Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fish Eye MC Zenitar-M 16mm Lens (Slecht nieuws)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Fish Eye MC Zenitar-M 16mm Lens (Slecht nieuws)

Hallo iedereen,

De Zenitar is binnengekomen begin deze week.

Eerste bevinding : op f2.8 en "oneindig" zijn de foto's zeer zacht.
    Met een beetje sluiten (f5.6) worden ze haarscherp.

Heel eigenaardig. (Zit ik voor/achter het "oneindig" punt met de lens. En maakt het diafragmeren alles goed ?

Het pinnetje voor de DOF controle (Praktica systeem) heb ik ondertussen al uitgebouwd)

Verdere testen zullen het uitwijzen. (Nu weinig, weinig tijd...., 'k heb ander speelgoed binnengekregen )

Mila : Als je naar Brugge komt : je mag de Zenitar even op je camera zetten hoor.

Groetjes

Skitch
    Last edited by Skitch; 23 september 2004, 19:32.
    " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch
      Mila : Als je naar Brugge komt : je mag de Zenitar even op je camera zetten hoor.
      Skitch
      ok voor 2X even ga ik wel eens afkomen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mila
        ok voor 2X even ga ik wel eens afkomen
        3x .... 4x..... Zoals je wil.

Skitch

Comment

Rugift is vrij betrouwbaar. De zenitar geeft je voor weinig geld veel groothoek met een goed contrast. De meeste groothoeken zijn op 2,8 vrij zacht, bovendien heb je de neigng om alles zwaar uit te vergroten op je beeldscherm. Als je kunt leven met handmatig instellen zijn er wel meer leuke russen op dr markt, al geeft de echte fisheye knap wat flare en heb ik toch maar een Sigma gekocht.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

Comment

@Spanjaart:
            Kan je enkele voorbeelden geven van "meer leuke russen op dr markt" a.u.b. , dat spreekt me namelijk erg aan ....

Comment

Skitch,
              wat bedoel je met 'het pinnetje voor DOF ondertussen al uitgebouwd'?
              http://www.digifotofreak.nl

Comment

Hallo MarcFoto,

Dat pinnetje zit op de "automatische" lenzen met de M42 schroefdraad. (De oude Practika's enz. ).
                Als je het indrukt, via een knop op de camera, open je het diafragma volledig. Zo kan je de DOF controleren in de zoeker.
                Als je het niet indrukt dan staat het diafragma op de waarde die je met de diafragmaring ingesteld hebt.

Sommigen lijmen dat pinnetje vast. Bij anderen is de adaptor zodanig gemaakt dat het pinnetje niet werkt. Hier is dat pinnetje gewoon weg gedaan .

Op de foto's zie je (oude macro) tussenringen met het pinnetje. En het gaatje in de Zenitar waar het pinnetje ontbreekt.

Nota : tevens mijn eerste oefening met de Super-Rotator. (Scherpte een beetje te veel naar voor.....)

Leuke lens voor produktfotografie.

Skitch

Comment

Hallo MarcFoto,

Dat pinnetje zit op de "automatische" lenzen met de M42 schroefdraad. (De oude Practika's enz. ).
                  Als je het indrukt, via een knop op de camera, open je het diafragma volledig. Zo kan je de DOF controleren in de zoeker.
                  Als je het niet indrukt dan staat het diafragma op de waarde die je met de diafragmaring ingesteld hebt.

Sommigen lijmen dat pinnetje vast. Bij anderen is de adaptor zodanig gemaakt dat het pinnetje niet werkt. Hier is dat pinnetje gewoon weg gedaan .

Op de foto's zie je (oude macro) tussenringen met het pinnetje. En het gaatje in de Zenitar waar het pinnetje ontbreekt.
                  Bedankt skitch. Alleen zou ik niet begrijpen waarom je dat pinnetje zou weghalen... dan blijft hij toch altijd op f/2.8?

Nota : tevens mijn eerste oefening met de Super-Rotator. (Scherpte een beetje te veel naar voor.....)

Leuke lens voor produktfotografie.

Skitch

En nog geen klein beetje. Eerlijk gezegd, afgaand op de paar foto's dat je al gepost hebt met die lens: overtreft al mijn verwachtingen!! Toplens!

Comment

Hallo MArc,

Alleen als het pinnetje ingedrukt is gaat het diafragma toe. Of op zijn juiste waarde.
                    In vrije toestand blijft het diafgragma helemaal open. Ook al draai je aan de diafragmaring.
                    Dit om een visuele controle te hebben van de DOF. En om de focus scherper te kunnen instellen.

Bij de lichtmeting, of het maken van de foto wordt dit pinnetje ingedrukt, door de camera.

Dus moet het geblokkeerd worden/blijven in ingedrukte stand om als manuele lens te gebruiken. Het automatisme van de Eos en het M42 systeem is toch niet compatibel. Dus...

De adaptorring (M42/Eos) van Jolos doet dat. Daar is een aanslag voorzien om dat pinnetje ingedrukt te houcen.
                    De adaptorring van Hama heeft dat niet.
                    Daarom zij er mensen die het pinnetje vastlijmen of uitbouwen. (6vijsjes los doen, vier terug vaszetten )

Groetjes

Skitch
                    Last edited by Skitch; 25 september 2004, 16:24.

Comment

Hallo MArc,

Alleen als het pinnetje ingedrukt is gaat het diafragma toe. Of op zijn juiste waarde.
                      In vrije toestand blijft het diafgragma helemaal open. Ook al draai je aan de diafragmaring.
                      Dit om een visuele controle te hebben van de DOF. En om de focus scherper te kunnen instellen.

Bij de lichtmeting, of het maken van de foto wordt dit pinnetje ingedrukt, door de camera.

Dus moet het geblokkeerd worden/blijven in ingedrukte stand om als manuele lens te gebruiken. Het automatisme van de Eos en het M42 systeem is toch niet compatibel. Dus...

De adaptorring (M42/Eos) van Jolos doet dat. Daar is een aanslag voorzien om dat pinnetje ingedrukt te houcen.
                      De adaptorring van Hama heeft dat niet.
                      Daarom zij er mensen die het pinnetje vastlijmen of uitbouwen. (6vijsjes los doen, vier terug vaszetten )

Groetjes

Skitch

Ach, nu is het duidelijk. Mijn adapterring houdt het pinnetje ingedrukt, vandaar dat ik het niet helemaal verstond...
                      Mercikes!

Comment

Meerdere Russen? De Peleng 8mm fisheye. Heb je voor weinig geld een echte fisheye die behoorlijk scherp is. Alleen door mindere coating meer flare dan bv Sigma, maar ja dat scheelt nieuwprijs ook 500 euro.
                        Op dx formaat krijg je natuurlijk ook geen rondje maar wel een idioot grote hoek.
                        Arsat maakt ook een shiftlens, ik meen 35mm. Erg leuk maar werkt niet op alle camera's even goed.
                        Verder heb je heel mooie russen in andere brandpunten maar dan kan je goedkoper ouwe Nikon beestjes op de kop tikken.
                        Zo heb ik bv een Nikkor micro 3,5 55mm, superscherp maar als ik er 80 euro voor krijg mag ie weg, ik heb een (ik meen vivitar) 2.0 35mm en voor 50 euro krijg je er van mij nog een leuke verrassing bij, ze liggen echt maar in de kast.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door raf
                          @Spanjaart:
                          Kan je enkele voorbeelden geven van "meer leuke russen op dr markt" a.u.b. , dat spreekt me namelijk erg aan ....
                          Zie : http://www.hartblei.com/index.htm

http://kievcamera.com/index.shtml

http://www.rugift.com/

http://www.zenit-foto.ru/english/index.htm

Waar http://kievcamera.com/index.shtml een heel goede naam heeft op internet.

Skitch

Comment

De Peleng 8 mm kan ik ook aanbevelen. Ook gekocht bij rugift.com, twee jaar geleden voor mijn D60. Het is wel moeilijk om je eigen voeten buiten beeld te houden. Ook hier goeie verhouding prijs-kwaliteit. Is uiteraard geen L-glas maar voor 200 USD vind je nergens een bruikbare 8 mm-lens. En voor wie bereid is met dat stopdown-systeem te werken, is plezier gegarandeerd. Maar het ding heeft zo'n gigantische DOF dat scherpstellen bij daglicht zelfs niet hoéft.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frankonl
                              De Peleng 8 mm kan ik ook aanbevelen. Ook gekocht bij rugift.com, twee jaar geleden voor mijn D60. Het is wel moeilijk om je eigen voeten buiten beeld te houden. Ook hier goeie verhouding prijs-kwaliteit. Is uiteraard geen L-glas maar voor 200 USD vind je nergens een bruikbare 8 mm-lens. En voor wie bereid is met dat stopdown-systeem te werken, is plezier gegarandeerd. Maar het ding heeft zo'n gigantische DOF dat scherpstellen bij daglicht zelfs niet hoéft.
                              Frank,
                              heeft die lens dan geen last van vignetering (donkere hoeken)?
                              Kun je mij eens een voorbeeldfoto tonen genomen met die lens. Ben altijd al heel geïnteresseerd geweest in die lens, maar de donker hoeken, hé...

Comment

Vignettering heeft ie zeker. En die is op een 1D of een analoge camera ongetwijfeld erger, want mijn D60 heeft een cropfactor van 1,6. Mijn Peleng-foto's zitten verspreid in mijn archief, voorlopig geen tijd om te gaan zoeken. Op het net vind je wel voorbeelden denk ik.

Comment

Working...
                                X