Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Apc of MFT sensor?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Apc of MFT sensor?

Oorspronkelijk geplaatst door wigelII Bekijk bericht
    Aan rikdertien:
    Om terug te komen op uw oorspronkelijke vraag:
    Als het je gaat om volume en gewicht dan moet je niet twijfelen maar mft kiezen.
    Laat je niet misleiden door al dat gedoe rond die zogezegd betere sensor want als je niet gaat pixelpeepen zal je het verschil niet merken behalve in hoge iso (hoger dan 3200). De mmeste mensen bekijken een foto op een of ander niet gecalibreerd scherm van een pc, laptop of tablet waarvan de meeste een kleurzweem hebben, de kleuren te intens of juist te flets weergeven en waarvan de gebruiker dikwijls nog nooit de lichtintensiteit heeft aangepast.
    En ik daag iedereen uit om op een tentoonstelling te zeggen welke foto met welk formaat sensor genomen zijn.
    Laat je ook niet misleiden door dat eeuwige dof verhaal.
    Als je echt kleine dof wil dan kan je dat met de f0.95 of f1.2 lenzen die er zijn voor mft.
    En trouwens, als je geen les moet geven over scherptediepte en geen portretten wil maken waar enkel iemand zijn oog scherp is en zijn neur en oren al flou, en als je geen effectjager bent, dan zal je die extreem kleine scherptediepte niet dikwijls nodig hebben. Integendeel, bij macro, groepsfotos, evenementen en extreem lange tele zaj je dikwijls blij zijn dat je je lenzen volopen kan gebruiken en toch wat extra dof hebt.
    Ga gerust voor die Olympus. Je zal er geen spijt van hebben.
    Bedankt voor jullie reacties en tips

Comment

Bedankt voor alle reacties en tips
      Rik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jorginho Bekijk bericht
        Er is geen probleem. Er is een probleem met grote sensoren en voldoende scherpte diepte.
        Voldoende scherptediepte kun je altijd maken, maar kleine scherptediepte maken op een kleinere sensor wordt moeilijker...............maar voor van voor tot achteren scherp voldoet elk toestel toch hoe kleiner de sensor hoe beter.

Een foto met weinig scherptediepte is in veel gevallen veel rustiger om naar te kijken dan 1 met veel, ook landschap en groepen.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

"Oorspronkelijk geplaatst hjanssen"
          door scherptediepte kun je altijd maken, maar kleine scherptediepte maken op een kleinere sensor wordt moeilijker...............maar voor van voor tot achteren scherp voldoet elk toestel toch hoe kleiner de sensor hoe beter
          .
          Dan koop je toch gewoon één van de 0,95 Voightlanders ... wat is het probleem ?

Een foto met weinig scherptediepte is in veel gevallen veel rustiger om naar te kijken dan 1 met veel, ook landschap en groepen.
          Waarschijnlijk maak jij u landschappen altijd op 1.4
          Last edited by Funcky; 23 juni 2016, 00:08.
          Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wigelII Bekijk bericht
            Aan rikdertien:
            Om terug te komen op uw oorspronkelijke vraag:
            Als het je gaat om volume en gewicht dan moet je niet twijfelen maar mft kiezen.
            Laat je niet misleiden door al dat gedoe rond die zogezegd betere sensor want als je niet gaat pixelpeepen zal je het verschil niet merken behalve in hoge iso (hoger dan 3200). De mmeste mensen bekijken een foto op een of ander niet gecalibreerd scherm van een pc, laptop of tablet waarvan de meeste een kleurzweem hebben, de kleuren te intens of juist te flets weergeven en waarvan de gebruiker dikwijls nog nooit de lichtintensiteit heeft aangepast.
            En ik daag iedereen uit om op een tentoonstelling te zeggen welke foto met welk formaat sensor genomen zijn.
            Laat je ook niet misleiden door dat eeuwige dof verhaal.
            Als je echt kleine dof wil dan kan je dat met de f0.95 of f1.2 lenzen die er zijn voor mft.
            En trouwens, als je geen les moet geven over scherptediepte en geen portretten wil maken waar enkel iemand zijn oog scherp is en zijn neur en oren al flou, en als je geen effectjager bent, dan zal je die extreem kleine scherptediepte niet dikwijls nodig hebben. Integendeel, bij macro, groepsfotos, evenementen en extreem lange tele zaj je dikwijls blij zijn dat je je lenzen volopen kan gebruiken en toch wat extra dof hebt.
            Ga gerust voor die Olympus. Je zal er geen spijt van hebben.
            De DOF van een FF als referentie nemen is inderdaad niet relevant. Het is, zoals wigelII aangeeft, in bepaalde gevallen handig om een grotere DOF te hebben.
            In de praktijk kun je onder f2 met MFT makkelijk isoleren en met de juiste brandpuntafstand ten opzichte van het onderwerp is f3 nog steeds prima te doen. En het mooie is dat in tegenstelling tot veel FF lenzen (behalve de dure 'professionele' lenzen) MFT lenzen volledig open al scherp zijn.
            Ik ken een paar mensen die 2 bodies met een verschillende lens in hun tas(je) hebben. Handig. Die combinatie is dikwijls compacter en lichter dan 1 enkele extra lens bij FF.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              ...

Dat is nieuw voor mij

Comment

Leuk om te zien hoe het steeds enkel maar gaat om scherpte en scherptediepte bij discussie rond grootte van sensoren .
                Misschien DxO eens checken, of eens met een grotere sensor werken. Dan weet zou men meteen weten dat andere aspecten ook belangrijk zijn (en voor mij zelfs belangrijker).
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Voldoende scherptediepte kun je altijd maken, maar kleine scherptediepte maken op een kleinere sensor wordt moeilijker...............maar voor van voor tot achteren scherp voldoet elk toestel toch hoe kleiner de sensor hoe beter.

? Fotostacking doe je nooit? Landschappen met weinig scherpte diepte? Er IS niks zo, jij kunt dit vinden en ik dat. Weinig scherptediepte is soms erg mooi, maar soms ook erg lastig afhanmkelijk van het effect dat je wil bereiken.
                  Panasonic GH2, Olympus EPL5+ VF-3, 14-45 panny, 7,5 mm fisheye samyang, 45mm Oly, 20mm panny, 45-200 panny, 100-300 panny, 90 mm f2.5 Tokina macro.

Comment

Bij deze mijn uitdaging aan jou om op die tenstoonstelling ook even te zeggen met welke lens de foto is gemaakt. Kun je ook niet. Dus zullen we lenzen ook maar vergeten dan, gewoon kitlens blijven gebruiken? Nou: ieder het zijne, maar ik niet. Vannacht mooie stormchase gedaan met veel bliksem en fraaie structuren in de wolken en ik kon echt heel goed zien hoe extreem scherp die Panasonic 35-100 mm f2.8 is. Echt superscherp en dat met f2.8! Foto is zelfs op het de site van de NOS geplaatst als aanvang van het artikel (nou ja..ik neem aan dat ze niet zullen denken: "wauw, scherpe lens zeg!" ;-)).
                    Panasonic GH2, Olympus EPL5+ VF-3, 14-45 panny, 7,5 mm fisheye samyang, 45mm Oly, 20mm panny, 45-200 panny, 100-300 panny, 90 mm f2.5 Tokina macro.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                      Leuk om te zien hoe het steeds enkel maar gaat om scherpte en scherptediepte bij discussie rond grootte van sensoren .
                      Misschien DxO eens checken, of eens met een grotere sensor werken. Dan weet zou men meteen weten dat andere aspecten ook belangrijk zijn (en voor mij zelfs belangrijker).
                      Ik denk dat de meeste gebruikers hier van MFT dat ook wel weten (inclusief mezelf)
                      M43 is voor heel veel gebruikers een heel bewuste keuze... net zoals er iemand voor bepaalde redenen voor middenformaat zou kiezen.
                      Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                        Ik denk dat de meeste gebruikers hier van MFT dat ook wel weten
                        Kan zijn, maar persoonlijk twijfel ik daaraan. Meestal besef je pas welke verschillen er zijn als je er zelf ervaring mee hebt. Anders zijn het slechts cijfertjes en grafieken op papier. Velen zijn ruim tevreden met hun gsm of met een compactje omdat ze nooit iets anders in handen gehad hebben. Daarmee wil ik niet zeggen dat het fout is om (met wat minder) tevreden te zijn, en de MFT's en APS-C's van tegenwoordig zijn ook niet meer die van 10 jaar geleden.
                        Maar het blijft wel opvallend dat men in discussies rond de verschillen tussen formaten dikwijls focust op scherpte of DOF . Zeker even belangrijk voor mij zijn dynamisch bereik, kleuren, hoge iso... Ik neem ook best wel foto's met de gsm, compact of aps-c, maar dan weet ik dat er beperkingen zijn, en dat misschien minder foto's echt geworden zijn zoals ik ze het liefste had gehad, maar met als voornaamste voordeel aan de andere kant het kleinere gewicht en volume (en lagere prijs natuurlijk). APS-C is als tussenweg voor mij het interessantste formaat op dit moment, maar voor ieder kan dat anders zijn natuurlijk.
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Zal straks bestelling plaatsen: Fuji X10 (wegens grote van toestel en apc-sensor) met een prime lens 18mm/f2,0
                          Bedankt voor alle tips
                          Rik

Comment

Veel plezier ermee! Ik denk dat ie niet teleur zal stellen!

Comment

Working...
                            X