Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vergelijk zoombereik/kwaliteit Minolta7D+AF75-300 1:4.5-5.6 tov Panasoniclumix fz1000

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: vergelijk zoombereik/kwaliteit Minolta7D+AF75-300 1:4.5-5.6 tov Panasoniclumix fz

bedankt voor de extra info Eduardo !
    BTW ik schreef niet TE fel , maar nogal fel ...:-) ... , is louter persoonlijk , vind trouwens van mijn eigen foto's dat naargelang op welke PC je ze bekijkt ook feller , en minder fel lijken ...
    èn ga straks op pensioen ... dus misschien is RAW-bewerking wel een eerste nieuwe tijdsinvulling ;-)
    grt grt ,

Comment

Re: vergelijk zoombereik/kwaliteit Minolta7D+AF75-300 1:4.5-5.6 tov Panasoniclumix fz

Eduardo, de jpg foto's van de FZ1000 zijn zeker goed te noemen.
      Gewoonlijk trek ik in RAW maar bij gelegenheid eens jpg geprobeerd en de foto' waren volgens mij echt goed.
      Vriendelijke groeten van fotokijker.
      Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
      https://vanmeulder.be

Comment

Ik heb ondertussen zoals getipt eens de Sony RX10 eens vergeleken met de Lumix fz1000 en beide krijgen een goeie beoordeling mee .
        Mijn voorkeur gaat omwille van het groter zoom-bereik naar Lumix fz1000 ... anderzijds lees ik daaromtrent deze minder gunstige visie ...

"The tradeoff with the FZ1000 is the loss of the RZ10's f/2.8 constant aperture: the FZ1000 jumps to f/4.0 by 135mm,
        and the aperture loss begins pretty much as soon as you move away from its maximum wide-angle setting."

wat betekent dit in gewone mensentaal ? dat ik meer scherptediepte krijg = meer volledig scherpe achtergrond , moeilijker met factor vaag/scherp kan spelen ?
        vanaf 135mm zoom is de lens minder lichtgevoelig ...? Anderzijds heeft/had mijn minolta zoomlens 75/300 met 1: 4.5 (3.2) - 5.6 toch ook geen superwaarden ...
        en vermoed ik dat ik bij uiterste zoom van 400mm toch nog beter zit dan met mijn oud toestel ?

Comment

De RX10 en RX10II hebben een 24-200mm/2.8 lens. De RX10III heeft een 24-600mm/F2.4-F4 lens. Dus op 24mm heb je F2.4 en naarmate je inzoomt kom je uiteindelijk uit op F4. Een F2.8 op 600mm kan blijkbaar niet of de lens moet belachelijk groot worden (vermoed ik).

De RX10 (I en II) hebben op 200mm een diafragma van F2.8. De Panasonic heeft dan een diafragma van F4. Dus de achtergrond met de Sony zal waziger zijn. En de sluitertijd kan hoger of de ISO kan omlaag als het nodig is. Dus alleen maar voordelen.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door megareco Bekijk bericht
            Ik heb ondertussen zoals getipt eens de Sony RX10 eens vergeleken met de Lumix fz1000 en beide krijgen een goeie beoordeling mee .
            Mijn voorkeur gaat omwille van het groter zoom-bereik naar Lumix fz1000 ... anderzijds lees ik daaromtrent deze minder gunstige visie ...

"The tradeoff with the FZ1000 is the loss of the RZ10's f/2.8 constant aperture: the FZ1000 jumps to f/4.0 by 135mm,
            and the aperture loss begins pretty much as soon as you move away from its maximum wide-angle setting."

wat betekent dit in gewone mensentaal ? dat ik meer scherptediepte krijg = meer volledig scherpe achtergrond , moeilijker met factor vaag/scherp kan spelen ?
            vanaf 135mm zoom is de lens minder lichtgevoelig ...? Anderzijds heeft/had mijn minolta zoomlens 75/300 met 1: 4.5 (3.2) - 5.6 toch ook geen superwaarden ...
            en vermoed ik dat ik bij uiterste zoom van 400mm toch nog beter zit dan met mijn oud toestel ?

Ter aanvulling van alex606

Met jouw Minolta set leun je kort aan tegen een FZ1000 wat DOF betreft.
            Dus hier geen al te grote verschillen.
            De RX10 MKI en MKII zit je iets in het voordeel naarmate je aan het telebereik komt ...met in het voordeel bedoel ik "als je een iets kleinere DOF wenst"

Ik heb beide toestellen gehad en ik vind de bediening van de FZ1000 beter. (RX10MKI vs FZ1000)
            De knoppen van de RX10 zitten te diep, de zoeker is van lagere resolutie, het elektrisch zoomen is gewoonweg te traag en je hebt op dit toestel ook geen 4K video en de RX10 is ook nog eens duurder (bij de release was het verschil in prijs nog groter en dat valt nu dus mee)

Daarentegen heeft de RX10 naar mijn mening een betere color output (out of the box), is steviger gebouwd en heb je de constante 2.8.

Er lopen op dit forum zowel een draadje van de RX10 (door mij gestart) en de FZ1000 (door wH00ha gestart)
            Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

Over de RX10 II/III/IV kan ik niet veel zeggen... Model II is gebaseerd op het eerste en heeft een paar flinke verbeteringen ondergaan zoals o.a. 4K video en een betere zoeker.
            Model III en IV heeft een eq bereik van 24-600

Hier een paar jPegs recht uit de FZ1000 zonder bewerking

Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

bedankt voor de info & links !
              jpg-foto's bevallen me wel
              geen ideale omstandigheden (duister,tegenlicht,groot contrast ) en toch OK

grt grt ,

Comment

Funcky, de RX10IV was ik helemaal vergeten. De 315-point fasedetectie autofocus is een belangrijke toevoeging.
                Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

alex606,

Klopt volledig... PDAF toevoeging op de IV maakt een serieus verschil
                  Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

dag funky , ik heb ondertussen jouw link naar de oude discussie op dit forum gevolgd
                    en ben nog altijd aan het overwegen om mij een lumix fz1000 aan te schaffen . ...Ik heb tot nu toe nog nooit gefilmd ,
                    en weet ook niet of ik het in de toekomst wél gaat doen.
                    Maar het aspect van een fragment als foto te gebruiken spreekt me dan wel weer aan !!! Ik las echter ergens op internet dat deze
                    optie oorspronkelijk niet op het toestel zat , maar dat dit achteraf via een upgrade wel mogelijk is ... ondertussen zou er zelfs al
                    een firmware update version2.2 bestaan Moet je dit via een download
                    van software doen ... of zit dit in de nieuwe toestellen momenteel allemaal automatisch geprogrammeerd ?

welk type geheugenkaart gebruik jij ondertussen ? vroeger de sandisk class10 - 30mb:sec gebruik je die nu nog ?
                    Ergens lees ik dat iemand ook een card-reader aanschaffte ... is dit nodig of heb je gewoonweg ook een verbindingskabel voor PC erbij ?
                    heb je verschillende kwaliteiten voor een extra batterij ??? dewelke zijn de beste ?
                    Ik lees dat jij een UV-filter als bescherming gebruikt ... welk is het effect ook alweer van dergelijke filter op je foto's ? sommige zijn daartegen... waarom ?
                    elders lees ik iets over een ND-filter ? wat doet die met je foto's ?
                    en waarschijnlijk bestaan er ook neutrale beschermfilters die geen effect op je foto's hebben ? of is UV dan toch te verkiezen ?

ook vind ik op diverse verkooppunten soms verschillende artikelbenamingen terug ... bvb lumixDMC fz1000/EF gaat het altijd over hetzelfde toestel ?

Ik lees voornamelijk lof over de Lumix fz1000 !!! , maar zou je zelf op vandaag 21/03/2018 ,ook nog terug een fz1000 aanschaffen ?
                    dit in de kontekst dat er sedert de start van deze bridge toch al een aantal jaren gepasseerd zijn , er mogelijks ondertussen al iets
                    beters op de markt is ??? Indien je nu zou mogen kiezen voor wat opteer je dan ?

sorry , voor de vele vragen , maar neem gerust uw tijd
                    alvast bedankt , Geert

Comment

Working...
                    X