Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Misschien ben ik verkeerd geweest door te spreken over hooglichten (en dus dynamisch bereik), maar ik lees wel dat de saturatie van bepaalde kleuren anders kan weergegeven worden op het histogram (in de camera), op basis van het gekozen kleurprofiel. Ik heb het zelf nog niet getest, maar als je 2 dezelfde foto's zou nemen met andere instellingen, zouden de histograms niet dezelfde zijn. Met dat in het achterhoofd zou AdobeRGB iets dichter aanleunen bij het RAW histogram.
Nogmaals, ik heb het niet getest, misschien is het gewoon een fabeltje, maar met het gezegde "baat het niet, dan schaadt het niet" in het achterhoofd heb ik dus voor AdobeRGB gekozen, ook al schiet ik niet in jpeg.
RAW heeft GEEN histogram ... dat is inherent aan RAW, dat zijn de gewone meetwaarden per sensorcel .. en dat is luminantie ttz een "kleurgewogen" grijswaarde, tenminste bij een Bayer sensor ... zoals hier al gezegd, de kleurruimte speelt maar NA de demoisaic van de RAW data.
RAW heeft GEEN histogram ... dat is inherent aan RAW, dat zijn de gewone meetwaarden per sensorcel .. en dat is luminantie ttz een "kleurgewogen" grijswaarde, tenminste bij een Bayer sensor ... zoals hier al gezegd, de kleurruimte speelt maar NA de demoisaic van de RAW data.
Ik heb een paar van die woorden begrepen ... al de rest Je weet toch dat ik het had over het histogram dat getoond wordt in de camera?
Laat ik het anders stellen: als ik een foto neem en kijk naar mijn camera, dan zie ik toch een histogram (dat grafiekje met die pieken en die dalen)? Dat komt volgens jou dus niet van de RAW, oké, maar dat beweer ik toch ook niet? Integendeel. Waar komt dat histogram dan vandaan? Hoe wordt dat op mijn schermpje getoond? Niet vanuit een RAW, zoals jij zegt, maar vanuit een preview (jpeg) die de camera genereert, toch? Wel, dan kan de kleurruimte van die jpeg eventueel toch invloed hebben om dat histogram op mij camera? Enfin, dat is hetgeen ik nu graag te weten wil komen.
Ik wil antwoorden op de openingspost van TS en de rest heb ik niet meer gelezen want ik meng me nooit in een oorlog onder de forumleden.
Ik heb 4 jaar Ps achter de rug, heb alle boeken van Scott Kelby en van z'n maatje Matt Kloskowski en dat zijn twee Ps goeroes en ik geloof ze blindelings.
Ben jaren geabonneerd geweest op het tijdschrift Photoshop Magazine.
Het eerste wat ik leerde was dat er wel een groot verschil is tussen Adobe RGB n Adobe sRGB.
RGB bevat veel meer kleuren maar er zijn zowel monitoren als printers die deze hoeveelheid niet aankunnen.
Met het blote oog ga je ook geen verschil zien of je moet er echt met een vergrootglas bovenop zitten.
Dus wat kies je als kleurenprofiel? Adobe RGB (1998) 16bits.
Ter vervolledigen, Scott Kelby raadde in één van zijn laatste boeken aan om ProPhoto RGB te gebruiken.
Ik vind Ps nog altijd het programma met de meeste mogelijkheden, maar als het effe kan werk ik mijn foto's veel liever af met DXO OpticsPro 11.
Dit programma kent en herkent alle camera's en objectieven en de kleuren zijn veel echter dan in Ps, helaas zijn de mogelijkheden om de foto te bewerken beperkter.
Ik heb in sRGB, in RGB en in ProPhoto gewerkt en ben tenslotte teruggekeerd naar RGB.
Moderator Note: Er zijn enkele op de man reacties verwijderd en ik heb ook de berichten weggehaald die hiernaar verwijzen, omdat deze nu irrelevant zijn. Nieuwe overtredingen van het forumreglement zullen niet getolereerd worden!
Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer
In de fotoclub hadden we deze discussie over het laatst ook de conclusie was De meeste afdrukcentrales werken niet in aRGB en de meeste schermen en projectoren kunnen aRGB niet correct weergeven dus werk je best in sRGB
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y560-L01 met Tapatalk
Last edited by kawaracer; 16 september 2016, 18:58.
Reden: autocorrectiefout
In de fotoclub hadden we deze discussie over het laatst ook de conclusie was De meeste afdrukcentrales werken niet in aRGB en de meeste schermen en projectielen kunnen aRGB niet correct weergeven dus werk je best in sRGB
Ik denk dat je daar een juiste praktische samenvatting maakt.
Color profiling kan iets opleveren maar het is een delicate ketting van opname tot afdruk/weergave. Met 1 foutje onderweg is al je werk voor niks geweest. Trouwens, voor de overgrote meerderheid van onze toepassingen is de verhouding tussen kleuren onderling veel belangrijker dan de exacte weergave van een specifieke kleur. Productfotografie is wellicht de meest aangehaalde uitzondering daarop.
Comment