Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is Nikon Z6 wispelturig met wit-balans-interpretatie ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nikon Z6 wispelturig met wit-balans-interpretatie

    Oorspronkelijk geplaatst door pcs Bekijk bericht
    TL en LED lampen kunnen een wisselende witbalans geven, Canon heeft hier een oplossing voor( https://support.usa.canon.com/kb/ind...ERAS&actp=LIST ), ik neem aan Nikon ook wel.
    voor meer uitleg zie:

    https://photo.stackexchange.com/ques...ith-color-cast
    Dit was interessante leesmaterie ... Bevestigt eigenlijk mijn waarneming.

    @Geert, Normaliter probeer ik WB manueel aan te passen, of lees in te stellen (gebruik kleurkaart en/of grijskaart). Ik heb nu ook eens die basisinstelling van WB geprobeerd en helaas, ik krijg daar even slechte of even aanvaardbare beelden als met mijn manuele bewerking.
    Als je gloeilanmpen gebruikt krijg je een rode schijn in het plafond ... In werkelijkheid zag ik er wit (minder hel dan ervoor en eventueel licht naar het gele toe). Het kan natuurlijk wel zijn dat de realiteit (en dat is wat onze sensor ons aanlevert) wel die rode schijn bevat maar door de hersenbewerking wit over komt.
    Nu, ik heb ondertussen weer heel wat bijgeleerd en zoek ik verder naar een oplossing. Die gloeilampsetting heeft ook dezelfde nefast werking op bestaande kleurplaatsen in het beeld. Ook daar wordt dan een deel van het roodbruine weggehaald. Saturatie optrekken helpt daar niet, want dan komt die zweem weer tevoorschijn in het beeld waar het juist de bedoeling is om die weg te halen.

    Uiteindelijk heb ik een mogelijks antwoord op die zogezegde wispelturigheid, komt er nu op aan om daar nu toch nog een mooi beeld uit te puren ...
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #17
      Re: Nikon Z6 wispelturig met wit-balans-interpretatie

      Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
      @Geert, Normaliter probeer ik WB manueel aan te passen, of lees in te stellen (gebruik kleurkaart en/of grijskaart). Ik heb nu ook eens die basisinstelling van WB geprobeerd en helaas, ik krijg daar even slechte of even aanvaardbare beelden als met mijn manuele bewerking.
      Als je gloeilanmpen gebruikt krijg je een rode schijn in het plafond ... In werkelijkheid zag ik er wit (minder hel dan ervoor en eventueel licht naar het gele toe). Het kan natuurlijk wel zijn dat de realiteit (en dat is wat onze sensor ons aanlevert) wel die rode schijn bevat maar door de hersenbewerking wit over komt.
      Nu, ik heb ondertussen weer heel wat bijgeleerd en zoek ik verder naar een oplossing. Die gloeilampsetting heeft ook dezelfde nefast werking op bestaande kleurplaatsen in het beeld. Ook daar wordt dan een deel van het roodbruine weggehaald. Saturatie optrekken helpt daar niet, want dan komt die zweem weer tevoorschijn in het beeld waar het juist de bedoeling is om die weg te halen.

      Uiteindelijk heb ik een mogelijks antwoord op die zogezegde wispelturigheid, komt er nu op aan om daar nu toch nog een mooi beeld uit te puren ...
      Begin jaren 2.000 kreeg fotografie Photess een opdracht om het nieuwe concertgebouw in Brugge volledig in beeld te brengen.
      Ik heb dat dan samen met Luc gedaan Wim, natuurlijk met technische camera en een tiental zware Broncolor flitsunits
      kwestie om het kleur echt te krijgen zoals het er in werkelijkheid uit zag, en vooral om menglicht zo weinig mogelijk kans te
      geven om mee te werken, heeft ons een hele week gekost om lichtmetingen te doen alles te verhuizen en te fotograferen.
      Dat moest dan ook allemaal nog gemeten worden met een kleurmeter met filters in, de foto zelf werd maar gemaakt
      als alle metingen binnen de kleurwaardes vielen.
      Daarmee bedoel ik maar dat menglicht soms ferm met je voeten kan spelen, vooral als ze dan nog eens
      50 Hz lichtbronnen mengen met Hf gestuurde lichten zoals metalogeen en of natrium lampen.
      Dan is alles in zijn werkelijke kleur weergeven zonder eigen belichting bijna onmogelijk.
      Bij bepaalde evenementen zoals bv. de ijs sculpturen of de zand sculpturen hen ik zelfs de indruk
      dat ze het echt belichten om het de gewone toeschouwer bijna onmogelijk te maken om er zelf deftige
      foto’s te maken, bewust of onbewust, dat laat ik in het midden.
      Maar ik weet wel als je in een ruimte alle kleuren waarheidsgetrouw wil weergeven, dat je dat met een
      gewoon toestel en zonder gekende eigen lichtbronnen moeilijk voor elkaar zal krijgen.
      En dat heeft niets met een sensor of type toestel te maken, was ook zo analoog, daar was het in feite nog moeilijker
      je had maar een paar keuzes film, de rest was met kleurfilters werken.
      En wees gerust, met de juiste verlichting van pakweg 5.500K kleurtemperatuur en een cri waarde van +90 zullen je kleuren echt wel kloppen.
      Vandaar dat de meeste professionele studio’s zwart geschilderd zijn om kleurzwemen veroorzaakt door reflexie tegen te gaan,
      enkel zo krijg je je licht onder controle, al de rest is behelpen met wat je hebt.

      Comment


      • #18
        Re: Nikon Z6 wispelturig met wit-balans-interpretatie

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Begin jaren 2.000 kreeg fotografie Photess een opdracht om het nieuwe concertgebouw in Brugge volledig in beeld te brengen.
        Ik heb dat dan samen met Luc gedaan Wim, natuurlijk met technische camera en een tiental zware Broncolor flitsunits
        kwestie om het kleur echt te krijgen zoals het er in werkelijkheid uit zag, en vooral om menglicht zo weinig mogelijk kans te
        geven om mee te werken, heeft ons een hele week gekost om lichtmetingen te doen alles te verhuizen en te fotograferen.
        Dat moest dan ook allemaal nog gemeten worden met een kleurmeter met filters in, de foto zelf werd maar gemaakt
        als alle metingen binnen de kleurwaardes vielen.
        Daarmee bedoel ik maar dat menglicht soms ferm met je voeten kan spelen, vooral als ze dan nog eens
        50 Hz lichtbronnen mengen met Hf gestuurde lichten zoals metalogeen en of natrium lampen.
        Dan is alles in zijn werkelijke kleur weergeven zonder eigen belichting bijna onmogelijk.
        Bij bepaalde evenementen zoals bv. de ijs sculpturen of de zand sculpturen hen ik zelfs de indruk
        dat ze het echt belichten om het de gewone toeschouwer bijna onmogelijk te maken om er zelf deftige
        foto’s te maken, bewust of onbewust, dat laat ik in het midden.
        Maar ik weet wel als je in een ruimte alle kleuren waarheidsgetrouw wil weergeven, dat je dat met een
        gewoon toestel en zonder gekende eigen lichtbronnen moeilijk voor elkaar zal krijgen.
        En dat heeft niets met een sensor of type toestel te maken, was ook zo analoog, daar was het in feite nog moeilijker
        je had maar een paar keuzes film, de rest was met kleurfilters werken.
        En wees gerust, met de juiste verlichting van pakweg 5.500K kleurtemperatuur en een cri waarde van +90 zullen je kleuren echt wel kloppen.
        Vandaar dat de meeste professionele studio’s zwart geschilderd zijn om kleurzwemen veroorzaakt door reflexie tegen te gaan,
        enkel zo krijg je je licht onder controle, al de rest is behelpen met wat je hebt.
        Klopt Geert, en ik volg je daarin volledig ...
        En, ik heb hier ook niet gezegd of geschreven dat die Nikon Z6 slecht is, integendeel. Ik ben nog nooit zo vlug doorheen mijn opnames kunnen stappen als nu.
        Ik wou gewoon even snappen wat er scheelt en buiten de instellingen die ik behouden had en buiten het indrukken van de knop was er niets veranderd buiten het beeld dat ik kreeg.
        Ik wou dat laatste snappen en nu zie ik diverse factoren en verklaringen die plausibel zijn.
        Nu, 100% ooggetrouw zal ik wel niet krijgen. ZOals we zeggen 'garbage in, is garbage out'. Ik kan wel proberen het er het beste van te maken ...
        De ideale belichting, lichtomstandigheden ... waren helaas niet aanwezig. En die kleurzweem zal vermoedelijk ook wel voor een heel deel van reflectie komen zonder dat ik daar zicht op had, heb.
        Vraagje: Je spreekt van een technische camera. Heeft dat type toestel impact op het kleurgebied ? Ik dacht eerder dat vooral de vervormingen ... werden beïnvloed ?
        Zandscupturen ? Is dit buiten ook het geval ? Vraag bij deze is, hoeveel verkleurend strooilicht krijg je door de kristallen waaruit het zand bestaat ? Maar dat is een ander verhaal.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #19
          Re: Nikon Z6 wispelturig met wit-balans-interpretatie

          Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
          Vraagje: Je spreekt van een technische camera. Heeft dat type toestel impact op het kleurgebied ? Ik dacht eerder dat vooral de vervormingen ... werden beïnvloed ?
          Zandscupturen ? Is dit buiten ook het geval ? Vraag bij deze is, hoeveel verkleurend strooilicht krijg je door de kristallen waaruit het zand bestaat ? Maar dat is een ander verhaal.
          Met die technische camera bedoel ik maar dat dat op groot formaat werkten, wij gebruikten ook een peperdure kleurmeterset waarmee we konden bepalen
          welk soort kleurfilter we best gebruikten (vooral bij noodzakelijk menglicht) dat was een set met een zestigtal filters.
          Maar nu je het over de invloed op een technische camera hebt, wij gebruikten meestal een Linhof Technikardan 4 X 5 inch met schneider glas, bij extreme paralax verschuiving
          krijg je daar toch ook een bepaalde licht afval die je kleur kon beinvloeden hoor.
          Wat betreft de zandsculpturen, die waren de laatste jaren voor een groot deel in een tent hoor, belicht met zeer ambetant RGB led lampen,
          lijkt wel of ze dat doen om mensen te kl*ten, mooi om naar te kijken (wat wel de bedoeling zal zijn) maar een ramp om te fotograferen.

          Comment


          • #20
            Re: Nikon Z6 wispelturig met wit-balans-interpretatie

            Denk dat er wat verwarring is, als je een foto maakt met flikkerend omgevingslicht kan dit banding veroorzaken (strepen in je foto of onevenwichtige belichting/kleuren).
            Bij het openen en afsluiten van de sensor beweegt de sluiter van boven naar onder en van onder naar boven.
            Tijdens die beweging wordt de sensor (beeld) niet volledig belicht. (geleidelijke opening/afsluiting afhankelijk vd sluitersnelheid)
            Als tijdens die actie het omgevingslicht varieert krijg je banding of een onevenwichtige belichting.
            Dat is waar die Canon oplossing naar refereert, heeft niets te maken met WB en je hebt daar ook geen last van in je foto’s.

            Als je gemengd licht hebt moet je toestel wat WB betreft een keuze maken, een keuze die zelden 100% juist zal zijn, daarbij hangt ook nog veel af van het type kunstlicht,
            maar als je RAW fotografeert is dat totaal geen probleem.
            De WB-instelling heeft totaal geen invloed op je RAW-bestand, er wordt enkel een parameter meegegeven, en het is de gebruiker die beslist of die al dan niet gebruikt wordt
            door de RAW-converter. De meeste RAW-converters kunnen zelf de WB berekenen met dezelfde informatie welke je toestel heeft, daar zit geen WB meter in je toestel.
            Maar voor echt een goede oplossing zul je manueel moeten ingrijpen en is iets of wat basiskennis van je RAW-converter nodig.

            Met je WB-pipetje een punt selecteren waarvan je denkt dat het wit of grijs is en je beeld zal sterk veranderen, daarna kun je indien nodig nog bijsturen met tint/kleurtemp. sliders.
            Daglicht zal dan niet juist meer zijn maar als je dat ook correct wil hebben moet je in lagen werken. Je beelden zijn niet verloren en je kunt die op een paar minuutjes 100% in orde krijgen.
            www.polartha.com

            Comment

            Working...
            X