Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Upgrade voor Panasonic FZ1000

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Upgrade voor Panasonic FZ1000

Heb zowel en lang de Lumix FZ 1000 gehad (een bijna legendarisch iconisch
    toestel) als de Sony, die ik te zwaar vond en weliswaar een tikje beter, maar
    dezelfde "zwakke punten," zoals ruis in minder goede lichtomstandigheden.
    Op dat gebied ontlopen ze elkaar niet, waarschijnlijk door de 1 inch sensor.
    De volgende reeksen heb ik nooit echt de moeite meer gevonden. Ik heb de
    indruk dat ze een beetje op de limieten zaten met die sensor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lumixgx8 Bekijk bericht
      Heb zowel en lang de Lumix FZ 1000 gehad (een bijna legendarisch iconisch
      toestel) als de Sony, die ik te zwaar vond en weliswaar een tikje beter, maar
      dezelfde "zwakke punten," zoals ruis in minder goede lichtomstandigheden.
      Op dat gebied ontlopen ze elkaar niet, waarschijnlijk door de 1 inch sensor.
      De volgende reeksen heb ik nooit echt de moeite meer gevonden. Ik heb de
      indruk dat ze een beetje op de limieten zaten met die sensor.
      Bedankt voor uw bevindingen.
      Tja, zoals je aangeeft zal de grens ivm de 1" sensor zowat bereikt zijn? Ik had gehoopt dat er op die laatste 3-4 jaar misschien wat noemenswaardige winst geboekt zou kunnen zijn.

De Panasonic FZ1000 is idd een zeer fijn toestel. Zal het daarbij dan maar houden als 'easy-walk-around-camera'.
      Spaart me weer wat geld uit en qua doorverkoopwaarde brengt de FZ1000 toch waarschijnlijk niet veel meer op.

Bedankt voor de reacties op mijn vraag!

Grtz,
      Kurt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kurrrt Bekijk bericht
        De prijs buiten beschouwing gelaten, zou de Sony dan zoveel beter scoren naar beeldkwaliteit (en crop-mogelijkheden toe)? Vrees er wat voor vanwege dezelfde maat sensor. Of ben ik mis?
        Vergelijk de testbeelden van DPR voor verschillende iso's gewoon een keer. Dat zou je een goed idee van verschillen moeten geven.
        Op DxOMark zal je zien dat de Sony-sensor 70 scoort t.o.v. 64 voor de Panasonic.
        Of het verschil voor jou relevant is, kan je enkel zelf uitmaken.

Daarnaast: beeldkwaliteit van 600mm optisch zal altijd een pak beter zijn dat 400 naar 600mm uitvergroot.

Zelf ben ik van de RX10-IV heel tevreden. Met de nog verbeterde AF, subject locking en touch screen tov versie III is het pakket voor mij compleet. Ik moet er wel bij zeggen dat dit enkel mijn alles-in-één oplossing is en dat ik daarnaast af en toe ook nog wel wat anders gebruik.
        De output van deze sensor is natuurlijk niet te vergelijken met FF. Mocht dat wel zo zijn, en er dus geen wetten van fysica op dit vlak bestonden, dan zou iedereen waarschijnlijk enkel met de gsm foto's maken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
        Last edited by K-2; 15 augustus 2019, 20:02.
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Ik heb alle drie de toestellen gehad, de Pana Z1000 en Z2000 en de RX10 IV.
          Eentje heb ik gehouden en dat is de Z1000, die gaat nooit weg, de lens van de Z1000 is beter dan die van de Z2200, die laatste heeft een grotere zoom maar 200 mm meer op het einde, maakt niet echt een wereld van verschil.
          De Sony was een toestel dat me niet lag, uitzonderlijk goed om te filmen maar dat deed ik amper. Sony en ik....klikt gewoon niet, echte reden heb ik niet maar het is gewoon zo.
          Mijn Panasonic Z1000 heb ik altijd bij in de wagen....
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
            Eentje heb ik gehouden en dat is de Z1000, die gaat nooit weg, de lens van de Z1000 is beter dan die van de Z2200, die laatste heeft een grotere zoom maar 200 mm meer op het einde, maakt niet echt een wereld van verschil.
            De Sony was een toestel dat me niet lag, uitzonderlijk goed om te filmen maar dat deed ik amper. Sony en ik....klikt gewoon niet, echte reden heb ik niet maar het is gewoon zo.
            ook een Sony gekocht de RX10 III. voor op vakantie te gaan, ik heb me die laten aanpraten door de verkoper stond juist in promotie je kreeg cashback van Sony in de maand mei gekocht na een tiental mails heb ik nu een bericht gehad dat ze deze week het bedrag gaan storten. het apparaat voldoet voor vakantie maar nu ligt het daar en gebruik hem niet meer. achteraf bekeken had ik beter de Canon R gekocht dan kan ik mijn lenzen gebruiken die ik reeds heb . en ik overweeg om mijn Sony om te ruilen voor een Canon R

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
              Vergelijk de testbeelden van DPR voor verschillende iso's gewoon een keer. Dat zou je een goed idee van verschillen moeten geven.
              Op DxOMark zal je zien dat de Sony-sensor 70 scoort t.o.v. 64 voor de Panasonic.
              Of het verschil voor jou relevant is, kan je enkel zelf uitmaken.

Daarnaast: beeldkwaliteit van 600mm optisch zal altijd een pak beter zijn dat 400 naar 600mm uitvergroot.

Zelf ben ik van de RX10-IV heel tevreden. Met de nog verbeterde AF, subject locking en touch screen tov versie III is het pakket voor mij compleet. Ik moet er wel bij zeggen dat dit enkel mijn alles-in-één oplossing is en dat ik daarnaast af en toe ook nog wel wat anders gebruik.
              De output van deze sensor is natuurlijk niet te vergelijken met FF. Mocht dat wel zo zijn, en er dus geen wetten van fysica op dit vlak bestonden, dan zou iedereen waarschijnlijk enkel met de gsm foto's maken.
              ps: In deze review vind je nog een samenvatting van verschillende andere sites, o.a. DPR: https://www.frankwandelt.nl/reviews/...-in-een-camera
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                ps: In deze review vind je nog een samenvatting van verschillende andere sites, o.a. DPR: https://www.frankwandelt.nl/reviews/...-in-een-camera
                Ik heb me destijds ook laten overhalen door de commentaar van Frankwandelt om de Sony aan te schaffen, achteraf bekeken had ik dat beter niet gedaan ...... Ik was er niet zo tevreden over als hij.....maar zoals ik hierboven al vermeldde, Sony en ik matchen niet echt goed.....het merk ligt me niet..... enkel natuurlijk een reden voor mij om er in de toekomst niet meer aan te beginnen maar dat neemt niet weg dat anderen er laaiend enthousiast over zijn....
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.

Comment

Ik heb me destijds ook laten overhalen door de commentaar van Frankwandelt om de Sony aan te schaffen, achteraf bekeken had ik dat beter niet gedaan ...... Ik was er niet zo tevreden over als hij.....maar zoals ik hierboven al vermeldde, Sony en ik matchen niet echt goed.....het merk ligt me niet..... enkel natuurlijk een reden voor mij om er in de toekomst niet meer aan te beginnen maar dat neemt niet weg dat anderen er laaiend enthousiast over zijn....
                  Met die link wou ik niet meteen enkel verwijzen naar de Frank's mening, maar meer algemeen naar het overzicht van de verschillende andere reviews/tests die hij geeft.
                  O.a. de samenvatting van DPR :
                  The Sony RX10 IV is the ultimate 1" bridge camera. Its optically stabilized 24-600mm equiv. lens and 20MP sensor combine for outstanding image quality. And it is the first and only camera in its class with phase detect autofocus, which, when coupled with its lightning quick 24 fps maximum burst rate, makes it a formidable all-in-one for sports and action. But that's not all, its oversampled 4K video is top quality, and the camera offers a laundry list of video-making tools and features. Plus a touchscreen, redesigned menus and Bluetooth connectivity all contribute to a highly-spec'd, well-balanced camera.
                  Gold Award
                  Good for casual sports, action and wildlife shooters. World travelers, family vacation photography, videographers looking for a high-quality all-in-one solution.

Maar ik ben het er helemaal mee eens dat smaken kunnen verschillen. Ikzelf vind ook niet elke auto leuk die door anderen geliefd is.

Comment

Wat vond je van de beeldkwaliteit prestaties en het gebruik op hoogste zoomafstand in vergelijking met de FZ1000?

Nogmaals bedankt iedereen om hier jullie meningen en ervaring te delen. Super!

Comment

Ik heb zelf geen FZ1000, maar dit is de conclusie van DPR :

https://www.dpreview.com/reviews/son...-dsc-rx10-iv/8 :
                      In all, it seems the RX10 III/IV does offer a bit more than similar 1" bridge cameras from other manufacturers. It exceeds, or at least matches, the competition with respect to zoom range, while offering sharper images, and brighter apertures than all but Sony's own RX10 II. Importantly, sharpness performance appears to be maintained throughout the zoom range, from wide to tele, which cannot be said for any of the other cameras in this test.
                      The RX10 III/IV's lens offers both speed and reach. At the wide end of its zoom, it's around 0.4EV brighter than its 1"-type sensor rivals. At 600mm equivalent it's still able to open as wide as F4, making it a stop faster than the Canon PowerShot G3X while also being significantly longer than the FZ1000, whose zoom only reaches out to 400mm equivalent.

Mocht je in de buurt wonen en zelf willen testen: je mag altijd langs komen om ze naast elkaar te vergelijken.
                      Last edited by K-2; 16 augustus 2019, 16:05.

Comment

Wat vond je van de beeldkwaliteit prestaties en het gebruik op hoogste zoomafstand in vergelijking met de FZ1000?

Nogmaals bedankt iedereen om hier jullie meningen en ervaring te delen. Super!
                        Kurt, ik heb de RX10 IV niet meer, kan dus niet direct vergelijkende opname's maken maar logisch gezien zal de 400 mm op de RX10 IV beter zijn dan de 400 mm op de Panasonic FZ1000.....wat me ook vrij logisch lijkt. In het uiterste bereik zijn trouwens alle bridges wat minder van kwaliteit.
                        Het prijsverschil tussen een FZ1000 en de RX10 IV is enorm......het kwaliteits verschil is niet zo groot..... tele en filmen is beter op de Sony.....is dat belangrijk voor jou dan moet je voor de Sony gaan....

Comment

Toch nog even iets over de grootte van sensors, de grootste sensor geeft niet altijd het beste resultaat, een camera zoals de Nikon P1000 met een piepkleine sensor tov de 1" sensors geeft dikwijls betere resultaten, zeker als hun bereik veel groter is. Onderstaande foto's zijn een crop uit een foto gemaakt op 400 mm, zelfde omstandigheden, zelfde scherpstelpunt, met de Pana FZ1000 en de Nikon P1000. Helaas heb ik de RX10 IV niet meer want ik ben zeker dat deze ook moet onderdoen voor de Nikon P1000 op 600mm ( uiterste bereik voor de Sony maar amper 1/5de voor de Nikon aangezien deze tot 3000 mm gaat )
                          Ik vind het kwaliteitsverschil toch duidelijk zichtbaar....beide camera's stonden gefixeerd, dus niet uit de hand getrokken
                          Foto Panasonic op 400 mm

Foto Nikon P1000 ook op 400 mm

En gewoon ter info : dit is de opname met de Nikon P1000 op 3000mm !!!

Last edited by Franciskine; 16 augustus 2019, 17:18.

Comment

Het prijsverschil tussen een FZ1000 en de RX10 IV is enorm......het kwaliteits verschil is niet zo groot.....
                            Mee eens. Vandaar dat ik vrijwel altijd tweedehands koop. Dan is het prijsverschil normaal gezien al veel kleiner en verlies je er relatief weinig op indien het na een tijdje toch niet de oplossing blijkt te zijn. Een RX10 III meenemen op vakantie heeft me zo slechts €50 gekost vorig jaar.
                            Last edited by Franciskine; 16 augustus 2019, 19:54.

Comment

Hey Franciskine,

Bedankt voor die vergelijkende foto's!
                              Heb die P1000 ondertussen eens opgezocht. Jawaddde ivm de zoom zeg!! Is ook geen 'compactere' bridge-camera meer natuurlijk.
                              Maar als de macro opnamen even goed scoren als de tele, dan is dit wel een zéér allround inzetbaar toestel (als je de afmetingen erbij neemt om er overal mee rond te wandelen).

Zo'n FZ1000 en RX 10 IV neem je al vlotter mee. Maar ik moet zeggen dat ik van de kwaliteit ivm de zoom erg verrast was.
                              Heb je er zelf ook close macro opnamen mee gemaakt?

Comment

Hey Franciskine,

Heb je er zelf ook close macro opnamen mee gemaakt?
                                Nee, macro doe ik eigenlijk nooit maar zal morgen eens proberen....

Comment

Working...
                                X