Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji X optische viewfinder

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Fuji X optische viewfinder

    Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht

    Het wordt tijd voor een nieuwe generatie zoekers voor camera's met sterke vergroting ... zeker met de X-T1 die de sterkste vergroting heeft.
    Misschien in de X-T1 MKII ?

    Comment


    • #17
      Re: Fuji X optische viewfinder

      Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
      Het wordt tijd voor een nieuwe generatie zoekers voor camera's met sterke vergroting ... zeker met de X-T1 die de sterkste vergroting heeft.
      Misschien in de X-T1 MKII ?
      Ja dat mag

      Blijkbaar is ook bij een elektronisch beeld de stelling "groter is beter" van toepassing. Als de X-T1 maar een EVF beeld had zoals een X-E2 (die nieuw was toen ik de T1 kocht) dan was ik waarschijnlijk nog een tijdje bij Canon gebleven. De resolutie van de T1, T10 en E2 is volgens mij gelijk, maar het is het verschil in vergroting dat bij mij de doorslag geeft. (Intussen maak ik veel meer gebruik van het scherm, maar toen ik overstapte, was de centrale zoeker een noodzaak voor mij, en de grootte van de EVF in de T1 was te vergelijken met mijn 1D.)

      Kleuraccuraatheid is voor mij trouwens onbelangrijk in de EVF. Het gebruik is nu al even goed als bij een optische zoeker (voor mij) en extra detail zal het nog comfortabeler maken, al hoop ik dat het aantal shots per batterij er niet te hard onder lijdt
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #18
        Re: Fuji X optische viewfinder

        X-T10 = 0.62x magnification
        X-E2(s) = 0.64x magnification
        X-T1 = 0.77x magnification

        Het is wel degelijk een behoorlijk verschil toen ik overstapte van X-T10 naar X-T1.
        Fujifilm X-T1 - Fujifilm X70 - XF 18-55mm, XF 55 -200, Samyang 12mm F/2.0, XF 23mm f/1.4 R, XF 35mm f/1.4 R, Nissin i40

        Comment


        • #19
          Re: Fuji X optische viewfinder

          Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
          Ja dat mag

          Blijkbaar is ook bij een elektronisch beeld de stelling "groter is beter" van toepassing. Als de X-T1 maar een EVF beeld had zoals een X-E2 (die nieuw was toen ik de T1 kocht) dan was ik waarschijnlijk nog een tijdje bij Canon gebleven. De resolutie van de T1, T10 en E2 is volgens mij gelijk, maar het is het verschil in vergroting dat bij mij de doorslag geeft. (Intussen maak ik veel meer gebruik van het scherm, maar toen ik overstapte, was de centrale zoeker een noodzaak voor mij, en de grootte van de EVF in de T1 was te vergelijken met mijn 1D.)

          Kleuraccuraatheid is voor mij trouwens onbelangrijk in de EVF. Het gebruik is nu al even goed als bij een optische zoeker (voor mij) en extra detail zal het nog comfortabeler maken, al hoop ik dat het aantal shots per batterij er niet te hard onder lijdt

          De resoluties zijn idd hetzelfde. Enkel de vergroting verschilt.
          Ik begrijp dat kleur accuraatheid misschien niet voor jou van belang is.. voor mij wel.
          Laat het nu juist zijn dat dit één van de voordelen is van een EVF dat je op voorhand kan bepalen hoe je foto er mag uitzien en beoordelen door het toepassen van de verschillende profielen die in de camera zitten, en dan is accuraatheid wel van belang... zelfs al schiet je in Raw
          Het zou onjuist zijn dat camera's steeds verder evolueren en de EVF niet.

          Maar in vorige post wou ik eigenlijk niet doelen op kleuraccuraatheid ... maar eerder op uitgewassen (relatief) kleuren door veel te grote zoeker.
          Nu valt dit allemaal wel mee ... maar het verschil is er.
          Door dat de Pixels korter bij elkaar staan op de X-T10 zie je geen raster, pixels en zijn kleuren iets dieper (uiteraard niet op het oled-paneeltje maar in uiteindelijke beeld)
          De zoeker van de X-T10 geeft de meeste indruk van een OVF maar dan een kleine versie a la Nikon D7200 of Canon 7D.

          Maar ik begrijp je helemaal dat groter je ding is...
          Bij mij is dat niet anders en ik zou even blij zijn met de vergroting van de X-T1 (het is het éné of het andere)
          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

          Comment


          • #20
            Re: Fuji X optische viewfinder

            Bedankt voor de Link

            Olympus gebruikt al jaren Epson panelen.
            In de EM1 zit net zoals in de Fuji X-T1 een enorme joekel wat vergroting betreft... maar ook hier is de resolutie te laag voor dergelijke zoekers en zie je hier ook het raster.

            Men spreekt in de reviews dat de zoeker in de EM1 één van de beste op de markt is.
            Wel ik kan je verzekeren toen ik de EM1 kocht .. dat deze zoeker mijn grootste teleurstelling was.. en niet zozeer door de te sterke vergroting... maar omdat dit een LCD type is.

            Komende van een EM5 MKI (matige zoeker naar hedendaagse normen) maar ook van een EM10 MKII met een uitstekende kleine Oled zoeker kon ik niet wennen aan die van de EM1.

            Contrast, kleur, zwart waarden zijn matig.
            Black levels zijn niet zwart maar grijs... en een nachtopnamen op die manier maken is gewoon triestig ... laat staan dat je bijvoorbeeld schaduwpartijen optrekt en wil beoordelen op zo een zoeker.
            Tot zo lang dat je heldere opnamen maakt.. ok.... maar binnenshuis en s'nachts is zo'n LCD zoeker matig.

            Nu zie ik in jouw link een 4.4 EVF ... volgens mij terug LCD ...

            Epson ... neem a.u.b een voorbeeld aan Sony
            Er gaat niets boven Oled (voor EVF's)
            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

            Comment

            Working...
            X