Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D3300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nikon D3300

    Oorspronkelijk geplaatst door Trainferry Bekijk bericht
    Ik heb hierna inderdaad op de lucht gericht, waarbij de rotsen donker overkwamen. Ik heb daarna gericht op een grijze wolk, waarna de foto ok was. De lichtmeting ga ik mij toch eens moeten in verdiepen.

    Je zegt dat dit bij Canon makkelijker gebeurt: zou Canon dan effectief sneller overbelichten? Ik vind namelijk alle foto's bij de Nikon wat overbelicht in de auto-stand, niet gigantisch, maar toch een beetje.
    Makkelijk op te lossen met belichtingscompensatie aan te zetten hé

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #17
      Re: Nikon D3300

      Oorspronkelijk geplaatst door Trainferry Bekijk bericht
      Je zegt dat dit bij Canon makkelijker gebeurt: zou Canon dan effectief sneller overbelichten? Ik vind namelijk alle foto's bij de Nikon wat overbelicht in de auto-stand, niet gigantisch, maar toch een beetje.
      Ja ik vind dat de standaard-lichtmeting bij Nikon wel preciezer is. Bovendien hebben de huidige Nikons wel wat extra dynamisch bereik waarmee problematische overbelichting minder vaak voorkomt. Natuurlijk heb ik niet elk toestel van elk merk gebruikt, maar dat is mijn globale indruk.

      Anderzijds hebben de toestellen vandaag eigenlijk allemaal een zeer conservatieve lichtmeter die in de meeste omstandigheden veel te hard zijn best doet om onderbelichting te vermijden. In die zin vind ik je resultaat ook wel wat verbazend. Het loont inderdaad de moeite om je te verdiepen in lichtmeting en te gebruiken wat het beste werkt voor jou. Ik gebruik bijvoorbeeld haast nooit matrix maar doorgaans center-weighted en af en toe spot, maar ik maak ook frequent gebruik van belichtingscompensatie in combinatie met die settings omdat ik vrij goed kan inschatten wat er met de andere delen van de foto gebeurt als ik lichtmeting doe op een deel van het frame. Er zijn verschillende manieren om hetzelfde te bereiken, en soms is het een kwestie van welke functies makkelijkst en snelst toegankelijk zijn op een bepaald toestel.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #18
        Re: Nikon D3300

        Voor deze foto had ik voldoende tijd om vanalles uit te proberen. Ik doe echter voornamelijk aan fotografie van vliegtuigen, treinen en ferries. Net bij de langzaamste manier van transport (namelijk ferries) heb ik het gevoel dat het verkeerd gaat. Nuja, de eerste maal stond de iso op 1600 bij volle zon, dit was mijn fout dus. Maar inderdaad ook daar vaak overbelichting.

        Ik wil graag er veel op oefenen, maar helaas is ferry-fotografie maar eens om de enkele maanden mogelijk. En daar elke "setting" eigen instellingen nodig heeft, ga ik ook volledig de mist erin. Hier zo'n foto waarvan ik wel eens wil weten hoe ik het beter had gedaan:

        Comment


        • #19
          Re: Nikon D3300

          Ik zou in ieder geval van de automatische stand af gaan en wat meer handmatig gaan werken.
          Iso vast zetten naar omstandigheden en dan eventueel op Diafragma stand gaan werken.
          Lichtmeting naar gelang de omstandigheden misschien wel op spotmeting zetten.
          En in RAW werken, zodat je nadien je belichting nog wat kunt aanpassen.
          En bij scheepvaart heb je in tegenstelling tot vliegtuig spotten wat meer tijd om op je histogram te kijken.
          Met de vriendelijke groeten, Ruud.

          Comment

          Working...
          X