Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

FF Systeemcamera van Nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: FF Systeemcamera van Nikon

    Oorspronkelijk geplaatst door trbt555 Bekijk bericht
    Jammer genoeg hebben de nieuwe Nikons geen Eye-AF.
    Had mijn A7RII ook... heel weinig gebruikt... zit ook niet altijd correct op de pupil...soms ook op de wenkbrauw enz...

    Edit: Volgens DPReview forum zou de face detect van Nikon ook focussen op de ogen (zoals D850?)

    Oorspronkelijk geplaatst door trbt555 Bekijk bericht
    Vooral de batterijduur is een deal-breaker voor mij: 300 beelden ?
    Ik heb heus geen zin om nog eens twee extra batterijen te laden en mee te nemen enkel maar om de dag door te komen.
    Mijn A7RII had een batterij capaciteit (CIPA) van 290 foto's... De nieuwe Nikons 330 foto's.
    Met de A7RII nam ik gerust 1000 beelden per batterij...Had nooit een 2de nodig...wel in mijn fototas...die paar grammen zal het niet meer maken....
    Last edited by Dpix; 24 augustus 2018, 12:39. Reden: Edit

    Comment


    • Re: FF Systeemcamera van Nikon

      Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
      Op zich vind ik dat nog wel OK. Het is niet direct van invloed op de output (tenzij je natuurlijk net zonder valt op het moment dat het niet mocht).
      Maar een extra batterij in een broekzak of fototas vind ik niet erg. Heb ik trouwens toch standaard mee ingeval er met de eerste batterij onverwacht toch iets fout zou gaan. Zelfde met geheugenkaartje, ook al is het groot genoeg.
      Tja, de meningen verschillen hierover. Ikzelf vind het absurd om over een batterij te zeuren, als je een hele foto-uitrusting meezeult. Maar ik kan natuurlijk begrijpen dat anderen het niet zo zien. Voor mij is de Nikon een mooi apparaat, eenvoudige menu's en met de knoppen op juiste plaats (Sony, leer hier wat van!!)
      De nieuwe Nikon lenzen zien er echter niet uit! Ik denk dat ik zeker niet zomaar de nieuwe lenzen zou aanschaffen, maar zeker we de adapter, zodat al dat mooie glas optimaal kan blijven werken.

      Comment


      • Re: FF Systeemcamera van Nikon

        Ja Rudy, mee eens. Iedereen heeft toch een wat eigen voorkeur, ook al willen we aan het eind gewoon allemaal foto's en film . In de manier waarop zit oneindig veel variëteit.
        Zelf ben ik bv. geen adapter-man. Dat heb ik al een paar keer ondervonden. De set Zeiss en G-glas bij mijn a-mount bodies was ik echt wel heel tevreden van, ook met een CZ135/1.8 en zo, dus telkens met de beste bedoeling aan de combinatie met adapter begonnen, maar na verloop van tijd... Tja.
        Nikon zal ook wel met een set leuke lenzen voor deze camera's komen. Hopelijk wel wat handiger qua volume en leuker om aan te zien dan die f/0.95. Er zijn voorbeelden op de markt die tonen dat het anders kan.
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • Re: FF Systeemcamera van Nikon

          Ik denk dat er meer verkocht gaan worden dan men nu denkt... Nikon gebruikers met lenzen gaan niet meer zo snel overstappen naar Sony...

          AF tracking & batterij zal nog wel acherlopen op Sony, enkel 1 memory slot is voor een prof. wel minder maar voor mij totaal niet...

          Afgaand op de huidige beschikbare video's denk ik dat het toestel heel plezant te bedienen is...
          Die iso64 op de Z7 is wel interresant voor landschapsfotografie...

          Ik heb wel ergens gelezen dat de Z6 de sensor van de A7II zou zijn (vorige generatie)...Die is toch wel iets achter op de A7III
          Z7 zal dezelfde zijn als A7RII & A7RIII (dik in orde)

          Comment


          • Re: FF Systeemcamera van Nikon

            Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
            De Z7/6 met 24-70 S line ... een twee handeling activering ?

            1. Camera aan
            2. Lens op 24 zetten (of ander brandpunt)

            ????
            Bedoel je de achterste ring? Voorste ring is sowieso zoom en de achterste ring is standaard op focus ingesteld maar kan optioneel diafragma en belichting bedienen indien zo ingesteld in het menu Zie het Image Resource filmpje vanaf 5:43

            Comment


            • Re: FF Systeemcamera van Nikon

              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
              Ik zou het héél moeilijk hebben om tsn de 850 en de Z7 te moeten kiezen. Die batterijen zou ik niet als argument meenemen, wel de verhouding camera vs lens, zeker in de langere brandpuntsafstanden. En de AF natuurlijk, die D850 gaat echt héél erg ver in bereik (ev-4 geloof ik) Ik ben daar serieus van verschoten, ik zag zelfs niets meer, en toch kon de cam scherpstellen.
              Ik denk zelfs dat Nikon een Z850 zou moeten maken, met de EVF, extra mogelijkheden maar in een grote body!
              Een Z8 of hoger is blijkbaar al in ontwikkeling.

              Het gaat waarschijnlijk D500 + Z7 worden. Best of both worlds

              Comment


              • Re: FF Systeemcamera van Nikon

                Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                Ja Rudy, mee eens. Iedereen heeft toch een wat eigen voorkeur, ook al willen we aan het eind gewoon allemaal foto's en film . In de manier waarop zit oneindig veel variëteit.
                Zelf ben ik bv. geen adapter-man. Dat heb ik al een paar keer ondervonden. De set Zeiss en G-glas bij mijn a-mount bodies was ik echt wel heel tevreden van, ook met een CZ135/1.8 en zo, dus telkens met de beste bedoeling aan de combinatie met adapter begonnen, maar na verloop van tijd... Tja.
                Nikon zal ook wel met een set leuke lenzen voor deze camera's komen. Hopelijk wel wat handiger qua volume en leuker om aan te zien dan die f/0.95. Er zijn voorbeelden op de markt die tonen dat het anders kan.
                Waren er buiten de bulk restricties qua focus met de Sony adapter?

                Ik zal maar al te graag met die adapter werken en me maar inbeelden dat er een teleconverter tussen zit Tegen de tijd dat de nieuwe lichtsterke Z-teleprimes gaan uitkomen, zullen de prijzen meer dan verdubbeld zijn voor misschien een beetje extra scherpte, een stille focusmotor en een efficiëntere stabilisatie door de extra ruimte van de Z-mount.

                Edit: een combinatie van FTZ adapter en een teleconverter zou volgens mij niet slecht onthaald worden door Nikon natuurfotografen. Dan kan ze ook de extra ruimte van de Z-mount gebruikt worden om de hoekscherpte te verbeteren.
                Last edited by frank207be; 24 augustus 2018, 15:58.

                Comment


                • Re: FF Systeemcamera van Nikon

                  Combinatie van adapter en tc moet sowieso wel kunnen denk ik.
                  Maar inderdaad, nieuwe lensontwerpen hebben niet de gewoonte goedkoper te worden tov de voorgangers. Nu wordt er gedaan alsof de GM-lenzen voor FE-mount de must zijn, maar 10 jaar geleden waren met de nieuw uitgebrachte Zeiss-lenzen voor A-mount eveneens prachtige prenten te maken.

                  Maar wat me inderdaad vooral stoorde was de extra bulk die je voor de camera hangt. Een A7 met 85mm bv. is een een mooi homogeen geheel dat lekker in de hand ligt. Een A7 met adapter en Minolta 85/1.4G is qua beeldkwaliteit ook héél leuk, maar het voelt heel anders aan in de hand, en het ziet er niet uit .

                  Bij Sony heb je 2 types adapters: een voor lenzen met interne AF-motor, en een voor lenzen met schroefdraad en AF-motor in de body, of in dit geval dan met AF-motor in de adapter.
                  Ik heb beide adapters gehad. Qua AF-performance was er weinig verschil tov de dslr-performance. Voornaamste verschil was het aantal AF-punten dat voor deze met AF-motor wat lager lag geloof ik, maar voor mij was dat weinig relevant wegens weinig of geen actie/sport.
                  Dus neen, qua technische werking/performance was er voor mij geen belemmering, maar qua handigheid blijkbaar wel, want ik greep telkens automatisch naar de paar nieuwere E- of FE-lenzen die ik al in huis had.
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                  Comment


                  • Re: FF Systeemcamera van Nikon

                    Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                    Mijn A7RII had een batterij capaciteit (CIPA) van 290 foto's... De nieuwe Nikons 330 foto's.
                    Met de A7RII nam ik gerust 1000 beelden per batterij...Had nooit een 2de nodig...wel in mijn fototas...die paar grammen zal het niet meer maken....
                    Van http://www.rossharvey.com/reviews/nikon-z7-review

                    Battery Life

                    Just to re-iterate; I was using a pre production model. The battery usage wasn't fully optimised at that point, and I was told it would be improved when released. Having said that, I was getting around 800-1000 images per battery. Update: I've just finished presenting and shooting at the Nikon UK launch event in London. The official rating is around 330 shots per battery. I have no idea how they ended up at that figure as I had shot a shade under 500 images at the event and only 1/5th of the battery was used. All good there!

                    Comment


                    • Re: FF Systeemcamera van Nikon

                      Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                      Bedoel je de achterste ring? Voorste ring is sowieso zoom en de achterste ring is standaard op focus ingesteld maar kan optioneel diafragma en belichting bedienen indien zo ingesteld in het menu Zie het Image Resource filmpje vanaf 5:43





                      Voorste Ring is IDD zoomen en achterste multi instelbaar .. vele camera's hebben zo'n bijkomende ring met multi functie (bv. RX100)

                      Neen het is niet dat wat ik bedoel.

                      De 24-70 F4 Line heeft een intrekbare lens.
                      d.w.z dat hij kleiner is in transport modus en je moet die eerst activeren door aan de zoomring te draaien.
                      Je kan dit zien aan het witje streepje op de lens...
                      Als de lens ingetrokken is staat de markering recht tegenover het witte streepje.
                      in die stand kan je dan ook geen foto's nemen.

                      Dus
                      1. Camera aanzetten
                      2. Lens activeren

                      Goed is dat je hem direct kan activeren want sommige objectieven moet je nog extra een knopje schuiven om de lens uit transportmodus te zetten.

                      Hieronder nog twee voorbeelden.
                      Het eerste voorbeeld is zoals de Nikon Lens en het onderste is de manier met nog een extra schakel knop.
                      Wordt dus toegepast om de lens zo klein mogelijk te krijgen in transport stand.. maar klein is de Nikon niet denk ik..
                      De Sony 24-70 F4 bv. heeft de traditionele bediening en is lichter en maar een paar mm langer.

                      Bron van voorbeelden opticallimits.com (voorheen photozone.de)


                      Zonder schakelknop (Panasonic 12-32)





                      Met Schakelknop (Olympus 14-42)

                      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                      Comment


                      • Re: FF Systeemcamera van Nikon

                        Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht

                        De 24-70 F4 Line heeft een intrekbare lens.
                        d.w.z dat hij kleiner is in transport modus en je moet die eerst activeren door aan de zoomring te draaien.
                        Je kan dit zien aan het witje streepje op de lens...
                        Als de lens ingetrokken is staat de markering recht tegenover het witte streepje.
                        in die stand kan je dan ook geen foto's nemen.

                        Dus
                        1. Camera aanzetten
                        2. Lens activeren
                        Vind je dat een nadeel? Volgens mij kan stap 1 & 2 tegelijk en is het een gewoonte op den duur.
                        Voordeel kleiner dan normaal en geen zoom creep tijdens wandelen.

                        De eerste indrukken zijn toch niet zo super :
                        We review the pre-production $3,400 Nikon Z7 full-frame mirrorless camera and compare it to the closest two rivals: the Nikon D850 and Sony a7R III. It has 4...
                        Last edited by Dpix; 25 augustus 2018, 06:58.

                        Comment


                        • Re: FF Systeemcamera van Nikon

                          Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                          De 24-70 F4 Line heeft een intrekbare lens.
                          d.w.z dat hij kleiner is in transport modus en je moet die eerst activeren door aan de zoomring te draaien.
                          Je kan dit zien aan het witje streepje op de lens...
                          Als de lens ingetrokken is staat de markering recht tegenover het witte streepje.
                          in die stand kan je dan ook geen foto's nemen.

                          Dus
                          1. Camera aanzetten
                          2. Lens activeren

                          Goed is dat je hem direct kan activeren want sommige objectieven moet je nog extra een knopje schuiven om de lens uit transportmodus te zetten.
                          Even gezocht en hier een introductievideo gevonden die dit inderdaad illustreert. Kijk ongeveer vanaf 0:45. Op 0:50 zie je dat het voorste lenselement volledig intrekt op dat streepje en iets naar voor komt op 24mm.

                          Geen idee welke belemmering dit inhoudt voor dagdagelijks gebruik? Misschien is er een beetje weerstand op 24 mm zodat je bij het zoomen er niet accidenteel overspringt?

                          Comment


                          • Re: FF Systeemcamera van Nikon

                            Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                            Vind je dat een nadeel? Volgens mij kan stap 1 & 2 tegelijk en is het een gewoonte op den duur.
                            Voordeel kleiner dan normaal en geen zoom creep tijdens wandelen.
                            Zou je zoveel zoom creep verwachten op zo'n kort objectief? Geen idee eigenlijk.

                            De eerste indrukken zijn toch niet zo super :
                            https://www.youtube.com/watch?v=iUii9dTwPkw
                            Nu ineens komen al die hands-on reports uit alle spleten en kieren van het internet variërend van overdreven ophemelen tot regelrechte frustratie tirades Ik wacht verdere grondige reviews af maar zie voorlopig wel een camera systeem met groot potentieel

                            Wat vind jij bv een goede reden waarom ik zo'n toestel niet zou mogen kopen?

                            Comment


                            • Re: FF Systeemcamera van Nikon

                              wat mij in heel dit Z-lancering verhaal het meest verwonderd is dat de meeste youtubers (o.a. northrop) in hun video constant verwijzen naar ... het is een pre-productie camera... voor andere merken zijn ze niet zo "vergevingsgezind".
                              Ik vrees, en het laat me persoonlijk koud, dat Nikon de bal volledig heeft misgeslagen... Sony zal er wel bij varen (en neen ik ben geen Sony gebruiker)
                              nikon coolpix s9100

                              Comment


                              • Re: FF Systeemcamera van Nikon

                                Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                                Vind je dat een nadeel? Volgens mij kan stap 1 & 2 tegelijk en is het een gewoonte op den duur.
                                Voordeel kleiner dan normaal en geen zoom creep tijdens wandelen.

                                De eerste indrukken zijn toch niet zo super :
                                https://www.youtube.com/watch?v=iUii9dTwPkw
                                Zoals ik al schreef is het verschil in afmetingen tussen de Sony 24-70 F4 en deze Nikon verwaarloosbaar dus het voordeel van kleiner is Nihil tussen deze twee.
                                De voorbeelden die ik gaf daar is het verschil groter (relatief tot de afmetingen van de lensjes zelf)

                                Zoom creep komt meestal alleen maar voor bij de langere telelenzen en vooral de consumer superzooms waar de front elementen te zwaar zijn.
                                Bij standaard zooms heb ik eigenlijk nog nooit last gehad van creep, maar bij het soort lenzen zoals deze Nikon zou het wel kunnen omdat deze van het type "Duo-Cam zoom" is met twee inner tubes.

                                Hoe minder handelingen hoe beter.. ook al zijn die banaal.


                                Ik denk ook niet dat het Nikon te doen was voor de zoom creep maar wel degelijk voor de afmetingen te beperken. (om hem op te bergen)
                                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                                Comment

                                Working...
                                X