Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fujifilm van APS-C naar Full Frame?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Fujifilm van APS-C naar Full Frame?

    Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
    Wat heeft Fuji nu eigenlijk gemaakt? Een compact medium format systeem. Een crop van een 645 eigenlijk. Gezien het enthousiasme op het web is daar wel degelijk een markt voor. Maar zoals je zegt... de tijd zal het uitwijzen hoeveel succes ze hiermee oogsten. Wie van medium format film komt, of andere systemen met digital backs, zal (voorlopig) zijn huidige collectie glas niet kunnen gebruiken met deze Fuji. De grote verdienste van Fuji - en waarschijnlijk de sleutel tot het succes - is dat ze een systeem bouwen rond een sensor groter dan full frame, dat toch draagbaar en mobiel is. Daarmee wordt het belang van hoge ISO prestaties meteen een pak groter, want je schiet niet meer alles vanop statief. En als die GFX sensor technisch even ver doorontwikkeld is als de APS-C X-trans sensor dan kan er een mooie toekomst in zitten. Goed nieuws dus voor die specifieke doelgroep, en al wie 20-duizend euro opzij heeft liggen...
    Denk dat het zo slecht niet bekeken is van Fuji. Fuji heeft 24x36 formaat al relatief lang geleden verlaten. Middenformaat hebben ze langer volgehouden. Dus wat betreft lenzen was het misschien eenvoudiger die stap te zetten dan terug 24x36 op te pikken.

    Ik wou daar nog aan toevoegen: mochten er in de analoge tijd ook forums als dit bestaan hebben, wat zouden dan de commentaren geweest zijn op de 'beeldkwaliteit' van alle soorten films, en camera's, en lenzen....????
    Die forums bestaan en die discussie zijn er ook. En ja, het is echt net hetzelfde

    Comment


    • #32
      Re: Fujifilm van APS-C naar Full Frame?

      Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
      Wie het filmpje dat 'demeyereg' onder de KLIK heeft gezet, nog niet bekeken heeft, moet dat zeker doen ! Schitterend ! Heel relativerend.
      Ik wou daar nog aan toevoegen: mochten er in de analoge tijd ook forums als dit bestaan hebben, wat zouden dan de commentaren geweest zijn op de 'beeldkwaliteit' van alle soorten films, en camera's, en lenzen....????
      De wet van 'behoud van ellende' geldt evenzeer voor digitaal als analoog. Je kiest steeds voor de voordelen én de nadelen van een systeem.

      Wat analoog betreft: maak eens een portretje of een landschapje met kleinbeeld (FF), MF en LF en je weet het wel.... Niet voor niets dat er nog zovele analoge (LF) werkers zijn.

      (toevoeging: én LF is analoog nog betaalbaar ook).

      mvrgr
      Fred
      Last edited by efbeo; 21 oktober 2016, 14:18.
      https://efbeo.wordpress.com

      Comment


      • #33
        Re: Fujifilm van APS-C naar Full Frame?

        Ik ben akkoord dat de beide systemen voor- en nadelen hebben. Maar ik vind dat sommigen het analoge wat te veel verheerlijken en het digitale afbreken, met een wat elitaire houding. Digitale foto's worden beoordeeld met vergrotingen tot meer dan 100 %, tot op de pixel zelfs, voor analoge platen zijn we allemaal veel milder in onze beoordeling hé ! Het minste foutje in digitale opnamen kun je gemakkelijk aantonen, met analoge gaat dat veel minder gemakkelijk. Ik heb vroeger veel jaren met analoog (6x6) materiaal gewerkt, als hobby wel te verstaan, maar ben nu toch blij met mijn digitale FF camera's hoor ! Om nog te zwijgen van de beeldbewerking die nu mogelijk is, in verhouding tot de beperkingen van de doka vroeger....

        Comment


        • #34
          Re: Fujifilm van APS-C naar Full Frame?

          Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
          Ik ben akkoord dat de beide systemen voor- en nadelen hebben. Maar ik vind dat sommigen het analoge wat te veel verheerlijken en het digitale afbreken, met een wat elitaire houding. Digitale foto's worden beoordeeld met vergrotingen tot meer dan 100 %, tot op de pixel zelfs, voor analoge platen zijn we allemaal veel milder in onze beoordeling hé ! Het minste foutje in digitale opnamen kun je gemakkelijk aantonen, met analoge gaat dat veel minder gemakkelijk. Ik heb vroeger veel jaren met analoog (6x6) materiaal gewerkt, als hobby wel te verstaan, maar ben nu toch blij met mijn digitale FF camera's hoor ! Om nog te zwijgen van de beeldbewerking die nu mogelijk is, in verhouding tot de beperkingen van de doka vroeger....
          Nee hoor, analoge fotografie is zeker niet elitair, in tegendeel.
          Met film moet je erg zuinig zijn en dan heb je het plezier van het zelf te ontwikkelen.
          Persoonlijk ben ik niet verder geraakt dan z/w want op een dag was er een zwarte ring in het bad en was het gedaan met alles zelf te ontwikkelen.
          Dan begon voor mij de kleurenfotografie, een hele omschakeling hoor. Alles zelf doen leek boven mijn petje te gaan worden en dus ben ik wijselijk nooit aan begonnen.
          En op het laatste was het nog enkel diapositieven. Snijden en inkaderen want die kartonnen kaderkes van Kodak waren maar niks vond ik.
          Maar dat zuinig zijn bleef er heel de tijd in en soms betrap ik me er zelf op dat ik digitaal nog veel te zuinig ben. Ingebakken gewoontes hé.

          En ja in die tijd was het net als nu, alleen kozen we zelf onze film (merk, soort en ASA) en ontwikkelden we met die chemische producten van dit merk en wilden we dit en geen ander merk papier.
          Ik ben begonnen gelijk iedereen in die tijd met 120 film, z/w uiteraard en dan naar 36mm z/w dan kleur en laatst dia's.
          Een echte midden formaat heb ik nooit gehad, dat was namelijk veel te duur als je iets deftigs wilde en dat zal met Fuji nu net hetzelfde zijn.
          Dus ik begrijp wel aan de ene kant dat ze MF gaan maken maar ik had VEEL LIEVER gezien dat ze een FF lijn op poten hadden gezet.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #35
            Re: Fujifilm van APS-C naar Full Frame?

            Full Frame is niet het beste systeem....
            Full Frame is niet het optimale systeem...
            Full Frame is een aannemelijk en aanvaardbaar referentiepunt om camera's en lenzen met elkaar te vergelijken..

            Het enige die telt is dat je de foto(s) voor elkaar krijgt die je voor ogen had.
            Daar we allemaal verschillende individus zijn, met zeer uiteenlopende wensen en verwachtingen, bestaat er geen ideaal systeem.
            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

            Comment

            Working...
            X