Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instellingen Nikon D7000 onscherpte

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Instellingen Nikon D7000 onscherpte

Volgens mij zit er in de doos van de camera een CD, met daarop de ViewNX software.
    Als fotosoftware stelt het niet veel voor, maar je kan wél zien op welk punt de camera heeft scherpgesteld. Dan heb je daarover al uitsluitsel.
    Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Johanuz Bekijk bericht
      Eitje, een degelijk handboek kan wonderen doen hoor, een Youtube-filmpje iets minder....
      Een beetje technische kennis doet heus geen pijn!
      Dus, volgens jou is het dan weer de lens die schuldig is... - redelijk "zacht" eitje, zou ik denken :-).

J
      Zeggen ze niet dat een beeld duizend woorden waard is? Je kan er natuurlijk ook een technisch document bij halen waar met veel termen en lange zinnen iets uitgelegd wordt, dat een paar minuten durende filmpje evengoed kan tonen.
      Technische kennis is zeker nodig, volledig akkoord. Die kennis kan je dan weer creatief gebruiken. Of wordt de creativiteit door de theoretische wetten beperkt in jouw favoriete boeken?

En er is helemaal niets mis met de lens, toch niets dat we direct uit deze twee voorbeeldfoto's kunnen afleiden. Ik sprak over de camera, niet de lens. Ik spreek van ondervinding, net zoals vele andere gebruikers van de D7000.
      Merci en groetjes
      Insta | Flickr | Facebook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eitje Bekijk bericht
        Zeggen ze niet dat een beeld duizend woorden waard is? Je kan er natuurlijk ook een technisch document bij halen waar met veel termen en lange zinnen iets uitgelegd wordt, dat een paar minuten durende filmpje evengoed kan tonen.
        Technische kennis is zeker nodig, volledig akkoord. Die kennis kan je dan weer creatief gebruiken. Of wordt de creativiteit door de theoretische wetten beperkt in jouw favoriete boeken?

En er is helemaal niets mis met de lens, toch niets dat we direct uit deze twee voorbeeldfoto's kunnen afleiden. Ik sprak over de camera, niet de lens. Ik spreek van ondervinding, net zoals vele andere gebruikers van de D7000.
        Als dit niet helpt en je kan echt geen scherpe foto's krijgen dmv live-view+manuele focus dan is er waarschijnlijk iets mis met de lens.

Dag Eitje,

Je moet wel kiezen hoor... eerst zeg je dat er "waarschijnlijk iets mis is met de lens",
        en in een volgend berichtje zeg je "ik sprak over de camera, niet de lens"...

Zo wordt het voor de lezer wel ingewikkeld, denk je niet?
        Beter is: schrijven wat je kan begrijpen... :-)

groetjes, J

Comment

Ik denk dat het niet meer nodig is, Qbek laat zich in dit topic niet zien, volgens mij wil hij overstappen naar Sony ;-)

--
          mlap.
          T.T.

Comment

Lang leve de systeemcamera... daar heb je dit probleem dus echt niet meer mee....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
              Lang leve de systeemcamera... daar heb je dit probleem dus echt niet meer mee....
              Over welk probleem heb je het?
              Want hier zijn we er nog niet uit wat het probleem juist is.

Het probleem, onscherpe foto's, die kun je met elke camera hebben, en ja ook met systeemcamera's. [emoji16]

Maar de vraag is waarom?

--
              mlap.
              T.T.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                Over welk probleem heb je het?
                Want hier zijn we er nog niet uit wat het probleem juist is.

Het probleem, onscherpe foto's, die kun je met elke camera hebben, en ja ook met systeemcamera's. [emoji16]

Maar de vraag is waarom?

--
                mlap.
                T.T.
                Als het geen hardware probleem is, is het waarschijnlijk een back/front focusprobleem wat je enkel met een dslr hebt en niet met een systeemcamera omdat die scherpstelt met de sensor en niet met een aparte AF-module.

Ook werken alle focuspunten feilloos op een systeemcamera...

justmy2cents...

Comment

Als het geen hardware probleem is, is het waarschijnlijk een back/front focusprobleem wat je enkel met een dslr hebt en niet met een systeemcamera omdat die scherpstelt met de sensor en niet met een aparte AF-module.

justmy2cents...
                  Ok, bedankt, weer wat bijgeleerd.

--
                  mlap.
                  T.T.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Johanuz Bekijk bericht
                    ...
                    Zo wordt het voor de lezer wel ingewikkeld, denk je niet?
                    Beter is: schrijven wat je kan begrijpen... :-)
                    Daar ben ik het nu eens 100% met je eens.

YMMV
                    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

justmy2cents...
                      Of je moet er de Canon 50mm F1.2L met adapter erop zetten denk ik. Deze lens heeft focus shirt en dus ligt de focus afstand verschillend bij verschillende diafragma waardes.
                      Waar een wil is, is een weg
                      ---------------------------------

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                        Of je moet er de Canon 50mm F1.2L met adapter erop zetten denk ik. Deze lens heeft focus shirt en dus ligt de focus afstand verschillend bij verschillende diafragma waardes.
                        In alle gevallen blijft de sensor focussen bij een systeemcamera? Of mis ik iets?

Comment

In alle gevallen blijft de sensor focussen bij een systeemcamera? Of mis ik iets?
                          Ik heb geen systeem camera. Maar ik stel het volgende voor.
                          De camera focust -> knijpt de diafragma dicht (= Focus verschoven) -> Foto wordt gemaakt (= Foto met Front of Backfocus)
                          Waar een wil is, is een weg
                          ---------------------------------

Comment

Bij beide foto's lijkt de boom op het eerste zicht scherper dan het gezicht dit zou op backfocus kunnen wijzen. Ik denk dat je ook eens je werk methode er bij moet zetten. Werk je bvb met scherpstellen en herkaderen of met je actief scherpstelpunt gekozen volgens je compositie. Welke AF-stand gebruik je? Bij de single mode heb je het biepje (dit biepje valt weg in AF-A en AF-C) en het bolletje in de viewfinder hou je dit ook goed in het oog want je geeft aan je vooral op de lichtmeter concentreert. Ik heb de AF los gekoppeld van de afdruk knop met backbutton focus. Ivm scherpte en controle op de AF vind ik dat veel beter, dat is natuurlijk persoonlijk. Ivm de kleur wil ik je dit meer geven. Als deze beelden bekijkt dan zie erg veel groenen en bruinen (kleren, bomen, gevallen bladeren,...) er is niets wit, zwart of grijs waar de camera zich op kan richten als referentie, dit moet je dan in nabewerking gaan aanpassen of met een grijskaart je witbalans zelf gaan instellen. Je kan dit op het gevoel gaan doen met de witbalans in je RAWconverter Of in Photoshop door je gemiddelde kleur te gaan bekijken en eventueel aan te passen. Naar mijn inschatting is dit in deze beelden een kakigroen zijn ipv 18%grijs. Om dit aan te passen dupliceer je achtergrond laag en ga naar filter; blur; average. Dan krijg je een eenkleurig vlak in de gemiddelde kleur. Als je dan een aanpassingslaag 'levels' opent en de grijze pipet neemt en op dit kleur vlak klikt, wordt dit 18% grijs als je dan die gedupliceerde laag uit zet is je kleur aangepast.

Comment

Je zegt dat je scherpstelling op continuous staat. Zet deze op single.

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
                              Flickr

Comment

Working...
                              X