Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke analoge camera?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Welke analoge camera?

    Russische camera's zijn wel de meest onbetrouwbare dingen die er zijn

    TLR camera's zijn leuk. Ik heb een mamiya c330 met 3 lenzen. Maar das alles behalve compact. En je moet er ook serieus je tijd voor nemen om daar foto's mee te trekken.

    En wat die lichtdichtingen betreft... ik schiet al 10 jaar analoog. In die tijd zijn er 100den toestellen door mijn handen gepasseerd. 1 enkele keer heb ik last gehad van een lichtlek. Dat was bij een Olympus mju II, voor de rest nog NOOIT. Dus daar zou ik me geen zorgen over maken en ga vooral geen smak geld extra betalen omdat een aanbieder die dichtingen vervangen heeft. Just my 2 cents...
    FLICKR PHOTOSTREAM
    Just try to comprehend that which you'll never comprehend

    Comment


    • #17
      Re: Welke analoge camera?

      Goh ik heb veel plezier beleefd aan een Canon AE-1. Eerst met een 50mm 1.8 en daarna met een 28mm 2.8 en een 80-200 Sigma zoom.
      Ik zou voor een camera gaan met manuele diafragma en focus en dan prime lenzen. Dan ben je bewuster met fotografie bezig.
      Waar een wil is, is een weg
      ---------------------------------

      Comment


      • #18
        Re: Welke analoge camera?

        Komen er hier ineens veel uit de kast die nog eens een rolletje film gebruiken. Goed zo!

        Russische cameras zijn niet voor beginners. Heb zelf een Zorki 4 en dat valt nog mee, en de Kiev 60 is voor mij het begin geweest van de ontdekking van middenformast. Misschien heb ik geluk gehad en nooit echt problemen maar toch, er zijn wegen die niet meer kosten en iets minder risico hebben. Die zijn best betrouwbaar als je ze correct behandelt. Sommige types hebben bvb niet graag dat je de snelheid verandert voor je de sluiter spant. Andere hebben niet graag dat je het filmtransport te bruusk doet of dat je het niet in 1 keer doet in een vloeiende beweging (kiev60 en p6). Als je daar niet mee kan leven is een rus niet voor jou. Maar denk eraan dat sommige versies van de Hasselblad er niet tegen kunnen als je de lens eraf haalt zonder de sluiter te spannen (de Fuji G690Bl en GM670 ook niet trouwens).

        De Mamiya C330 is het neusje van de zalm als je een tlr wil en meer dan de standaard 80mm lens. Iets groter en zwaarder dan de "normale" tlr maar met de verwisselbare lenzen en zoekers zoveel meer camera. Prijs is redelijk en als je kan wennen aan dit soort camera zeker de moeite waard. De C220 is wat lichter, neemt dezelfde lenzen maar door het ontbreken van koppeling tussen filmtransport en sluiter opspannen misschien niet voor de hand liggend. De 65mm en 105mm zijn zeker de moeite. Zelf haal ik ze zelden uit de kast omdat de zoeker me niet ligt.

        Dichtingen... zelfde ervaring als hierboven: zelden een probleem. Enige camera die me problemen geeft daarmee is de Mamiya Press. Kan ik de lek niet vinden. Als ze verkruimelen is het een ander probleem.

        Een M42 camera zoals de Yashica Electro X is ook te overwegen. Gemakkelijk te vinden, goedkoop, batterij is ook geen probleem en M42 lenzen zijjn er in overvloed. Die zijn ook aanpasbaar aan zowat elk toestel.

        Zelf ontwikkelen van zwart-wit is niet moeilijk, zelfs ik kan het. Langs de andere kant is dat een hobby op zich. En dan heb je nog maar een negatief tenzij je dia zelf gaat ontwikkelen. Dus moet je nog scannen, ook een saga op zich. Maar ja, als het een hobby is dan is de reis interessanter dan de bestemming.

        Comment


        • #19
          Re: Welke analoge camera?

          Ik heb mijn opleiding fotografie nog gedaan met een Nikon F100...
          Prachtig toestel, niet te zwaar, goede lichtmeting,... Heb ik veel plezier aan gehad...

          Dan de overstap genomen naar de digitale kant met de Nikon D200 / D300 / ... die op volledig dezelfde body gebaseerd waren.
          Nikon D300 & een beetje glas...
          Iets kleiners als carry everywhere

          Comment


          • #20
            Re: Welke analoge camera?

            Ik ben zo'n 4 jaar geleden begonnen met analoge fotografie, en heb sindsdien heel veel gekocht en weer verkocht.
            Zowel kleinbeeld als middenformaat, oa. Nikon FE/FE2/F100, Leica M2/M3/M4/M6/R8, Bronica rf 645, Mamiya 645pro/super, Rollei 6008 integral, Rolleiflex 3.5/2.8, ...
            Uit al die camera's die ik gedurende 4 jaar heb kunnen gebruiken, is er maar één een echte favoriet. Dat is de Leica R8 (kleinbeeld).
            Belangrijkste reden voor deze keuze is de bouwkwaliteit van de body, en het feit dat de R lenzen uit metaal bestaan.

            Verder heb ik hier nog een Nikon FE en F100 liggen die nu nog regelmatig gebruikt worden, en deze lijken mij echt een ideale camera om mee te beginnen.
            Een FE is prima als je meer de "vintage feel" wil, en de F100 is dan weer vergelijkbaar met de digitale Nikon SLR. Qua uiterlijk bijna krak hetzelfde, het gemak van de 2 instelwielen voor- en achteraan, het display, automatisch filmtransport, autofocus lenzen (al is dit geen must voor mij), ...

            De FE kan je al vinden voor ± 60 euro, met een mooie 50mm 1.8 AI komt dat dan op ongeveer 110 euro (mijn kit). Niet gek veel dus

            Comment


            • #21
              Re: Welke analoge camera?

              Ik ben hier bij uitgekomen: https://www.2dehands.be/foto-camera/...351651015.html
              Wat denken jullie? En hoeveel zouden jullie hier aan uitgeven?

              Comment


              • #22
                Re: Welke analoge camera?

                Oorspronkelijk geplaatst door mournfulpigeon Bekijk bericht
                Ik ben hier bij uitgekomen: https://www.2dehands.be/foto-camera/...351651015.html
                Wat denken jullie? En hoeveel zouden jullie hier aan uitgeven?
                Niet te snel beslissen en geduldig een mooi aanbod afwachten. Wat mij niet aanstaat is dat de verkoper niet veel informatie heeft, waarschijnlijk is het geen liefhebber en verkoopt hij geërfd materiaal.
                Dat die self-timer helemaal naar links (op de foto) staat kan erop wijzen dat die stuk is.
                Kijk ook eens op marktplaats. Hier eentje gevonden en ziet er goed uit: https://www.marktplaats.nl/a/audio-t...Page=lr&pos=19
                Of hier, maar vraagt teveel: https://www.marktplaats.nl/a/audio-t...Page=lr&pos=11
                En als je op 2de Hands en Marktplaats iets koopt moet je geluk hebben dat alles nog werkt.
                Veel vermelden de mankementen niet en daar sta je dan.
                Verleden jaar een als nieuw uitziende Yashica TL Electro X its gekocht en alles was werkende. Die zag er echt heel goed uit en ik kon niet weerstaan.
                Pakje komt aan zonder batterij in en dan gaat dit toestel direct met een vaste sluitertijd van 1/1.000 werken.
                Enfin ja, ik span die op en ontspan, herhaal dat en die blijft een beetje haperen, doe dat nog eens en die blokkeert.
                En wat men hier ook mag beweren, de sluiter was geblokkeerd door loskomende seals.
                Gelukkig ken ik iemand uit Gent die dat kan herstellen.

                Ik bedoel maar koop wat je eerst kunt zien en aanvoelen. Enkel zo zal je minder bedrogen uitkomen.

                Ik heb hier een heel mooie OM-10 staan met een Zuiko 50mm f/1.8 een motor drive een Olympus fllts er bij en een manueel blokje.
                Ik verkoop die niet omdat ik het gevoel heb dat de sluitertijden niet kloppen.
                Alles werkt hé en alles ziet er pico bello uit maar ik vertrouw de sluitertijden niet.

                Maar als ik u een hint lag geven, maak u lid van het AFF in Nederland, mooi forum met veel mensen die verstand hebben van alle soorten toestellen en die gaan u de nodige raas geven.
                Enig nadeel misschien je moet geloof ik minstens 10 keer iets gepost hebben voor je aan de verkoop en gevraagd en gespot kunt geraken, anders blijven die verborgen/

                Eén ding kan ik u meegeven, pin u niet vast op een bepaald merk of type toestel want in die tijd was alles goed, en vooral heb geduld, geduld en nog eens geduld.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #23
                  Re: Welke analoge camera?

                  Met die zelfontspanner is inderdaad iets mis. Gewoon google en dan de fotos bekijken en je ziet direct dat die recht omhoog moet staan. Wat je ook kan doen is naar de website van Butkus gaan. Daar vind je veel handleidingen van oude toestellen. Kan je de mogelijkheden al zien, hoe film insteken, welke batterijen, welke info in de zoeker etc.

                  Comment

                  Working...
                  X