Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

20D : probleem met center AF punt?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 20D : probleem met center AF punt?

ja ze beweegt natuurlijk wel, maar ook als ze stil ligt heb ik onscherpe foto's. gisteravond nog eens geprobeerd met mijn vrouw, zat op anderhalve meter van mij, ik vraag even naar lens te kijken (begint haar ferm tegen te steken met mijn camera tests btw) en dan op sluiter 1/200 en flash (én IS !!) fotooke gemaakt met 28-135 op f8 en center focus op haar ogen... NIKS in haar gezicht was scherp. dat is toch niet normaal hé!

ik weet wel dat onscherpe foto's héél vaak user-error zijn (heb dat zelf ondervonden) maar na een klein jaar werken met een 10D weet ik onderhand wel al hoe ik mijn DSLR moet gebruiken om scherpe foto's te krijgen. Met mijn 20D lukt dat (jammer genoeg) vooralsnog niet.

is alleen moeilijk oorzaak te achterhalen, want heb al eens geprobeerd om één en ander te focussen met een meetlat, flesjes achter elkaar enz en toen ging het (meestal) vrij goed.
    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

Na heel wat testen en controleren is het héél duidelijk dat mijn 20D (jammer genoeg) een probleem heeft met front-focussing. Komt er eigenlijk op neer dat alles waar ik op focus, zowat 1 à 2 cm teveel naar voren wordt scherpgesteld. Zo kan ik natuurlijk geen scherpe foto's maken.

Ik heb dit zo goed mogelijk uitgetest maar zowel met mijn Canon 50mm/1.8 en Canon 28-135 IS USM heb ik hetzelfde probleem. Beide lenzen werkten perfect op mijn vorige 10D, dus ik ben quasi zeker dat dit probleem niet aan de lenzen te wijten is.

Voorbeelden :

Canon 50mm - focus op neus van beertje (tov 16cm op meetlat)

Duidelijk te zien dat focus ergens tussen 14 en 15cm zit

Canon 28-135 IS USM op 28mm - focus op neus van beertje (tov 16cm op meetlat)

Focus ergens rond 15cm

Canon 28-135 IS USM op 50mm - focus op neus van beertje (tov 16cm op meetlat)

Focus ergens rond 15cm

Canon 28-135 IS USM op 135mm - focus op neus van beertje (tov 16cm op meetlat)

Focus op 15cm

HELP!! Heeft iemand al een 10D/20D gehad met zo'n probleem? Zoja, hoe is dit dan opgelost geraakt? Door die te (laten) vervangen of door dit te laten rechtzetten door Canon? Zou het héél erg vinden als ik mijn camera enkele weken moet missen hoor! (is niet meteen plezant als je met opgroeiend baby'tje zit)
      Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lapino
        HELP!! Heeft iemand al een 10D/20D gehad met zo'n probleem? Zoja, hoe is dit dan opgelost geraakt? Door die te (laten) vervangen of door dit te laten rechtzetten door Canon? Zou het héél erg vinden als ik mijn camera enkele weken moet missen hoor! (is niet meteen plezant als je met opgroeiend baby'tje zit)
        Het beertje is op elke foto onscherp. Heel merkwaardig.
        Indien mijn 10D of 20D dit probleem zou vertonen dan zou de procedure als volgt zijn:
        Ik geef de camera af in de winkel waar ik deze gekocht heb samen met de lenzen.
        Alles wordt naar Canon Nederland verstuurd en 4 tot 5 weken later krijg ik alles in perfecte toestand terug.

Eventueel gaat dit via Canon Duitsland wat vlotter.

Jan.

Comment

vrees er beetje voor dat dit uiteindelijk de 'procedure' zal worden, maar dit betekent ook dat ik maar meteen een point&shoot cameraatje zal moeten kopen want ik wil echt geen moment missen van onze kleine spruit (en voor een baby van 7 weken is 4 weken écht wel lang hoor )

jammer, ben eigenlijk altijd tevreden geweest van Canon (allé, nog altijd, maar dit is toch even ferm vervelend). ben benieuwd hoe Ingo Albert van topfoto hierop gaat reageren (heb al mail gestuurd)

Comment

Als je het wat sneller wil laten verlopen, neem dan rechtstreeks contact op met Etbass in Roosendaal: http://www.etbass.nl/. Dat is een servicecenter voor Canon.
            Daar steek je je spullen zelf binnen, en dan moeten die niet via een omweg naar D...
            Canon 10D, glass, flashes & extra's
            Fuji S602Z & extra's
            www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Er is ook zo'n service-center in belgië? Op de site van canon staan zelfs adressen in St.Martens.Latem (op 10min van mijn deur) maar weet niet of ze het daar ook kunnen 'fixen'

Voor wat het waard is, heb vanmorgen in een zeer klare living een paar foto's proberen maken van mijn vrouw die kindje eten aan het geven is (allebei bewegen niet), 1/300sec, ISO400, zowel met 50mm als 28-135mm en geen ENKELE foto is scherp (telkens gefocussed op de ogen!)

Als ik mijn 20D enkele weken ga moeten missen (vrees ervoor dat ze bij Canon die niet meteen gaan doen terwijl ik er opwacht) dan zal ik genoodzaakt zijn voorlopig een (goedkope) P&S te kopen om even verder te kunnen.

Alvast bedankt voor al jullie tips hé!

Comment

Waarom heb je eigenlijk je 10D weggedaan ?
                Mark (300D)

Comment

omdat ik de betere ruisverhouding van de 20D + snelle AF wel kan gebruiken. en omdat ik zo een pipo ben die altijd nieuwste van nieuwste wil ook

Comment

Working...
                  X