Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Oorspronkelijk geplaatst door ZwieberNietStelenBekijk bericht
Enkel de brandpunt afstand word beïnvloed in bovenstaand geval (full frame vs APC) delen door 1,5
Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
Een bepaalde lens blijft dezelfde lens of die nu op FF of crop staat
Dus m.a.w. een 300mm lens blijft een 300mm lens of die nu op een FF of een crop staat
grts
Sieg
Last edited by Sieg; 14 mei 2017, 15:39.
Reden: typo
Voor je belichting zullen het de zelfde waarde zijn een grotere sensor zal wel een ander eind resultaat geven door de kleinere DOF en de grotere beeldhoek.
Het verschil tussen een FF en een Crop is (bij gebruik van dezelfde lens):
Neem een foto met een FF en snij de foto bij tot +_ 66 % van zijn originele grote , Dat is grofweg alles.
We spreken hier natuurlijk niet over verschillen door pixeldensiteit en zo, maar ruwweg het verschil in belichting en DOF.
De DOF gaat pas verschillen als je net dezelfde uitsnede wil bij FF als bij crop want dan ga je andere brandpuntafstanden hebben (met hun specifieke eigenschappen naar DOF toe).
Hangt helemaal af van je onderwerp...
Je doet namelijk aan reflectiemeting... in principe een foute meting tenzij je onderwerp middengrijs is.
Kies je voor opvallend lichtmeting met aparte lichtmeter zal je voor beide camera's dezelfde waarden meten.
Deze begrijp ik niet helemaal. Ik ben wel mee met het verschil van reflecterend licht en opvallend licht gemeten met een lichtmeter, maar hoe deze reflectiemeting een nu een verschil gaat geven tussen een Crop en een FF in de zelfde situatie zie ik niet.
Deze begrijp ik niet helemaal. Ik ben wel mee met het verschil van reflecterend licht en opvallend licht gemeten met een lichtmeter, maar hoe deze reflectiemeting een nu een verschil gaat geven tussen een Crop en een FF in de zelfde situatie zie ik niet.
Omdat je met crop een deel meet van de FF, en dus helemaal afhankelijk bent van hoe de lichtwaarden verdeeld zijn in je oppervlak...
bvb veel zwart centraal, of veel wit centraal
en voor welke lichtmeting je kiest: spot/centraal/matrix
of je stelt de parameters op elkaar af natuurlijk: een crop met een 35mm lens en een fullframe met een 50mm lens, dan zullen beide lichtmetingen wel in de buurt komen...
Bij concerten gewoon enkel het focus punt en de rest op het oog inschatten er is geen rijd omdat meerdere vlakken te meten in andere situaties meet ik idd meer vlakken. Een lichtmeter heb ik niet meer (was stuk) maar die gebruikte ik enkel in strobist en studio situaties
Comment