Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

van nikon D700 naar D810?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: van nikon D700 naar D810?

AF prestaties bij gebruik van lenzen met adapter worden niet zelden veralgemeend zowel in de positieve als negatieve zin. Alles hangt af van de gebruikte lens/adapter +firmware versie . Sommige adapters bieden zelfs AF bij gebruik van MF lenzen. Verschillende gebruikers beweren dat hun Canon lenzen sneller focussen op de A7rii dan op de 5dmkiii. De Sigma ART lenzen presteren doorgaans zeer goed in combi met MC11 adapter zonder verlies aan functionaliteit. Verhaal ivm met Nikon lenzen is anders, hier zijn de prestaties sterk lens afhankelijk en moet het lens per lens bekeken worden. Maar alles verandert heel snel, je kun je niet meer baseren op info van bvb een ½ jaar terug. Maar inderdaad met adapter ga je meestal inboeten toz van EF-lenzen en is niet de beste oplossing voor actie fotografie.

Lensaanbod voor Sony E-mount is toch al behoorlijk, schat rond de 130 waarvan de meeste voor fullframe (EF). Er is geen patent op de E-mount waardoor als lens constructeurs vrij lenzen kunnen bouwen (Zeiss, Voigtlander ,Sigma, Tamron ….) zonder enige technisch-commerciele beperking.
    Sony zelf heeft al een mooi aanbod EF lenzen, zijn niet goedkoop maar prijs is vergelijkbaar met Canon en Nikon binnen dezelfde class. Wat tele betreft, de 100-400mm is er, de 400mm F2,8 is aangekondigd en de 200-600mm zou ook op komst zijn.

Zelfde geldt voor sealing, wordt ook heel veel misinformatie de wereld ingestuurd. Een A7rii heeft niet dezelfde sealing als een 5d of een 1dx, maar doel publiek is ook verschillend. Alhoewel de A7rii wordt ook gebruikt door National Geographic fotografen in verschillende situaties. In feite heel de A7 reeks is al gebruikt in extreme condities door pro fotografen.

Of het een goede beslissing is om over te stappen naar de a7r2 dat weet ik niet, is iets wat ieder voor zich zelf moet uitmaken maar troeven zijn, uitmuntende beeldkwaliteit en momenteel beste hoog ISO gedrag, en heel wat extra functionaliteit (oog-detectie, optie geluidloos, stabilisatie...), vrij licht en redelijk compact met gepaste lenzen. Een D810 zal wel ander voordelen hebben maar die kun je dan best tegen elkaar afwegen in functie van je gebruik.
    www.polartha.com

Comment

MF lenzen AF maken? Dat is magisch! Magisch, maar héél onwaarschijnlijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MoFoPictures Bekijk bericht
        Mja, dat is een beetje als beweren dat het onwaarschijnlijk is dat de mens ooit het luchtruim zal veroveren hé, het lijkt theoretisch gezien mss onlogisch, maar de praktijk heeft al een tijdje bewezen dat het wel kan

Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MoFoPictures Bekijk bericht
          Deze adapters laten electronische de afstand tussen lens en sensor variëren. Ik herrinner me zelfs iets van een film camera die de film meer naar voren en achteren kon bewegen om zo AF te stimuleren. Dacht dat dit een Minolta camera was.
          Waar een wil is, is een weg
          ---------------------------------

Comment

Nog nooit over gehoord/gelezen, maar dit kan toch allesbehalve ideaal zijn? op welke scherpte stel je je lens dan bv voordat de adapter er op komt?

edit: op oneindig dus, bizar systeem.
            Last edited by MoFoPictures; 13 november 2017, 21:29.

Comment

Ik heb er zelf geen ervaring mee, ik focus toch graag manueel, maar wat ik ervan gelezen heb werkt het wel goed.
              Breedhoek tot lichte telelenzen stel je idd gewoon op oneindig in, voor langere telelenzen focus je zelf op de lens al ongeveer en stelt de adapter daarna exact scherp, de adapter kan anders gewoon niet ver genoeg 'uitrekken' om dichtbij te kunnen focussen.
              Zo bizar is het niet, maar er moest gewoon iemand op het idee komen, het is feitelijk niet meer dan een automatische helicoid adapter, je kunt er dus in principe ook iets dichter bij mee focussen dan je normaal met een lens kunt als je de gewone focusring en de adapter combineert (zeker handig voor Leica M lenzen).
              Wel belangrijk punt is dat het enkel optimaal werkt voor lenzen die focussen door gans het optisch blok als één deel bewegen bij het focussen en dus geen interne focus hebben of floating elements.
              Wel wat offtopic, maar goed, wie weet toch ook interessant voor TS.
              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                Ik heb er zelf geen ervaring mee, ik focus toch graag manueel, maar wat ik ervan gelezen heb werkt het wel goed.
                Breedhoek tot lichte telelenzen stel je idd gewoon op oneindig in, voor langere telelenzen focus je zelf op de lens al ongeveer en stelt de adapter daarna exact scherp, de adapter kan anders gewoon niet ver genoeg 'uitrekken' om dichtbij te kunnen focussen.
                Zo bizar is het niet, maar er moest gewoon iemand op het idee komen, het is feitelijk niet meer dan een automatische helicoid adapter, je kunt er dus in principe ook iets dichter bij mee focussen dan je normaal met een lens kunt als je de gewone focusring en de adapter combineert (zeker handig voor Leica M lenzen).
                Wel belangrijk punt is dat het enkel optimaal werkt voor lenzen die focussen door gans het optisch blok als één deel bewegen bij het focussen en dus geen interne focus hebben of floating elements.
                Wel wat offtopic, maar goed, wie weet toch ook interessant voor TS.
                wel dat was ook hetgeen waar ik aan dacht, de meeste opbjectieven zijn toch helemaal niet ontworpen om op deze manier te gaan focussen? wat met lensfouten? optimale scherpte lijkt me ook moeilijk te bereiken?

Comment

Nochtans, vrijwel al mijn lenzen focussen zo, ik heb wel vooral manuele primes (waar die adapter wsl ook voor bedoeld is), enkel een paar van mijn zoomlenzen focussen intern en een Vivitar S1 90mm 2.5 en Canon FD 55mm 1.2 Asph hebben een floating element (en naar het schijnt enkele FD breedhoeklenzen ook ook, maar dat geloof ik maar half, zie dat niet met er door te kijken..), maar de rest zal op deze adapter dus gewoon exact dezelfde beeldkwaliteit geven als wanneer je met de focusring scherp stelt.
                  Op sommige toestellen heb je zelfs eye-focus, wat voor mij de enige reden zou zijn om terug richting AF te gaan, voor de rest heb ik nu véél minder missers met mijn manuele lenzen op Sony A7 dan ik vroeger met AF had op mijn Canon 40D.

Comment

Working...
                  X