Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instellingen Nikon D7000 onscherpte

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Instellingen Nikon D7000 onscherpte

Wat zou er mis zijn met die instellingen van de belichtingsdriehoek????
    Het diafragma is bij 99% van portretten (full body of niet) een creatieve keuze vd fotograaf, zoals dat bij f4 of f7.1 dit kan zijn, dus niet fout!
    Een lens kan een beetje softer zijn volledig open maar echt onscherp wordt het bij dergelijke lens nooit, tenzij er defect is

Voor te weten als de belichting correct is moet je de raw zien of het histogram, maar ook dit zorgt niet voor onscherpte, tenzij in extreme vormen uitt

Read the manual zou ik niet zeggen, de topicstarter doet er in mijn ogen goed aan zoiets hier te komen vragen en info te krijgen wat het probleem KAN zijn

En wat betreft de porche.....
    Ik kijk bij zulke hoogoplopende reacties altijd eens naar de foto's van diegene die zo furieus reageerd wanneer tegengesproken...

Maar je uitleg klopt in mijn ogen echt niet johanuz, je kan mijn fotos hier wel bekijken en zodoende weten wat mijn mening waard is voor je

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Johanuz Bekijk bericht
      Beste Qbek,
      In elk handboek over fotografie staat dat 2.8 een hulpmiddel kan zijn in het duister, of bij minder gunstige lichtomstandigheden.
      2.8 is gelijk aan onscherp... en je ziet wat er gebeurt: zelfs de achtergrond is helemaal onscherp. Hier heet dit niet "bokeh", maar gewoon
      "lelijk"...
      Je ziet aan alles dat er in beginsel al alles fout aan zit: 2.8 is een totaal verkeerde keuze om in daglicht zulke foto's te maken.
      Maar dezelfde foto met een opening tussen 4. en bv 7.1, en je zal de scherpte zien toenemen, ook in de achtergrond, wat de foto duidelijker maakt.
      Kleuren worden helderder, het hele plaatje wint sterk aan "beeld" bij een "grotere" opening van de lens.

groeten, J
      (Gewoon even reageren om de originele poster niet in verwarring te brengen "Je ziet aan alles dat er in beginsel al alles fout aan zit: 2.8 is een totaal verkeerde keuze om in daglicht zulke foto's te maken. ?? Helemaal NIETS verkeerd om aan 2.8 te werken !!! Je onderwerp is het meisje, niet de bomenrij, dus een diafragmaopening van f4 of f7 zal je foto niet duidelijker maken ! Meer scherptediepte, dat wel.

Beste Johanuz, is 1.5 meter scherptediepte niet voldoende om deze dame scherp in beeld te krijgen misschien ?

Waarom dan onnodig voor een tragere sluitertijd gaan ( of hogere ISO waarde) want DAT zou pas totaal FOUT zijn !

Trouwens om jezelf te quoten :" het hele plaatje wint sterk aan "beeld" bij een "grotere" opening van de lens"

f2.8 IS een GROTERE opening dan f7 !!

Vriendelijke Groet
      Luc
      Groetjes

Lukathi

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Qbek Bekijk bericht
        Center, daarmee bedoel je spotmeting toch?want deze heb ik gebruikt.
        Op blz105 (ik heb ook een D7000) van de handleiding staat Matrix, Centre-Weighted en Spot meting uitgelegd.

Als je spotmeting wenst te gebruiken kun je tijdens de meetfase vragen om een calibreerde grijskaart vast te houden (deze is toevallig 18% grijs ;-) en laat toe om zo op manuele wijze de correcte belichting te meten en in te stellen).
        YMMV
        NB
        analoog voor de scherpte kan je een USAF1951 kaart afdrukken en op karton plakken.
        Last edited by Nerdifant; 4 april 2018, 10:27.
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

matrix of evaluative werkt meestal goed !
          Spotmeting gebruik je best in het begin niet !!! Je camera meet dan maar op een heel klein gedeelte ( 1-2%) en je dient te weten waar je op meet en hoe je een correctie uitvoert !!

Raad je aan om om je histogram goed te leren lezen/ gebruiken !!!evenals de materie " expose to the right" !

Maar we zijn off topic ! Test je camera en objectief op n statief met een vast onderwerp... om te bepalen waaraan het lig
          t !
          Nog even iets wat ik bedenk... staat je focuspoint op single ? ( daarmee bedoel ik NIET spotmeting) maar je dient maar ÉÉN focuspunt te zien oplichten in je zoeker !!

Groetjes

Luc
          Groetjes

Lukathi

Comment

Deze foto is genomen op F6.3

Nikon D800 Tamron 24-70 F2.8 Nikkor 50 mm 1.8 tamron 70-200 2.8 godox AD200

Comment

Deze foto is genomen op F6.3

Als ik deze foto zo zie, dan is deze overbelicht. Dat betekent dat je wslk. op de bloes hebt gespotmetert. De bloes is meer dan 18% grijs.

YMMV
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Ik heb een Nikon D7000 met een Tamron 70-200 2.8mm vc.
                Als ik buiten in de natuur portraits neem dan heb ik meestal 2 grote problemen...onscherpte en de huidskleur (overbelicht?!).
                bvb een bewolkte dag in het bos neem ik een paar foto's van mijn vriendin.
                Ik fotografeer op manueel.Ik sta op een 8 meter van mijn vriendin om haar volledig in beeld te krijgen (70 mm).
                Ik focus op haar oog met een sluitersnelheid van ongeveer 1/200 iso 250 F2.8
                ik concentreer mij op mijn lichtmeter zodoende deze in het midden staat.Mijn toestel staat op spotmeting.

Mijn scherpstelling staat op continuous shooting.
                Wat doe ik verkeerd,is mijn snelheid te kort?spotmeting verkeerd?
                Scherpstelpunt moet bij portret best op AF-S single focus punt staan.
                Anders gaat bij het herkadreren je toestel ook herfocussen
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

ik concentreer mij op mijn lichtmeter zodoende deze in het midden staat.
                  Wat heeft dit voor zin? Dit kan je toestel net zo goed en regeert gelijk als er een wolkje voorbij komt.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Werkte je met een statief?

Sommige lenzen hebben problemen bij het gebruik van een statief als de VR ( Vibration Reduction ) aan staat.

--
                    mlap.
                    T.T.

Comment

Ik fotografeer zelf met een D7000, je moet bij dit model echt je lenzen afstellen op je camera. Het is iets wat al veel d7000 gebruikers ondervonden hebben. Als dit niet helpt en je kan echt geen scherpe foto's krijgen dmv live-view+manuele focus dan is er waarschijnlijk iets mis met de lens.

Persoonlijk gebruik ik het liefst de dot-methode (check Youtube), maar er zijn verschillende methodes beschikbaar waarbij je zo duur kan gaan als je maar wil. Afhankelijk van je Tamron model kan een dock heel handig zijn.

Overigens niets mis met je diafragma, dat is een creatieve keuze.
                      Merci en groetjes
                      Insta | Flickr | Facebook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                        Werkte je met een statief?

Sommige lenzen hebben problemen bij het gebruik van een statief als de VR ( Vibration Reduction ) aan staat.

--
                        mlap.
                        T.T.

Teveel toeters en bellen tegenwoordig die toestellen !! stel je toestel zo in dat je een single focus point hebt in het MIDDEN,de manier van focussen SINGLE SHOT (tenzij je vriendin als een paard loopt te galopperen door het bos of op een rijdende motor zit , nikske focus instellen met gezichtsherkenning bvb, etc...! werk op een statief ! Dan sluit je volgens mij al veel factoren uit ! Als je DAN NOG focusproblemen hebt.... naar de volgende stap, "kalibreren ", maar probeer/post eerst het bovenstaande !
                        Succes
                        Luc
                        Groetjes

Lukathi

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lukathi Bekijk bericht
                          Teveel toeters en bellen tegenwoordig die toestellen !! stel je toestel zo in dat je een single focus point hebt in het MIDDEN,
                          Zeer beperkte visie, bij jouw visie zouden we nog in berevellen lopen.
                          Waarom het middelste punt gebruiken, als er scherpstelpunten zitten op de plaats waar het scherp moet wezen, bij Nikon meet je dan ook daar het licht met spotmeting.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Zeer beperkte visie, bij jouw visie zouden we nog in berevellen lopen.
                            Waarom het middelste punt gebruiken, als er scherpstelpunten zitten op de plaats waar het scherp moet wezen, bij Nikon meet je dan ook daar het licht met spotmeting.
                            Ik bied hier gewoon een probleemoplossing aan ,

En dan kan je soms beter naar de essentie gaan !! Zeker als er user-error in het spel kan zijn !

Laat het allemaal maar over aan de techniek, dan kan er niks verkeerd gaan, juist ?!!

Trouwens ,mocht je het niet weten, Het middelpunt is nog steeds het meest accurate en presteert het beste, Het gaat hier over focus, niet over lichtmeting! Als je zijdelingse punten gebruikt verkrijg je meestal een ander resultaat !

Groetjes

Caveman Luc
                            Groetjes

Lukathi

Comment

Eitje, een degelijk handboek kan wonderen doen hoor, een Youtube-filmpje iets minder....
                              Een beetje technische kennis doet heus geen pijn!
                              Dus, volgens jou is het dan weer de lens die schuldig is... - redelijk "zacht" eitje, zou ik denken :-).

J

Comment

Luc, wat ook een uitstekend middel is: koop een technisch handboek!
                                Dit alleen als drie maal ronddraaien en een magische spreuk niet helpen. :-)

J

Comment

Working...
                                X