Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon in zwaar weer

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Nikon in zwaar weer

    Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
    Ik zou niet weten waarom dat stom zou zijn om hun mount aan te passen, anders heb je gewoon een grote lege doos.
    Ik ben bang dat ik niet volg: als zij hun F-mount behouden, dan starten ze toch niet met een lege doos, maar net met alles wat nu al bestaat? Waar ben ik verkeerd in mijn redenering?

    Comment


    • #62
      Re: Nikon in zwaar weer

      Ik bedoelde gewoon de 'spiegeldoos' (mirror box) die dan letterlijk leeg blijft waar vroeger de spiegel zat, niet dat de f-mount op zich niet deugt
      Naar mijn mening zouden ze er zelfs goed aan doen om al de mechanische delen in de adapter te verwerken, zoals de schroevendraaier-AF bvb, zodat de camera zelf uiteindelijk geen mechanische, slijtgevoelige onderdelen meer moet hebben. Ik verwacht namelijk dat in de volgende generatie(s) de sluiter er ook uit kan wanneer de read-out/reset van de sensor snel genoeg wordt om een volledig elektronische te sluiter te maken zonder negatieve bijwerkingen, in de A7RII heb je de mechanische eigenlijk al niet meer echt voor veel nodig dacht ik.
      Last edited by oermens; 2 juni 2016, 13:52.
      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

      Comment


      • #63
        Re: Nikon in zwaar weer

        Ik ben maar een leek maar wat ik graag zou weten.
        Kan je met zo'n mirrorless camera ook snel bewegende onderwerpen fotograferen zoals een racemotor pannen of een vogel in de vlucht?

        MVG
        Johan

        Comment


        • #64
          Re: Nikon in zwaar weer

          Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
          Lol, tot daar de redelijkheid dus, denk je nu echt dat niet-Nikkor lenzen slechter zijn?
          Ik denk helemaal niets, maar ik weet dat Nikon zijn F-mount reeds heeft kunnen behouden sinds het ontstaan in 1959.
          Sony daarentegen is zijn A-mount gaan ontlenen bij Konica Minolta in 2006.
          Het aanbod en de mogelijkheden naar bruikbare historische F objectieven is nergens groter dan bij Nikon, dat dat niet allemaal toppers zijn,
          dat weet ik ook wel, maar daar gaat het nu even niet over, "U" zegt dat Nikon zou moeten afstappen van hun F vatting, en ik zeg dat dat een domme zet zou zijn.
          Als je wat hebt dat goed is, en die in al die jaren steeds bruikbaar is gebleven, dan moet je daar als fabrikant alles aan doen om dat te behouden.
          Noem mij gerust een paar merken waar je op een recente body nog een objectief kan klikken van meer dan 55 jaar oud, en er mee fotograferen, bij Nikon kan
          dat gewoon, en daar heb ik het over.

          Comment


          • #65
            Re: Nikon in zwaar weer

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Nikon afstappen van hun F-mount zou wel het stomste zijn dat ze ooit zouden kunnen doen meen ik, net dat waar ze reeds
            jaren bij zweren, trouwens met de groothoek topper 14-24 f2.8 lukt het wel deze te gebruiken op Canon.
            Bij een mirrorless is dat toch geen bezwaar, registerafstand kan veel kleiner, en dan een stukje er tussen waarop {bijna) elke F lens volkomen funktioneel werkt. Dat stukje zal voor de oudgediende altijd blijven zittern en nieuwkomers zullen het nooit gebruiken.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #66
              Re: Nikon in zwaar weer

              (Edit: ik typ dus te traag, dit is een reactie op Johan G)
              Volgens Sony zelf zijn ze ondertussen beter https://www.youtube.com/watch?v=xJXZOhuvuBc
              Maar dat zou ik toch maar met een handje zout nemen, ik denk dat een sport-georiënteerde dslr in dit geval meestal nog wel een voordeel heeft, zeker tegenover de eerste reeks A7 bvb, maar zelf weet ik hier eigenlijk niet veel van, ik heb maar één AF lens en dat is de kitlens, die is wel ok maar niet super snel, als ik me goed herinner, ik gebruik die zelden.
              Er zijn wel massa's testen te vinden tussen de nieuwste (en snelste) mirrorless A6300 en dslr's, voordelen van de Sony zijn dat de af sensoren heel het beeld omvatten terwijl dat bij een dslr vaak enkel punten geconcentreerd rond het midden zijn, maar qua snelheid zullen die nog een klein voordeel hebben en ook qua black-out time wsl.
              Voor 'bif' is er naar mijn gevoel wel een ander groot nadeel aan de spiegellozen, ik gebruik mijn A7 niet graag met lenzen >200mm of >1kg, de versies II hebben wel een wat grotere grip, maar een grote zware dslr zal sowieso wel beter in de hand liggen met een 500mm f4, nog los van het feit dat die niet bestaan in e-mount
              Last edited by oermens; 2 juni 2016, 18:19.
              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

              Comment


              • #67
                Re: Nikon in zwaar weer

                -----
                Last edited by K-2; 2 juni 2016, 20:25.
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                Comment


                • #68
                  Re: Nikon in zwaar weer

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Je steekt toch ook geen wielen van een 2pk op een Mercedes...
                  Ik denk helemaal niets...
                  Vreemd, tenzij je een 2pk wiel technisch gezien even goed vindt als dat van een Mercedes, alleen minder mooi ofzo

                  Wat de rest betreft heb je natuurlijk gelijk dat Sony zeer weinig traditie heeft op het vlak van camera's, hun eerste pogingen waren die dingen die de foto's op floppy's wegschreven, ik ben even de naam kwijt.
                  En dat Sony desnoods heel zijn fotoafdeling in één keer opdoekt als ze geen winst meer (denken te gaan) maken daar vrees ik ook voor, maar het enige dat ik dan verlies zijn mijn adapters, juist daarom hoop ik dat Nikon en Canon tegen de tijd dat ik een nieuwe body nodig heb iets gelijkaardigs op de markt hebben durven zetten, E-mount zou ideaal zijn zoals de +- universele Leica- en later m42 schoefmount en nu ook de m4/3, maar dat zal wel niet gebeuren helaas.

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Bij een mirrorless is dat toch geen bezwaar, registerafstand kan veel kleiner, en dan een stukje er tussen waarop {bijna) elke F lens volkomen funktioneel werkt. Dat stukje zal voor de oudgediende altijd blijven zittern en nieuwkomers zullen het nooit gebruiken.
                  Idd, dat had ik ook al getypt, maarja, dan kom je bij het spreekwoord van "je kan een paard naar het water leiden maar..."
                  Last edited by oermens; 2 juni 2016, 18:55.
                  Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                  Comment


                  • #69
                    Re: Nikon in zwaar weer

                    Geen probleem,als sony stopt,dan kan minolta terug overnemen.Als ik dit zo allemaal lees lijkt het wel of jullie alles beter weten dan de firma's zelf.

                    Comment


                    • #70
                      Re: Nikon in zwaar weer

                      Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                      Nikkor lenzen passen sowieso op een Canon body.
                      Ik denk dat er hier ene gaat glimlachen. Nippon Kogaku heeft jarenlang de optiek geleverd voor ..... Canon.
                      Ik heb de bewijzen zwart op wit gezien.
                      Nippon Kogaku betekent : Japanse glasfabriek. Pas als ze zelf zijn begonnen met camera's maken (en Canon dit niet meer kon maken en dus zelf is beginnen lenzen maken, waarover geen slecht woord, ik zie wat ik zie) zijn de pistes uiteengelopen.
                      Ik ga niet de zoveelste merkendiscussie starten, in mijn begintijd waren er welgeteld 3 Nikon spiegelmodellen, de FT2, de EL en de fabuleuze F2, Canon had toen de AV-1, de EV-1 en de F1, Pentax de ES (correct me if I'm wrong) en bijhorende optiek.
                      Op de Pentax na heb ik ze allemaal.

                      Nu even knippen :

                      Nikkor lenzen passen sowieso op een Canon body, maar andersom, op een Nikon body past niks anders


                      Dit wil ik beslist tegenspreken. zet een Nikkor 6/2.8 op een Canon en ik ga je nederige excuses aanbieden.

                      Comment


                      • #71
                        Re: Nikon in zwaar weer

                        Uiteraard, net als van politiek en voetbal

                        edit: dat was natuurlijk weer een reactie op jozef13

                        Nu op opapol: ja, ik ken dat verhaal, maar dat is wel heel lang geleden hé, dat was van voor de spiegelreflex als ik me niet vergis, was dat niet de m39 schoefmount waar ik het in een vorig bericht toevallig over had?
                        Ik dacht eigenlijk dat 'Nippon Kogaku' gewoon 'made in japan' betekende, google maakt er 'Japan oude muziek' van, maar je zult wel gelijk hebben.
                        Maar ik had het dus eigenlijk over f-mount lenzen op ef-mount camera's.
                        Ik zie dat die 6mm extreem ver uitsteekt in de camera, maar ik zie niet in waarom die wel op een Nikon en niet op een Canon zou passen, maar ik kan het helaas niet testen, als je mij er eentje wilt lenen/schenken probeer ik het met alle plezier voor je, als je hem schenkt wil ik evt zelfs de sluiter en sensor opofferen van mijn 40D!

                        Edit 2: die steekt blijkbaar helemaal niet uit achter de mount? Dan past die zonder enig probleem op een Canon, je hoeft niet op de knieën van mij hoor

                        Ik heb slechts één Nikkor in gebruik en dat is de 105mm f/1.8 en die werkt zowel op mijn Canon 40D als op mijn Sony A7 als op een Nikon, enige verschil is dat sommige duurdere Nikon body's wel automatisch het diafragma kunnen regelen wsl, dat is wel handig, maar niet noodzakelijk, zeker niet met de elektronische zoeker van de A7 die nog goed bruikbaar is met de lens ver afgestopt, op de Canon kan dat soms lastiger zijn, dat geef ik toe.
                        Last edited by oermens; 2 juni 2016, 19:59.
                        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                        Comment


                        • #72
                          Re: Nikon in zwaar weer

                          Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                          Volgens Sony zelf zijn ze ondertussen beter https://www.youtube.com/watch?v=xJXZOhuvuBc
                          Maar dat zou ik toch maar met een handje zout nemen, ik denk dat een sport-georiënteerde dslr in dit geval meestal nog wel een voordeel heeft, zeker tegenover de eerste reeks A7 bvb, maar zelf weet ik hier eigenlijk niet veel van, ik heb maar één AF lens en dat is de kitlens, die is wel ok maar niet super snel, als ik me goed herinner, ik gebruik die zelden.
                          Er zijn wel massa's testen te vinden tussen de nieuwste (en snelste) mirrorless A6300 en dslr's, voordelen van de Sony zijn dat de af sensoren heel het beeld omvatten terwijl dat bij een dslr vaak enkel punten geconcentreerd rond het midden zijn, maar qua snelheid zullen die nog een klein voordeel hebben en ook qua black-out time wsl.
                          Bekijk deze bevindingen maar eens https://www.youtube.com/watch?v=ComPpr0bniM

                          Comment


                          • #73
                            Re: Nikon in zwaar weer

                            Ja... er valt zeker niet te ontkennen dat de Nikon D500 de beste AF performance op de moment heeft in die prijsklasse.... deel vooral die prachtige actiefoto's hier aub...

                            Comment


                            • #74
                              Re: Nikon in zwaar weer

                              Inderdaad knap. Ook de test van DPReview toont mooie resultaten.
                              Maar ik denk ook niet dat iemand in vraag stelt of Nikon goed presterende camera's maakt...
                              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                              Comment


                              • #75
                                Re: Nikon in zwaar weer

                                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                                Bekijk deze bevindingen maar eens https://www.youtube.com/watch?v=ComPpr0bniM
                                Prettig om te zien: heel praktische invalshoek en niet teveel gegoochel met testcijfers.
                                Gewoon tonen wat eruit te halen valt, en dat is heel wat.

                                Persoonlijk ben ik ook blij dat er mensen bevestigen wat ik meen te kunnen afleiden uit de foto's die ik in detail heb bekeken, namelijk dat de prestaties van de sensor de bestaande 24MP niet wegblazen. (Blij omdat ik niet naar de oogarts moet, welteverstaan. Als de nieuwe sensor een quantum leap forward zou maken, had ik dat uiteraard toegejuicht.)
                                Pieter
                                --
                                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                                Comment

                                Working...
                                X