Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aaankoop eerste fotocamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Aaankoop eerste fotocamera

    Je kan ook de menustructuur van canon en nikon eens in de winkel bekijken wat je eventueel het beste ligt, want eens gekozen kan je moeilijk terug als je een paar objectieven hebt.

    Comment


    • #17
      Re: Aaankoop eerste fotocamera

      Misschien wil je 120 euro in je budget vrij houden voor een F1.8 50mm lens. Zowel Canon als Nikon hebben een uitstekend versie. Met dergelijke lens zul je heel veel bijleren over kadrering en scherpdiepte. Op een AP-C camera is 50mm eigenlijk 75mm (Nikon) of 80mm (Canon) en dat is uitstekend voor portretten. Mede dankzij de goede hoge ISO prestaties van moderne camera's zul je met een lichtsterke lens ook minder snel een flash nodig hebben. Bovendien maak je met deze 50mm lenzen veel scherpere beelden dan met een kit-lens met als toemaatje een mooie onscherpe achtergrond (google op bokeh).

      Comment


      • #18
        Re: Aaankoop eerste fotocamera

        Oorspronkelijk geplaatst door Jatich Bekijk bericht
        Misschien wil je 120 euro in je budget vrij houden voor een F1.8 50mm lens. Zowel Canon als Nikon hebben een uitstekend versie. Met dergelijke lens zul je heel veel bijleren over kadrering en scherpdiepte. Op een AP-C camera is 50mm eigenlijk 75mm (Nikon) of 80mm (Canon) en dat is uitstekend voor portretten. Mede dankzij de goede hoge ISO prestaties van moderne camera's zul je met een lichtsterke lens ook minder snel een flash nodig hebben. Bovendien maak je met deze 50mm lenzen veel scherpere beelden dan met een kit-lens met als toemaatje een mooie onscherpe achtergrond (google op bokeh).
        Hier ben ik het wel mee eens, als ik zelf nu helemaal overnieuw zou moeten beginnen zou ik beginnen met een body en een 50mm f1.8. Tot ik zo'n soort objectief kocht was de werking van het diafragma mij weliswaar bekend, maar door de beperkte invloed op de scherptediepte van de gebruikte kitlens (18-55mm f3.5-f5.6) fotografeerde ik altijd met het diafragma wijd open.
        Om het anders te zeggen: ik merkte pas bij het gebruik van die 50mm dat dat geen goed idee is, want je hoefde maar een centimeter te bewegen of het onderwerp dat je probeerde te fotograferen was onscherp doordat de scherpte plotseling ergens anders lag, maar ook omdat het objectief op z'n maximum diafragma niet echt scherp te noemen was.
        Vanaf dat moment begon ik met het diafragma als instelling een bewustere keus te maken.

        Verder vond ik het ook wel verfrissend om te leren te "zoomen met je voeten" als het beeldkader niet beviel.

        Dat gezegd hebbende: ik heb ook veel geleerd van het gebruik van mijn 18-55 f3.5-5.6 kitlens van de 450D.
        De f5.6 achter het streepje slaat overigens op het feit dat de lens bij het zoomen een stukje dicht moet.
        Het is een ingewikkeld verhaal waarom, dus dat ga ik hier nu ook niet uitleggen, maar de veel duurdere zoomlenzen hebben deze beperking (die er ook indirect voor zorgt dat je sluitertijd of ISO-waarde beïnvloedt moet worden wil je op dezelfde belichting uitkomen) niet.

        Probeer in de winkel eens uit welke camera beter in de hand ligt, voor jou. Bevalt de menustructuur? Zitten de knoppen bij het ene merk op een (voor jou) logischer plek dan bij het andere?

        Jammer trouwens van de verkopers die je iets duurders probeerden aan te smeren, helaas zijn de verkopers niet allemaal zoals die van de zaak hier bij mij in de stad waar ik toch nog met enige regelmaat even binnenwandel (die praatte een collega van mijn vrijwilligerswerk een spiegelreflex uit z'n hoofd, een camera waar hij nogal op gebrand was na mij er met een te hebben zien werken).

        Met het idee van "Kijk eerst maar eens of je het wat vindt, dat fotograferen," heeft hij nu een compactcamera met een aantal handmatig in te stellen functies.
        Ik sprak die jongen laatst en die zei van "Oei, ik ben blij dat ik het niet gedaan heb, want de camera ligt toch vaker in de kast dan dat ik hem bij me heb."

        Dat geheel ter zijde, heb je inmiddels een beslissing kunnen nemen?

        Comment


        • #19
          Re: Aaankoop eerste fotocamera

          Hallo mensen,

          Vorig weekend was het zover,en ben ik thuis gekomen met een fotocamera..

          Na even geworstel met mijn voorkeuren,ben ik thuis gekomen met een nikon d 5300.
          Deze lag me goed in de hand,en heb gewoon genomen wat mijn gevoel zei.

          Tot nu toe heb ik er nog geen moment spijt van gehad.

          Een leek kent natuurlijk nog niet de helft van wat hij kan presteren,maar ga nu wat ervaring kweken.
          Ben me nu al wat aan het verdiepen in de objectieven en hun gebruik in theorie,maar ga even bezig houden met de lens die ik er bij gekregen heb,namelijk de 18-55 mm vr 2.

          Iemand ervaring met dit toestel?

          Toekomst gericht ga ik zeker wat opleidingen volgen van dit thema,want vind het echt top.

          Sorry voor de late response,en alvast bedankt voor de info mensen !

          Comment

          Working...
          X