Hoi allen,
Ik heb de volgende vraag hier 8 maanden geleden al eens gesteld, maar ondertussen is er redelijk wat veranderd in mijn situatie, alsook in de camerawereld.
Huidig systeem:
Canon 1100D, Sigma 17-50 2.8, Canon 50 1.4, Canon 10-18 IS STM, Canon 75-300 4.5-5.6, Canon 580EXII speedlite.
Type fotografie (tot voor kort):
Landschap, architectuur, reizen (en natuurlijk ook familie-stuff)
Nu heb ik de laatste maanden al meermaals events gefotografeerd (recepties, parties (met zeer weinig licht)...) en dit plan ik ook meer te doen in de toekomst. Ik heb reeds enkele opdrachten (de meeste weliswaar als onbetaalde vrijwilliger) in dat genre kunnen versieren voor het komende najaar. Met mijn huidig systeem bots ik echter op de volgende problemen (en ik push de camera al tot het uiterste hier):
Ik ben dus gebaat bij een camera-upgrade, maar ik raak er zelf niet uit. Opties die ik overweeg:
Daarnaast vertrek ik binnenkort op reis naar Zuid-Afrika, en ik had eigenlijk hiervoor de upgrade willen uitvoeren zodat ik al goed kan oefenen op reis met de nieuwe camera...
Enige inzichten van jullie kant?
Ik heb de volgende vraag hier 8 maanden geleden al eens gesteld, maar ondertussen is er redelijk wat veranderd in mijn situatie, alsook in de camerawereld.
Huidig systeem:
Canon 1100D, Sigma 17-50 2.8, Canon 50 1.4, Canon 10-18 IS STM, Canon 75-300 4.5-5.6, Canon 580EXII speedlite.
Type fotografie (tot voor kort):
Landschap, architectuur, reizen (en natuurlijk ook familie-stuff)
Nu heb ik de laatste maanden al meermaals events gefotografeerd (recepties, parties (met zeer weinig licht)...) en dit plan ik ook meer te doen in de toekomst. Ik heb reeds enkele opdrachten (de meeste weliswaar als onbetaalde vrijwilliger) in dat genre kunnen versieren voor het komende najaar. Met mijn huidig systeem bots ik echter op de volgende problemen (en ik push de camera al tot het uiterste hier):
- Zeer veel ruis bij hoge ISO's (al zeer merkbaar bij ISO 1600).
- Dynamisch bereik is zeer beperkt; schaduwen optrekken in Lightroom/Capture One is bijv. een delicaat proces. Zeker als je met familie reist, is er niet vaak tijd om een statief op te zetten om een bijv. bracketed exposure te nemen, en dan helpt het enorm dat ik donkere delen in de foto kan recoveren.
- Autofocus-systeem is te beperkt, en zeker bij weinig licht (bijv. op feestjes) is het echt veel te traag (zelfs met focus assist van de speedlite).
Ik ben dus gebaat bij een camera-upgrade, maar ik raak er zelf niet uit. Opties die ik overweeg:
- Canon 80D is op alle bovenstaande vlakken beter dan mijn 1100D
- Moderne full-frame-camera's lossen ook alle bovenstaande problemen op, maar zijn stukken duurder + veel lens replacements nodig... Laat ons zeggen dat ik bereid ben om op dit moment ca. 3.500 euro neer te tellen voor een full-frame systeem. Een Canon 5DIII met 16-35 F4 lens brengt me op 3450 euro; een Nikon D750, 16-35 F4 (2e-hands), 24-70 2.8 (Tamron) en 70-300 F4.5-5.6 (2e-hands) brengt me op 3750 euro (!). De prijs doet me wat schuifelen richting Nikon (en zij hebben ook superieure sensoren in vgl met Canon).
- Mirrorless, maar de beperkte batterijduur houdt me voorlopig tegen; is het nog wel de moeite om nu een upgrade te doen naar full frame gezien de grote vooruitgangen in het mirrorless-segment?
Daarnaast vertrek ik binnenkort op reis naar Zuid-Afrika, en ik had eigenlijk hiervoor de upgrade willen uitvoeren zodat ik al goed kan oefenen op reis met de nieuwe camera...
Enige inzichten van jullie kant?
Comment