Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Juist of niet ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Juist of niet ?

    Nu ook niet de bedoeling de digitale convertor steeds te gebruiken : als ik een 100f koop is het om de 23 mm lens te gebruiken. Alleen handig als je het nodig zou hebben.
    J.
    Fuji x 100 f

    Comment


    • #32
      Re: Juist of niet ?

      Oorspronkelijk geplaatst door joebat Bekijk bericht
      Inderdaad hoef ik geen nieuwe lens aan te schaffen voor een d7200, maar ik wil iets wijder dus is de 24 mm een keuze.
      Wat 1/32000 betekent is te veel van het goede : maar soms met de lens open is 1/4000 te weinig. En een grijsfilter heb ik niet. Dus de 100f heeft dat.
      Dromen mag nog en soms worden ze werkelijk. Wie weet, bedankt voor jullie inbreng
      J.
      Wat hou je tegen om een grijsfilter te kopen? Toch goedkoper dan een nieuw toestel?

      Comment


      • #33
        Re: Juist of niet ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
        Sedert wanneer heeft bokeh met de sluitersnelheid te maken? Alvast sedert het moment dat men overdag F2.0 wil gebruiken.

        Is dat dan niet duidelijk?
        Daarvoor zijn grijsfilters. Handige dingen, naar ik me heb laten wijsmaken.
        Last edited by Stefflater; 9 april 2017, 12:23.

        Comment


        • #34
          Re: Juist of niet ?

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Waar ze bij Fuji ook niets over zeggen, is dat je op dat moment een enorm verlies hebt op vlak van dynamisch bereik.
          Het is dus een zeer beperkt middel op allerlei vlakken.
          Er is bij Fuji geen verlies in dynamisch bereik laat staan een enorm verlies. Bij sommige camera's met een electronic shutter is er een klein verlies van dynamisch bereik omdat ze i.p.v. in 14 bit in 12 bit werken om de snelheid van het uitlezen te verhogen. Bij Fuji is dat niet het geval, het blijft 14 bit. Het verschil tussen 14 en 12 bit is een klein verschil in DR, niet een enorm verschil.
          Sommige camera's met een electronic shutter hebben last van extra lichte ruis, ook dit heb je dat niet bij de Fuji's.

          Dat een electronische sluiter software matig is, dat is gedeeltelijk juist. Voor een electronic shutter heb je wel een sensor en de processor kracht nodig die het kan en trouwens veel in uw camera is software matig. Is het daarom minderwaardig?

          Voordelen van de electronic shutter:
          - kortere sluitertijden mogelijk
          - geen vibratie van sluiter (en spiegel)
          - geruisloos
          - geen slijtage en afwijkingen

          Het nadeel van de huidige (betaalbare) electronic shutters is de rolling shutter (jello effect) en bij fluorescent licht heb je risico op "banding". Ook voor flash fotografie gebruik je beter geen elekt shutter. Daarom heb je bij de meeste camera's (zoal Fuji) ook een traditionele, mechanische sluiter (of een leaf shutter bij de X100).

          Eens de technologie er is zal de electronic shutter, waarschijnlijk in de vorm van een global shutter waarbij de sensor in 1 keer volledig wordt uitgelezen, de mechanische shutter vervangen. Zelfs Canon heeft al een pattent ingediend. De global shutter wordt al in top cinema camera's gebruikt maar het nadeel op dit moment is dat ze maar goed werken in lage ISO en processor intensief zijn (ze vereisen veel stroom en genereren veel processing hitte). Panasonic is samen met Fuji bezig met een een global shutter (zie hier).

          Dat kortere sluitertijden dan 1/8000 niet nodig zijn? Niets is nodig maar velen hebben liever eentje die 1/8000 kan dan 1/4000. Zo zijn er ook die liever eentje die 1/16000 of 1/32000 aankunnen. Minder kans dat je een ND filter nodig hebt als je op f1.2 wil werken...

          Dat uw D500 een betere camera is dan uw D800, dan was de D800 een verkeerde camera voor jou. Nu eerlijk, mijn D800 was ook niet mijn lievelingscamera en 'k bleef de D700 vaak gebruiken. De 36 mp beelden op 100 ISO waren/zijn fantastisch maar ik gebruikte die camera niet graag. 'k Vond het precies een pre-produktie model op bepaalde vlakken (traag - 'k spreek hier niet over de beelden per seconde want dat heb ik niet nodig, verschikkelijk sluitergeluid, grip, etc...). Toen ik de D810 eens een dagje gebruikt had werd mijn D800 meteen vervangen.
          Last edited by timefreezer; 9 april 2017, 14:02.

          Comment


          • #35
            Re: Juist of niet ?

            Bedankt voor de leerrijke reacties ..... maaar de kogel is door de kerk : heb me dinsdag een zwarte 100f aangeschaft.

            En nu ga ik foto's nemen.

            Groetjes

            J.
            Fuji x 100 f

            Comment

            Working...
            X