Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van D7200 naar systeemcamera ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Van D7200 naar systeemcamera ?

Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
    Hoi,

ik denk dat je met een overstap van een degelijke spiegelreflex naar een systeemcamera een stap achteruit doet met de accuratesse van het AF systeem.
    Dat is mijn ervaring van iets meer dan 2 jaar terug en vrees dat dit nu nog is... even snel een moderne Sony proberen bevestigde dat gevoel...
    Fotografie airshow, sport (auto en motorrace) en wildlife.
    Wat ik lees over de nieuwe Nikon D7500 is dat de resolutie van de AF sensor een stuk hoger is, wat ten goede komt aan de tracking van een onderwerp.
    Ík zou graag een opvolger zien van de D750 met het AF systeem van de D500.
    Een nieuw avontuur naar een mild geprijsde (...geen camerabody van €3000 plus...) systeemcamera, gaat het voor mij de eerste jaren niet worden.
    De dingen die je opnoemt ivm Af... geen enkel probleem met de X-T2
    Leiqa Q3 43, Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

Het is misschien nuttig om hier eens naar te kijken:
      http://users.telenet.be/patric/

Comment

Hoi,
        Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
        De dingen die je opnoemt ivm Af... geen enkel probleem met de X-T2
        2,5 jaar geleden heb ik X-T1 uitvoerig getest, die viel al snel door de mand met matige AF accuratesse.
        De voorruitgang van Fuji ken ik niet.

Oorspronkelijk geplaatst door tkpatric Bekijk bericht
        Het is misschien nuttig om hier eens naar te kijken:
        [url]https://www.dpreview.com/reviews/sony
        Net even wat prestaties met de Nikon D750 vergeleken... vooral ISO prestaties.
        €5300 versus €2100
        Ik blijf gelukkig met m'n Nikon

Comment

Geen probleem hoor,van mij mag u zoveel nikons kopen als u wil,maar u hebt het wel mis.De a9 gaat niet in concurentie met uw d750 maar wel met de d5.Even serieus blijven.Concurentie voor uw d750 is op komst.

Comment

Hoi,

2,5 jaar geleden heb ik X-T1 uitvoerig getest, die viel al snel door de mand met matige AF accuratesse.
            :
            Systeem camera's zijn veel accurater dan DSLR's (AF)... dat zou je toch moeten weten. (ik kom ook uit het DSLR gamma)
            Enfin... ik heb de X-T1 niet geprobeerd ... wel heb ik de X-T10 gehad en dat is wel een groot verschil met de X-T2 en zeker met gepersonaliseerde AF instellingen en met de Grip heb je nog eens extra speed/boost erbij.

Ik heb ook in de wereld gezeten van vorige mirrorless generaties ...
            Nu zijn er genoeg mirrorless camera's waar wat betreft AF geen reden meer is van klagen

Sony a6300/6500
            OMD EM1 II
            GH5 Panasonic
            X-T2
            X-T20
            Panasonic G80

Moest ik een D750 willen aanschaffen, dan zou ik hem zeker niet kiezen voor zijn AF maar voor andere redenen.
            Trouwens je zit toch zelf te wachten op een opvolger van de D750... dus echt zo tevreden ben je er dan ook niet van.. ? (ik volg u ook wel hoe het evolueert met je Nikon)

Ik ben niet merk gebonden.. dat weet je ...
            Moest ik nu op regelmatige basis sport of wild life doen... dan zou ik waarschijnlijk kiezen voor een D500 (in plaats van X-T2).. niet alleen voor de AF kwaliteiten ... maar om tal van andere redenen.. accuverbruik, duurzaamheid..... en de lenzen die nodig zijn. (die Nikon heeft)

Btw ik zie maar weinig voordelen om een D750 te verkiezen boven een D500 tenzij je al een arsenaal FF objectieven hebt
            Last edited by Funcky; 15 juni 2017, 08:46.
            Leiqa Q3 43, Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

Dit is een zeer ongenuanceerde uitspraak. Ik betreur dat, want mensen die dit blindelings voor waarheid aannemen, worden volkomen op het verkeerde been gezet.
              Wat heb je dan precies getest? Hoe komt het dat jouw uitvoerige test tot de conclusie leidt dat de AF niet precies genoeg is?
              Er wordt wel wat geklaagd over de AF van Fuji-X en andere mirrorless systemen, maar precisie heb ik nog nooit in de kolom met nadelen gezien.

Heb je toevallig met alle AF punten actief getest, of met een zone?
              Heb je toevallig 1 scherpstelpunt gekozen maar de detectiezone relatief groot gemaakt?
              Heb je misschien continu-AF getest? En heb je dat gedaan in combinatie met single shot, trage burst of snelle burst?

Al die zaken hebben zeer veel invloed op de prestaties van een Fuji-X en het is een heel proces om tot de settings te komen die het beste werken voor jezelf in functie van de omstandigheden. De mogelijkheden en beperkingen van het systeem zijn mij enigszins bekend. Ik heb er vanalles mee gefotografeerd; zo bijvoorbeeld ook wielersport. En ja, een wielrenner die aan 50 per uur op mij afkomt, is met een hoog slaagpercentage te fotograferen, mits de juiste instellingen. Het is hard werken; dat geef ik met plezier toe. Het is geen optimaal systeem voor bewegende onderwerpen.

Accuratesse een probleem? Als mijn 56mm op f/1.2 niet perfect scherpstelt, ligt de fout in 99 procent van de gevallen gewoon bij mij. Ik heb er veel meer vertrouwen in dan in mijn D7200 (die het trouwens ook uitstekend doet).

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
              Systeem camera's zijn veel accurater dan DSLR's (AF)... dat zou je toch moeten weten. (ik kom ook uit het DSLR gamma)
              Zo is dat. Het systeem is inherent veel preciezer dan de indirecte detectiemethode van een SLR.
              Het voordeel van de SLR is dat de AF-module herkent in welke richting de scherpstelling moet bewegen, dat de processing een stuk sneller gaat, en dat de algoritmen voor het detecteren van onderwerpen, en dan vooral bewegende onderwerpen, een pak geavanceerder zijn. Mijns inziens is het gebrek van een spiegelloos systeem op dit moment dat het de rekenkracht - misschien zelfs de stroom - niet heeft om even snel te werken als een SLR. De X-T2 is een duidelijke stap vooruit ten opzichte van de X-T1, maar de precisie is identiek.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht

Zo is dat. Het systeem is inherent veel preciezer dan de indirecte detectiemethode van een SLR.
                Het voordeel van de SLR is dat de AF-module herkent in welke richting de scherpstelling moet bewegen, dat de processing een stuk sneller gaat, en dat de algoritmen voor het detecteren van onderwerpen, en dan vooral bewegende onderwerpen, een pak geavanceerder zijn. Mijns inziens is het gebrek van een spiegelloos systeem op dit moment dat het de rekenkracht - misschien zelfs de stroom - niet heeft om even snel te werken als een SLR. De X-T2 is een duidelijke stap vooruit ten opzichte van de X-T1, maar de precisie is identiek.
                sorry dat ik je verbeter, maar wat je beschrijft is volgens mij het verschil tussen PDAF en CDAF , meeste mirrorless toestellen hebben een combinatie van PDAF en CDAF-punten op de sensor, is ook de reden dat mirroless nauwkeuriger focust. In principe geen front of backfocus
                www.polartha.com

Comment

Volgende video is meer een praktijk test van een topmodel DSLR (Nikon D5) en een topmodel mirrorles (Sony A9). Mirrorles moet zeker niet onderdoen, integendeel. Hetzelfde geldt ook voor sommige toestellen in andere segmenten.

Filmpje duurt lang, maar het zijn mooie beelden en geeft volgens mij een vrij goed idee van waar mirrorles staat vandaag.

Mirrorles evolueert heel snel terwijl DSLR min of meer blijft hangen, AF was in het verleden een zwak punt terwijl er nu toestellen zijn, ook binnen APS, die vrij goed mee kunnen en best inzetbaar zijn voor sport fotografie.
                  www.polartha.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
                    Mirrorles evolueert heel snel terwijl DSLR min of meer blijft hangen, AF was in het verleden een zwak punt terwijl er nu toestellen zijn, ook binnen APS, die vrij goed mee kunnen en best inzetbaar zijn voor sport fotografie.
                    En toch is de AF op sommige vlakken een stuk minder dan bij de Nikon D5 en D500, in donkere omstandigheden haalt Nikon een waarde van -4EV, terwijl
                    Sony daar hoogstens een -3 EV haalt, en dat reeds met flinke vertraging.

Autofocus isn't solely about speed, however, as accuracy, low-light performance and modes matter too. The Sony A9 includes enhanced Eye AF, providing approximately 30 percent better eye accuracy compared to the Sony A7 II. Face detection has seen improvement. Low light autofocus is rated down to -3 EV, which while not rated for as low light as some professional DSLR cameras, is still very low. The A9 offers an expand flexible spot mode, designed for moving subjects, which can automatically shift focus to one of eight adjacent autofocus points when tracking a subject.

For users with A-mount lenses, it is worth pointing out that the A9 is designed to work well with adapted A-mount lenses as well. Granted, continuous autofocus tops out at 10 frames per second with A-mount lenses mounted, but that should still prove plenty fast for many users.

Comment

En toch is de AF op sommige vlakken een stuk minder dan bij de Nikon D5 en D500, in donkere omstandigheden haalt Nikon een waarde van -4EV, terwijl
                      Sony daar hoogstens een -3 EV haalt, en dat reeds met flinke vertraging.
                      Dan moet je eens deze video (vanaf 19m40s) bekijken en daar blijkt het tegendeel. De A9 presteert duidelijk beter in donkere omstandigheden.
                      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                      Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
                        sorry dat ik je verbeter, maar wat je beschrijft is volgens mij het verschil tussen PDAF en CDAF , meeste mirrorless toestellen hebben een combinatie van PDAF en CDAF-punten op de sensor, is ook de reden dat mirroless nauwkeuriger focust. In principe geen front of backfocus
                        Dat is inderdaad het verschil tussen contrastdetectie en fasedetectie. Beide hebben hun voordelen. Op welk vlak heb je mij gecorrigeerd?
                        AF-tracking is een ander verhaal, want daar is de SLR met zijn aparte module en (doorgaans) aparte processor in het voordeel. Systemen die al dat werk via de beeldsensor doen, hebben nog een inhaalbeweging te maken.
                        Pieter
                        --

Comment

Hoi,

Dit is een zeer ongenuanceerde uitspraak. Ik betreur dat, want mensen die dit blindelings voor waarheid aannemen, worden volkomen op het verkeerde been gezet.
                          Wat heb je dan precies getest? Hoe komt het dat jouw uitvoerige test tot de conclusie leidt dat de AF niet precies genoeg is?
                          ...
                          Ik interpreteer "accuratesse" anders dan "precies".
                          100 % accuratesse van een AF systeem vind ik als ik op ieder moment op ieder onderwerp scherp kan stellen en een plaatje kan maken.
                          Precisie kan uitgelegd worden als niet voldoende scherp...
                          Ik heb destijds in 2 winkels voldoende testtijd gekregen met een X-T1 + 18-135 lens, daarnaast ben ik met een bekende een dag op stap geweest met de X-T1.
                          Als ik dan tientallen keren probeer snel scherp te stellen op onderwerp en de AF fluit er blindelings meerdere keren langsheen...
                          Dan kan het toestel beregoed zijn... maar op zo'n moment heb je géén foto, geen resultaat.
                          Bij een airshow komt een onderwerpje met een behoorlijke gang, ver weg den hoek om en ik probeer dat onderwerp op het plaatje te zetten...
                          wederom fluit de AF er compleet langsheen... en geen resultaat.
                          Ik had de X-T1 in zijn standaard settings, AF-S met één scherpstelpunt in het midden.
                          Bij de airshow heb ik zowel met AF-S als AF-C getest.
                          Daarna, met het uitproberen van een spiegelreflex (een Sony A77II)... alle pogingen raak.
                          Dit (samen met het uitproberen van alle merken systeemcamera's op de Photokina Keulen 2015) bracht míj tot de conclusie dat toen (dik 2,5 jaar geleden) de systeemcamera's nog niet ver genoeg waren om aan mijn behoeftes te voldoen.
                          Dít zijn mijn "ongenuanceerde" uitspraken... zoals ALLE uitspraken, naar eigen behoeften interpreteren.
                          Pieter, als jij alle ongenuanceerde uitspraken wilt gaan benoemen en corrigeren alhier, dan zijn je dagen te kort... er zit maar 24 uur per dag in.

Heer Funcky, ik ben zeker wel tevreden over mijn D750.
                          Echter, het kan áltijd beter, er zijn altijd details die voor verbetering vatbaar zijn. Op iedere camera, op ieder ding.
                          Ik zou graag het nieuwe AF systeem van Nikon zoals nu op de D5 en D500 zit op de opvolger van mijn D750 zien...
                          Bij een overschakeling naar een D500 ga ik (denk ik) de resultaten van m'n D750 op hoge ISO's missen.

Oh ja, enkele maanden terug de Sony A7RII van een maatje effetjes in m'n handen gehad. Ook zijn AF overtuigde mij niet helemaal, geen wauw gevoel daarbij... maar dat was maar een kort probeerseltje, geen test.
                          Verder probeer ik de laatste 2,5 jaar geen nieuwe camera's meer, mijn financiële middelen én de mening van mijn vrouw laten wisselingen niet toe...
                          Een camerabody van €3500 en meer is zowiezo out of the question... over mijn persoonlijke grens
                          (ik wil ook mijn motorfiets van €16.000, een redelijk snelle cabrio auto voor de fun erbij (naast de gewone auto) én 5x per jaar op vakantie... mijn lief wil af en toe een nieuw kleedje en schoenen...)

Comment

@Adrie,

Zoals al gezegd heb ik al ervaring genoeg met tal van Mirrorless vs DSLR
                            Ik denk dan ook dat je eerder bedoeld het "snappen" of "snaphotten" van je bewegend voorwerp.
                            Maw ... volgen is ok ... maar eerst je voorwerp te pakken krijgen alvorens je kan volgen... of nog anders gezegd... in single AF bijna onmogelijk met mirrorless en meestal out of focus...
                            Is het dat wat je bedoeld ?

Comment

Ik interpreteer "accuratesse" anders dan "precies".
                              100 % accuratesse van een AF systeem vind ik als ik op ieder moment op ieder onderwerp scherp kan stellen en een plaatje kan maken.
                              Precisie kan uitgelegd worden als niet voldoende scherp...

[snip]

Dít zijn mijn "ongenuanceerde" uitspraken... zoals ALLE uitspraken, naar eigen behoeften interpreteren.
                              Pieter, als jij alle ongenuanceerde uitspraken wilt gaan benoemen en corrigeren alhier, dan zijn je dagen te kort... er zit maar 24 uur per dag in.
                              Daar kan ik mij wel in vinden
                              Zodra er een minieme kans bestaat dat de AF fout interpreteert, zakt de slagingskans sterk. Spelende kinderen vind ik bijvoorbeeld moeilijker dan onderwerpen die heel snel maar in een voorspelbare baan bewegen.
                              Ik beschouw dat niet als een probleem van precisie maar van "intelligentie". De AF van een SLR werkt een stuk geavanceerder.
                              Blijkbaar viel ik over je woordgebruik, maar ik snap je punt. Soms is het hard werken met een spiegelloos ontwerp terwijl hetzelfde plaatje met een SLR een fluitje van een cent is.
                              Pieter
                              --

Comment

Dat is inderdaad het verschil tussen contrastdetectie en fasedetectie. Beide hebben hun voordelen. Op welk vlak heb je mij gecorrigeerd?
                                AF-tracking is een ander verhaal, want daar is de SLR met zijn aparte module en (doorgaans) aparte processor in het voordeel. Systemen die al dat werk via de beeldsensor doen, hebben nog een inhaalbeweging te maken.
                                Wel je schrijft:
                                "Het voordeel van de SLR is dat de AF-module herkent in welke richting de scherpstelling moet bewegen, dat de processing een stuk sneller gaat, en dat de algoritmen voor het detecteren van onderwerpen, en dan vooral bewegende onderwerpen, een pak geavanceerder zijn."

Dit was zo in het verleden maar met een aantal recente systeemcamera's (APS en FF) met een hybride AF systeem klopt dat verhaaltje niet meer.

Ik weet niet wie of wat de AF/Tracking berekeningen uitvoert maar dat is zeker niet de sensor. De sensor moet wel heel snel kunnen uitgelezen worden maar dat lukt wel met de recente sensors.
                                De snelste systeemcamera maakt 60 tracking/AF berekeningen per seconde hierdoor wordt het mogelijk 20 opnames/seconde te maken, de snelste DSLR's haalt maar 12 beelden/sec met AF.
                                www.polartha.com

Comment

Working...
                                X