Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Newbie s10 vraagjes

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

was iets zeer simpel vergeten te vermelden /dot. Bij die zonsondergang had je ook kunnen scherpstellen en belichten op de voorgrond, dan was deze ook correct uitgelicht. In beide gevalen (EV of dit) geldt dan wel dat slechts een vd twee belicht is zoals je wil, of een lichte lucht en mooie voorgrond of andersom.

Comment

een andere heel nuttige functie, maar weinig bekend is 'curves', een beetje onder levels gepositioneerd (Image>Adjust>Curves). Daar kan je met behulp van een curve (tiens) het beeld lichter/donkerder maken. Het gaat om je gamma-waarde die veranderd wordt. Dit is eigenlijk de veel uitgebreidere contrast&balance-functie. Dikwijls levert dit betere resultaten dan levels, en zeker dan autolevel(dat er vaak naast zit), omdat bij levels ga je uit van de wit en zwart-punten in je beeld, maar die discussie is hier een week of twee eerder gevoerd.

ToM.

ToM.
      ToM.___ //Fuji s602.
      www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
      It goes to 11 you know? 1 louder.

Comment

Ik heb het express niet vermeld omdat de kleinere pakketjes dit vaak niet kennen, maar ge ziet, alles komt boven ;-))).
        Geen reden om niet eerst de simpele te proberen natuurlijk! Eerst kunnen kruipen en dan lopen zegt de zegswijze,hihihi. BTW Niemand kan perfect (zeker ik niet ) lopen.

Wat ToM aanraakt is het aspect niet-destructieve beeldbewerking, maar dat is voor (ver) na de cursus. Aiaiai caramba, k wou dat ik mij in 10 kon delen ...

Edited by - jimmy on 30 October 2001 20:28:30

Comment

Working...
        X