Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spiegelreflex of systeemcamera?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Spiegelreflex of systeemcamera?

Is ook te zien voor welke soort fotografie hé, de àllernieuwste apsc-sensoren komen idd in de buurt van 5 jaar oude ff-sensoren, eigenlijk zó uitzonderlijk niet hé, bij fuji moet je wel rekening houden met iets tragere af,
    Welke lenzen heb je nu?

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

Comment

Zelfs in de woonkamer met een 50 mm 1.4, een "snapshot", of een landschap met de Nikkor 12-24 f4, en zelfs met een 18-200 of 18-300
      vind ik dat ik me niet zou "verbeteren" met een systeemcamera. Voorlopig heb ik geen last van het "overgewicht". Er bestaan reflexcamera's met het gewicht
      van een Fuji! en zo'n 50 mm lens is echt niet zwaar! Het "systeem" vind ik voor sommige dingen gewoon te traag...
      Ik ben niet tegen vooruitgang hoor, ooit loop ik ook rond met - als 2e camera :-) - een Fuji of Sony?, maar er is nog veel verbetering nodig eer
      een reflexcamera overbodig wordt! Ik meen dat de laatste sensoren bij Nikon niet achterstaan t.o.v. anderen, dat zal het verschil niet maken.
      Natuurlijk komt er bij dat ik al sinds 2004 niets anders gebruikt heb, buiten enkele kleine digitale cameraatjes, en verknocht ben aan een reflexcamera...

Comment

Beste Geert,

"Have been there ..."
        Ik fotografeerde tientallen jaren met Canon en ben geëindigd bij de 5DMkII met een hele hoop leuk glas.
        De kwaliteit van de Fuji-foto's trok mij helemaal naar de X-T1 met later ook de X-E2 en X-A1 met een verzameling glas.
        De Canon met alle lenzen werd verkocht en met de Fuji's deed ik prachtige dingen.
        Maar ... de algehele traagheid werd op de duur zo irritant dat ik een Nikon D7200 kocht met de 18-140mm, ook van Nikon.
        Qua snelheid en AF was dat een hele verademing! Opnieuw "in-de-zoeker--scherpstellen--afdrukken-en-boenk-pats-erop" zonder wat getwijfel van de camera en de AF.
        Je zal mij nooit horen zeggen dat de Fuji's geen schitterende foto's maken - daar heb ik albums vol van, maar het systeem lag mij niet zo goed.

Nu, 1,5 jaar verder na de aanschaf van de X-T1, is alles van Fuji verkocht en heb ik van Nikon de D7200, de D500 en de D5200. Geen FF meer, maar DX ...
        Omdat ik nog een Sony 18-200mm lens liggen had (aluminium uitvoering) kocht ik een Sony A6000 erbij - om toch nog een "kleinere" set te hebben.

Akkoord, ik heb de luxe om te kiezen welke camera ik gebruik voor welke opdracht - en dat maakt het uiteraard eenvoudiger dan iemand die het bij één set houdt.
        Maar voor mij: nooit meer zonder DSLR ...
        Wat gewicht betreft: de Nikon D5200 + een Tamron 16-300mm (ja, die superzoom) is mijn vakantieset en die doet het prima.
        Als het nog compacter moet, dan is de Sony A6000 + 16-50mm (ja, die de grond ingeboorde lens die het prima doet) van de partij.

Maar voor het "echte" werk grijp ik altijd terug naar de Nikons ...
        En uiteraard is dit een zeer persoonlijke mening, maar het is wel mijn relaas.

Jaja

Oorspronkelijk geplaatst door ghrrm Bekijk bericht
        Tja, ik zit ook te twijfelen, maar dan in omgekeerde richting. Ik heb een Canon 5D mark 3 met twee goeie L-lenzen, maar op reis sleur ik mij een ongeluk aan het gewicht van die set. Tot hiertoe kwamen kleinere sensoren niet in de buurt van een full frame qua fotokwaliteit, maar ik lees meer en meer dingen die me overtuigen van het feit dat de nieuwste generatie mirrorless dat wel aankan. Zie de twee links hieronder

https://ivanjoshualoh.com/2016/01/30...-takes-on-5d3/

en ook

http://kenrockwell.com/fuji/x-t2.htm

Als ik mijn Canon set tweedehands verkoop dan kan ik een nieuwe Xpro2 of XT-2 kopen met een paar mooie primes erbij.
        Doen of niet doen ? Heeft er iemand ervaring met die switch ?

Groeten,
        Geert
        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Johanuz Bekijk bericht
          Zelfs in de woonkamer met een 50 mm 1.4, een "snapshot", of een landschap met de Nikkor 12-24 f4, en zelfs met een 18-200 of 18-300
          vind ik dat ik me niet zou "verbeteren" met een systeemcamera. Voorlopig heb ik geen last van het "overgewicht". Er bestaan reflexcamera's met het gewicht
          van een Fuji! en zo'n 50 mm lens is echt niet zwaar! Het "systeem" vind ik voor sommige dingen gewoon te traag...
          Ik ben niet tegen vooruitgang hoor, ooit loop ik ook rond met - als 2e camera :-) - een Fuji of Sony?, maar er is nog veel verbetering nodig eer
          een reflexcamera overbodig wordt! Ik meen dat de laatste sensoren bij Nikon niet achterstaan t.o.v. anderen, dat zal het verschil niet maken.
          Natuurlijk komt er bij dat ik al sinds 2004 niets anders gebruikt heb, buiten enkele kleine digitale cameraatjes, en verknocht ben aan een reflexcamera...

a. zelf al jaren ervaring met (D)SLR...(ong.25j.) gestopt na 5D2
          b. ik mis niets tegenover een DSLR.. integendeel..
          c. velen prefereren hun DSLR boven een Spiegelloze Camera vanwege de dikwijls genoemde voordelen en dat terwijl die velen er ook nooit gebruik van maken
          d. single AF is accurater en sneller bij vele systeemcamera's (vooral MFT) dan DSLR...
          e. C-AF is beter bij DSLR en is beter als je een hoog percentage Sport of Wildlife (moet je zelf uitmaken) ... voor alle anderen maakt het geen zier uit want Sport of Wildlife is voor mirrorless niet onmogelijk... alleen harder werken.
          f. voor bovengenoemd punt (e) is er al verbetering (A6300- XT2 waarschijnlijk) en zal er later ook wel verbetering komen bij camera's zoals b.v de A7 serie (die ook de geschikte lenzen heeft)
          g. het is waar dat je FF lenzen voor mirrorless ong. even groot zijn dan de DSLR varianten... echter met een A7 kan je compact op stap gaan met een prime bv. FE 28 2.0 met een D800 heb je altijd de grootte en gewicht van je Body. (als compact je ding is)
          h. overgewicht bespaar je gevoelig op MFT systemen (rekening houdend met de fysische eigenschappen van de sensor die sommigen als nadeel ervaren)
          i. accu verbruik is voor niet-sport meer dan ok bij mirrorless....
          j. een Canon 700D bv is een kleinere en lichtere DSLR... doch geen match voor bv een A6300 of goedkopere a6000.. al was het maar imho alleen voor de veel te kleine zoeker (tunnel)

Ok... met enkele bovengenoemde punten zit er een ondertoon voor DSLR camera's wat (zeker niet de bedoeling is).... maar eerder een vriendschappelijk tegenoffensief.

Systeemcamera's zijn niet de ultieme camera's.. DSLR's zijn dat ook niet.
          DSLR en Mirrorless lopen naast elkaar... niet tegenover elkaar.

Voor mij werkt Mirrorless perfect voor 100% naar mijn behoeften en mis ik totaal niets van een Reflex Camera.

Ik ben me er goed van bewust dat dit niet voor iedereen zo is en de betere DLSR's onontbeerlijk zijn voor bepaalde doeleinden..
          Je moet je maar zelf de vraag stellen of je zo iemand bent die persé een Nikon D500/7D2/1DX of wat dan ook nodig hebt.. want mirrorless kan heel wat verwachtingen invullen.

Neen... een systeemcamera kan geen DSLR vervangen... omgekeerd ook niet... althans niet voor mij (en nog vele anderen)
          Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Hoi,

Eenzelfde ervaring als JaJa.
            Van 5dII naar systeem... Sinds 1,5 jaar weer terug naar spiegeldoos.
            Meer gewicht ten opzichte van kwaliteit.
            Ik grijp niet terug op kleiner, heb alleen mijn D750.
            Of het moet mijn telefoon zijn...
            Maar dat gaat prima, bij deze camera ben ík de grens, niet mijn camera.

Deze ochtend ga ik op een trip naar noord Italië, Mandello del Lario.
            Mijn motormerk (Moto Guzzi) viert z'n 95e verjaardag en ik moet daar weer bij zijn...
            Mijn D750 zit lekker in de tanktas.

Adrie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
              (snip) want Sport of Wildlife is voor mirrorless niet onmogelijk... alleen harder werken.
              Tijdens mijn vakantie werd ik nog aardig verrast door mijn "trage" X-T1. In combinatie met de 50-140 aan 3fps had ik evenveel correct scherpgestelde foto's van wielrenners aan 45km/h als met de D7200 + 200-500. De SLR doet het met sprekend gemak en de tracking is een stuk geavanceerder, terwijl je met de Fuji heel de tijd denkt dat hij niet mee kan. Achteraf ben ik min of meer tot de conclusie gekomen dat dat gevoel van traagheid in de AF veel te maken heeft met het gemakkelijk loslaten van het onderwerp en ook de blackout van de EVF vooral als je in bursts of gewoon kort na elkaar foto's neemt.

Ik zet er bewust bij dat ik in 3fps heb geschoten, dus op "continuous low". Ik ben ervan overtuigd dat dat de camera aanzienlijk meer tijd geeft om correct scherp te stellen tussen de foto's door. Aan maximale burst-snelheid gaat het aantal goeie foto's redelijk achteruit, maar ik weet niet of het grootste probleem daarbij de blackout is, of effectief de te korte scherpsteltijd tussen foto's. Voor de volledigheid: ik heb gewerkt met 1 focus-vierkant op medium grootte, binnen de centrale zone met fasedetectie (feller wit gemarkeerd in de zoeker). Ik heb ook vaak op f/2.8 gewerkt en nooit meer gesloten dan f/4. Het dichtgaan van het diafragma blijkt namelijk ook kostbare tijd op te slorpen die je AF beter kan gebruiken.

Voordien was ik van oordeel dat sport te hoog gegrepen was voor Fuji-X, maar na die drie wielerwedstrijden heb ik mijn mening bijgesteld. Het is echt wel mogelijk, op voorwaarde dat je de settings vindt die voor jou en voor die omstandigheden werken. Ik heb ervoor gekozen - of ik heb de luxe, zoals je wil - om de twee systemen naast elkaar te blijven gebruiken totdat een mirrorless echt de snelheid en geavanceerde functies heeft van een SLR. Al wat beweegt, blijft een uitdaging voor de Fuji, maar het is zeker niet onmogelijk. Zoals je zegt: het is een stuk harder werken, en in sommige soorten fotografie (denk aan vogels in vlucht) is het aantal missers effectief een pak groter dan met een SLR.

Dat wou ik er even aan toevoegen...
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Dank allemaal voor de vele opinies. Persoonlijk neem ik meer "stills" , portretten en landschappen, geen actie. Ik heb op mijn 5d3 een 24-70 2.8 staan en ik heb ook nog een 135 2.0 in de kast liggen. Als ik dat nog uitbreid dan is het eerder sparen voor een 35mm 1,4 of een 85mm 1,2 of zoiets. In 't verleden heb ik de 70-200 2.8 IS gehad, maar die heb ik terug verkocht wegens zelden gebruikt. Dus tja, de snelheid van focus is relatief voor mijn soort fotografie.

Anderzijds , ik zie dat de meesten een paar jaar terug naar systeem zijn gegaan en dan terug naar DSLR , maar intussen is systeem natuurlijk ook verder geëvolueerd. Als ik DPreview lees, dan zijn die evoluties vooral op vlak van snelheid van opstart en focus gebeurd. Dus op vlak van de algehele traagheid waar veel ex-DSLR gebruikers zich aan ergerden. De Fuji X heeft op zijn laatste modellen meer focuspunten dan mijn 5D, en je kan via touch ook onmiddellijk het punt aanduiden terwijl ik met twee wieltjes moet scrollen, dus tja.... ik volg de argumentatie nog steeds voor sport en actie, ik ben ervan overtuigd dat je daar met en DSLR nog steeds op een ander niveau zal spelen qua tracking en zo, maar ik blijf twijfelen voor portrait & landscape. Ik zou bij het wisselen van systeem ook geen grote zooms op de mirrorless zetten , eerder zoiets als een Fujinon 23 F2, een 35 1.4, een 56 1.2 en dergelijke lichtsterke primes....

Nu goed, ik blijf wat rond-lezen. Ik word nog elke dag wijzer :-)
                Grtn,
                Geert

Comment

Is altijd moeilijke keuze. Ik ben al sinds de lancering van de Sony NEX cameras gebruik beginnen maken van mirrorless. Deze heb ik altijd gebruikt naast een Canon 5D3 en sinds jaar of zo Nikon D750. De Canon had ik indertijd verkocht omdat ik dacht alles wel met Sony te kunnen doen, en daarna toch maar weer een reflex gekocht (D750) omdat ik toch aantal dingen miste. Wat dan? Wel, voornamelijk de autofocus bij heel weinig licht. Meer is het eigenlijk niet, mijn D750 gebruik is eigenlijk quasi uitsluitend als ik binnen moet fotograferen. Recent een Sony a6300 gekocht omdat ik wel liever film met de Sony en ik toch mooi arsenaal lenzen heb. Een verbetering qua AF tegenover mijn A6000 (die hier te koop staat trouwens...), maar geen gigantische sprong. Zeker niet bij autofocus bij weinig licht. Maar de dag dat ik een mirrorless vind die even snel kan focussen als een D750 bij weinig licht, dan heb ik geen reden meer om bij een SLR te blijven. De Nikon is een echt fenomenaal goede camera maar ik gebruik hem gewoonweg véél te weinig en overweeg dan ook sterk om die alsnog weg te doen.

De Fuji X-T2 zou ook naar -3Ev gaan voor autofocus bij weinig licht, en als dat zo blijkt, dan ga ik héél waarschijnlijk volledig naar Fuji overschakelen. Ik ben eigenlijk al jaren op zoek naar de 'perfecte' camera, maar jammer genoeg bestaat die nog niet. Kost me wel wat geld, door kopen en verkopen maar ik beschouw regelmatig wisselen van camera als een deel van mijn hobby. Yep, soms zot en vaak onrendabel, maar dat is andere discussie. Dat gezegd zijnde, ben ik wel onwaarschijnlijk tevreden over de beeldkwaliteit van de Sony mirrorless ook. Er wordt veel gezeverd over de kwaliteit van de lenzen, maar mijn Sony Zeiss 24/1.8 is echt een pareltje en de Sony Zeiss 16-70/4 is wat mij betreft zelfs beter dan de 24-120/F4 die ik op de Nikon heb. Zelfs de kitlens weet bij momenten te verbazen. Tenzij je echt gaat pixel-peeping maar daar is niemand ooit gelukkig van geworden.

Eigenlijk is mijn missie op termijn terug te gaan naar 2 cameras: een ultra compacte (RX100IV die ik nu heb is prima), en een mirrorless die én goed filmt én goed focust in weinig licht én die snel is voor actie (honden, kinderen). De a6300 (en eigenlijk ook a6000) voldoet daarvoor voor 95%, enkel bij héél weinig licht durven die nog een beetje trager reageren. Maar in raw is zelfs beeldkwaliteit behoorlijk in de buurt aan het komen van een FF. En dan vergelijk ik met een D750, zowat "koning" bij hoge ISOs. Heel waarschijnlijk koop ik de X-T2 bij een winkel die toelaat die terug te sturen en ga ik die paar dagen evalueren naast mijn D750. Als de Fuji echt zo goed is als men beweert, dan is de kans dat ik MIJN (!) perfecte camera heb gevonden.
                  Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk bericht
                    Ik ben eigenlijk al jaren op zoek naar de 'perfecte' camera, maar jammer genoeg bestaat die nog niet. Kost me wel wat geld, door kopen en verkopen maar ik beschouw regelmatig wisselen van camera als een deel van mijn hobby. Yep, soms zot en vaak onrendabel, maar dat is andere discussie.
                    Is het GAS-syndrome....ken/heb ik ook trouwens
                    Is goed voor de economie en 2dehands kopers....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                      Is het GAS-syndrome....ken/heb ik ook trouwens
                      Is goed voor de economie en 2dehands kopers....
                      Jullie zijn niet alleen :-(

Comment

Klopt. Maar goed, is ook geen drama zolang we er ons niet voor in de schulden steken hé Ik heb echt wel gevoel, althans afgaande op previews, dat de XT-2 dé camera voor me zal worden. Vooral ook voor de zeer goede JPG rendering zodat ik minder hoef te werken in raw. De Sony mirrorless is zoals ik al zei eigenlijk ongeëvenaard qua beeldkwaliteit en features, maar het is een systeem dat wat inspanning vraagt om er maximale uit te halen. Zoals iemand in ander forum zei: Sony wint als het gaat om eindresultaat, Fuji wint als het gaat om naar dat resultaat te geraken.
                        Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk bericht
                          Klopt. Maar goed, is ook geen drama zolang we er ons niet voor in de schulden steken hé Ik heb echt wel gevoel, althans afgaande op previews, dat de XT-2 dé camera voor me zal worden. Vooral ook voor de zeer goede JPG rendering zodat ik minder hoef te werken in raw. De Sony mirrorless is zoals ik al zei eigenlijk ongeëvenaard qua beeldkwaliteit en features, maar het is een systeem dat wat inspanning vraagt om er maximale uit te halen. Zoals iemand in ander forum zei: Sony wint als het gaat om eindresultaat, Fuji wint als het gaat om naar dat resultaat te geraken.
                          Ik heb die toevallig net nog in mijn handen gehad.... Fantastische body, die knoppen, die instellingen, zalig.
                          Maar ja, 2000€...

Comment

heb olympus gehad en Panasonic beide M4/3 toestellen (GM! en de OMD-EM5, Pen diversen) met een batterij lenzen, maar alles van de hand gedaan en Fuji ervoor teruggenomen, kleur en beeldweergave beviel me veel beter, had bij Olympus elke keer het gevoel dat ik iets miste, nu mis ik alleen snelheid, das enige wat me soms tegenstaat bij Fuji, maar daarop anticiperend prima te doen, daarnaast ook nog een "normale " SLR, waarvan de laatste aankoop een kleintje 100D is, niet veel groter dan een ssysteecmkamera, maar wel erg goede beeldkwaliteit en snelheid, dus wellicht ook een keuze om mee te nemen.

Wat ook geen verkeerde keuze is, de laatste serie's met " compactkamera's" , zowel Sony als Canon hebben modellen die je enorm doen verbazen, zelf heb ik een RX100 van Sony, maar heb laatst met een Canon mogen spelen en erg goed en snel moet ik zeggen.
                            Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

Working...
                            X