Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wie kan me helpen met nieuwe aankoop en erop pakken van men oude hobby?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: wie kan me helpen met nieuwe aankoop en erop pakken van men oude hobby?

Als je de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM en Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS vergelijkt op DXOmark, zal je zien dat de 18-135 scherper is maar wat meer vervorming geeft (0.6% is echter niet storend / de 24-70 heeft 0,4% op FF). De vignetering bij de 18-135 is ook wat hoger (1EV)
    Dat lees ik toch niet op DxO.

Dit is al een redelijker vergelijking, een 17-55 2.8 vs de vorige 24-70 : http://www.dxomark.com/Lenses/Compar...69_895_165_895

En dan rest de vraag : moet zo'n 17-55 2.8 van Canon zijn of doet de Sigma 17-50 2.8 ook behoorlijk goed de job ? (puur op beeldkwaliteit uiteraard) http://www.dxomark.com/Lenses/Compar...69_895_319_895

De Sigma kost vandaag evenveel en bij wat zoeken zelfs minder dan de 18-135 STM.

Of, als f/2.8 geen absolute noodzaak is, misschien een 17-70 2.8-4.0 lensje ? http://www.dxomark.com/Lenses/Compar...19_895_303_895

En dan een simpele 55-250 stm lens voor wat tele veldwerk of de Tamron 70-300 VC, allebei bijzonder veel waar voor hun geld. Maar niet voor indoor sport natuurlijk.

250 en 300 voor onze vogeltjes ? Nah ... voor zo'n dikke houtduif, een meeuw op het strand, een eend in de vijver .... ja, dat zijn nagenoeg tamme, gedomesticeerde beesten. Reigers, dat zijn pas goede modellen, haast standbeelden.

Het zal trouwens sowieso heel teleurstellend zijn om vrije, wilde kleine vogeltjes te spotten laat staan te fotograferen ... daar is meer voor nodig dan een dikke tele.
    Last edited by Empe; 16 juli 2016, 09:16.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
      Dat lees ik toch niet op DxO.
      Ik had vergeleken met de 18-135 IS (niet de IS STM)
      Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM
      scherpte 14 vs 9 (14 is beter, op FF is het 15)
      lichtopname 3 vs 5 (3 is beter)
      vervorming 0,1 vs 0,5 (0,1 is beter, maar op FF is het 0,4, m.a.w. als dat goed is voor FF dan zal 0,5 ook wel goed zijn)
      vignetering 0,4 vs 0,9 (0,4 is beter, maar op FF is het 1,7)
      chrom. aberatie 10 vs 10

Op vlak van scherpte is een hoger getal blijkbaar beter (hier zat ik dus fout).
      Ik heb altijd gedacht dat het omgekeerd was, vgl. chrom. aberatie, ook omdat het getal hoger is bij FF. Het getal zit echter wat complexer in mekaar en houd o.a. rekening met de sensor afmetingen (een grotere sensor levert een beter beeld en compenseert de wat mindere kwaliteit aan de randen van de lens t.o.v. het centrum).
      D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
        Ik heb altijd gedacht dat het omgekeerd was, vgl. chrom. aberatie, ook omdat het getal hoger is bij FF. Het getal zit echter wat complexer in mekaar en houd o.a. rekening met de sensor afmetingen (een grotere sensor levert een beter beeld en compenseert de wat mindere kwaliteit aan de randen van de lens t.o.v. het centrum).
        Ik vraag me af hoe je een slechte randkwaliteit kompenseert met een beter midden? Volgens mij was het grote voordeel van FX lenen op een DX body dat je de slechtere randen gewoon kwijt was, dus hoef je niks te kompenseren.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

dacht voor men lensen naar sigma of tamron te gaan ivm de gustige prijs wat is jouw ervaring?
          elke is goed kwa sigma en tamron

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Ik vraag me af hoe je een slechte randkwaliteit kompenseert met een beter midden? Volgens mij was het grote voordeel van FX lenen op een DX body dat je de slechtere randen gewoon kwijt was, dus hoef je niks te kompenseren.
            Volgens Dxo is de scherpte van de betrokken lens beter op FF dan op DX. Hoe kan dit als er op een DX het betere deel van de lens wordt gebruikt ?
            Verklaring: 'You win some and you lose some.'

Dxo werkt met 'Perceptual Megapixels'. In hun verklaring (http://www.dxomark.com/Reviews/Looki...l-can-help-you staat o.a. "The Perceptual MPix measure confirms certain rules of thumb such as “a 12 MPix full-format camera is sharper than an 18 MPix APS."

Ik vermoed dat men twee opnames vergelijkt alsof deze op eenzelfde formaat afgedrukt zijn. Daarbij wordt het FF beeld (en dus ook de fouten) minder vergroot dan dit van een DX. Men vergelijkt dus geen twee dezelfde beelden of geen twee dezelfde vergrotingen.
            De winst die je hierdoor bij een FF haalt, compenseert het verlies aan kwaliteit in de randen van de lens.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krisleeuw Bekijk bericht
              dacht voor men lensen naar sigma of tamron te gaan ivm de gustige prijs wat is jouw ervaring?
              elke is goed kwa sigma en tamron
              De beoordeling van de fotografische kwaliteit van een lens kan je terugvinden op websites zoals Dxo. Evaluaties van 'kenners' zijn niet altijd objectief omdat deze gesponsord zijn.
              Naast de fotografische kwaliteit is er ook de kwaliteit van de constructie.

Ik heb zelf te weinig lenzen om met zekerheid hier iets rond te kunnen stellen, maar op basis van wat ik lees, is de fotografische kwaliteit van secundaire merken zoals Tamron, Sigma, ... zeker niet per definitie slechter dan deze van de grote merken. Soms is deze, ondanks een groot prijsverschil, zelfs beter. De bouwkwaliteit bij de grote merken is beter, maar het verschil is klein en de kwaliteit van de secundaire merken is zeker ook goed.
              Van Sigma wordt/werd wel eens gezegd dat het risico groter is dat je een lens hebt die front- of back-focussing heeft en dat je deze dus best test in de winkel alvorens er mee te vertrekken (DotTune).

Naast het prijsverschil tussen de grote merken en de secundaire merken, is er tegenwoordig ook het prijsverschil t.o.v. 'grijze verpakkingen'. Voor zover ik het goed begrepen heb zijn dat lenzen die via een alternatief circuit geïmporteerd of geleverd worden, waardoor de leverancier ze veel goedkoper kan aanbieden. Hoe het echter zit met kwaliteit en garanties daar heb ik nog niets van gelezen.

Comment

wat bedoel je met de grijze verpakking?dat dat lensen zijn van mindere kwaliteit?bv lensen vanuit UK

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
                  Naast het prijsverschil tussen de grote merken en de secundaire merken, is er tegenwoordig ook het prijsverschil t.o.v. 'grijze verpakkingen'. Voor zover ik het goed begrepen heb zijn dat lenzen die via een alternatief circuit geïmporteerd of geleverd worden, waardoor de leverancier ze veel goedkoper kan aanbieden. Hoe het echter zit met kwaliteit en garanties daar heb ik nog niets van gelezen.
                  Meer weet ik er ook niet van, maar vraag het eens in de winkel

Mijn eerste body en kitlenzen heb ik tijdens een reis in de VS gekocht (aanbieding + goedkope dollar -> alles samen 600€).
                  Al mijn ander materiaal heb ik hetzij tweedehands, hetzij bij een winkel in België gekocht. Als je materiaal moet terugsturen naar een verdeler in het buitenland, verlies je alle 'winst' die je gemaakt hebt en heb je mogelijk nog een heel pak ge-email en miserie op de koop toe. Als ik met een verdeler een probleem heb, dan wil ik voor zijn neus kunnen gaan staan.
                  Ik koop zeker wel dingen in het buitenland (bvb flits), maar enkel zaken die geen honderden euro's kosten.
                  Tot op heden heb ik nog niets moeten binnen sturen voor herstelling (uitz. flits en dat is vlot verlopen).

Comment

Working...
                  X