Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

X-T2 testervaringen (A6300 + D750 eigenaar)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: X-T2 testervaringen (A6300 + D750 eigenaar)

    De Sony man bedoelde dat ze met hun fullframes nog niet op dat niveau zitten en dat is waar ook. En sponsorship voor Sony? Heb je wel alles gelezen??
    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

    Comment


    • #17
      Re: X-T2 testervaringen (A6300 + D750 eigenaar)

      Moeten we nu echt steeds weer die grip op de X-T2 hebben om er goede foto's mee te maken en een foto-toestel-beoordeling te geven ?
      NEEN.
      De grip zorgt er wel voor dat je twee extra accuutjes mee hebt en dat je levensduur van de accuutjes iets langer is (je kan meer opnames maken). Voor meer beelden per seconde moet je die grip dan wel nog in boost-modus zetten, maar heb je dat nu echt nodig. Moeten we echt tientallen foto's nemen van hetzelfde object binnen de seconde om dan 1 uit te helen die DE foto is ? Is het niet iets zinvoller even voor de opname na te denken wat je wil en hoe je dit wenst te verwezenlijken en dan pas af te drukken ipv een uur naar het computerscherm te staren naar die ellenlange reeks opnames om er dan een foto uit te kiezen ?
      Merk op: In bepaalde situaties kan die wel nodig zijn, maar voor een gewone pano, ...
      De beeldkwaliteit verbetert, verslechtert nu wel niet door die grip.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #18
        Re: X-T2 testervaringen (A6300 + D750 eigenaar)

        Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
        Moeten we nu echt steeds weer die grip op de X-T2 hebben om er goede foto's mee te maken en een foto-toestel-beoordeling te geven ?
        NEEN.
        De grip zorgt er wel voor dat je twee extra accuutjes mee hebt en dat je levensduur van de accuutjes iets langer is (je kan meer opnames maken). Voor meer beelden per seconde moet je die grip dan wel nog in boost-modus zetten, maar heb je dat nu echt nodig. Moeten we echt tientallen foto's nemen van hetzelfde object binnen de seconde om dan 1 uit te helen die DE foto is ? Is het niet iets zinvoller even voor de opname na te denken wat je wil en hoe je dit wenst te verwezenlijken en dan pas af te drukken ipv een uur naar het computerscherm te staren naar die ellenlange reeks opnames om er dan een foto uit te kiezen ?
        Merk op: In bepaalde situaties kan die wel nodig zijn, maar voor een gewone pano, ...
        De beeldkwaliteit verbetert, verslechtert nu wel niet door die grip.
        Neen, we moeten die grip echt niet hebben om goede foto's te maken. Niemand beweert dat. Ik zou die grip ook niet kopen (ik doe niet aan actiefotografie) maar voor bv een sportfotograaf maakt het fps (en bv de kortere shutter lag) wel uit. Voor Hans (lapino) blijkbaar ook want hij geeft als nadeel van de X-T2 dat die trager is dan zijn A6300 (zie zijn conclusie).

        FPS: Er zijn prachtige sportfoto's gemaakt in de tijd dat zelfs autofocus nog niet bestond maar er zijn er meer gemaakt sinds autofocus bestaat. 't Zelfde geldt voor de snelheid van de camera. Bij actiefotografie telt een fractie van een seconde. Natuurlijk, als je maar 1 shot hebt zal je niet weten of die van 0,1 sec later net dat tikkeltje of veel beter was en zal je misschien tevreden zijn met wat je hebt... Zelfs de beste fotograaf kan en zal er dikwijls net naast zitten met 1 shot (ken je uw eigen reactiesnelheid en kan jij alles voorspellen?). Het is ook niet de bedoeling om gedurende 5 sec aan 11 fps te schieten. Een goeie sportfotograaf weet wanneer hij start met zijn opnames en doet bv een burst van misschien een seconde. Hij heeft nadien geen uur nodig om er de beste uit te kiezen. Ook een analoge Nikon F6 kan 5,5 fps en met een grip 8 fps. Bij die camera's was het ook niet de bedoeling om 100 foto's na elkaar te maken (een gewoon rolletje had maar 36 exposures).

        Ik zie ook nergens iemand beweren dat je die grip nodig hebt voor een pano... 't Gaat uiteraard ook niet over de beeldkwaliteit an sich en iedereen weet dat je die ook niet nodig hebt voor het fotograferen van een "stilleven".

        Comment


        • #19
          Re: X-T2 testervaringen (A6300 + D750 eigenaar)

          Bedankt Hans (lapino) voor al het werk dat je gedaan hebt...

          Comment


          • #20
            Re: X-T2 testervaringen (A6300 + D750 eigenaar)

            Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
            Ik zie ook nergens iemand beweren dat je die grip nodig hebt voor een pano... 't Gaat uiteraard ook niet over de beeldkwaliteit an sich en iedereen weet dat je die ook niet nodig hebt voor het fotograferen van een "stilleven".
            't Is maar dat bij alle besprekingen er steeds weer over de grip wordt gesproken alsof je nu niet meer zonder kan.
            En ik weet evengoed uit ervaring dat er situaties zijn waar je die hgere snelheid best wenst en best kan gebruiken.
            EN 't is zoals ik zelf al meermaals schreef en zal blijven schrijven: Een toestel is zo goed als dat de gebruiker er zich mee en bij voelt. De ene zweert bij een blok dat een paar kilo's weegt, de andere bij een light-versie ...
            Wat sportfotografie berteft heb ik een paar jaar aan de eindmeet mogen staan van wielerwedstrijden tussen de Prof's .... Ik weet dan ook wel hoe daar de vork op de steel, stelen zit en hoe daar tewerk wordt gegaan. En indien de fietsers binnen komen is dat aan een ongeziene, onverwachte snelheid en blijft het vaak hopen en drukken op de knop en de knop inhouden ... En er wordt er niet gekeken op een paar tientallen foto's. In de analoge periode stonden er dan batterijen fototoestellen opgesteld omdat, inderdaad, het aantal beelden per rolletje beperkt was.
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment


            • #21
              Re: X-T2 testervaringen (A6300 + D750 eigenaar)

              Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
              't Is maar dat bij alle besprekingen er steeds weer over de grip wordt gesproken alsof je nu niet meer zonder kan.
              Geen noodzaak, inderdaad. Maar in dit geval zou ik hem er wel bij willen.

              Vandaag weet ik dat mij X-T1 zich niet leent tot het maken van bursts aan maximale snelheid voor het tracken van bv. wielrenners. De EVF kan niet volgen en de AF past zich niet snel genoeg aan. Met 3fps gaat dat blijkbaar wel, maar dan moet je timing natuurlijk een stuk preciezer zijn. Met die instelling heb ik evenveel goed gefocuste shots als met mijn Nikon aan 7fps (of hoeveel is het juist?). Als de X-T2, met grip, met mijn Nikon mee zou kunnen, zou ik dat een geweldige prestatie vinden. Al zou ik met een vloeiend werkende 5fps eigenlijk al dik tevreden zijn, en vind ik 10fps geen doorslaggevende factor omdat het haast nooit nodig is.

              Maar als ik niet met beweging of met de 100-400 bezig ben, dan hoeft de grip er uiteraard niet op. Dan is het prettiger om met de 18-55 en een polsriempje rond te lopen
              En de dag dat de spiegeldoos de deur uit kan, zal ik dat dus met veel plezier laten gebeuren. Maar het zal nog niet voor deze generatie zijn, denk ik...
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #22
                Re: X-T2 testervaringen (A6300 + D750 eigenaar)

                Mooie test, merci.Wat betreft die huidstinten, het is ook een persoonlijke feeling denk ik, want ik vind die van de a6300 helemaal niet slecht, maar kan aan mijn monitor liggen ook. Mijn persoonlijke voorkeur zijn de huidstinten van canon, die van fuji vind ik ook heel goed maar die neigen naar de hoe moet ik het zeggen, "roze" kant? Ook een beetje cyaan achtige schijn erin...

                Mvg
                "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

                Comment


                • #23
                  Re: X-T2 testervaringen (A6300 + D750 eigenaar)

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                  Al zou ik met een vloeiend werkende 5fps eigenlijk al dik tevreden zijn, en vind ik 10fps geen doorslaggevende factor omdat het haast nooit nodig is.
                  Zou ik nog zo niet durven zeggen Pieter, opname aan 10 bps is in sommige gevallen minder dan je zou denken.
                  Opname 10 bps met mijn D500.

                  Comment


                  • #24
                    Re: X-T2 testervaringen (A6300 + D750 eigenaar)

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Zou ik nog zo niet durven zeggen Pieter, opname aan 10 bps is in sommige gevallen minder dan je zou denken.
                    Opname 10 bps met mijn D500.
                    Inderdaad Geert,
                    Ik herinner mij de fameuze challenge waar ik poogde een ontploffende zeepbel tegen een cactusdoorn te fotograferen ...
                    Op de 700 opnames zijn er slechts 3 die het jusite ogenblik omvatten en daar slechts 2 goede opnames tussen. Ofwel steeds iets te vroeg of steeds iets te laat. EN met de D4s is dat op hoge snelheid een mitraillette maar toch te weinig.
                    Dus, ook al heb je een enorm hoge beeldopnamesnelheid, je zal toch steeds dat grote stukje geluk nodig hebben.
                    Maar we werken dan ook op de grens van het waanzinnige en ongewone. EN daar komen onze werkpaarden er dan bovenuit te zitten ....
                    Last edited by Wim.Vanmaele; 26 september 2016, 13:53. Reden: zin vergeten, toegeveogd
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • #25
                      Re: X-T2 testervaringen (A6300 + D750 eigenaar)

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Zou ik nog zo niet durven zeggen Pieter, opname aan 10 bps is in sommige gevallen minder dan je zou denken.
                      Opname 10 bps met mijn D500.

                      Dat kan inderdaad handig zijn voor dit soort situaties.
                      Ik kan je daar geen ongelijk in geven.

                      Btw. Dit soort opnames vormen geen probleem voor de X-T2. (Zonder grip)
                      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                      Comment


                      • #26
                        Re: X-T2 testervaringen (A6300 + D750 eigenaar)

                        Ondanks dat ik de XT2 enorm goed vind en de kleuren en die filmsimulaties top zijn, ben ik toch aan het twijfelen en dan vooral door de scherpte. Met mijn a6300 is die scherpte echt wel een pak beter, en die face/eye tracking is ZO goed op Sony... Ofwel neem ik de Fuji er gewoonweg bij als extra body. Nog eens nachtje over slapen.
                        Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                        Comment


                        • #27
                          Re: X-T2 testervaringen (A6300 + D750 eigenaar)

                          Ik snap het eigenlijk niet wat je bedoeld Hans met die scherpte want ik heb daar totaal geen problemen mee.
                          Maar ik ga daar over niet in discussie... en laat het hierbij

                          Hoe dan ook...meningen verschillen altijd.
                          Je mag twee personen een X-T2 geven en ze gaan alle twee een verschillende mening er op aan houden.


                          Maar in ieder geval toch bedankt om je eerste indrukken mee te geven over de X-T2 en de moeite en tijd die je er ingestoken hebt. (kan ik wel waarderen)
                          Veel succes met je keuze
                          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                          Comment


                          • #28
                            Re: X-T2 testervaringen (A6300 + D750 eigenaar)

                            Die scherpte zal vooral te maken hebben met feit dat ik heel vaak eyeAF gebruik bij Sony, en die werkt helemaal niet zo goed bij de Fuji naar mijn gevoel. Daarbovenop heb ik de camera ook wel heel vaak binnen getest, waardoor ISO soms redelijk hoog klimt en alhoewel de Fuji mooier is qua ruis, is de Sony scherper. In raw is verschil iets minder groot maar zelfs dan is de Sony doorgaans scherper. Moet er dan ook wel bij zeggen dat ik vergelijking vooral heb gemaakt met de 18-55 van Fuji tegenover de (veel duurdere) Sony Zeiss 16-70 (en ik heb een enorm scherp exemplaar).

                            Voorbeeldje
                            Fuji : http://imgur.com/5Bao1KH
                            Sony : http://imgur.com/YUm4eZc

                            En ja de Fuji is op ISO400 maar goed, gewoon even naar de wimpers kijken (en ja is pixel peeping)
                            De kleuren van de Fuji vind ik dan weer 100x beter
                            Last edited by lapino; 26 september 2016, 19:37.
                            Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                            Comment


                            • #29
                              Re: X-T2 testervaringen (A6300 + D750 eigenaar)

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Zou ik nog zo niet durven zeggen Pieter, opname aan 10 bps is in sommige gevallen minder dan je zou denken.
                              Opname 10 bps met mijn D500.
                              Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                              Ik herinner mij de fameuze challenge waar ik poogde een ontploffende zeepbel tegen een cactusdoorn te fotograferen ...
                              Op de 700 opnames zijn er slechts 3 die het jusite ogenblik omvatten en daar slechts 2 goede opnames tussen. Ofwel steeds iets te vroeg of steeds iets te laat. EN met de D4s is dat op hoge snelheid een mitraillette maar toch te weinig.
                              Dus, ook al heb je een enorm hoge beeldopnamesnelheid, je zal toch steeds dat grote stukje geluk nodig hebben.
                              Maar we werken dan ook op de grens van het waanzinnige en ongewone. EN daar komen onze werkpaarden er dan bovenuit te zitten ....
                              Wel ja ...vrij uitzonderlijk toch? Zeker Wims zeepbel.
                              Maar als je de snelheid hebt, en de resultaten zijn betrouwbaar, kan je er natuurlijk gebruik van maken.
                              X-T1 kan dit mijns inziens niet - of toch niet met voldoende garantie op geslaagd resultaat - maar chapeau als X-T2 dit wel kan.
                              Pieter
                              --
                              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                              Comment


                              • #30
                                Re: X-T2 testervaringen (A6300 + D750 eigenaar)

                                @Lapino,
                                Sorry voor de opmerking, uitdrukking, maar dit is echt spijkers op laag water zoeken.
                                1) je werkt met totaal twee enorm verschillende lenzen (zelfs de brandpunten komen niet overeen) en van twee totaal verschillende producenten
                                2) Totaal verschillende belichtingsstandpunten en tijdstippen.
                                Ik heb de exif niet bekeken, maar ik vermoed zelfs sterk dat je niet in de optimale werkzone per lens bezig bent. De 18-55 is een prachtig stukje glas, maar, ook die heeft zijn optimale werkingszone.
                                Je zou dezelfde foto moeten kunnen nemen op hetzelfde tijdstip, plaats met dezelfde lens om dan te kijken naar wat de body als verschil aanbiedt. Nu meng je alles door elkaar en schuif je de foutverschillen naar de body toe. Je besluit kan misschien wel correct zijn en is inderdaad de Sony niet klopbaar door de x-T2, maar je bewijsvoering raakt kant noch wal. Hoedje af voor de test effort (ik heb dat ooit gedaan voor de X-T1 waar ik twee weken fotomateriaal onderzocht en weet dus wat voor werk dit is). Maar wees wel voorzichtig met je besluitvorming. En ergens kijken we allemaal wel eens onbewust doorheen een gekleurde bril.
                                Vergeet ook niet dat je de Sony beter onder de knie hebt dan de Fuji en dat alleen al kan vertekening en foute beoordeling opleveren. Je kan het vergelijken met iemand die gewoon is links te schrijven en plots rechts een tekst neerpent om te zien welek stylo nu de beste is. Deze in de linkerhand of deze in de rechterhand ?
                                https://www.fotospotter.be
                                Je suis content d’être heureux

                                Comment

                                Working...
                                X