Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon in zwaar weer

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Nikon in zwaar weer

    Ik denk vooral dat evoluties in de cameramarkt toch wat complexer zijn dan hoe het hier af en toe wordt voorgesteld.
    Als het allemaal eenvoudig en rechtlijnig was, dan maakte iedere producent 100% correcte strategische keuzes.

    Oorspronkelijk geplaatst door Jatich Bekijk bericht
    Veel Mirrorless kopers zijn nieuwe fotografen op zoek naar iets beters dan hun smartphone.
    Ja, en een aantal andere kopers zijn op zoek naar iets anders dan of iets naast hun DSLR-set natuurlijk. Daar ben ik zelf één van, en er zijn er zo redelijk wat.
    Ik hou een kleine, ondertussen goedkope DSLR-set (a700 met een paar minder dure lenzen, a100 met een 50/1.7 voor de fun). Die doen nog steeds bijna perfect wat ik nodig heb) maar ga er niet verder geld in stoppen.
    Daarnaast is er a6000 en Nex-5 met een setje heel degelijk glas die het merendeel van het werk doen, bv. op vakantie. Als ik nog ergens verder geld in stop, zal het in deze mirrorless-oplossingen zijn. Voor wat ik doe zijn deze gewoon super.
    Vanwege de kwaliteit van eerst al Nex-6 en daarna a6000 heb ik mijn FF DSLR verkocht na ze een tijdje naast elkaar gehad te hebben. De FF kwam eigenlijk nog maar weinig de kast uit.

    Voor wie beroepsfotograaf sport is, ligt het zeker anders, en zo zal er nog wel ergens een voorbeeld zijn. En voor wie alles tot het oneindige uitvergroot op het scherm, is er ook beter spul dan bv. een a6000.
    Ik hou het zelf echter bij portret, landschap, tijdens vakanties, city trips, of voor communiefoto's en feestjes, en ik maak er afdrukken van, op A3, A4 of fotoalbums. Voor dat doel, heb ik vandaag de dag geen DSLR meer nodig.
    Ik heb die a700 voorall nog uit nostalgie, of voor de zeldzame keer dat ik er een snelle 70-200/2.8 op wil, want de huidige nieuwprijzen daarvoor betaal ik liever niet, en tweedehands FE-glas is ook nog te zeldzaam en (dus) te duur, of om van mijn originele Minolta 85/1.4 nog een keer te kunnen genieten.
    Met een a6000 met adapter zou dat ook wel gaan, maar dan is de betere grip van een DSLR in combinatie met zo'n lens toch handiger. Maar nog een A77-II of A99 kopen ? Ik denk er eigenlijk niet aan. De technologie van de a700 of a6000 was voor mij al goed genoeg. De verdere race naar steeds nog wat beter laat ik aan me voorbij gaan.

    Zo heeft ieder natuurlijk zijn eigen voorkeuren, wat het voor producenten best moeilijk maakt.

    Soit, wat ik me soms wel af vraag: waarom denken mensen steeds dat ze een nieuwe camera nodig hebben wanneer er een nieuw model uit komt ? Dat geldt zowel voor DSLR als andere camera's (of lenzen) natuurlijk.
    Alsof men met het vorige model (of dat van 3 generaties geleden) plots geen goede foto's meer kan maken, terwijl sommige van de beste foto's ooit met camera's van 10 jaar geleden gemaakt zijn (even de pre-dslr periode buiten beschouwing latend).
    Misschien af en toe eens wat relativeren dus, en eens naar de exifs kijken van bv. de foto's hier in de HOF... Eens zien met welk antiek materiaal er bijzonder knappe dingen gerealiseerd werden, en misschien niet eens zoveel moeilijker dan dat dat vandaag zou gaan met onze spitstechnologie van 2016.
    Last edited by K-2; 27 mei 2016, 17:32.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

    Comment


    • #32
      Re: Nikon in zwaar weer

      Ik volg je volledig K-2
      Wanneer ik mijn A7r kocht had ik aanvankelijk mijn oog op de Nikon D810 laten vallen en de bestelling was bijna de deur uit toen ik toevallig foto's zag die ik genomen had tijdens een reis in Cambodia met de Panasonic GF1 (de eerste MFT) die ik in 2009 voor mijn vrouw gekocht had. Ik stond versteld.
      Een snelle rekensom maakte duidelijk dat de A7r met 28mm/F2 lens en adapter voor mijn Canon lensen (die ik enkel in manuele focus gebruik) + een Panasonic GM5 met verschillende lenzen goedkoper was dan de D810 met enkele lenzen. Om maar te zeggen dat de evolutie in de fotografie (noem het complex, voor mij is het dat niet) mij op een ander spoor heeft gebracht.
      Ik voel bijna nostalgie wanneer ik naar Nikon kijk. Ze zullen zich moeten herpakken. Als ze de prestaties van hun 1-inch modellen naar mirrorless AP-C (of waarom niet, maar onwaarschijnlijk naar MFT) kunnen brengen zullen ze daar wel in slagen.
      Ze zullen iets moeten doen...
      Natuurlijk is Nikon nog steeds top of the game wanneer het over DSLR gaat, alleen vrees ik dat het rijk van DSLR op zijn einde loopt. We spreken hier nog wel eens over binnen een jaar of vier...

      Comment


      • #33
        Re: Nikon in zwaar weer

        Oorspronkelijk geplaatst door Jatich Bekijk bericht
        Ze zullen iets moeten doen...
        Natuurlijk is Nikon nog steeds top of the game wanneer het over DSLR gaat, alleen vrees ik dat het rijk van DSLR op zijn einde loopt. We spreken hier nog wel eens over binnen een jaar of vier...
        Ja Nikon heeft de jaren door heel wat markten verloren / afgestoten.

        Bij het begin van de digitale fotografie, hebben ze hun grootformaat lenzen uitgefaseerd ; (dit zijn echte collector items ben nog altijd op zoek naar een Nikkor 150/8 SW)
        Daarna hun specale lenzen', bv Medical Nikkor (een lens die voor medische redenen gesterilisseerd kon worden) , of super spiegel objectieven, enz
        In het digitale tijdperk verliezen ze marktaandeel voor de point-en-shoot camera's aan de smart phones en de DSLR zijn inderdaad verouderde technologie aan het worden
        Mss wordt het tijd voor hun om midden formaat digitale camera's of zo uit te brengen.

        YMMV
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #34
          Re: Nikon in zwaar weer

          Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
          Soit, wat ik me soms wel af vraag: waarom denken mensen steeds dat ze een nieuwe camera nodig hebben wanneer er een nieuw model uit komt ? Dat geldt zowel voor DSLR als andere camera's (of lenzen) natuurlijk.
          Alsof men met het vorige model (of dat van 3 generaties geleden) plots geen goede foto's meer kan maken, terwijl sommige van de beste foto's ooit met camera's van 10 jaar geleden gemaakt zijn (even de pre-dslr periode buiten beschouwing latend).
          Misschien af en toe eens wat relativeren dus, en eens naar de exifs kijken van bv. de foto's hier in de HOF... Eens zien met welk antiek materiaal er bijzonder knappe dingen gerealiseerd werden, en misschien niet eens zoveel moeilijker dan dat dat vandaag zou gaan met onze spitstechnologie van 2016.
          Ik denk dat dat vooral de markt van de enthousiatelingen is, het grote deel van de forums, dpreview en andere. De grote meerderheid van normale mensen hebben een "goed" fototoestel dat bij gelegenheden uit de kast komt en vervangen wordt als er "iets stuk" is. Dat kan evengoed de body, lens, lader, batterij of een andere zaak zijn, maar als ze dan in de winkel zeggen dat ze beter een nieuw toestel kopen, dan doen ze dat. En ofwel kopen ze een gelijkaardig dan het vorige ofwel wat een verkoper/familielid aanbeveelt. Dagdagelijks gebruiken ze hun smartphone.

          Comment


          • #35
            Re: Nikon in zwaar weer

            Oorspronkelijk geplaatst door Jatich Bekijk bericht
            Nee niet minder belangrijk, het zijn twee verschillende zaken.

            Iets anders:
            Er is inderdaad een verschuiving van DSLR naar compactere toestellen zoals Mirrorless APC (vb. Sony A6000) en MTF.
            Veel Mirrorless kopers zijn nieuwe fotografen op zoek naar iets beters dan hun smartphone. Een basismodel compactcamera is geen optie aangezien de kwaliteit nauwelijks of niet verschilt. Een DSLR is al evenmin een optie want te zwaar, te omslachtig en veel te duur.

            Maar al bij al blijft het een kleine markt.
            Denk toch dat je dat een beetje verkeerd ziet hoor, zijn heel veel DSLR gebruikers overgestapt naar mirrorless, zie je ook aan de producenten van adapters die daar heel sterk op inspelen.
            In het jaarverslag van sony staat dat vooral de verkoop van de high-end mirrorless systemen (FF) het zeer goed doen, denk niet dat een starter zo maar direct 3500€ op tafel legt, doe er nog een goede lens bij en je spreekt over 5000€. Geloof dat je dan vooral in de wereld van de (semi) pro fotograaf moet gaan zoeken.
            Verkoop van instapmodellen binnen mirrorless zakt eveneens, waarschijnlijk daarom dat canon zijn M-systeem niet van grond komt.
            Aan de andere kant in 2015 zijn bvb in Duitsland en Denemarken meer mirrorless FF toestellen verkocht dan FF toestellen van Canon of Nikon, dus zo klein is die markt niet.
            Wat totale beeldkwaliteit betreft is de Sony a7rii zowat het beste momenteel op de markt en dat heeft vooral heel wat Canon gebruikers aangetrokken.
            Hetzelfde geldt voor de a6000 en a6300, de nikon d500 moet op gebied van beeldkwaliteit nog altijd onderdoen, als is het maar een heel klein beetje, en dat voor een toestel x2 de prijs, dat koop je toch niet of het moet zijn dat je hoofdzakelijk met sport bezig bent en dat is maar een heel klein percentage van alle gebruikers.
            Je kunt als oefening eens alle beelden welke op dit forum gepost worden gaan bekijken en trachten van in te schatten voor welke een DSLR echt noodzakelijk was, je zou verstelt staan hoe weinig dat is .

            Comment


            • #36
              Re: Nikon in zwaar weer

              Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
              Denk toch dat je dat een beetje verkeerd ziet hoor, zijn heel veel DSLR gebruikers overgestapt naar mirrorless, zie je ook aan de producenten van adapters die daar heel sterk op inspelen.
              In het jaarverslag van sony staat dat vooral de verkoop van de high-end mirrorless systemen (FF) het zeer goed doen, denk niet dat een starter zo maar direct 3500€ op tafel legt, doe er nog een goede lens bij en je spreekt over 5000€. Geloof dat je dan vooral in de wereld van de (semi) pro fotograaf moet gaan zoeken.
              Verkoop van instapmodellen binnen mirrorless zakt eveneens, waarschijnlijk daarom dat canon zijn M-systeem niet van grond komt.
              Aan de andere kant in 2015 zijn bvb in Duitsland en Denemarken meer mirrorless FF toestellen verkocht dan FF toestellen van Canon of Nikon, dus zo klein is die markt niet.
              Wat totale beeldkwaliteit betreft is de Sony a7rii zowat het beste momenteel op de markt en dat heeft vooral heel wat Canon gebruikers aangetrokken.
              Hetzelfde geldt voor de a6000 en a6300, de nikon d500 moet op gebied van beeldkwaliteit nog altijd onderdoen, als is het maar een heel klein beetje, en dat voor een toestel x2 de prijs, dat koop je toch niet of het moet zijn dat je hoofdzakelijk met sport bezig bent en dat is maar een heel klein percentage van alle gebruikers.
              Je kunt als oefening eens alle beelden welke op dit forum gepost worden gaan bekijken en trachten van in te schatten voor welke een DSLR echt noodzakelijk was, je zou verstelt staan hoe weinig dat is .
              Ik ben er zeker van dat nog steeds veel foto's genomen met een D300 of D700 de HOF kunnen halen, gosh, zelfs met een D5200 kan men de HOF halen en waarom ook niet?
              Alles heeft te maken met de persoon die de knopjes gebruikt en dat maakt het verschil. Ja, we weten nu ondertussen al 4 jaar dat Canon en Nikon te grave gaan gedragen worden (moesten ze daar al niet liggen volgens jou post history?) maar kijk, nog steeds maken ze toestellen die enthousiast onthaald worden zoals heden met de D500. Ik ga niet pretenieus zijn en hier beweren welk toestel met welke technologie beter is, dat kunnen anderen veel beter dan ik maar weet wel dat ik nog geen reden zie om de overstap te doen naar mirrorless en wel voor veel redenen:
              * in ken het Nikon systeem, weet de knopjes zitten, menustructuur, ...
              * te zwaar in glas geinvesteerd om een overstap te kunnen en willen doen
              * Hou van een zware body omdat er zware lenzen opgeklikt zitten
              * Accessoires zoals batterijen, geheugenkaartjes, ... zijn allemaal voor mijn huidige uitrusting

              Mocht Nikon inderdaad aan een mirrorless toestel bezig zijn dan zien velen dit als veel te laat. Ik denk dan weer van niet. Laat Nikon volgend jaar ons nu eens verrassen met bodies die idd mirrorless technologie hebben en ook nog eens de F-mount hebben, waarom zou een Nikon shooter dan geen logische overstap wagen? Waarom zou hij vandaag perse moeten overstappen naar een ander merk? Zie mijn begin, met een "oude" camera of instapmodel kan men hier de HOF halen met bijhorende wow's and aaah's als reactie. Kan dit dan met een mirrorless? Ik mag inderdaad hopen van wel want goedkoop zijn die evenmin. Probeer toch eens een wat meer genuanceerd antwoord want met jou posts duw je mensen verder weg van mirrorless dan je denkt. Ik ga ook niet in op een verkoper die mij agressief pushed naar 1 richting.

              Comment


              • #37
                Re: Nikon in zwaar weer

                Ook met een Iphone kun je de HOF halen als je maar genoeg talent hebt. Stel je voor wat Charles Bresson met om het even welk huidig cameraatje zou kunnen doen. Maar dat heeft allemaal niets te maken met het feit dat er een evolutie gaande is naar compacter en goedkoper gewoon omdat de technologie het mogelijk maakt. Sony, Panasonic, Fuji en Olympus zitten volgens mij op de juiste trein.

                Comment


                • #38
                  Re: Nikon in zwaar weer

                  Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                  Denk toch dat je dat een beetje verkeerd ziet hoor, zijn heel veel DSLR gebruikers overgestapt naar mirrorless, zie je ook aan de producenten van adapters die daar heel sterk op inspelen.
                  En nog vééél meer vallen terug op hun pootjes en komen nog vééél sneller weer terug.... Waaronder mijzelf.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Nikon in zwaar weer

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    En nog vééél meer vallen terug op hun pootjes en komen nog vééél sneller weer terug.... Waaronder mijzelf.

                    http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1432875
                    Vandaar dat Sony als enige fabrikant haar verkoop targets overtreft.

                    Maar ik noemde MILC AP-C en MTF en niet FF (de A7r haalde ik in een andere context aan).

                    Ik vertrek binnenkort naar Asia met in mijn Lowepro Nova 140 tasje een Panasonic GM5 in lederen sleeve, Olympus 60mm 2.8 Macro, Panasonic 45-150 PZ, Panasonic 20mm 1.7, Panasonic 42.5mm 1.7, Panasonic 12-32, batterijlader en 2 extra batterijen. Totaalgewicht incl. tas 1450gram.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Nikon in zwaar weer

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      En nog vééél meer vallen terug op hun pootjes en komen nog vééél sneller weer terug....

                      http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1432875
                      Dat is meer een wens dan de realiteit denk ik [emoji6].
                      In dat topic zitten trouwens evenveel comments die me voor het alternatief zouden doen kiezen als voor DSLR. Vandaar misschien dat ik vandaag beide (nog) gebruik [emoji1].

                      Waarschijnlijk is zo'n DSLR voor jou wel de enige gepaste keuze in alle omstandigheden die er voor jou toe doen.
                      Ervan uitgaan dat jouw leefwereld voor iedereen van toepassing is, is echter steeds een foute assumptie om een besluit op te baseren.
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #41
                        Re: Nikon in zwaar weer

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jatich Bekijk bericht
                        ...

                        Ik vertrek binnenkort naar Asia met in mijn Lowepro Nova 140 tasje een Panasonic GM5 in lederen sleeve, Olympus 60mm 2.8 Macro, Panasonic 45-150 PZ, Panasonic 20mm 1.7, Panasonic 42.5mm 1.7, Panasonic 12-32, batterijlader en 2 extra batterijen. Totaalgewicht incl. tas 1450gram.
                        Inderdaad, en daar ben ik jaloers op. Ik vertrek naar Afrika en durf niet te wegen hoeveel ik ga meenemen. Vermoedelijk 2 FX en 1 DX body, dan een 70-200 f2.8, de Sigma 150-600 S en de 500mmf4 G samen met al het ander grut als batterijen, geheugen, lader, ...
                        Normaal zijn het 2 bodies en 2 lenzen maar afgelopen april kon ik mijn Sigma niet ter dege testen en had ik ook nog de DX body niet. Ik durf mijn 500mm prime niet thuis te laten momenteel zonder de Sigma in de vingers te hebben.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Nikon in zwaar weer

                          Het zou leuk zijn eens een meet and greet te organiseren met MILC en DSLR gebruikers. Ik wil dit wel organiseren in Brugge.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Nikon in zwaar weer

                            December en januari 6 weken naar Azie geweest(Fi.ippijnen).Enkel mijn a7 en de 24 240 mm mee.De enige lens die ik eventueel miste was een macrolens.Voor de rest alles kunnen doen meet de 24 240.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Nikon in zwaar weer

                              De belangrijkste reden van minder DLRS verkoop is dat na de introductie van de digitale spiegelreflex velen zo'n ding kochten of lieten aansmeren en niet of nauwelijks beseften dat een DSLR iets meer kennis vereist dan een compactje.
                              Ook komen ze er achter dat je aan een enkel objectief niet genoeg hebt en het toch een enorm gesjouw is met die apparatuur aan je schouders. Ik ken er vele waarbij dat spul binnen een half jaar niet meer uit de kast kwam en met een smartphone hun kiekjes maken. Het feit dat ze zeggen dat ze met hun telefoontje even goede foto's maken als met een DSLR zeg genoeg over hun kennis. De terugval van DSRL was te verwachten maar de markt zal groter blijven dan de SLR in de tijd van de analoge fotografie: DSLR heeft vele nieuwe en jonge talenten opgeleverd als fotograaf.

                              Comment


                              • #45
                                Re: Nikon in zwaar weer

                                Ik denk ook hier dat het wat te eenvoudig wordt voorgesteld...

                                De terugval van dslr-verkoop werd helemaal niet verwacht want er zit nog redelijk wat groeipotentieel in de cameramarkt (en dan kijk ik niet in de eerste plaats naar West-Europa). Die groei zit nu echter voor een deel in een nieuw segment, nl. systeemcamera's, ten koste vooral van dslr-verkoop.
                                De mirrorless camera's zijn wél een succes vandaag ondanks het feit dat ze zeker niet minder kennis van fotografie vereisen dan een dslr. De verklaring is dus wat mij betreft niet vinden bij de smartphone kiekjesmaker die de dslr te moeilijk vindt. Er zijn er zo zeker wel een aantal, maar er zijn andere facturen die een grotere impact hebben op verkoopstrends.
                                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                                Comment

                                Working...
                                X