Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lichtsporen nemen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: lichtsporen nemen

    Van sterrenkunde weet ik weinig af hoor Wim.
    Enige waarvan is perfect op de hoogte ben, is hoe je een machine maakt om spiegels te dampen
    met aluminium, goud of een ander metaal.
    De rest is van zien hoe ze een spiegel slijpen en dat soort dingen.

    Comment


    • #17
      Re: lichtsporen nemen

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Ik heb Nikon startrail foto's gezien van 8uur, op Spitsbergen, in het Nikon Pro magazine, ze hadden dan ook nog de lamp in de ten even aangedaan. Pracht foto's. Niet gestacked, maar de koeling was daar natuurlijk ook wel goed.
      Zeker dat het dan geen stack was heel veel exposures voor dan in totaal 8u aan materiaal?
      Het minste omgevingslicht zou bij een 8u exposure al voor een volledig witte foto zorgen lijkt me.
      Last edited by RobC83; 7 oktober 2016, 10:56.

      Comment


      • #18
        Re: lichtsporen nemen

        Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
        Geert, Pieter.
        De huidige sterrenkunde is helemaal niet meer de sterrenkunde van vroeger hoor. Het digitale tijdperk heeft daar enorm veel voordelen aan bijgebracht.
        Toen ik als 14-jarige bij nonkel Bob de Vlaamse vereniging voor sterrenkunde voor jeugdigen promote, hielp opstarten was er weinig voor handen en maakten we alles zelf. Naast de telescoop (lees spiegel slijpen, tunen en zelf verzilveren of laten veralumniseren) moest je al een krak zijn om de sturing te maken (tandwielen, gewone motoren want de stappenmotor zat nog in de wieg) ...
        Fotografie gebeurde analoog en spitsvondigen hadden ontdekt dat je door een film af te koelen, je een gevoeliger film kreeg. Daar heb ik dan ook mijn eerste analoge ondergekoeld fototoestel gemaakt waarbij er niets mechanisch was, enkele een donkere doos, waar op de achterwand de film werd bevestigd en daartegen een rug waar we CO2-ijs in deden om de film koel te houden. De film hadden we dan al een dag in de diepvries gestoken ...
        Nu gaat het allemaal veel eenvoudige.
        1) Er wordt volop gestacked. Dit zowel om puntsterrenfoto's te maken of om booglijnsterrenfoto's te maken. Het grote voordeel is dat je veel foto's maakt met een korte belichtingstijd en een lage ISO. Nagenoeg geen ruis. Bij de puntstacking worden alle beelden bij elkaar opgeteld wat inhoudt dat je een eindfoto hebt waarvan je denkt dat die uren is belicht geweest. Bij dat stacken is het eveneens zo dat de hudige software lichte verschuivingen verrekent. Dit betekent dat je nagenoeg geen statief nodig hebt met een volgeenheid. De verschuiving wordt immers kleiner bij meer foto's die elkaar snel volgen.
        Nu dit uitleggen en beschrijven is niet eenvoudig, de verwerking wel.
        2) Meer nog, gezien we bij sterrenkunde met puntobjecten werkt, is er zelf software beschikbaar die onscherpe foto's toch kunnen herleiden naar puntscherpe foto's. Natuurlijk zijn er limieten.
        De digitale vooruitgang heeft veel mogelijk gemaakt. De bijhorende software laat bliksemsnelle berekeningen toe waarbij de beeldcontent niet meer fix staat op een plaats.
        Indien interesse wil ik wel eens een opsomming geven van alle beschikbare software en hun toepassing.
        3) Mome,teel is het ook zo dat we niet meer hoeven te werken met een zenitale opstelling. Een gewone opstelling en bijhorende hardware en software laat ons toe toch de hemelbeweging te hebben met de Noordpoolster als centrum. Positioneren kan door het uitlijnen van 3 willekeurige sterren ...
        Dus, er zijn verschillende benaderingsmethodes in de sterrenkunde die allemaal hetzelfde resultaat geven, maar de ene met meer of minder ruis, de ene met meer basisfoto's dan de andere en met meer of minder geduld.
        Lap! Nu krijg ik ook goesting om eens zoiets uit te proberen
        Fraaie toelichting. Ik denk niet dat het aan mij besteed is om uren door een telescoop te turen, maar de techniek boeit mij wel.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #19
          Re: lichtsporen nemen

          Natuurlijk blijft ook de lange(re) belichting een heel mooie en goede van fotograferen. Ze ligt dan in het verlengde van het analoge tijdperk. En eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik deze laatste verkies boven de eerste.

          Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
          Lap! Nu krijg ik ook goesting om eens zoiets uit te proberen
          Fraaie toelichting. Ik denk niet dat het aan mij besteed is om uren door een telescoop te turen, maar de techniek boeit mij wel.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment

          Working...
          X