              Pol.
              De foto's van Jo vind ik wel okee omwille van de documentaire waarde, maar de foto's van Hombre vind ik perfect! Hij heeft natuurlijk de omstandigheden mee door op - en vlak voor - 't podium te kunnen, maar het is vooral een ideale combinatie van inflitsen en toch de sfeer behouden. Om technische redenen - ik heb momenteel nog geen externe flits - werk ik zonder en ik voel dat ik regelmatig op of over de grens van de nog aanvaardbare onscherpte ga. 't Komt misschien ook omdat ik vooral optredens in cafés en kleine clubs fotografeer ... en die zijn van een belange niet zo goed belicht.

              Ik heb evenwel nog geen scherpe foto's op 1/20 met de lens op 130mm gezien. Maar ik kijk daarvoor uit naar foto's van Hugo.
              Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

              Comment


              • #22
                Re: Concert foto's

                Ja Hombre, ik ben ook wel benieuwd naar welke flash je gebruikt en de instellingen van je flash, want dat kan ik uit de exif van de foto's niet halen.
                De foto's zijn heel knap!!

                Groetjes!!!


                Loes

                Comment


                • #23
                  Re: Concert foto's

                  Concerten en low light fotografie in het algemeen vergt "snelle" lensen.
                  Vooral bij concerten, waar het onderwerp weleens de neiging heeft om te bewegen !

                  Vooreerst, een dikke PROFICIAT aan HOMBRE !
                  Prachtige foto's en een professioneel gebruik van fill in flash .
                  Knap hoor !!!!!!!!!!!!!!!

                  Zo zie je dat een "gewone" lens, zoals de 28-135 IS, prachtig kan presteren in de juiste handen !.

                  MAAR, meestal mag je niet eens flitsen,en dan heb je nood aan zoveel mogelijk "lichtopbrengst", en dan komen die "snelle" lensen van pas, evenals een goed presteren op hoge ISO.
                  Vorig weekend op een festival, heb ik het merendeel op ISO 3200 f2.8 moeten werken, en dan nog had ik soms sluitertijden van 1/45 ste en trager !

                  Aangezien je nog geen dslr body gekocht heb, kan je inderdaad nog alle kanten uit.
                  Aangezien ik met Canon werk, kan ik je hier wat tips over geven. Maar Nikon heeft een gelijkaardig gamma.
                  Wesley heeft bvb met zijn 70-200VR en nikon body, prachtige foto's van concerten gemaakt.

                  Een goedkope en goede lens voor concerten is de 50mm 1.8. Circa 110 euro.
                  Een andere, eveneens goed en "goedkoop" is de 85mm 1.8.
                  Met deze twee kan je al behoorlijk scoren !!!
                  Kwestie zoomlens, ga je bvb naar de 70-200mm range. De f4 van Canon is een prachtlens, maar eigenlijk te langzaam. Hier dien je voor de 2.8 te gaan en dan nog liefst de IS versie.
                  Duur, dat wel.. de moeite ? Zeker weten !
                  Scheelt toch wel een paar stops op momenten, en bevriest weliswaar de actie niet, maar zorgt er wel voor dat statische onderwerpen scherp zijn. ( zoals drumkits, mic-stands ...). En daardoor krijg je actieshots, van je onderwerp in motion, terwijl de rest scherp is.
                  Sigma doet het hier ook heel goed in de wide angle primes. De 20mm 1.8 en de 15.mm fischeye 1.8 zijn aanraders !!!
                  En de 2.8 70-200 is ook goed.

                  Kwestie body zou ik momenteel voor een tweedehands 10D gaan, die je kan kopen voor zo'n 800 euro als je wat oplet.
                  Of opteren voor de 20D, die doet het beter op hogere ISO en inzake focusing in low light is ie ook niet te vergelijken naar het schijnt met de 10D.
                  In de hogere prijsklasse is de MarkII "hèt van hèt".

                  Goetjes
                  Lukathi
                  Groetjes

                  Lukathi

                  Comment


                  • #24
                    Re: Concert foto's

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hombre
                    Natuurlijk is de plaats van waar je foto's kan maken zeer belangrijk. Op het Bluesfestival in Herselt kon ik front- en backstagepasjes bemachtigen, en dan heb je een zee van ruimte in vergelijking met een fotograaf die vanuit het publiek moet werken.

                    Ik heb niet echt lichtsterke lenzen, de all-round EF 28-135/3.5-5.6 IS USM werd er op de Canon 10D gebruikt.
                    Heel veel van de foto's werden ingeflitst om harde schauwen tegen te gaan, maar wel met flistcompensatie om de sfeer qua belichting niet te verknoeien.
                    Langere belichtingstijden zijn met de IS wel mogelijk, maar als het onderwerp steeds in beweging is heb je er weinig voordeel van.

                    Enkele foto's vind je HIER, een beknopte EXIF staat er bij.
                    Schitterende foto's Hombre. En inderdaad de sfeer is perfect weergegeven met deze belichting.

                    Groetjes,
                    Pol.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

                    Comment


                    • #25
                      Re: Concert foto's

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lukathi
                      Concerten en low light fotografie in het algemeen vergt "snelle" lensen.
                      Vooral bij concerten, waar het onderwerp weleens de neiging heeft om te bewegen !
                      Hier geef ik je absoluut gelijk, sneller is beter en soms zelfs een noodzaak.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lukathi
                      Vooreerst, een dikke PROFICIAT aan HOMBRE !
                      Prachtige foto's en een professioneel gebruik van fill in flash .
                      Knap hoor !!!!!!!!!!!!!!!

                      Zo zie je dat een "gewone" lens, zoals de 28-135 IS, prachtig kan presteren in de juiste handen !.
                      Nou, bedankt hoor Lukathi, maar ik kan nog helemaal niet tippen aan jou meesterwerkjes!
                      Dit was in de eerste instantie wel de reden van m'n eerste reply. Je hoeft niet zo nodig een hele dure lens te hebben om mooie foto's te maken op concerten. Met wat inzicht en geduld kom je al een heel eind. Kies de momenten waarop je afdrukt, en ken de mogelijkheden (lees:beperkingen) van je materiaal. Leuk dat er een muzikant als gek staat te springen op het podium en probeer er zeker een foto van te maken, maar weet dat dit voor 90% zeker géén goeie foto zal worden.

                      Ook de rest van Lukathi's uiteenzetting kan ik volledig ondersteunen.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71
                      Hombre, hoeveel flitscompensatie ?

                      -1 ?
                      Oorspronkelijk geplaatst door Loesje
                      Ja Hombre, ik ben ook wel benieuwd naar welke flash je gebruikt en de instellingen van je flash, want dat kan ik uit de exif van de foto's niet halen.
                      De externe flash van Canon werd hier gebruikt, de 550EX met flitscompensatie tussen -1 en -1/2. Het is een beetje "op gevoel" compenseren.
                      Dr Feelgood werd met een FEC (flash exposure compensation) van -1 genomen om de harde schaduwen direct onder de gele spot op te lichten zonder het mooie lichtspel te vernietigen.
                      Blues Lee daarentegen werd een FEC van -1/2 omdat hier de schaduwen nóg sterker waren door de rand van de hoed. Zonder de flitscompensatie zou er waarschijnlijk géén schaduw geweest zijn, met een vlakke foto tot gevolg.

                      Bijkomende voordeel van een fliscompensatie is dat de flash voor de artiesten on stage veel minder hinderlijk is dan de "full flash" foto's die vanuit het publiek worden afgevuurd.
                      Ik gebruik mijn flash vrijwel steeds met de Omnibounce er op.

                      Voor dit festival heb ik ruw geschat in de helft van de gemaakte foto's gebruik gemaakt van de flits, de rest met langere sluitertijden en/of hoge ISO instelling van de 10D.

                      Wil je je echt toeleggen op fotografie van muziekfestivals en optredens, volg dan de raad van o.a. Lukathi op en investeer in snelle lenzen.
                      Hombre

                      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                      Comment


                      • #26
                        Re: Concert foto's

                        Mijn foto's gaan niet over een echt concert, wel een soort van van happening - die heel plezant was - van Jeugd en Muziek.
                        Zoals in een vroegere reply reeds aangegeven, werden de foto's van vrij ver genomen, uit de hand en zonder flash op ISO 1600. Het podium was niet erg goed verlicht. De foto's zijn voor mij een vrij natuurgetrouwe weergave van hoe het in de zaal was.
                        Ze kunnen niet tippen aan die van Hombre, maar maken wel duidelijk wat mogelijk is met een simpele Canon 28-135 mm IS USM lens in 135 mm stand en met een zeer trage sluitertijd (rond 1/20s).





                        De foto's verliezen uiteraard nog kwaliteit door de gebruikte compressie.
                        Vriendelijke groet, Hugoke

                        Comment

                        Working...
                        X