Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 1DMARKII versus 20D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon 1DMARKII versus 20D

Oorspronkelijk geplaatst door johan
    Wat zijn de wezenlijke verschillen nog tussen de 1D en de 20D ?
    EDIT: Deze reaktie is niet van toepassing op 1D, wel op 1DII.

Het wezenlijke verschil tussen een 1DII en een 20D is 2700 euro.

Als je totaal budget 4300 euro is dan kan je ofwel een 1DII kopen zonder 1 lens, ofwel een 20D met een aantal kwaliteits lenzen. Als je totaal budget veel hoger is dan moet je niet nadenken en kan je een 1DII kopen. Maar onthoudt daarbij dat binnen 24 maanden de waarde van je 1DII gehalveerd is.

Ik ben een gelukkige 20D eigenaar.
    Ik zou ook heel graag een 1D bezitten of nog veel beter een 1Ds.

Maar ik heb geen 1DII of 1Ds nodig om goede fotos te maken.
    Daarom koop ik er ook geen. (tenminste zolang deze nog meer dan 1600 euro kosten)

Jan.
    Last edited by Jan_10D; 25 september 2004, 21:44.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lukathi
      Misschien kun je overwegen om de 20D te kopen EN een tweedehande 1D !? Dan zit je zo rond de 3500 Euro, en je hebt meteen een backup body !?
      Dan kun je beter gelijk een nieuwe 1D-mkII kopen ...
      dan heb je een camera die beter is dan de 1D-mk1 en beter is dan de 20D, voor net zoveel geld als deze beiden samen....
      Canon EOS 1D-mkIII, 15mm fish-eye f/2.8, 16-35mm f/2.8 L, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 70-200mm f/2.8 L IS, 400mm f/4.0 DO IS

Comment

Toch enkele opmerkingen, ik weet dat de 1DII een veel betere camera is dan de 20D maar... even nuanceren en aanvullen zou ik zo zeggen

* vergelijkende tests tussen 1DII en 20D geven niet aan dat de 20D ruisgevoeliger is. De sensor is intrinsiek ruisgevoeliger, maar door een aantal in camera bewerkingen, is het van de 20D op ISO 1600 beter dan de 1DII. Zo was de 1Ds ondanks zijn reuzegrote pixels ook het ruiskonijn van de line-up van Canon

* de 20D heeft een betere kleurnauwkeurigheid dan de 1DII en de 1Ds (tests gebaseerd op kleurenkaart). De verschillen zijn klein, maar bestaande

* de 1DII is een echte formule 1 bolide, maar de 20D is ook wel errug snel (5fps). De buffer in RAW is nogal beperkt, maar je kan toch bij 30 RAW beelden fotograferen in 30 seconden. In JPEG geraak je aan een 75 foto's... De 20D is trouwens in staat sneller naar een kaart te schrijven als de 1DII . Als je die snelheid niet uberhaupt nodig hebt is een 1DII overkill denk ik...

* de cropfactor is vooral vervelend voor mensen die breedbeeld fotografie beoefenen, (reken voor een 20D maar een Ultra-Wide lens bij), als je vooral tele doet is het veel minder erg

* de 1DII is waterdicht en véél robuuster, maar vergeet niet dat hij 3* meer kost als de 20D. Zelfs als je die 20D mishandelt (en met de 2 jaar garantie), moet je misschien over 2 jaar alweer een nieuwe camera kopen, maar dat is dan weer een 30D, of een 20D mark II, en die is weer een stuk beter, het verschil zal nog kleiner zijn (en hij zal alweer een stuk goedkoper zijn). Je kan er dus drie kopen voor de prijs van één
        Vergeet trouwens niet dat de 1DII mechanisch heel robuust is, maar hoe zit dat met de zogenaamde "dead-pixels" na enkele jaren?

* Ook de 20D biedt nu een volwaardige RAW + JPEG aan.

* Voor wat betreft postprocessing dacht ik dat hoe lager de prijs, hoe meer er een eindresultaat uit de camera komt... De 20D heeft steeds sharpening ( de 300D nog iets agrresiever) terwijl je in de 1DII ook zonder sharpening kan werken

Op een site als dpreview zie je een heleboel amateurs met een 1DII een beetje verwijfeld staan draaien... die 20D is zoveel goedkoper en eigenlijk ook meer dan voldoende

sugar
        die zich een 20D aanschaft (en nog op het punt gestaan heeft van een 1Ds in tweedehands te kopen, en nu dolgelukkig is dat hij dat niet heeft gedaan)
        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar
          Op een site als dpreview zie je een heleboel amateurs met een 1DII een beetje verwijfeld staan draaien... die 20D is zoveel goedkoper en eigenlijk ook meer dan voldoende
          Is het sowieso niet altijd dat je eerst eens goed na moet denken wat je met een camera wenst te doen, wat je eisen zijn, en wat een body je mag kosten? Voordat je een emmer geld omgooit bij een winkelier en met veel te dure spullen thuis komt.....

Leuk al die knopjes, maar druk je er ook wel eens op??
          Waarschijnlijk niet.
          Canon EOS 1D-mkIII, 15mm fish-eye f/2.8, 16-35mm f/2.8 L, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 70-200mm f/2.8 L IS, 400mm f/4.0 DO IS

Comment

sugar die zich een 20D aanschaft (en nog op het punt gestaan heeft van een 1Ds in tweedehands te kopen, en nu dolgelukkig is dat hij dat niet heeft gedaan)
            Je verwijt mensen van iets dat je zelf zou gedaan hebben moest de 20D pas volgend voorjaar komen.

Comment

uit het betoog van sugar
              * de 1DII is een echte formule 1 bolide, maar de 20D is ook wel errug snel (5fps). De buffer in RAW is nogal beperkt, maar je kan toch bij 30 RAW beelden fotograferen in 30 seconden. In JPEG geraak je aan een 75 foto's... De 20D is trouwens in staat sneller naar een kaart te schrijven als de 1DII . Als je die snelheid niet uberhaupt nodig hebt is een 1DII overkill denk ik...undefined
              ------------------------------------------
              wie hier op het forum heeft daar nood aan?
              in welke omstandigheden?
              voor welke foto's?
              wat is de toegevoegde waarde van zoiets?
              mag ik daar de resultaten van zien?
              Last edited by mila; 26 september 2004, 06:02.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mila
                * de 1DII is een echte formule 1 bolide, maar de 20D is ook wel errug snel (5fps). De buffer in RAW is nogal beperkt, maar je kan toch bij 30 RAW beelden fotograferen in 30 seconden. In JPEG geraak je aan een 75 foto's... De 20D is trouwens in staat sneller naar een kaart te schrijven als de 1DII . Als je die snelheid niet uberhaupt nodig hebt is een 1DII overkill denk ik...undefined
                wie hier op het forum heeft daar nood aan?
                in welke omstandigheden?
                voor welke foto's?
                wat is de toegevoegde waarde van zoiets?
                mag ik daar de resultaten van zien?
                @ Mila,

Dat is een evolutie.
                Als je uit het analoge tijdperk komt dan ben je gewoon om bij ieder foto die je maakt te denken : weer 1€.
                Dan ga je digitaal. En als je een foto maakt kost het niets extra.
                Beetje bij beetje kom je thuis met meer en meer foto's. Eerst 24 of 36 per dag. (sic). Dan met 240 of 360 per dag.
                En dan. Dan zit je voor je PC te kiezen, te keuren. Weg te gooien. En soms terug uit de vuilbak te halen.
                De hobby wordt dan stilltetjes aan het harde labeur dat de mensen meemaken die in het containerpark het vuil sorteren.
                En dan. En dan merk je dat het veel leuker is om een hele dag bezig te zijn om één foto te maken dan een hele nacht er honderden weg te gooien...

'k moet wel toegeven dat die 24 beelden per seconden aantrekkelijk kan zijn. Maar dat schijnt een andere hobby te zijn.

My 2 pixels.

Skitch
                Last edited by Skitch; 26 september 2004, 04:15.
                "In een tijd van universeel bedrog is het vertellen van de waarheid een revolutionaire daad." ~ George Orwell

Comment

Skitch
                  ff terug naar de realiteit
                  Met mijn trage 10D kom ik na een dikke halve dag van Zolder terug met 1000 foto's, van 2X een uur training F1 500 foto's (dikke 4 foto's per minuut), ik mag er niet aan denken om 60 raws of 150 jpg's per minuut te maken, dan kon ik maar eens om de maand of de 2 maanden nog eens buiten komen.
                  Ik kan niet aannemen dat deze behaalde snelheden nog een argument zijn om het ene toestel boven het andere te positioneren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jaded
                    Je verwijt mensen van iets dat je zelf zou gedaan hebben moest de 20D pas volgend voorjaar komen.
                    Ik verwijt niemand iets, ik probeer gewoon advies te geven. Zoals ik al zeg, ik zou niet alle eigenaars van een 1DII die nu willen overstappen op een 20D t eten willen geven

sugar

Comment

Skitch
                      Met mijn trage 10D kom ik na een dikke halve dag van Zolder terug met 1000 foto's, van 2X een uur training F1 500 foto's (dikke 4 foto's per minuut), ik mag er niet aan denken om 60 raws of 150 jpg's per minuut te maken, dan kon ik maar eens om de maand of de 2 maanden nog eens buiten komen.
                      Ik kan niet aannemen dat deze behaalde snelheden nog een argument zijn om het ene toestel boven het andere te positioneren.
                      Wel, voor een bepaalde groep mensen heeft dit dus echt wel zin, voioral de eigenlijke doelgroep van de camera : sportfotografen. Als je wordt betaald om bvb foto's te maken van een voetbalwedstrijd of aan de kant staat van de 100 meter op de olympische spelen, dan kan die 8,5 fps zéér handig zijn.

sugar

Comment

Hmmmm

Ik ben een van de gelukkigen die al zon 20D 'ken bezit. Veel misverstanden over dit toestelleken blijkbaar. Laten we er enkele uit de wereld helpen...
                        De 20D heeft +- hetzelfde oplossend vermogen als de mk2.
                        De 20D heeft betere signaal ruisverhouding in 800, 1600 en 3200 iso dan de mk2.
                        De 20D heeft een snellere autofocus dan de mk2.
                        De 20D heeft een precisere autofocus dan de 10D.
                        De 20D is de snelste cam ter wereld wat betreft schrijven naar CF.
                        De 20D schrijft raw + jpeg als 2 afzonderlijke files. Niet zoals de 10D dus.
                        De 20D heeft instant startup net als de mk2.
                        De 20D met zijn 1.6 factor is uitstekend voor telelenzen.
                        Met wat parameter tweaken heeft de 20D minder post proccesing nodig.

De Mk2 heeft een veel grotere Raw buffer dan de 20D
                        De mk2 heeft een dubbel zo grote jpg buffer dan de 20D
                        De mk2 is ruisvrijer op 100, 200 en 400 iso dan de 20D
                        De mk2 heeft spotmeting.
                        De mk2 heeft weather sealing.
                        De mk2 is veel robuster dan de 20D.
                        De mk2 heeft een veel lagere failure rate wat de spiegel & sluiterbox betreft.
                        De mk2 heeft een precisere autofocus dan de 20D.
                        De mk2 heeft een betere belichting dan de 20D.
                        De mk2 heeft een veel betere zoeker.
                        De mk2 doet het veel beter met groothoek lenzen. 1.3 crop.
                        De mk2 is the fastest kid on the block met 8.5fps.
                        Je kan de mk2 ook gebruiken als hamer.
                        En nu de nadelen, he

De 20D is wat mij betreft zeker niet zo robust als een 10D. De cf door is slechter dan die van een 300D. Er zit meer speling op. De mode selectie knop is dezelfde plastic rotzooi als de 300D.
                        Degene die de aan/ uit knop van de 20D heeft ontworpen moesten ze onmiddelijk ontslaan...
                        Mijn 20D heeft meer "kuren" dan mijn 300D.
                        De 20D finish is gevoelig.
                        De 20D kan niet tegen hoge luchtvochtigheid of zeer stoffige omgevingen. Hij is bijvoorbeeld veel gevoeliger voor vocht dan een 30-33v analoge body.
                        De 20D doet moeilijk met sommige lenzen en flitsers.
                        De 20D heeft geen spotmeting. Das ridicule want mijne G3 heeft er wel eentje...
                        De 20D maakt veel meer lawaai dan een 10D.
                        De 20D is iets te klein voor mijn grote pollen.
                        De 20D zuigt wat groothoek betreft. 1.6 crop.
                        De 20D doet maar 6 raws in een burst.
                        De 20D schrijft zijn jpgs aan 72dpi.
                        De software bundle van de 20D is om te bleiten. Gelukkig zit Adobe elements erbij...

De mk2 is zwaar en te lomp.
                        De mk2 heeft "kuren".
                        De mk2 maakt ook veel lawaai.
                        Je hebt 3x 20D voor dezelfde prijs.
                        Je hebt een 20D en een magnifieke lens collectie voor de prijs van een Mk2.
                        De snelle technische vooruitgang betekend dat het verlies van waarde op de tweedehands markt groot is.

Het is wel jouw keuze natuurlijk.
                        Last edited by Drill; 26 september 2004, 09:13.
                        Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

Comment

Skitch
                          Mila, dat is het em net, sinds ik de 1d heb maak ik MINDER foto's. Het aantal keepers is ook met 80% gestegen. En vooral in actiefotografie.

Comment

Skitch
                            Met mijn trage 10D kom ik na een dikke halve dag van Zolder terug met 1000 foto's
                            Dan is hij toch zo traag nog niet
                            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Hier kan je nog een vergelijking vinden tussen de 20D en de 1D MkII:

”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                              Si non, on devient bonbon
                              Et les gens nous mangent !"

Comment

Ik verwijt niemand iets, ik probeer gewoon advies te geven. Zoals ik al zeg, ik zou niet alle eigenaars van een 1DII die nu willen overstappen op een 20D t eten willen geven

sugar
                                Waarom stappen er mensen over van de MarkII naar de 20D ?

NIET omdat de 20D beter is !!!!!!! WEL omdat de 20D voldoet aan HUN eisen en niveau !!!
                                Als je beseft dat een MarkII overkill is, moet je hem niet houden voor het "naamplaatje" of het hoge "fitnessgehalte" !

Voor diegenen die twijfelen tussen beide modellen. Kwestie karakteristieken inzake snelheid en beeldkwaliteit, liggen ze dicht bij elkaar.
                                Maar hetgeen je niet kan "omvatten" in getallen, is de FEEL !
                                Een 1D serie is een PRO serie. en dat merk je, dat voel je en natuurlijk, dat betaal je ook !

En hoe hoger het model, hoe meer je betaald voor "minder". Maar als HET moment daar is, moet je het ook kunnen "vatten", en daar komt de aap uit de mouw !
                                Natuurlijk, voor de prijs van een MarkII heb je twee 20D's en nog een prima lens. Maar zelfs met 10 20D's rond je nek, zou je dat shot missen !?

In a nutshell, ik wou dat de 20D er een half jaartje eerder geweest was. Dan had ik nooit een 1D gekocht en vlak daarna een upgrade gedaan naar een MarkII en was ik volstrekt gelukkig met de 20D, die duidelijk een upgrade en verbetering is van de 10D.

Maar het hanteren van een 1D, heeft me laten kennismaken met een 1D body, en dat heeft me "verknoeid".

Argumenten zoals "files van de MarkII zijn zoveel groter en daarom heb je meer geheugen nodig enz..."
                                Klopt, ik kan veel minder foto's op 1 Giga pompen, maar als een resultaat daarvan, overweeg ik eerder mijn shots. Wacht op "het" moment, en weet ook dat ik het kan vatten.
                                En als eindresultaat hou ik veel meer bruikbare foto's over at the end.

Hou er rekening mee dat je goede lensen moet hebben, ongeacht het type camera. Als je door de aankoop van een MarkII verpicht bent om jaren met dezelfde, goedkope lens te werken, than DON'T !
                                ( een top stereo keten klinkt slechter met middelmatige luidsprekers, dan een middelmatige keten met top speakers !)

De 20D is een prachtcamera, niet te verslaan in zijn prijscategorie (voor het moment).
                                Is ie beter dan een MarkII ? Natuurlijk niet !

Is de MarkII 2.5 maal beter dan de 20D ? Natuurlijk niet !

Maak je alleen maar prachtfoto's met een MarkII ? Vere van ! De camera is een tool ! De fotograaf is de ambachtsman ! Creativity lies in the person !!!!

Trouwens, hoe professioneler de camera, hoe minder vergevingsgezind hij is ! Een foute instelling wordt genadeloos afgestraft. Alle parameters zijn immers in te stellen en te beïnvloeden. Vandaar dat vele, "betere" foto's maken met hun Point and shoot,dan met hun pas verworven 10D, 20D ... !
                                De markt van DSLR'S ligt, sinds kort, open voor "iedereen", vandaar.

Wat een reply, het was mijn bedoeling niet, maar het één leid tot het ander. Om maar aan te tonen dat je twee camera's niet zomaar kan/mag vergelijken op basis van getallen (specs en prijs).

Groetjes
                                Lukathi
                                Groetjes

Lukathi

Comment

Working...
                                X