Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Backfocus D70

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Backfocus D70

    Oorspronkelijk geplaatst door Peter Lampens
    Zeer leuke en interessante site van de Frans.

    Kun je ook nog duidelijker zijn omtrent je mening over de Back-focus.

    Wat me intrigeert is dat dit kennelijk toch lens gevoelig zou zijn?
    De vraag is : heeft het toestel op de bloempjes of op de snaren scherpgesteld?
    BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

    Comment


    • #17
      Re: Backfocus D70

      Ja en Neen,

      ttz. zou inderdaad in dit geval kunnen.

      Maar, als je manueel scherpstelt heb je dan hetzelfde probleem?

      Hoe ver is de link met de lens?
      een paar ogen om mee te kijken en een vinger om af te drukken

      Comment


      • #18
        Re: Backfocus D70

        Oorspronkelijk geplaatst door Peter Lampens
        Ja en Neen,

        ttz. zou inderdaad in dit geval kunnen.

        Maar, als je manueel scherpstelt heb je dan hetzelfde probleem?

        Hoe ver is de link met de lens?
        Ik zal vanavond eens manueel proberen met dezelfde opstelling, dan gaan we het weten...

        Link met de lens? Weet ik niet. Ik hoop dat Hubert ons hierover kan informeren.

        Ik heb momenteel alleen een 18-70 beschikbaar. Vanaf volgende week kan ik proberen met een 80-200 .
        BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

        Comment


        • #19
          Re: Backfocus D70

          Oorspronkelijk geplaatst door Jokke
          Ik hoop dat Hubert ons hierover kan informeren.
          Ik heb de Sigma 180mm Makro maar was het eigenlijk reeds vergeten
          Als ik deze week een gaatje tijd vind, ga ik eens een testje doen.
          Frans, dit heeft louter te maken met het technisch functioneren van de AF en niets met het artistieke kunnen van de fotograaf, dus niet kwaad op mij worden hé

          Hubert
          Hubert

          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

          Comment


          • #20
            Re: Backfocus D70

            Dag iedereen,

            Ik wil ook even reageren om te melden dat ik deze morgen mijn toestel met kitlens bij De Beukelaer heb binnengebracht voor Back Focus en om tzt even de CCD te kuisen. Zeer vriendelijk onthaal aldaar. De mevrouw aan de receptie is eerst navraag gaan doen of de zaak onmiddellijk kon opgelost worden. Dit kon jammer genoeg niet omwille van de controle op back focus. Heb deze namiddag reeds een telefoontje gekregen dat ik mijn toestel al mocht afhalen. Voorbeeldige service van De Beukelear vind ik.
            Wil ook nog vermelden dat ik wel voorafgaandelijk schriftelijke toestemming aan mijn dealer heb moeten vragen om toegang te kunnen krijgen tot de diensten van De Beuckelaer.

            Groetjes,
            Pol.
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #21
              Re: Backfocus D70

              Manueel scherpgesteld op linker snaar





              Manueel scherpgesteld op rechter snaar





              Manueel scherpgesteld op bloempje




              Lijkt me in orde!
              En nu ga ik er effe op spelen.

              Opm : De foto's werden gecropt in PS, wat een macro effect geeft.
              Last edited by Jokke; 29 november 2004, 20:37.
              BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

              Comment


              • #22
                Re: Backfocus D70

                Heb effe de tijd genomen om de test met de Sigma 180mm makro te doen.

                Ik zou zo zeggen een 10mm frontfocus.
                Nu kunnen julie zelf oordelen

                Hubert
                Hubert

                Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                Comment


                • #23
                  Re: Backfocus D70

                  Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
                  Heb effe de tijd genomen om de test met de Sigma 180mm makro te doen.
                  Ik zou zo zeggen een 10mm frontfocus.
                  Nu kunnen julie zelf oordelen

                  Hubert
                  Hubert, zou het kunnen dat je het plaatje verkeerd-om gebruikte. Dan is het nog steeds 10mm backfocus.
                  In dat geval is er geen afhankelijkheid van de lens, maar zit het "probleem " in de body.

                  Alleszins, de mijne is goed genoeg (voor mij dan ). Ik ga er niet mee naar de invoerder...
                  BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

                  Comment


                  • #24
                    Re: Backfocus D70

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jokke
                    Hubert, zou het kunnen dat je het plaatje verkeerd-om gebruikte. Dan is het nog steeds 10mm backfocus.
                    In dat geval is er geen afhankelijkheid van de lens, maar zit het "probleem " in de body.

                    Alleszins, de mijne is goed genoeg (voor mij dan ). Ik ga er niet mee naar de invoerder...
                    Waar haal je die backfocus? Het is toch duidelijk dat het het scherpste is langs de linkerkant van de dikke lijn.
                    Er is zelfs nog een stukje te lezen:"ront focus be dis way"
                    Nu is dit volledig wide op F3.5 genomen. Als het in F8 of F11 genomen wordt, gaat die cm op in de DOF en zal er wel niets meer te zien van zijn. En als je de dof nodig hebt, voor makro of portret, heb je meestal de tijd om rustig manueel scherp te stellen.
                    Als ik nu voor alle lenzen dezelfde resultaten zou krijgen, dan kan je hiervoor naar De Beukelaer gaan maar het is lensafhankelijk dus denk ik eerder dat er een soort kalibratie moet bestaan om de lens aan de body aan te passen. De kans bestaat als je de 10mm backfocus van de kitlens laat aanpassen, dat je dan 20mm op de makro lens hebt.

                    Hubert
                    Hubert

                    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Backfocus D70

                      Hubert, bedankt voor je input.

                      Mogen we dan concluderen dat het best is om manueel te werken voor echt scherpe plaatjes (macro)?
                      BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

                      Comment


                      • #26
                        Re: Backfocus D70

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jokke
                        Hubert, bedankt voor je input.

                        Mogen we dan concluderen dat het best is om manueel te werken voor echt scherpe plaatjes (macro)?
                        Ik denk dat, zoals Frans reeds beaamde, zeker als tijd geen probleem is, dat te verkiezen is. Natuurlijk, als je geen tijd hebt, bv: een vlinder of vogelke, die op het punt staat te vertrekken, heb je geen keuze en is het "dat" of niets.

                        Hubert
                        Hubert

                        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Backfocus D70

                          Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens
                          Dag iedereen,

                          Ik wil ook even reageren om te melden dat ik deze morgen mijn toestel met kitlens bij De Beukelaer heb binnengebracht voor Back Focus en om tzt even de CCD te kuisen. Zeer vriendelijk onthaal aldaar. De mevrouw aan de receptie is eerst navraag gaan doen of de zaak onmiddellijk kon opgelost worden. Dit kon jammer genoeg niet omwille van de controle op back focus. Heb deze namiddag reeds een telefoontje gekregen dat ik mijn toestel al mocht afhalen. Voorbeeldige service van De Beukelear vind ik.
                          Wil ook nog vermelden dat ik wel voorafgaandelijk schriftelijke toestemming aan mijn dealer heb moeten vragen om toegang te kunnen krijgen tot de diensten van De Beuckelaer.

                          Groetjes,
                          Pol.
                          Pol, hoe is jou verhaal van backfocus afgelopen?

                          Ik heb sinds gisteren een 80-200 . Waar het effect niet storend was met een 18-70 is het dit wel met de tele , waarschijnlijk gezien de kleinere dieptescherpte. Ik overweeg nu dus toch ook om mijn D70 te laten nakijken. Manueel is de telezoom haarscherp . Zo ook de kitlens (zie foto's in deze thread). Het ligt dus zeker niet aan de lenzen...
                          BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

                          Comment


                          • #28
                            Re: Backfocus D70

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jokke
                            Pol, hoe is jou verhaal van backfocus afgelopen?

                            Ik heb sinds gisteren een 80-200 . Waar het effect niet storend was met een 18-70 is het dit wel met de tele , waarschijnlijk gezien de kleinere dieptescherpte. Ik overweeg nu dus toch ook om mijn D70 te laten nakijken. Manueel is de telezoom haarscherp . Zo ook de kitlens (zie foto's in deze thread). Het ligt dus zeker niet aan de lenzen...
                            Hallo Jokke,

                            Heb dus dinsdag ll. al mijn camera kunnen afhalen. Backfocus nagezien en CCD gereinigd. Uiteraard gratis, aangezien tijdens de garantieperiode. Heb de test nog niet kunnen doen, maar dat zal ik zodra de tijd het mij toelaat dan ook doen.

                            Groetjes,
                            Pol.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • #29
                              Re: Backfocus D70

                              Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens
                              Hallo Jokke,

                              Heb dus dinsdag ll. al mijn camera kunnen afhalen. Backfocus nagezien en CCD gereinigd. Uiteraard gratis, aangezien tijdens de garantieperiode. Heb de test nog niet kunnen doen, maar dat zal ik zodra de tijd het mij toelaat dan ook doen.

                              Groetjes,
                              Pol.
                              Hoe het bij Pol is afgelopen weten we nog niet, maar ondertussen heb ik de mijne zelf in orde gebracht door het instelvijsje van het 'AF-spiegeltje' een ietsie pietsie bij te regelen.

                              (opm: wel alleen voor handige techneuten en voorzichtigheid geboden voor beschadigingen aan spiegel en de sensorchip)

                              Ik ben nu best tevreden van het resultaat.

                              Voor mij is deze topic nu wel definitief afgesloten.
                              BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

                              Comment


                              • #30
                                Re: Backfocus D70

                                En de mijne tijdens vorig weekend getest. Is ook helemaal in orde.

                                Groetjes,
                                Pol.
                                Leeft en LAAT LEVEN !

                                Comment

                                Working...
                                X