Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera JPEG kleuren test

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Camera JPEG kleuren test

    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
    Inderdaad .. en dat is nu zeker het grote voordeel van "digitaal", het laat verregaande "nabewerking" ook toe...
    Integendeel: het is het grootste nadeel van digitaal: je weet niet wat een gedrocht/kitch er 'gefabriceerd' wordt in de nabewerking. Menigeen (velen) weet niet van ophouden. Alsof het beeld gemaakt wordt in de nabewerking.
    https://efbeo.wordpress.com

    Comment


    • #17
      Re: Camera JPEG kleuren test

      Oorspronkelijk geplaatst door efbeo Bekijk bericht
      Integendeel: het is het grootste nadeel van digitaal: je weet niet wat een gedrocht/kitch er 'gefabriceerd' wordt in de nabewerking. Menigeen (velen) weet niet van ophouden. Alsof het beeld gemaakt wordt in de nabewerking.
      Correct ... ik heb ook niet beweerd dat omdat het nu kan dat men het ook oeverloos moet doen! ... maar je hebt natuurlijk overschot van gelijk. Het laat nu gemakkelijk toe om (normaal een toevallig?) "mislukte" foto toch nog "recht" te trekken. Dat geeft nu schijnbaar aanleiding tot een zwaai, een fotografiestroming zeg maar, naar de andere kant, nl, maak maar wat fotos, komt er niet op aan hoe, we trekken het later wel recht in post. Daarom hou ik ook de boosaardige stelling gaande dat "raw" bedoeld is voor luizige fotografen (op slechte dagen zeg ik zelfs eens "incompetent" LOL). Sommigen schijnen fotos te nemen om zich achteraf uuuuren te kunnen verdiepen in post-p. Ganse horden fotos worden nu idd "dood" geprocest ...
      Gelukkig schijnt de hype rond de, meestal en IMHO, spuuglelijke HDR af te nemen, of vergis ik mij?

      Comment


      • #18
        Re: Camera JPEG kleuren test

        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
        Correct ... ik heb ook niet beweerd dat omdat het nu kan dat men het ook oeverloos moet doen! ... maar je hebt natuurlijk overschot van gelijk. Het laat nu gemakkelijk toe om (normaal een toevallig?) "mislukte" foto toch nog "recht" te trekken. Dat geeft nu schijnbaar aanleiding tot een zwaai, een fotografiestroming zeg maar, naar de andere kant, nl, maak maar wat fotos, komt er niet op aan hoe, we trekken het later wel recht in post. Daarom hou ik ook de boosaardige stelling gaande dat "raw" bedoeld is voor luizige fotografen (op slechte dagen zeg ik zelfs eens "incompetent" LOL). Sommigen schijnen fotos te nemen om zich achteraf uuuuren te kunnen verdiepen in post-p. Ganse horden fotos worden nu idd "dood" geprocest ...
        Gelukkig schijnt de hype rond de, meestal en IMHO, spuuglelijke HDR af te nemen, of vergis ik mij?
        Helemaal mee eens!
        https://efbeo.wordpress.com

        Comment


        • #19
          Re: Camera JPEG kleuren test

          De jPegs van mijn Fuji's zijn voor mij zeer bevredigend.
          Ik wil niet eens de moeite meer doen om in Raw te bewerken.
          De correcties die ik maak kunnen ook jPeg door het poepsimpele eigen standaard meegeleverd programma "Foto's" (vroeger iPhoto") van Apple zelf. (Ingeladen instellingen die achteraf terug veranderd kunnen worden zonder kwaliteitsverlies dus)
          Ik heb het dan over subtiele aanpassingen en geen over processing.

          Veel Raw shooters maken van hun foto's dikwijls een foto die er slechter uitziet dan de jPeg OOC.

          Ik heb ook geen zin om nutteloos uren achter mijn scherm gekluisterd te zitten.
          Ik besteed liever mijn tijd aan het fotograferen zelf... "het onderwerp" de "Compositie"

          BTW... ook één van de redenen waarom ik een goede EVF boven een OVF verkies .. WYSIWYG

          En met goede kennis en mogelijkheden van je eigen camera kan je al een heel eind komen.
          Ieder voor zich moet maar uitmaken wat hij het beste vind.. Raw, Jpeg, Beide.. het is toch maar uiteindelijk he eindresultaat dat telt.. en dan nog ...we hebben allemaal een verschillende smaak..
          misschien is dat laatste nog het mooiste... diversiteit
          Last edited by Funcky; 9 juli 2017, 09:37.
          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

          Comment


          • #20
            Re: Camera JPEG kleuren test

            Kan dit alleen maar bijtreden. Overgestapt van Nikon, waar ik raw trok, naar Fuji x100f en nu jpeg . Wel even croppen, iets meer contrast of meer licht en klaar is kees. Meer tijd voor foto's en minder achter de pc.
            J.
            Fuji x 100 f

            Comment


            • #21
              Re: Camera JPEG kleuren test

              Oorspronkelijk geplaatst door joebat Bekijk bericht
              Kan dit alleen maar bijtreden. Overgestapt van Nikon, waar ik raw trok, naar Fuji x100f en nu jpeg . Wel even croppen, iets meer contrast of meer licht en klaar is kees. Meer tijd voor foto's en minder achter de pc.
              J.
              Waarom dit niet met de Nikon geprobeerd? Daar deze Jpegs zelfs als de betere uit de test komen? Ik zelf werk met RAW bestanden maar ik gebruik wel instellingen in picture control die mijn bewerkingen in post benaderen, zodat er op het schermpje achterop al een beetje potentieel te zien is.

              Comment


              • #22
                Re: Camera JPEG kleuren test

                De meeste fotografen die voor RAW kiezen doen dat niet om hun "fouten" later recht te kunnen trekken maar zien de nabewerking als een onlosmakelijk onderdeel van het foto-proces. Dat was ook al het geval lang voor het tijdperk vd digitale fotografie.
                Zoals Ansel Adams zei: Make the photo with the print in mind.

                Comment


                • #23
                  Re: Camera JPEG kleuren test

                  Ik heb dit gedaan, zelfs met een grijskaart , maar ze konden me niet bekoren. Met raw heb je inderdaad meer speelruimte, maar ik tracht de nabewerking te beperken tot het minimum.
                  J.
                  Fuji x 100 f

                  Comment

                  Working...
                  X