Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van Fuji naar Nikon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Van Fuji naar Nikon

Oorspronkelijk geplaatst door Cubalistic Bekijk bericht
    Over de beeldkwaliteit ga ik geen mening geven, met beide toestellen zijn geweldige resultaten te halen.

De overstap van Nikon naar Fuji vroeg wel wat gewenning, de menustructuur alsook de plaatsing van de dials (logisch) waren anders en de Fuji heeft ontzettend veel configuratie mogelijkheden. Aan zowet elke dial kan je functies toewijzen, buiten de reeds aanwezige fysieke dials (sluitersnelheid, belichtingscompensatie, etc...) alsook heeft het touchscreen "gestures" die je kan toewijzen. Voor mij werkt dit niet, simpel. Of mijn neus is te dik :-) Na >15 jaar Nikon verplaats je het scherpstelpunt blindelings en ik vind een touchscreen aansturen terwijl je door de EVF kijkt minder makkelijk (ik ben geen gebruiker van live view).
    De body van de X-T20 is ook kleiner dus ik heb m'n huidige X-T30 voorzien van een thumb grip en extra grip op de body. De reden van mijn initiële post komen hier ook terug, buiten met een prime erop vind ik de body een beetje uit balans in combinatie met een 18-135mm of andere zoomlens. Mogelijk is de X-T3 een betere keuze dan. Fuji glas is ook duurder in het algemeen en het aanbod van lenzen bij Nikon is veel groter, ook 2dehands. Naar mijn gevoel is Fuji wel meer mainstream geworden tov. het niche product dat ze vroeger waren.

Ik zou niet meer omschakelen naar een X-T20 als ik een D7200 had voor het type fotografie dat ik doe, eerder straat/reisfotografie maar was bij de D7200 gebleven zijn. Ik heb gemerkt dat de "recommended" sites vaak de ideale reis -of straatfotografie camera's van het moment oplijsten en dan een prime of travelzoom erbij zetten. Ik kan je zeggen dat een X-T20 met een 18-135mm of 18-55mm weinig opbrengt tov. een D7200 met 50mm/18-55mm/18-140mm om ruimte te besparen, geen van beiden gaan in de broekzak en nemen in een rugzak evenveel plaats in. Ondanks alle reviews geef ik de voorkeur aan de 18-140mm van Nikon in plaats van de 18-135mm van Fuji. Tijdens citytrips volstaat trouwens vaak een high-end smartphone om al mooie beelden te maken in geval van een herinnering aan een plaats of korte reis.
    Ik heb de D7200 en X-T30 op camerasize.com vergeleken en vooral het verschil in dikte (grip) valt op (76mm vs 47mm). Zelf vond ik de D7200 het best passen voor mijn gebruik en een flinke verbetering tov de zwaardere/grotere D300/D700 (en dan zeker vergezeld van de optionele MB-D10 grip). De Z7 (digitale ratrace ) die ik nu gebruik, sluit qua vorm en gewicht zeer dicht aan bij de D7200 Voor dagdagelijkse foto's gebruik ik ook al een tijdje een smartphone. Niks mis mee vind ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cubalistic Bekijk bericht
      maar een camera koop ik niet voor betere foto’s :-) noem het eerder beroepsmisvorming en interesse in techniek.
      Wat verandert er in de techniek, waar je zicht op hebt? Ik weet niet hoe mijn camera lichtmeet(ik ken de mooie plaatjes van Nikon, maar dat is alleen voor de verkoop), afstand meet, isoos maakt en zeker niet hoe dat alles tot een foto geraakt.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Hier worden toch wel vlotjes camera's met elkaar vergeleken die in een totaal andere prijsklasse 'spelen'.....en die hebben uiteraard een verschillende techniek aan boord....
        Ik ben de draad een beetje kwijt i.v.m. de vraag van TS: overschakelen van Fuji naar Nikon ? Bedoelt hij hier van mirrorless naar mirrorless, of naar DSRL , want Nikon heeft beide in het aanbod, Fuji (op dit moment) niet.
        Wil TS binnen de prijsklasse blijven van de XT30, daar heeft Nikon een mooi assortiment. Of wil hij naar de Z-reeks....en de geldbeugel bovenhalen ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
          Hier worden toch wel vlotjes camera's met elkaar vergeleken die in een totaal andere prijsklasse 'spelen'.....en die hebben uiteraard een verschillende techniek aan boord....
          Ik ben de draad een beetje kwijt i.v.m. de vraag van TS: overschakelen van Fuji naar Nikon ? Bedoelt hij hier van mirrorless naar mirrorless, of naar DSRL , want Nikon heeft beide in het aanbod, Fuji (op dit moment) niet.
          Wil TS binnen de prijsklasse blijven van de XT30, daar heeft Nikon een mooi assortiment. Of wil hij naar de Z-reeks....en de geldbeugel bovenhalen ?
          Kernwoorden zijn: interesse in techniek, echt toestel, degelijke grip, goeie balans, het gevoel van een fototoestel in de handen te hebben, geen FF, groot, nostalgie, fuji niet ruimtebesparend, thumb grip, extra grip, neus te dik...

Nikon kan niet anders dan met Z APS-C toestellen komen, en als dan een budgetvriendelijkere Z5 dezelfde afmetingen als de Z6/Z7 heeft en vergezeld wordt van een goede Z 18-140 f/3.5-5.6, wat houdt de OP dan nog tegen?
          Last edited by frank207be; 27 juli 2019, 10:59.

Comment

De evolutie zal nooit stilvallen natuurlijk. Maar op dit ogenblik heeft Nikon alleen mirrorless-toestellen in de duurdere klasse. Wat ooit nog komt, daar kunnen we naar raden, maar niet zeker weten hé. De plannen van de producenten staan nogal eens haaks op wat de gebruiker zou willen, daar hebben alle merken al ooit eens blijk van gegeven. Velen onder ons kunnen het voor hen ideale toestel 'ontwerpen', maar het draait altijd om geld en marktaandeel zeker ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
              De evolutie zal nooit stilvallen natuurlijk. Maar op dit ogenblik heeft Nikon alleen mirrorless-toestellen in de duurdere klasse. Wat ooit nog komt, daar kunnen we naar raden, maar niet zeker weten hé. De plannen van de producenten staan nogal eens haaks op wat de gebruiker zou willen, daar hebben alle merken al ooit eens blijk van gegeven. Velen onder ons kunnen het voor hen ideale toestel 'ontwerpen', maar het draait altijd om geld en marktaandeel zeker ?
              De producenten zijn geen liefdadigheidinstellingen en moeten constant de wereldwijde markt 'lezen' en de concurrenten bespieden om daar op in te spelen en soms leidt dat tot verkeerde keuzes of laattijdige introducties. Als ze echt flinkeverkeerde keuzes maken, haken de consumenten af.

Nikon is uiteraard begonnen met de Z modellen die hen heeft meeste geloofwaardigheid en winst opleveren. Het Z gamma gaat 100% zeker naar onder en boven uitgebreid worden analoog met hun DSLR gamma: Z3 APS-C met kleinere body, Z5 APS-C met Z6/Z7 body, De onzekerheden zijn enkel nog Z8 misschien met grotere body en mogelijkheid tot batterijgrip, Z9 voor actie/sport? Ook zal de vraag zijn welk soort geheugenkaarten in welke toestellen gebruikt gaan worden.
              Last edited by frank207be; 27 juli 2019, 13:36. Reden: wereldwijde, andere formulering modellen, flinke

Comment

Probeer ne keer een x100f met vaste lens. Zo heb ik de liefde voor fotografie terug gevonden.
                Fuji x 100 f

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                  Die "recommended sites" en zeker Dpreview, die zijn er om geld te verdienen met mensen dromen voor te spiegelen. Dat is niets meer dan platte commercie. De tijd dat je daaraan besteed maak je beter foto's. Zelf met slechte foto's te maken heb je nog meer plezier dan die rommel te lezen. Je hebt tenminste de kans om wel een goeie foto te maken...
                  Toch ook maar waar je van geniet. Ieder diertje zijn... Zo heb ik eindeloos veel meer plezier
                  aan het lezen van reviews, de commentaren er op; de filmpjes op You Tube en het gegeven
                  rond al die toestellen.
                  Zonder schroom kan ik u mededelen dat ik er 1000 x meer van geniet dan van 99 procent
                  van alle foto's die ik tegenkom, inclusief de mijne, of het maken van de mijne. Sta toe dat
                  ieder recht heeft op zijn portie vertier en alles komt goed met deze wereld...

Comment

Onlangs heb ik tweedehands twee lenzen gekocht voor mijn Fuji X-T2 en beide eigenaars hebben hun Fuji verruild voor een Sony A7R III of IV met als argument dat ze toch een voorkeur hebben voor full frame. Misschien is dat een interessante piste als je iets groter wil.

Zelf sleur ik de 18-135 mm mee als kitlens bij mijn reizen. Ik heb het 26 dagen meegenomen in Patagonië, acht dagen in mijn backpack gestoken toen ik de West Highland Way hikete in Schotland en onlangs meegenomen naar Zwitserland om foto's te nemen in de Alpen. In combinatie met de X-T2 is het net geen kilo, maar ik ben best wel tevreden van de lens en camera.
                    Fuji X-T2 | Fujinon 16mm f/1.4 | 35mm f/2 | 56mm f/1.2 | 80mm f/2.8 | 100-400mm f/4.5-5.6 |18-135mm f/3.5-5.6

Comment

Working...
                    X