Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Drone fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Drone fotografie

    Het probleem met de Belgische dronewetgeving is dat die gebaseerd is op de bestaande luchtvaart.
    Je hebt dus voor een drone ongeveer dezelfde regels als voor een vliegtuig of helicopter wat uiteraard compleet absurd is.
    De Europese wetgeving gaat daar verandering in brengen maar België kennende zal die wetgeving weer op het allerlaatste moment of later worden ingevoerd.

    Ik heb vorig jaar een drone gekocht maar alleen omdat ik het geluk heb dat ik dicht bij de Nederlandse grens woon waar ik bijna overal tot 120m hoog mag vliegen.
    Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

    Comment


    • #17
      Re: Drone fotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door Mimo Bekijk bericht
      ...

      Ik heb vorig jaar een drone gekocht maar alleen omdat ik het geluk heb dat ik dicht bij de Nederlandse grens woon waar ik bijna overal tot 120m hoog mag vliegen.
      bijna overal ?

      > de vlucht wordt niet uitgevoerd boven gebieden met aaneengesloten bebouwing of kunstwerken, industrie- en havengebieden daaronder begrepen dan wel boven mensenmenigten of boven spoorlijnen of voor motorrijtuigen toegankelijke verharde openbare wegen, met uitzondering van wegen in 30 km-zones binnen de bebouwde kom en wegen in 60 km-gebieden buiten de bebouwde kom;

      Bovendien - zoals al door dPaul aangegeven - ligt een behoorlijk deel van het grondgebied in de CTR van een luchthaven (oa Budel, Maastricht, Eindhoven) en daar is het - zoals in België - verboden.

      Om - zoals al opgemerkt - over de privacywetgeving te zwijgen.

      Buiten wat koeien en tulpenbollen ga je niet veel kunnen fotograferen.
      Last edited by palombian; 9 februari 2019, 20:06. Reden: koeien

      Comment


      • #18
        Re: Drone fotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
        Zoals dikwijls geldt: de goeie moeten het met de slechte bekopen. De overheid moet spijtig genoeg altijd uitgaan van het slechtst mogelijk scenario en daarop de wetten formuleren. Maar daarmee ontnemen ze veel mensen de kans om met bv. drones leuke dingen te doen waar niemand last van heeft....
        Spijtig inderdaad, maar wat geeft aan jou of mij het recht om onszelf tot de "goeden" te rekenen ?

        Comment


        • #19
          Re: Drone fotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          bijna overal ?

          > de vlucht wordt niet uitgevoerd boven gebieden met aaneengesloten bebouwing of kunstwerken, industrie- en havengebieden daaronder begrepen dan wel boven mensenmenigten of boven spoorlijnen of voor motorrijtuigen toegankelijke verharde openbare wegen, met uitzondering van wegen in 30 km-zones binnen de bebouwde kom en wegen in 60 km-gebieden buiten de bebouwde kom;

          Bovendien - zoals al door dPaul aangegeven - ligt een behoorlijk deel van het grondgebied in de CTR van een luchthaven (oa Budel, Maastricht, Eindhoven) en daar is het - zoals in België - verboden.

          Om - zoals al opgemerkt - over de privacywetgeving te zwijgen.
          Dat klopt en die beperkingen zijn ook nodig voor veiligheid en privacy.

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Buiten wat koeien en tulpenbollen ga je niet veel kunnen fotograferen.
          Dat klopt dan weer niet
          Op een hoogte van 120m heb je een enorm overzicht (tientallen of honderden vierkante km) en dan maakt het ook niet zoveel uit waar je drone precies vliegt.

          Hier zijn een paar foto's (eigenlijk screen captures van een film). Je mag niet over een stad vliegen, niet over een kerncentrale, niet over de Schelde (natuurgebied) maar je kunt ze wel fotograferen.
          Als je een koe wilt fotograferen ga je er ook niet bovenop zitten he



          Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

          Comment


          • #20
            Re: Drone fotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
            Spijtig inderdaad, maar wat geeft aan jou of mij het recht om onszelf tot de "goeden" te rekenen ?
            Het gaat hier natuurlijk over goed of slechte bedoelingen hé ! En ja, ook met goede bedoelingen kun je zondigen, zeker uit onwetendheid, maar hieraan zou je kunnen verhelpen door een soort licentie in te voeren, laagdrempelig, waar de drone-liefhebber blijk moet geven van de basiskennis over wat gevaarlijk is en wat niet, over privacy e.d.

            Comment


            • #21
              Re: Drone fotografie

              Samen met de photodays is er een drone-beurs (u betaalt voor de fototoegang en u krijgt de drone erbij voor niks) - daar kan u wellicht ook antwoorden vinden, en speelgoed (veel te veel speelgoed).
              En wie BD-lid is krijgt korting (zie forumdeel voor de leden).

              Comment


              • #22
                Re: Drone fotografie

                Mimo, zat je niet een beetje hoger dan 120m ?

                Comment


                • #23
                  Re: Drone fotografie

                  Nee hoor. Ik zat net op 120m. Althans volgens de DJI app. En ik ga er vanuit dat die juist is want zelf meten is nogal lastig
                  Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

                  Comment


                  • #24
                    Re: Drone fotografie

                    Ik dacht in die bovenste foto Hulst te herkennen. Met welke camera is die foto/film genomen ?

                    Comment


                    • #25
                      Re: Drone fotografie

                      Ja, dat is Hulst.
                      Genomen met een DJI Mavic Air
                      Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

                      Comment


                      • #26
                        Re: Drone fotografie

                        In de BD-Challenge van januari, thema: nevel of mist, is voor de eerste keer een inzending geweest, gemaakt met een drone: https://challenge.belgiumdigital.com..._display_media
                        Kalaman Photography haalde met een allereerste deelname ineens de tweede plaats!
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #27
                          Re: Drone fotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door Mimo Bekijk bericht
                          Nee hoor. Ik zat net op 120m. Althans volgens de DJI app. En ik ga er vanuit dat die juist is want zelf meten is nogal lastig
                          Op de foto steekt de horizon uit boven de koeltorens (die naar verluidt 170 meter hoog zijn).

                          Comment


                          • #28
                            Re: Drone fotografie

                            Zelf sinds kort ook een Mavic Air.
                            Vlieg tot nu toe zelden boven de 60-80m.
                            Voor privacy hoef je dan niet bang te zijn, want je kunt op die hoogte nog geen man van een vrouw onderscheiden.
                            Gelukkig kan ik nog redelijk vrij rondvliegen (behalve uiteraard o.a. luchthaven gevangenis en natuurgebieden).
                            Tot nu toe nog niemand tegengekomen die er een probleem van maakte,
                            maar het is naturlijk ook niet de bedoeling dan je iemand lastig valt of irriteert, met of zonder drone.
                            "Het maakt niet zozeer uit WAT je fotografeert, maar meer HOE je iets in beeld brengt."

                            Comment


                            • #29
                              Re: Drone fotografie

                              Idd, de wetgeving in België is zeer streng. Je mag enkel op eigen privéterrein vliegen en niet hoger dan 10 m.... ik heb een dji mavic pro dewelke ik gebruik op vakantie.

                              Compact om te vervoeren en behoorlijke goede beelden.

                              In sommige landen zijn de regels nog strenger en is er een totaalverbod om te vliegen, andere landen zijn dan weer heel soepel zoals bvb Ijsland. Gezond verstand gebruiken is wel noodzakelijk en daar hebben sommigen duidelijk een gebrek aan, waardoor de goeie het uiteindelijk bekopen door de slechten...

                              Ik zou het ook niet appreciëren moest er plots een drone in mijn achtertuin vliegen, als deze echter op 120 metr hoogte passeert stoort mij dit dan weer niet maar meningen kunnen verschillen uiteraard.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Drone fotografie

                                Oorspronkelijk geplaatst door Piet05 Bekijk bericht
                                In sommige landen zijn de regels nog strenger en is er een totaalverbod om te vliegen, andere landen zijn dan weer heel soepel zoals bvb Ijsland.

                                Bij Gullfoss stonden verschillende bordje dat drones verboden zijn (wat niet belette dat er ene zich niet kon inhouden).
                                bye, Maurice
                                https://on4bam.com/
                                Nikon D7500

                                Comment

                                Working...
                                X