Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

onderdhoud FX sensor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: onderdhoud FX sensor

    Het blijft me toch steeds verbazen dat er nog altijd zoveel misverstanden zijn omtrent het reinigen van de doorlaat filter waar de sensor achter beschermd zit.
    De Scotch tape methode is quatsch naar mijn mening. Het is ook niet zozeer het stof dat een probleem is maar eerder een combinatie van vocht (condensatie) die bij het opdrogen vlekken achterlaat. Condensatie zorgt ervoor dat het stof zich dan weer beter kan vastzetten op de doorlaat filter. Dat ga je met Scotch tape niet oplossen.

    Een doorlaat filter heeft regelmatig een natte reiniging nodig om condensatie vlekken te verwijderen. De vlekken die achterblijven door condensatie kunnen ook een beetje olie, zout en wat weet ik nog allemaal bevatten.

    Dit is mijn werkwijze:
    Stap 1. De lens vatting en lens contactpunten van de camera goed reinigen met een beetje isopropylalcohol op een wattenstaafje
    Stap 2. doorlaat filter en camerahuis uitblazen met een blaaspeertje
    Stap 3. Met een stukje tape (geen te straffe) de viltachtige camerawanden afdippen en stofvrij maken.
    Stap 4. Het natte reiniging proces van de doorlaat filter, gebruik wattenstaafjes met houten stokjes en isopropylalcohol. Begin met de randen en dan naar binnen werken.
    Gebruik regelmatig een nieuw staafje en dip het staafje af alvorens aan te brengen op de doorlaat filter zodat het niet te nat is.
    Stap 5. Soms kan het zijn dat er droogresten van de isopropylalcohol achterblijven. Dit is eenvoudig weg te werken met een nieuw wattenstaafje en gedistilleerd water.
    Altijd het wattenstaafje eerst afdippen!
    Stap 6. De arctic butterfly om het allerlaatste stof van de doorlaat filter te liften.

    Ik doe dit 3 tot 4x per jaar, soms meer als het nodig is.

    Wat ook heel belangrijk is; Alvorens je lenzen terug op je camera te bevestigen is de vatting en het achterste lens element te reinigen.

    Nog iets wat je best nooit doet is beginnen met de Arctic butterfly. Het kan zijn dat er een beetje vet op je doorlaat filter zit en die krijg je dan ook op de glasvezel haartjes van je Arctic butterfly.
    Last edited by waarisjan; 1 januari 2017, 19:18.
    http://www.waarisjan.be

    Comment

    Working...
    X