Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

FF Systeemcamera van Nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: FF Systeemcamera van Nikon

    Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
    Ja en die uitspraken komen van iemand die al meer foto apparatuur heeft dan heel de BD leden samen.
    Kan me indenken dat je juist DAN tot die conclusie kan komen ! Als je aan jezelf durft toegeven dat je eigenlijk " idioot" bent geweest en, onnodig veel geld hebt uitgegeven en beter je tijd en geld gebruikt om betere foto's te maken !( ik denk maar aan bvb reizen)
    Groetjes

    Lukathi

    Comment


    • Re: FF Systeemcamera van Nikon

      Oorspronkelijk geplaatst door efbeo Bekijk bericht
      Zeer wijze woorden.

      De waarheid ligt toch ergens in het midden.

      Ga in de HOF kijken naar foto's van 5 en 10 jaar geleden. Uit een Nikon D300 of Canon 10D kwamen ook goede foto's die nu nog het bekijken waard zijn.
      Is een camera van vandaag beter: ongetwijfeld. Minder ruis, sneller, hogere iso en dus weer meer mogelijkheden.
      Maar laat iedereen eens zelf uitmaken of ze daar geld aan willen uitgeven of niet...

      Ik kan me best inbeelden dat een voetbalfotograaf een halve auto uitgeeft aan zijn gear, en dan meer verkoopbare foto's heeft. Dat is een simpele economische beslissing. Of die vervangt zijn camera als die 300.000 shots heeft, omdat hij het zich niet kan permitteren dat die uitvalt tijdens een match.

      Als amateur koop ik nu altijd een body uit het middengamma van een jaar of 3-4 terug. Voor mij is dat goed genoeg. Maar als iemand 5k aan zijn hobby wil uitgeven, laat die toch doen als die daar plezier aan heeft.

      De grote teleurstelling die ik zie en lees over die Nikon Z is dat ze goed scoren ten opzichte van de vorige generatie Sony A7II, maar niet ten opzichte van de III reeks. Dat stelt mensen teleur, zeker omdat Nikon zo'n grote naam is in de fotografie.
      In de VS schijnt Sony nu het grootste marktaandeel te hebben bij de FF camera's. Dat was 5 en 10 jaar geleden ondenkbaar.

      Comment


      • Re: FF Systeemcamera van Nikon

        Oorspronkelijk geplaatst door Lukathi Bekijk bericht
        Kan me indenken dat je juist DAN tot die conclusie kan komen ! Als je aan jezelf durft toegeven dat je eigenlijk " idioot" bent geweest en, onnodig veel geld hebt uitgegeven en beter je tijd en geld gebruikt om betere foto's te maken !( ik denk maar aan bvb reizen)
        Haha, waar staat de "like" button hier.

        Comment


        • Re: FF Systeemcamera van Nikon

          Oorspronkelijk geplaatst door jozef13 Bekijk bericht
          Zoveel reacties,indertijd zo'n dikke 5 jaar geleden waren er veel minder reacties, toen de eerste systeemcamera met ff sensor uitkwam.Toen werd er eerder meewarig gelachen met dit inferieur cameratje.Ondertussen fotografeer ik reeds 4,5 jaar tot volle tevredenheid met mijn a7
          Het heeft echt wel lang geduurd vooraleer Sony serieus genomen werd. Niet onlogisch gezien de 2 grote namen.
          En laat ons eerlijk zijn, qua lenzen hebben Nikon en Canon nog altijd een zeer uitgebreid gamma waar je voor elke toepassing wel een passende lens kan vinden. Dat is voor pro's belangrijk, en de amateurs lopen die achterna.

          Comment


          • Re: FF Systeemcamera van Nikon

            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            voor pro's belangrijk, en de amateurs lopen die achterna.
            Ja, en dan te weten dat velen nooit verder gaan dan de kitlens.
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

            Comment


            • Re: FF Systeemcamera van Nikon

              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              De grote teleurstelling die ik zie en lees over die Nikon Z is dat ze goed scoren ten opzichte van de vorige generatie Sony A7II, maar niet ten opzichte van de III reeks. Dat stelt mensen teleur, zeker omdat Nikon zo'n grote naam is in de fotografie.
              In de VS schijnt Sony nu het grootste marktaandeel te hebben bij de FF camera's. Dat was 5 en 10 jaar geleden ondenkbaar.
              Ja en ook vooral omdat Nikon op er voorhand zo'n grote hype van gemaakt heeft...Laat ons samen aftellen... Mirrorless reinvented...maak kennis met de doorbraak.....

              Comment


              • Re: FF Systeemcamera van Nikon

                Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                Ja en ook vooral omdat Nikon op er voorhand zo'n grote hype van gemaakt heeft...Laat ons samen aftellen... Mirrorless reinvented...maak kennis met de doorbraak.....
                Tja, de grote doorbraak, die was er al, onder de naam Sony A9, A7RIII of A7III, afhankelijk van wat je als gebruiker verkiest. Maar alle drie zitten op het niveau van de beste dslr's, soms zelfs erboven.
                Om een eerste toestel in die markt te zetten en meteen aan te kondigen dat het tov van die drie ook nog eens een heruitvinding van het concept zou zijn, dat was idd. niet erg slim denk ik. Wie verwachtingen schept door iets beloven moet het ook waar kunnen maken. Anders krijg je de boemerang... De Z-toestellen lopen 1 à 2 generaties achter, afhankelijk van de bron, dus laat het dan 1,5 zijn, maar dat betekent dus dat op een aantal vlakken een A7II het nog steeds beter doet.

                Maar de lancering heeft hoe dan ook voordelen. Meer competitie houdt iedereen scherper, zowel wat betreft prijzen als technologie. Misschien komt Nikon in een volgende release wel met een verbetering die ook voor Sony nieuw is en die we naderhand ook in een A7-V of zo mogen verwachten. Ben echt benieuwd naar de stap die Canon gaat zetten.
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                Comment


                • Re: FF Systeemcamera van Nikon

                  Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                  Wel, om op topic te blijven ben ik ontgoocheld over het nieuwe systeem. Nu zijn er toestellen die zichzelf beconcurreren met hun DSLR tegenhangers. Zat ik eignelijk niet op de wachten.
                  Ik had gehoopt dat het eerder in het x000 DSLR segment zou vallen (dus rond de €1000): om de serieuze amateur een FF optie tegeven zonder al dat software gefoefel. Op mijn Nikon (DF) gebruik ik quasi niets van die gimmicks , zelfs geen AF (mijn meeste lenzen zijn Zeiss / zonder AF) . Maar ja 'homo ludens' zeker, dat verkoopt.

                  YMMV
                  Ik denk dat je verwachtingen een beetje onrealistisch zijn. Het Dxx00 segment dat je aanhaalt zal nooit FF krijgen. FF sensoren waren en zijn overigens nog altijd aanmerkelijk duurder dan APS-C. De introductieprijs van Nikon entry level FF is toch nooit lager dan €2000 geweest? De D600 was €2099. Df was zelfs €2849. D750 was €2199. Z6 body is nu €2299.

                  Welk gefoefel stoort je dan het meest? Met deze nieuwe toestellen moet manueel focussen weer makkelijker worden, niet?
                  Last edited by frank207be; 29 augustus 2018, 16:48. Reden: D750 toegevoegd

                  Comment


                  • Re: FF Systeemcamera van Nikon

                    Veel heeft te maken met het feit dat jongere mensen in het proces tussen het zien en het afleveren van de foto, meer en meer elektronisch gaan denken. Ook al zit er in de huidige DSRL's ook al en massa elektronica, je hebt toch altijd het gevoel dat je écht naar de scène kijkt en een foto maakt in de geest van vroeger. Bij de apparaten met EVF heb je dat niet meer, je ziet ahw in je zoeker of op het scherm al een beeld dat al door de camerasoftware gepasseerd is, dus niet zo levensecht. En Sony was er natuurlijk heel snel bij om die weg te kiezen, zodat zij de jongere generatie meer aanspreken dan de merken die er lang mee gewacht hebben. En allicht ook wel verder staan in de ontwikkeling. En het vergelijken van camera's en lenzen zal best wel een hobby op zich zijn, niks mis mee, maar uiteindelijk doen we het voor de foto, het eindresultaat, en voor mij liefst op papier en aan de muur. En als je ze dan vergelijkt, vraag ik mij af of iemand een verschil kan zien..... Dus komt het er op neer dat iedereen kiest voor zijn eigen weg daar naartoe, het gevoel dat hij/zij erbij heeft, of de apparatuur goed bij de manier van werken past....En hier speelt de menustructuur en de plaatsing van de knopjes ook een rol. Daarom denk ik dat wie Nikon gewoon is, nogal gemakkelijk bij Nikon zal blijven, want sinds de D200 (mijn eerste DSRL) en de huidige D500/D850 is dat gevoel niet veel veranderd, je voelt je onmiddellijk 'thuis' als je die nieuwe toestellen in je handen neemt. Het enige wat mensen zal tegen houden, naar mijn gevoel, is de nieuwe vatting. Tot nu toe was die lensvatting steeds dezelfde gebleven, nu komt de nieuwe Z mount, eventueel met adapter voor de bestaande lenzen, maar volgens mij is dat juist een element dat in hun nadeel zou kunnen spelen. En alle felle uitspraken, zowel van de fabrikant als van de reviewers, ach ja, dat klasseer ik bij de obligate commercie....dat doen alle fabrikanten en ze hebben allemaal hun supporters en tegenstanders....Ook een hobby op zich zeker ?

                    Comment


                    • Re: FF Systeemcamera van Nikon

                      Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                      De Z-toestellen lopen 1 à 2 generaties achter, afhankelijk van de bron, dus laat het dan 1,5 zijn, maar dat betekent dus dat op een aantal vlakken een A7II het nog steeds beter doet.
                      Ik ben het eens met de overhype maar ik hoor graag op welk vlak er nu echt een achterstand is die de creativiteit belemmert? Zijn er al ervaringen met AF op firmware 1.0 toestellen?

                      Ik ben zelf voornamelijk geïnteresseerd in deze toestellen vanwege de nieuwe grote Z-mount die het veel makkelijker moet maken om groothoek objectieven te ontwerpen die tot in de verste hoeken kritisch scherp zijn op alle diafragma's. Zoals al eerder gezegd vind ik het stom om 1 tot soms 3 stops te moeten opgeven om uniform scherpe foto's te krijgen.

                      Edit: ik zie net weer leuk leesvoer voorbij komen op DPReview: https://www.dpreview.com/articles/30...s-sony-a7r-iii

                      Edit 2: Nog een leuke link over de nieuwe Z-mount. https://www.youtube.com/watch?v=LxT1...ature=youtu.be
                      Last edited by frank207be; 29 augustus 2018, 18:36. Reden: DPReview link toegevoegd + Zmount video toegevoegd

                      Comment


                      • Re: FF Systeemcamera van Nikon

                        Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                        Heel leuk af en toe, die gevoelens van nostalgie die opduiken. Tot men weer de donkere kamer in mag en met wat vloeistoffen en dergelijke mag gaan werken om uiteindelijk te zien dat toch niet alle prenten gelukt zijn zoals gehoopt en men eigenlijk nog een keer opnieuw die naar die stad of die trouw moet doen om dat unieke maar half mislukte beeld alsnog vast te leggen op een filmrolletje.

                        Ik kan zelf ook wel af en toe genieten van "vroeger", maar ben ook altijd weer blij als ik van de recentere technologische ontwikkelingen gebruik mag maken. En dan hoeft het echt niet over pixels en dergelijke te gaan voor mij.
                        Ja, en dan zoals ikzelf ook nog eens een hoop allergieën opgedaan hebben aan al die produkten... Geef mij maar de computerkamer in plaats van de doka!

                        Comment


                        • Re: FF Systeemcamera van Nikon

                          Oorspronkelijk geplaatst door Lukathi Bekijk bericht
                          Kan me indenken dat je juist DAN tot die conclusie kan komen ! Als je aan jezelf durft toegeven dat je eigenlijk " idioot" bent geweest en, onnodig veel geld hebt uitgegeven en beter je tijd en geld gebruikt om betere foto's te maken !( ik denk maar aan bvb reizen)
                          Als u voor uzelf denkt dat u een idioot bent door teveel geld uit gegeven te hebben dan is dat uw zaak.
                          Het is daarom voor een ander nog niet zo.
                          Maar diegene die de uitspraak gedaan heeft, voor je het weet heeft hij ook weer een andere camera gekocht.
                          Mij stoort zoiets niet. Ieder doet met zijn geld wat hij wil.
                          En het zijn eigenlijk jouw zaken ook niet.
                          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                          Comment


                          • Re: FF Systeemcamera van Nikon

                            Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                            Als u voor uzelf denkt dat u een idioot bent door teveel geld uit gegeven te hebben dan is dat uw zaak.
                            Het is daarom voor een ander nog niet zo.
                            Maar diegene die de uitspraak gedaan heeft, voor je het weet heeft hij ook weer een andere camera gekocht.
                            Mij stoort zoiets niet. Ieder doet met zijn geld wat hij wil.
                            En het zijn eigenlijk jouw zaken ook niet.
                            Nogal een idiote reactie op mijn reply ! ?
                            jij wilt in de eerste plaats iemands zinnige commentaar ontkrachten door te wijzen op zijn overmatige koopgedrag !?
                            Eerder JOUW. zaken niet , als ik het zo bekijk !?
                            Last edited by Lukathi; 29 augustus 2018, 21:49.
                            Groetjes

                            Lukathi

                            Comment


                            • Re: FF Systeemcamera van Nikon

                              Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                              Heel leuk af en toe, die gevoelens van nostalgie die opduiken. Tot men weer de donkere kamer in mag en met wat vloeistoffen en dergelijke mag gaan werken om uiteindelijk te zien dat toch niet alle prenten gelukt zijn zoals gehoopt en men eigenlijk nog een keer opnieuw die naar die stad of die trouw moet doen om dat unieke maar half mislukte beeld alsnog vast te leggen op een filmrolletje.

                              Ik kan zelf ook wel af en toe genieten van "vroeger", maar ben ook altijd weer blij als ik van de recentere technologische ontwikkelingen gebruik mag maken. En dan hoeft het echt niet over pixels en dergelijke te gaan voor mij.
                              Uiteraard! Volledig akkoord ! En de twee grote voordelen van analoog werken zijn het tempo van fotograferen ( daaraan gekoppeld het nadenken en niet het "spray and pray" gedrag en de output ! ), maar het gemak van een digitale doka is waarschijnlijk dé reden van de explosie van beelden ! ( echt goede, da's weer iets anders).

                              Werk digitaal op een analoge manier zeg ik altijd !
                              Maar het merendeel van topics over camera's gaat hier meestal wél over " meer' en "sneller " en we willen niet horen dat dat niet recht evenredig is met betere fotografie Wat is belangrijker, het technisch gedeelte oftewel het fotografisch gedeelte ? Gaat écht niet altijd samen !
                              Groetjes

                              Lukathi

                              Comment


                              • Re: FF Systeemcamera van Nikon

                                Oorspronkelijk geplaatst door Lukathi Bekijk bericht
                                Werk digitaal op een analoge manier zeg ik altijd !
                                ...
                                Wat is belangrijker, het technisch gedeelte oftewel het fotografisch gedeelte ? Gaat écht niet altijd samen !
                                Mee eens. Vandaar dat ik bv absoluut niet geïnteresseerd ben in aantallen fps, maar wel in voldoende precieze AF zodat ik geen 5 foto's nodig heb om er één goeie over te houden, of goede kwaliteit bij weinig licht zodat ik zonder nabewerking kan.
                                En dan gaat technologie en fotografie weer wel goed samen.



                                Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
                                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                                Comment

                                Working...
                                X