Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Batterijduur Nikon D850

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Baterijduur Nikon D859

    Na even snel naar de specificaties te zijn gaan kijken lijkt (een deel van) de reden me heel simpel:

    Die testen gebeuren blijkbaar zonder scherm, maar jij gebruikt het scherm redelijk veel:

    D750: Screen dots 1,229,000
    D850: Screen dots 2,359,000

    Dat is ook de reden dat de spiegelloze toestellen gewoonlijk heel wat minder lang met hun batterij doen, daar staat het scherm (of evf) altijd aan, hoewel de A9 en A7R3 nu blijkbaar dichter bij dslr aantallen komen, ik lees dat die ook al tot 3000 foto's op één batterij kunnen maken.
    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

    Comment


    • #17
      Re: Baterijduur Nikon D859

      Er zit sjoemelsoftware op.

      Ik denk dat je best met een extra batterij op pad gaat.
      Je gebruikt je camera met de functies die je wil gebruiken hé. Je gaat toch niet vermijden op je display te kijken om batterij te sparen.

      Anderzijds, 400 foto's is nu niet zo veel . Heb je al eens gekeken op Nikon fora of het daar ook een hot topic is?

      Comment


      • #18
        Re: Baterijduur Nikon D859

        Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
        Hoi,

        1 het gaat er niet om wáárom ik (...en anderen...) zo'n "pixelmonstertje" aanschaf en of ik daar dan wel mee om weet te gaan.
        Het gaat er om of ik iets niet goed instel of dat er misschien iets mis is met mijn camera.

        Ik had een D750 en nu een D850.
        De D750 staat in z'n CIPA test voor 1230 foto's, de D850 voor 1840 foto's. (dat is de helft meer...)
        Met mijn D750 haalde ik 750 foto's, daar was ik tevree mee. Dus zou ik tevree met de D850 zijn als ik daar 1000 à 1200 stuks mee haal.
        Maar op eenzelfde wijze fotograferen als met de D750, haal ik met mijn D850 amper 400 à 500 stuks.
        De CIPA tests voor deze 2 types zijn nagenoeg gelijk en vergelijkbaar, dus zou met míjn fotogedrag dit ook zo moeten zijn en zou ik ook meer foto's met de D850 moeten kunnen trekken.
        Zoveel principiële verschillen zijn er niet tussen die 2 camera's, die dit verschil op kunnen leveren.
        Een aantal cruciale instellingen heb ik 2 posten terug al vermeldt.
        Daarom vraag ik graag de batterylife resultaten van andere fotografen met de D850 en hun fotografiewijze, om deze getallen te kunnen interpreteren.
        Hier op de Nikon site staat wel veel tussen de regels te lezen.
        Zie nr. 4, met VR uit en opslag enkel jpg bv.
        Last edited by Guest42; 2 januari 2018, 18:31.

        Comment


        • #19
          Re: Baterijduur Nikon D859

          Zelf laat ik nu de nieuwe batterij zijn werk doen tot volledig leeg vooraleer ik deze terug in de lader plaatst en dan na een aantal keren terug te opladen gaat deze maar pas op
          volle kracht kunnen presteren dus ik wacht af.

          Comment


          • #20
            Re: Baterijduur Nikon D859

            Hoi,
            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Hier op de Nikon site staat wel veel tussen de regels te lezen.
            Zie nr. 4, met VR uit en opslag enkel jpg bv.
            http://onlinemanual.nikonimglib.com/..._notes_14.html
            Bij goed lezen van deze link verwijst uw nr.4 enkel naar "Foto’s, continue ontspanstand (Nikon-norm 4)", waarbij zelfs 4030 opnamen bereikt worden.
            Bij "Foto’s, enkel beeld ontspanstand (CIPA-norm 1)" staat enkel puntje 1 en 2 bij gebruik van de EN-EL15a batterij.

            1 Gemeten bij 23 °C (±2 °C) met een AF-S NIKKOR 24–120mm f/4G ED VR-objectief onder de volgende testomstandigheden:
            objectief loopt van oneindig naar minimaal bereik en één foto gemaakt met standaardinstellingen bij elke 30 sec. Livebeeld niet gebruikt.
            2 In plaats van de EN-EL15a kunnen ook EN-EL15-batterijen worden gebruikt, maar merk op dat met één volle batterij minder foto’s kunnen worden gemaakt.


            Maar goed, ik lees graag meer ideeën en inzichten, het liefst echte ervaringen van anderen met de D850, daar creëren we alleen maar meer duidelijkheid mee.

            Comment


            • #21
              Re: Batterijduur Nikon D850

              Oorspronkelijk geplaatst door dwm400 Bekijk bericht
              Hoi heeft er iemand ervaring met het baterijgebruik van de D850?
              Mijn baterij loopt vlug leeg ik kan minder opnames maken dan mijn vroegere D800.
              Ik kan er niet juist een gatal op plakken maar 500 foto’s nemen en mijn baterij is leeg.
              En mijn D800E is ook al niet te zuinig, mijn X-T1 evenmin. Maar het zal er niet op verbeteren denk ik. Batterijen, batterijen en nog eens... Daar moet ook één en ander mee te verdienen zijn.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #22
                Re: Batterijduur Nikon D850

                Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                En mijn D800E is ook al niet te zuinig, mijn X-T1 evenmin. Maar het zal er niet op verbeteren denk ik. Batterijen, batterijen en nog eens... Daar moet ook één en ander mee te verdienen zijn.
                Hoi Enero,

                Systeemcamera's doen niet zo lang met hun batterijen, dat is bekend. Deze accu's zijn meestal veel kleiner dan van een spiegeldoos... (Sony is op de goede weg...)
                Natuurlijk is het gemakkelijk om meerdere batterijen bij je te steken, maar daar gaat het niet om.
                Als er getest wordt op een slordige 1800 stuks, dan moet er voor een gewoon burgertje toch ook 1000 stuks gehaald kunnen worden...?
                Dát is het doel.
                Zoals bijvoorbeeld ook bij auto's ('kweet 't, héél gevaarlijk...). Als die getest worden op 1 op 21, moet je met een moderate rijstijl toch 1 op 16 kunnen halen?
                Dan ben je toch niet tevree met 1 op 8...?

                (M'n lieveling...)
                (ik had geen leuk auto plaatje bij de hand...)

                Comment


                • #23
                  Re: Baterijduur Nikon D859

                  Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
                  Zelf laat ik nu de nieuwe batterij zijn werk doen tot volledig leeg vooraleer ik deze terug in de lader plaatst en dan na een aantal keren terug te opladen gaat deze maar pas op
                  volle kracht kunnen presteren dus ik wacht af.
                  Dat was ooit (lang geleden) de correcte uitleg voor toestellen die werkten op nikkel-cadmium of nikkel-metaalhydride accu's.
                  Die moesten eerst een paar keer "werken" (laden/ontladen) voor ze hun volle capaciteit hadden.
                  Lithium-ion cellen hebben hun maximale capaciteit meteen beschikbaar vanaf het moment dat ze geproduceerd zijn, daarna gaat de capaciteit alleen maar achteruit (langzaam maar zeker, en naargelang de omstandigheden of gebruik kan dat nog sneller gaan). Die worden er dus niet beter van dat je ze helemaal leeg maakt voor je ze weer oplaadt, er zit zelfs een beveiliging in het accupack om te voorkomen dat je de cellen helemaal leeg maakt, want als dat gebeurt dan is dat heel slecht voor de cellen.
                  Bij lithium-ion cellen is het ook helemaal geen probleem dat ze bijgeladen worden voor ze "leeg" zijn, gelukkig maar, wat dat soort cellen wordt in de meeste elektrische wagens gebruikt, als je die helemaal leeg moet maken, dan sta je wel aan de kant op een plaats waar je die niet opnieuw kan laden...
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #24
                    Re: Baterijduur Nikon D859

                    Bedankt Bart voor deze toelichting, zo leren we ook iets bij.

                    Gr, Felix

                    Comment


                    • #25
                      Re: Baterijduur Nikon D859

                      Hoi,

                      ik heb mijn probleem voorgelegd aan m'n dealer(Foto de Vakman) en aan Nikon Service.
                      Aan Nikon Service, vooral om te zien of zij nog tips hebben...
                      Zowel Foto de Vakman als Nikon service reageerde heel snel en to the point.
                      Nikon wil mijn camera voor nameten op een testbank en eventueel service retour hebben.
                      Echter, over iets meer dan 4 weken staat een vakantie in de planning.
                      Tijdens contact met Nikon, kwamen we tot de slotsom, dat nameten vóór die vakantie wel zou kunnen.
                      Maar, als er onderdelen vervangen moeten worden, dit wel eens een tijdsprobleem kan worden.
                      En omdat mijn camera perfect functioneert (alleen hoger stroomverbruik), hebben we besloten om de D850 ná mijn vakantie via de dealer op te sturen.
                      De aanpak van mijn probleem door zowel Foto de Vakman als Nikon Europe en Service geeft me een goed gevoel
                      Wordt vervolgt, dus.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Batterijduur Nikon D850

                        Oorspronkelijk geplaatst door dwm400 Bekijk bericht
                        Hoi heeft er iemand ervaring met het baterijgebruik van de D850?
                        Mijn baterij loopt vlug leeg ik kan minder opnames maken dan mijn vroegere D800.
                        Ik kan er niet juist een gatal op plakken maar 500 foto’s nemen en mijn baterij is leeg.
                        Toit nu ik heb op een batterij max 950 raw lossless met 75% van een batterij
                        I am Italian. Please pardon my Dutch :-)
                        Some of my photos at www.pessolano.net

                        Comment


                        • #27
                          Re: Batterijduur Nikon D850

                          402 opnames in raw + jpeg met liveview aan en nog 40 % over. Camera blijft de meeste tijd bij het werken aanstaan en veel van de opnames zijn LE dus dat vraagt ook veel van de batterij.
                          Dus stel ik vast dat het overeen komt in verbruikt met de D750 want bij het is zowel bij de D850 en D750 een zelfde methode van werken op statief dat ik aanhoud.
                          Ben tevreden en ga me niet vastpinnen aan het aantal opnames dat Nikon vooropstelt.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Batterijduur Nikon D850

                            Hoi Felix69,

                            400 en nog 40% over zou mij ook positiever stemmen...
                            Meestal is het bij mij dan al op en ík probeer dan zo weinig mogelijk stroom te verbruiken.
                            Effetjes... wat bedoel je met "LE opnames"? Live View?

                            Ik mag toch een beetje ontevreden gevoel krijgen als ik bij zo zuinig mogelijk gebruik maar 400 à 500 stuks haal in plaats van 1850 theoretisch, 1200 (?) praktijk.
                            (bij een auto zou je echt wel ontevreden zijn...)

                            Gisteren heb ik m'n D850 nog eens een keer ge-reset. Maar dan nu niet met de 2 groene dot knopjes, maar in het menu.
                            Dan gaat de cam echt helemaal op zijn fabrieksinstellingen, behalve datum en tijd instelling.
                            Met de 2 button reset, reset de camera maar een paar dingen, de meeste instellingen blijven gewoon staan.
                            Kijken of dit effect heeft.

                            Felix69, dank voor uw reactie.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Batterijduur Nikon D850

                              Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                              Effetjes... wat bedoel je met "LE opnames"? Live View?
                              Met LE bedoel ik Long Exposure. Ik werk met ND filters dus belichting van enkele seconden tot in dit geval tot 25 sec. voor dit resultaat van 402 opn. en een rest van 40%
                              Daar ik met een zeer laag standpunt vanop statief werk gebruik ik ook Liveview om de camera in de stellen iets waar de batterij ook een zwaar verbruik voor optekent.

                              In het begin dat ik de D850 in bezit had dacht ik ook dat de batterij vlug aan het minderen was en dat was ook zo bij het doorzoeken van de menu-instellingen en binnenhuis
                              van alles uit te proberen en te testen dus veel camera aan en uit enz. Eens deze fase voorbij en een gebruik zoals ik met de D750 gewoon was te werken valt het verbruik best
                              wel mee. Benieuwd hoe het met de andere gebruikers gesteld is en hun resultaat met het verbruik.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Batterijduur Nikon D850

                                Ik heb hem deze week eens goed kunnen testen op reis en het viel mij toch ook op dat de batterij redelijk snel zakt. Heb niet echt mijn opnamen zitten tellen maar als je de batterij van de D4 gewoon bent is er een heel groot verschil. Natuurlijk het is maar een kleine batterij ook in vergelijking met die van een D4.
                                Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                                Comment

                                Working...
                                X