Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SONY A7R IV aangekondigd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: SONY A7R IV aangekondigd

    Oorspronkelijk geplaatst door jozef13 Bekijk bericht
    Welke voorsprong.Een voorsprong van 5 jaar,alleen in het aantal objectieven heeft sony reeds een grote voorsprong opgebouwd.Ze hebben hun lenzen arsenaal op die 5 jaar langzaam kunnen uitbreiden met enkele fantastische lenzen.Nikon moet nu een tandje bijsteken en inderhaast lenzen ontwerpen.
    Niet met spek schieten...5 jaar voorsprong ???? Objectieven zijn ze bijna op het niveau van canikon...
    nikon coolpix s9100

    Comment


    • #32
      Re: SONY A7R IV aangekondigd

      Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
      Hoi,

      Leuke specs, die Sony A7R IV.
      Heel jammer vind ik, dat Sony het AF systeem van de A7III niet gekozen heeft voor deze sensor.
      Die heeft een AF gebied over nagenoeg de gehele sensor.
      ik vind dit zelfs een misstap van Sony...
      Je hebt zo’n goed volg systeem (gezicht en oog tracking)...
      Pas dat dan toe over nagenoeg de gehele sensor, niet alleen op 74%.
      Ik vind eigenlijk de AF dekking wel meevallen. Op de uiterste randen is toch nooit veel interessants te vinden. Overigens wel benieuwd wat Nikon qua AF met dezelfde sensor gaat aanvangen in de de toekomstige Z8...

      Comment


      • #33
        Re: SONY A7R IV aangekondigd

        Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht
        Niet met spek schieten...5 jaar voorsprong ???? Objectieven zijn ze bijna op het niveau van canikon...
        Tja, ik veronderstel dat niet iedereen dezelfde manier van evalueren hanteert.

        Ik kijk gewoonlijk naar Dxomark. Misschien eens zien hoe hun top 5, top 10 of top 20 eruit ziet ?

        Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #34
          Re: SONY A7R IV aangekondigd

          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
          Ik vind eigenlijk de AF dekking wel meevallen. Op de uiterste randen is toch nooit veel interessants te vinden. Overigens wel benieuwd wat Nikon qua AF met dezelfde sensor gaat aanvangen in de de toekomstige Z8...
          Ja, vind ik ook.

          En ik denk dat Nikon ook wel met iets goeds zal komen.

          Competitie is gewoon goed voor de creativiteit bij de verschillende merken. :-)


          Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #35
            Re: SONY A7R IV aangekondigd

            Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
            Tja, ik veronderstel dat niet iedereen dezelfde manier van evalueren hanteert.

            Ik kijk gewoonlijk naar Dxomark. Misschien eens zien hoe hun top 5, top 10 of top 20 eruit ziet ?

            Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
            In de top 5 zie ik bvb geen sony ... en wat met bvb. De fuji objectieven... deze worden blijkbaar niet getest...
            nikon coolpix s9100

            Comment


            • #36
              Re: SONY A7R IV aangekondigd

              Even een kopietje van wat ik op mijn scherm te zien krijg...

              51 Sigma 85mm F1.4 DG HSM A Nikon
              On: Nikon D800E
              50 Carl Zeiss Distagon T* Otus 1.4/55 ZF.2 Nikon
              On: Nikon D800E
              50 Sigma 85mm F1.4 DG HSM A Nikon
              On: Nikon D810
              49 Carl Zeiss Apo Planar T* Otus 85mm F14 ZF.2 Nikon
              On: Nikon D800E
              49 Sony FE 85mm F1.4 GM
              On: Sony A7R II
              48 Carl Zeiss Distagon T* Otus 1.4/55 ZF.2 Nikon
              On: Nikon D810
              48 Sony FE Carl Zeiss Sonnar T* 55mm F1.8 ZA
              On: Sony A7R II
              48 Carl Zeiss Apo Sonnar T* 2/135 ZE Canon
              On: Canon EOS 5DS R
              48 Carl Zeiss Milvus 1.4/85 ZF.2 Nikon
              On: Nikon D800E
              48 Carl Zeiss Apo Planar T* Otus 85mm F14 ZF.2 Nikon
              On: Nikon D810
              47 Carl Zeiss Apo Planar T* Otus 85mm F14 ZE Canon
              On: Canon EOS 5DS R
              47 Sigma 85mm F1.4 DG HSM A Canon
              On: Canon EOS 5DS R
              47 Sony FE 90mm F2.8 Macro G OSS
              On: Sony A7R II
              46 Carl Zeiss Milvus 1.4/85 ZF.2 Nikon
              On: Nikon D810
              46 Tamron SP 85mm f/1.8 Di VC USD (Model F016) Nikon
              On: Nikon D800E
              46 Carl Zeiss Batis 25mm F2 Sony FE
              On: Sony A7R II
              46 Sigma 50mm F1.4 DG HSM A Nikon
              On: Nikon D800E
              46 Sony FE 85mm F1.8
              On: Sony A7R II
              46 Carl Zeiss Distagon T* Otus 1.4/55 ZE Canon
              On: Canon EOS 5DS R
              45 Carl Zeiss Loxia 2/50 Sony FE
              On: Sony A7R II
              45 Carl Zeiss Batis 85mm F1.8 Sony FE
              On: Sony A7R II
              45 Sigma 85mm F1.4 DG HSM A Nikon
              On: Nikon D800
              45 Sony Carl Zeiss Planar T* FE 50mm 1.4 ZA
              On: Sony A7R II

              En als je enkel Canon, Nikon en Sony selecteert, krijg je natuurlijk een iets ander lijstje. En als je dan nog een keer enkel de zoomlenzen selecteert, dan ziet top 5 en top 10 er weer anders uit...

              Waarom Fuji niet vergelijkend getest wordt door DxO leggen ze zelf op de website uit.
              Last edited by K-2; 18 juli 2019, 22:14.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #37
                Re: SONY A7R IV aangekondigd

                Laat ons eerlijk zijn. Sony heeft in zeer korte tijd een heel mooi lenzen arsenaal opgebouwd voor zijn FF systeem (Zeiss/Sony)
                Ik denk dat de meeste daarvan perfect geschikt zijn voor die hoge resolutie sensors (A7R).
                Zelf heb ik de 50 1.4, 35 1.4 en 85 1.4 op een A7RIII uitgebreid kunnen proberen en ik moet zeggen dat deze lenzen echte huzarenstukjes zijn.
                Vooral de 35 1.4 (mijn voorkeur brandpunt) is echt een objectief met WOW gevoel. Een lens met karakter, zeker als je fotografeert met open diafragma.
                Er is nu ook een lichtere 280 gr wegende FE 35 1.8 en als ik zo de eerste voorbeelden zie dan lijkt me dit ook weer veelbelovend en dit voor half de prijs van de 35 1.4 ... mooi toch ?

                Wat de A7RIV betreft, was het echt nodig om deze camera uit te brengen ? Misschien niet. Het is niet meer of niet minder dan een evolutie van de bestaande A7R reeks.
                Maar niemand is ertoe verplicht om om de laatste nieuwe versie te kopen maar je hebt wel de keuze en daar is niets mis mee.
                Zo denk ik er tenminste over..
                Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

                Comment


                • #38
                  Re: SONY A7R IV aangekondigd

                  Helemaal mee eens

                  Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
                  Last edited by K-2; 19 juli 2019, 12:13.
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                  Comment


                  • #39
                    Re: SONY A7R IV aangekondigd

                    Wat de convertor-vraag van Rudy betreft - er is een duitser met een mooi overzicht voor manuele lenzen - Philip Reeve https://phillipreeve.net/blog/adapte...-series-guide/
                    Zeker ook door te nemen zijn de gidsen van Brian Smith. https://briansmith.com/gear/sony-lens-adapters/

                    Op Dyxum zitten er ook heel wat die O.A. met Meyer-lenzen bezig zijn (maar ook met projector-lenzen enz... als 't maar manueel is en exotisch) - een aantal van hen zitten in Nederland - daar gaan we een paar keer op 't jaar mee op stap. Een van hen heeft een 600-tal stukken glas thuis liggen. Je zal er hem zo uitpikken - ga kijken in de thread waarbij men per week volgens de dagnummers fotografeert.

                    Ben nu bezig met projector-lenzen te adapteren op m'n A6000 - we hebben er op't werk een pak van te pakken gekregen (leica en Isco's) - daarvoor heb ik nu ergens een m42 adapter gevonden, die bijna vlak is - zodat ik met m42 of m42 to m52 helicoids kan scherpstellen. Nu moet ik nog op zoek naar een m58 -> m42 systeem dat om kan gaan met enige diepte op 52mm (die threads lopen namelijk niet diep genoeg, anders is't afzagen, en dat doen we liever niet).

                    Online zie je ook meer en meer knutselaars die lenzen zelf adapteren met gedrukte adapters met een 3D printer (zelf ben ik daar niet zo voor - omdat je dan deeltjes in de camera kan krijgen, maar goed - de ontwerpen staan online, gratis voor adaptatie).

                    Bij het aankopen van low-end adapters in China - moet je wat opletten. Er zijn er die prima werken op de a6000 en niet meer werken vanaf de a7II - wegens fouten in de afmetingen (je doet je vatting stuk omdat ze te nipt zijn). Ik heb zo nieuwe adapters mogen aanschaffen voor m42 en md (dus als je een wil kopen zie dat de a7II in de lijst zit). Philip Reeve beschrijft wat daar betaalbaar in is - en dat werkt prima (en kan je voor een prikje laten overvliegen uit China). Mocht je een m42 to e-mount zoeken - ik heb er een batch van 5 gekocht - die kan je dan met een afstandsadapter (helicoid) gaan gebruiken om scherp te stellen.

                    Voor af-confirmatie bestaan er adapters met chips op - er zijn er zelfs bij die programmeerbaar zijn. Zelf gebruik ik deze niet.
                    Last edited by mutley69; 19 juli 2019, 13:58.

                    Comment


                    • #40
                      Re: SONY A7R IV aangekondigd

                      Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                      Laat ons eerlijk zijn. Sony heeft in zeer korte tijd een heel mooi lenzen arsenaal opgebouwd voor zijn FF systeem (Zeiss/Sony)
                      Ik denk dat de meeste daarvan perfect geschikt zijn voor die hoge resolutie sensors (A7R).
                      Zelf heb ik de 50 1.4, 35 1.4 en 85 1.4 op een A7RIII uitgebreid kunnen proberen en ik moet zeggen dat deze lenzen echte huzarenstukjes zijn.
                      Vooral de 35 1.4 (mijn voorkeur brandpunt) is echt een objectief met WOW gevoel. Een lens met karakter, zeker als je fotografeert met open diafragma.
                      Er is nu ook een lichtere 280 gr wegende FE 35 1.8 en als ik zo de eerste voorbeelden zie dan lijkt me dit ook weer veelbelovend en dit voor half de prijs van de 35 1.4 ... mooi toch ?

                      Wat de A7RIV betreft, was het echt nodig om deze camera uit te brengen ? Misschien niet. Het is niet meer of niet minder dan een evolutie van de bestaande A7R reeks.
                      Maar niemand is ertoe verplicht om om de laatste nieuwe versie te kopen maar je hebt wel de keuze en daar is niets mis mee.
                      Zo denk ik er tenminste over..
                      Je hebt gelijk hoor, karakter van lens en autofocus is vele malen belangrijker dan resolutie
                      Wat ik echt leuk vind aan die tests is dat mijn d800e nog altijd puur op beeldkwaliteit en zichtbare resolutie TOP is

                      Maar de sony's mogen er zéker staan hoor, echte kwaliteit zijn ze aan het maken
                      Alleen hypen ze het teveel naar mijn zin net zoals fuji, uiteindelijk krijg je niet altijd het beloofde tenzij je door hun roze zonnebril kijkt....

                      Het enige dat ik echt es wil testen is de autofocus, het veld is kleiner geworden maar ik denk dat dat voor verbetering zal staan, en dat met die eye-focus... interresant allemaal! (Maar voor mij zou overstap onbetaalbaar zijn helaas want €€€€)

                      Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                      Last edited by bulke41; 19 juli 2019, 17:13.
                      portfolio en workshops:
                      https://www.bennybulke.com/

                      Comment


                      • #41
                        Re: SONY A7R IV aangekondigd

                        IK vind deze voorbeeldfoto's toch wel indrukwekkend scherp (itt die op DPR), zelfs op 100% bekeken: https://www.ephotozine.com/article/s...e-photos-33790
                        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                        Comment


                        • #42
                          Re: SONY A7R IV aangekondigd

                          Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                          Wat de convertor-vraag van Rudy betreft - er is een duitser met een mooi overzicht voor manuele lenzen - Philip Reeve https://phillipreeve.net/blog/adapte...-series-guide/
                          Zeker ook door te nemen zijn de gidsen van Brian Smith. https://briansmith.com/gear/sony-lens-adapters/

                          Op Dyxum zitten er ook heel wat die O.A. met Meyer-lenzen bezig zijn (maar ook met projector-lenzen enz... als 't maar manueel is en exotisch) - een aantal van hen zitten in Nederland - daar gaan we een paar keer op 't jaar mee op stap. Een van hen heeft een 600-tal stukken glas thuis liggen. Je zal er hem zo uitpikken - ga kijken in de thread waarbij men per week volgens de dagnummers fotografeert.

                          Ben nu bezig met projector-lenzen te adapteren op m'n A6000 - we hebben er op't werk een pak van te pakken gekregen (leica en Isco's) - daarvoor heb ik nu ergens een m42 adapter gevonden, die bijna vlak is - zodat ik met m42 of m42 to m52 helicoids kan scherpstellen. Nu moet ik nog op zoek naar een m58 -> m42 systeem dat om kan gaan met enige diepte op 52mm (die threads lopen namelijk niet diep genoeg, anders is't afzagen, en dat doen we liever niet).

                          Online zie je ook meer en meer knutselaars die lenzen zelf adapteren met gedrukte adapters met een 3D printer (zelf ben ik daar niet zo voor - omdat je dan deeltjes in de camera kan krijgen, maar goed - de ontwerpen staan online, gratis voor adaptatie).

                          Bij het aankopen van low-end adapters in China - moet je wat opletten. Er zijn er die prima werken op de a6000 en niet meer werken vanaf de a7II - wegens fouten in de afmetingen (je doet je vatting stuk omdat ze te nipt zijn). Ik heb zo nieuwe adapters mogen aanschaffen voor m42 en md (dus als je een wil kopen zie dat de a7II in de lijst zit). Philip Reeve beschrijft wat daar betaalbaar in is - en dat werkt prima (en kan je voor een prikje laten overvliegen uit China). Mocht je een m42 to e-mount zoeken - ik heb er een batch van 5 gekocht - die kan je dan met een afstandsadapter (helicoid) gaan gebruiken om scherp te stellen.

                          Voor af-confirmatie bestaan er adapters met chips op - er zijn er zelfs bij die programmeerbaar zijn. Zelf gebruik ik deze niet.
                          Bedankt voor al deze info, hier staan zeer leuke tips in!!!

                          Comment


                          • #43
                            Re: SONY A7R IV aangekondigd

                            Hoi,
                            Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                            Ik vind eigenlijk de AF dekking wel meevallen. Op de uiterste randen is toch nooit veel interessants te vinden. Overigens wel benieuwd wat Nikon qua AF met dezelfde sensor gaat aanvangen in de de toekomstige Z8...
                            Nou Frank,
                            Ik vind de AF dekking niet meevallen.
                            Als ik een onderwerp volg, probeer ik het wel zoveel mogelijk in het midden te houden...
                            Maar soms lukt mij dat niet, als de bewegingen te snel of te onverwacht zijn.
                            Daarbij vind ik een zo groot mogelijk AF gebied belangrijk.
                            En dat is niets nieuws voor Sony, de A7III heeft een dekkingsgebied van 93%
                            Dan vind ik een dekkingsgebied van 74% bij deze nieuwe camera tóch tegenvallend.

                            Gedachten over specs van een eventuele Nikon Z8, Z9 of iets dergelijks vind ik helemaal niet interessant.
                            Een toekomstig model zal altijd groter, sneller, beter zijn. Ik kies uit het nu, niet uit de toekomst.
                            De Nikon Z7 is nog geen jaar uit (ik heb ‘m 5 maanden), nu reeds aan het uitkijken naar een Z8?

                            Comment


                            • #44
                              Re: SONY A7R IV aangekondigd

                              Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                              Hoi,

                              Nou Frank,
                              Ik vind de AF dekking niet meevallen.
                              Als ik een onderwerp volg, probeer ik het wel zoveel mogelijk in het midden te houden...
                              Maar soms lukt mij dat niet, als de bewegingen te snel of te onverwacht zijn.
                              Daarbij vind ik een zo groot mogelijk AF gebied belangrijk.
                              En dat is niets nieuws voor Sony, de A7III heeft een dekkingsgebied van 93%
                              Dan vind ik een dekkingsgebied van 74% bij deze nieuwe camera tóch tegenvallend.
                              Ik ben zeker dat de AF van deze nieuwe A7RIV dik in orde zal zijn hoor...

                              Comment


                              • #45
                                Re: SONY A7R IV aangekondigd

                                Ik denk het ook, en dit filmpje van DPR bevestigd dat ook.


                                Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
                                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                                Comment

                                Working...
                                X