Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

    Bedankt voor alle moeite & hulp Infernoken!

    Ik heb ondertussen ook een firmware upgrade gedaan, ik probeer morgen nieuwe testfoto's te nemen bij daglicht...

    Comment


    • #32
      Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

      Helaas heeft de firmware update geen soelaas gebracht... Zal dus moeten beslissen of het reparatie of nieuw toestel wordt.

      In ieder geval bedankt aan iedereen voor jullie hulp!

      Comment


      • #33
        Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

        Ik ken niets van Nikon ... maar aan dat flits geval dacht ik al een tijdje. heeft er iemand nagekeken of de "sensor/mechanisme" in de body voor de "flits omhoog" soms niet vast of geblokkeerd zit (lichtjes verwrongen?), of "slecht" contact maakt? .. of dat er soms "iets" tussen geraakt is ? Dat zou verklaren waarom er altijd een discrepantie is voor flits modus .. ok, wilde veronderstelling

        Comment


        • #34
          Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

          Dag Regulus, ik zie net dat infernoken een edit heeft gedaan op zijn post, de verwarring die wij hadden was door het flikkerend flash-symbool in de zoeker en de limiet van 1/60

          Ik vermoed dat deze flashwaarschuwing komt omdat de camera de situatie veel donkerder inschat dan de realiteit en waardoor alle foto's worden overbelicht... alleen geen idee hoe dit komt!

          Comment


          • #35
            Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

            Oorspronkelijk geplaatst door JDefloo Bekijk bericht
            Dag Regulus, ik zie net dat infernoken een edit heeft gedaan op zijn post, de verwarring die wij hadden was door het flikkerend flash-symbool in de zoeker en de limiet van 1/60

            Ik vermoed dat deze flashwaarschuwing komt omdat de camera de situatie veel donkerder inschat dan de realiteit en waardoor alle foto's worden overbelicht... alleen geen idee hoe dit komt!
            Hallo, de lichtmeter van je camera was in orde en schatte alle situaties goed in, enkel wanneer er dan een sluitersnelheid hoger dan 1/60 nodig was gaat het mis. Het lijkt er gewoon op dat je sluiter niet sneller kan dan 1/60ste en daarom je overbelichting krijg in alle situaties waar hogere sluitersnelheden nodig zijn.

            Dat konden we ook mooi zien tijdens het testen als er correct belicht werd met 1/125 de scene met 1 stop overbelicht was, correcte belichting met 1/250ste gaf 2 stops overbelichting, was makkelijk te zien op het histogram.

            PS. Die firmware update was ook een 'long shot', maar kon eventueel corrupte settings of dergelijke resetten, maar vrees dat er een HW probleem is...
            Nikon D300 & een beetje glas...
            Iets kleiners als carry everywhere

            Comment


            • #36
              Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

              Oorspronkelijk geplaatst door Infernoken Bekijk bericht

              PS. Die firmware update was ook een 'long shot', maar kon eventueel corrupte settings of dergelijke resetten, maar vrees dat er een HW probleem is...
              Ik zie dat er al een firmware update is doorgevoerd . Is er ook al eens aan algemene reset gedacht ?
              Ik weet niet of dit kan bij een D90 maar bij mijn vroegere D5500 was dit een procedure waarbij ge twee knopjes die met een groen bolletje gemerkt waren ,gelijktijdig in te drukken . Ook kwam daar nog op een gegeven moment het uitnemen van de batterij erbij maar op welk moment precies weet ik niet meer .
              Het stond wel in de handleiding .
              De eerste keer lukte het nie maar de tweede keer lukte het van de eerste keer.< Canon 80D > < Canon EF-S 24 mm F2.8 > < Canon 70 - 200 mm F4 L USM> <Canon EF-S 10 -18 mm F/4.5-5.6 IS STM> < Sigma DC OS 17-50mm F/2.8 EX HSM >

              Comment


              • #37
                Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

                Handleiding p. 75.

                Comment


                • #38
                  Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Zonas Bekijk bericht
                  Ik zie dat er al een firmware update is doorgevoerd . Is er ook al eens aan algemene reset gedacht ?
                  Ik weet niet of dit kan bij een D90 maar bij mijn vroegere D5500 was dit een procedure waarbij ge twee knopjes die met een groen bolletje gemerkt waren ,gelijktijdig in te drukken . Ook kwam daar nog op een gegeven moment het uitnemen van de batterij erbij maar op welk moment precies weet ik niet meer .
                  Het stond wel in de handleiding .
                  2 button reset was ook uitgevoerd en had geen effect...
                  Uitnemen van de batterij hebben we dan niet geprobeerd, dus misschien dat daar nog iets mogelijk is, maar terug kleine kans op slagen...
                  Nikon D300 & een beetje glas...
                  Iets kleiners als carry everywhere

                  Comment


                  • #39
                    Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

                    Ik herinner me precies een gelijkaardig probleem met mijn D90 en het was toen iets met de flitsinstellingen meen ik me te herinneren maar ook na even zoeken met de D90 er bij vind ik het niet meer wat het juist was

                    Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y560-L01 met Tapatalk

                    Comment


                    • #40
                      Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

                      Het feit dat de camera niet korter wil gaan dan 1/60 doet me denken in de richting van een probleem van communicatie met een flitser. Misschien denkt de camera onterecht dat er een flitser gebruikt wordt?

                      Comment


                      • #41
                        Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

                        My 2 cents.
                        Ik heb ooit eens een Nikon camera van iemand bekeken, en die wilde en zou op 1600 iso fotograferen.
                        Zelfs al veranderde je de instellingen op 200 iso, dan nog bleef hij koppig verder doen op 1600 iso.

                        Na lang zoeken bleek dat ooit de "persoonlijke instellingen" (geheugenbank A,B,C,of D), zo waren ingesteld, en die bleken voorrang te hebben op alles.
                        Die persoonlijke instellingen NIET gebruiken bleek het antwoord te zijn.

                        DPaul
                        DPaul - A.FIAP
                        D810, nikkors and other stuff

                        Comment


                        • #42
                          Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

                          Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                          Het feit dat de camera niet korter wil gaan dan 1/60 doet me denken in de richting van een probleem van communicatie met een flitser. Misschien denkt de camera onterecht dat er een flitser gebruikt wordt?
                          Na het bekijken van de camera was dat ook één van de denkpistes... Het rare is dat de top lcd camera niet aangeeft dat de flitser aan staat, waardoor deze dus toch niet lijkt te denken dat de flitser op staat...
                          Daarnaast geeft de camera wel aan dat hij op 1/125, 1/250,... ingesteld is en deze exif geeft ook aan dat die sluitersnelheid gekozen werd, enkel is de realiteit dat de foto's met snelheden hoger dan 1/60 overbelicht zijn.
                          Nikon D300 & een beetje glas...
                          Iets kleiners als carry everywhere

                          Comment


                          • #43
                            Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Infernoken Bekijk bericht
                            Na het bekijken van de camera was dat ook één van de denkpistes... Het rare is dat de top lcd camera niet aangeeft dat de flitser aan staat, waardoor deze dus toch niet lijkt te denken dat de flitser op staat...
                            Daarnaast geeft de camera wel aan dat hij op 1/125, 1/250,... ingesteld is en deze exif geeft ook aan dat die sluitersnelheid gekozen werd, enkel is de realiteit dat de foto's met snelheden hoger dan 1/60 overbelicht zijn.
                            IMHO miscommunicatie in de camera ----> Procirep

                            Comment


                            • #44
                              Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

                              Nog een gedachtje...
                              Als de synctijd van de d90 inderdaad 1/60 s is , volgt het tweede gordijn misschien niet ?
                              De eerste keer lukte het nie maar de tweede keer lukte het van de eerste keer.< Canon 80D > < Canon EF-S 24 mm F2.8 > < Canon 70 - 200 mm F4 L USM> <Canon EF-S 10 -18 mm F/4.5-5.6 IS STM> < Sigma DC OS 17-50mm F/2.8 EX HSM >

                              Comment


                              • #45
                                Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

                                Is de ts al bij zijn winkelier geweest waar hij/zij het toestel kocht?
                                Waar een wil is, is een weg
                                ---------------------------------

                                Comment

                                Working...
                                X