Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D7200 versus 80D wat betreft Dynamic Range and low light iso

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: D7200 versus 80D wat betreft Dynamic Range and low light iso

Oorspronkelijk geplaatst door gvg Bekijk bericht
    je zou denken dat moderne toestellen toch voldoende goede software aan boord hebben om standaard al een goede jpg te maken.
    Absoluut. Het hangt er vooral vanaf hoe goed je het toestel kent en in hoeverre je er in slaagt meteen correct te belichten. Zoals Bert zegt: uitgebrand of puur zwart is verloren, zowel voor raw als jpeg.
    Met de nieuwste sensoren gaat dit minder vlug voorkomen, en FF heeft dan ook nog een voordeel tov aps-c, maar elke fotograaf die de belichting verknalt, kan toch voor uitgebrande vlekken zorgen. Ik zorg er gewoon voor dat het meteen goed is in de camera want ik heb geen tijd voor extra computerwerk.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Ik merk dat je zo enorm veel uit een RAW kan recupereren dat je zelfs slordig mag worden en de belichtingscompensatie niet meer hoeft te gebruiken.
      De automatische belichting is enorm goed in een moderne camera.
      Achteraf, in je nabewerking, kan bijna alles nog. Zowel in de hooglichten als in de schaduwen.

Ik weet dat dit kort door de bocht is, maar ik ben pas met RAW gestart en ik ervaar dit zo op dit ogenblik.
      Straatfotograaf in Antwerpen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eduardo Bekijk bericht
        Ik merk dat je zo enorm veel uit een RAW kan recupereren dat je zelfs slordig mag worden en de belichtingscompensatie niet meer hoeft te gebruiken.
        De automatische belichting is enorm goed in een moderne camera.
        Achteraf, in je nabewerking, kan bijna alles nog. Zowel in de hooglichten als in de schaduwen.

Ik weet dat dit kort door de bocht is, maar ik ben pas met RAW gestart en ik ervaar dit zo op dit ogenblik.
        Zo goed vind ik de automatische belichting niet altijd hoor, zit er toch vrij vaak nog behoorlijk naast.
        Ik heb me zelf gewoon aangeleerd om zoveel mogelijk ETTR te fotograferen. ( expose to the right )
        Ik bekijk het histogram, en zet de blinkertjes aan, ik weet bij mijn camera dat een paar blinkertjes in de hooglichten, dat ik er nog niet over heen zit als ik hem inlaad in de raw converter. Met andere woorden ik probeer de bult in het histogram zoveel mogelijk rechts te krijgen, zonder er over heen te gaan.
        Zou er zeker niet slordig mee omgaan, een goed belichte foto is zeker meer uit te halen dan een onderbelichte.
        Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
        MIJN WEBSITE

Comment

Ik dacht dat de tijd voorbij was dat raw bedoeld is om uitgebrande of slecht belichte foto's te redden....
          Dan heb je ook geen reflexcamera nodig, als je foto's moet "redden".
          "Slordig worden in belichting omdat achteraf in de nabewerking bijna alles nog kan"? lijkt op een schietkraam op de kermis, maar niet op fotografie.
          Als je het verschil tussen raw en jpeg niet kent, is het zoals zo dikwijls hier al gezegd: RTFM!, en koop eerst een goed handboek, of twee.
          Dit topic las ik hier ook in 2004.........

Comment

En het zal ook nu de laatste keer niet zijn .... ;-)

Comment

Working...
            X