Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hernieuwing van mijn lenzenpakket : tips?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: hernieuwing van mijn lenzenpakket : tips?

Tips ?

Hangt er volledig vanaf wat je "stijl" van fotograferen is.
    In mijn geval evolueert die stukje bij beetje van het "veel zoomen" en vooral "kwantitatief veel" foto's maken naar het zorgvuldig voorbereiden van m'n foto's en vooral het letten op kwaliteit (waarbij ik vandaag ongeveer de helft minder foto's maak dan een half jaar geleden). Maar (en ik zeg het er meteen bij), ik ben dan ook niet meteen uit op sportbeelden of reportage-stijl beelden. Mijn interesse ligt vooral in landschappen, architectuur, portretten en (sinds kort aarzelend aan begonnen) studiowerkjes (stillevens etc...). Enfin, het rustiger en vooral goed voorbereid(bare) werk.

Tot zover de context, die denk ik wel belangrijk is om de "tips" (eerder ervaringen) te kunnen plaatsen. Op m'n Sigma 15 - 30 en m'n Canon 28-135 na heb ik geleidelijk m'n zooms verpatst om te investeren in primes. De Sigma en de Canon zijn prima "allrounders" die ik nog gebruik voor een "dagje uit" (wandelingetje en plaatjes schieten); fijn, omdat je toch een heel interessant bereik hebt en omdat die lenzen ook een zeer goede kwaliteit leveren. De IS van Canon is daarbij een heel leuk extraatje. Die twee lenzen zal ik wellicht nooit wegdoen, want prijs/kwaliteit ligt wel heel erg goed.

Voor het meer "creatieve" werk, wanneer ik die foto's tracht te maken die ik in m'n hoofd heb zitten (en vooral zoals ik ze me voorstel), heb ik behoefte aan vrij lage f-waarden; niet zozeer om lage sluitertijden te halen bij weinig licht, maar wel om de DOF goed te kunnen controleren (van vlijmscherp naar een mooi zacht bokeh). En zo ben ik uitgekomen bij primes... Je hebt al de 50 mm f1.8 en da's alvast een goed voorsmaakje van wat je op dat vlak te wachten staat. Weliswaar is de motor van die lens nogal luidruchtig en heeft ie een trage AF, maar is het geen absoluut fantastisch lensje? In diezelfde lijn ben ik doorgegaan met de Canon 135 f2 L, die vandaag m'n absolute numero uno is voor portretfotografie. Duur, maar elke eurocent dubbel en dik waard ! In het brede bereik (meer architectuur etc...) was de Canon 15 f2.8 fish een echte revelatie; schitterende optiek en mits wat defishen in photoshop een magnifieke lens voor die zeer wijdse architecturale beelden.

Dit zijn twee lenzen die ik gekocht heb met een heel specifiek doel voor ogen; en ze doen hun werk meer dan behoorlijk! Bijkomend voordeel in mijn geval is dat het me verplicht om heel "actief" te fotograferen: op zoek te gaan naar m'n kader ("zoomen met de benen" en soms rare acrobatieën uit te voeren) in plaats van een beetje aan de zoomring te draaien en zo alles "in de picture te krijgen". De kwaliteit van m'n foto's is er op korte tijd heel snel op vooruit gegaan en niet enkel op technisch vlak. (OK, dat klinkt behoorlijk onbescheiden ).

Mijn droom? Eén van de Tilt/Shift lenzen van Canon... kwestie van het creatief experiment dat fotografie voor mij toch is, nog wat spannender te maken.
    Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

Comment

Working...
    X