Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Degelijk fototoestel, reflexcamera?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Degelijk fototoestel, reflexcamera?

Oorspronkelijk geplaatst door Koen42 Bekijk bericht
    Alvast bedankt voor de reacties!

Is er een reden waarom jullie een Nikon D3300 verkiezen boven een Pentax K50?
    Volgens de verkoper zou de Pentax steviger zijn dan de Nikon.
    Daarvoor is het ook een verkoper....een dozenschuiver.
    Neem eens de raad ter harte van Sultana (geen idee waar je woont) want er zijn nog echte en eerlijke vaklui #3 of #4

In een vorig leven heeft Jaja mij ooit getipt over een bridge (Sony) die ik vervolgens heb aangeraden aan amateurs die naar IJsland gingen. Ik heb hun foto's bewerkt en er zat prachtig materiaal tussen.
    Zelfde verhaal voor mijn eigen dochter, zelfde plaats

Ik heb naast de reflexen en de optiek altijd een Panasonic FZ-8 mee voor als het moet draagbaar zijn, "ik" dat is meer bepaald mijn vrouw

Het écht ergerlijke is de shutterlag, daar kan ik niet aan wennen en dat wil je ook niet.
    Spelende kinderen, dieren, bewegende voorwerpen en hup je hebt het zitten. Een been eraf, een oor eraf
    Mijn raad : kies voor een model dat, als je duwt, meteen de foto maakt. Zonder vertraging.
    Ik denk dat alle reflexen dit hebben. Maar diene FZ-7 en 8 hebben dat echt NIET

Comment

Ik denk ook dat de tip van jaja voor 500 euro zeer moeilijk te verslaan is.

Pentax is niet slecht, dat hoor je mij niet zeggen maar ze hebben geen dominantie in de markt.
      De markt in dit soort toestellen word gedomineerd door Canon en Nikon welke samen goed zijn voor pakweg 80 a 90% van de markt.
      Daardoor heb je ook veel uitbreidingsmogelijkheden en een zeeeeeeeeeer ruim aanbod (lenzen, flitsen,...)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door philitalia Bekijk bericht
        Ik weet niet of ik hier namen mag noemen, maar ik heb toevallig reclame gezien dit weekend voor de Nikon d3300 met 8gb geheugenkaart, 2 lenzen en een tas voor zo'n €550 (in een zeer bekende winkelketen van Franse afkomst ).
        Lijkt me hele interessante deal mocht je voor dit model gaan.
        Dat klinkt als een Fnac-deal
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
          Pentax is niet slecht, dat hoor je mij niet zeggen maar ze hebben geen dominantie in de markt.
          De markt in dit soort toestellen word gedomineerd door Canon en Nikon welke samen goed zijn voor pakweg 80 a 90% van de markt.
          Daardoor heb je ook veel uitbreidingsmogelijkheden en een zeeeeeeeeeer ruim aanbod (lenzen, flitsen,...)
          Dat is het 'm net. Weinig mensen kunnen iets verkeerds zeggen over de Pentax SLRs. Maar er zijn ook relatief weinig mensen die ze zelf bezitten en het lensaanbod goed kennen. Ik ben ervan overtuigd dat die K50 naast de Nikon of Canon mag staan in alle opzichten, en ze staan inderdaad bekend om stevige stof- en waterwerende afwerking.

Mijn eigen ervaring is beperkt tot een oud manueel filmtoestel met schroefdraadmount, dat ik van mijn vader mocht gebruiken ergens in de jaren '80-'90. Ik denk dat ik nog nooit een foto heb gemaakt met een digitale Pentax, en ook op het forum hier zijn de gebruikers relatief dun gezaaid... onbekend is onbemind wellicht.
          Pieter
          --

Comment

Alvast bedankt voor de reacties!

Is er een reden waarom jullie een Nikon D3300 verkiezen boven een Pentax K50?
            Simpel: de meesten hier kennen vooral Nikon of Canon en hebben zelden of nooit een Pentax vastgehad. Wat op zich perfect normaal is, want je vindt deze toestellen niet zo vaak in winkels, en ook in het "wild" zijn ze erg schaars. Het is logischerwijze moeilijk iets aan te raden dat je niet zo goed kent.

Als Pentax-gebruiker, kom ik nog vaak (de recentste keer in november ll.) mensen tegen die denken dat ik analoog fotografeer als ze zien dat ik een Pentax heb (die vaak een pak recentere technologie heeft dan hun digitale toestel ), maar dan gaat het niet om hier actieve forumleden.

Volgens de verkoper zou de Pentax steviger zijn dan de Nikon.
            Het klopt wel als een bus wat die verkoper stelt. Toestellen die tegen een stootje kunnen en de elementen kunnen weerstaan, dat is de niche van Pentax. Bij de andere merken vind je weliswaar ook dergelijke toestellen, maar niet onder de instappers en nog veel minder als het om het objectiefaanbod gaat. Bijkomend punt waarmee de Pentax reflexcamera's zich onderscheiden is de in de camera ingebouwde beeldstabilisatie, waardoor alle lenzen die je er op zet gestabiliseerd zijn.

Uitbreidbaar is het Pentax-systeem intussen zeer zeker. Dat ze een kleiner aanbod zouden hebben is intussen bovendien grotendeels verleden tijd, en wel in tegendeel: Pentax biedt bvb het grootste aanbod aan lenzen die voor APS-C crop sensor geoptimaliseerd zijn, i.e. het soort toestel waar de OP naar op zoek is. Daardoor kan Pentax vaak een compactere oplossing bieden in vgl met merken wiens glas ook op grotere camera's moet passen.

En ja, met de K-1 is er intussen ook een FF Pentax met bijhorend FF glas. Maar dat is m.i. niet relevant voor de OP.

Maar, voor alle duidelijkheid, je gaat mij niet zien schrijven dat Pentax sowieso beter is dan de rest hoor. Geen enkel toestel is identiek, en geen enkel merk over de ganse lijn beter of minder goed dan de andere. Het blijft een erg persoonlijke keuze.

hth, Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
              Simpel: de meesten hier kennen vooral Nikon of Canon en hebben zelden of nooit een Pentax vastgehad.
              Ik was stiekem aan het wachten op jouw invalshoek...
              Pieter
              --

Comment

Pentax is zekers evengoed of zelfs beter dan nikon of canon maak je daar geen zorgen over.
                De vraag is eerder waarom nog investeren in een DSLR, de verkoop van DSLR krimt veel meer dan deze van systeemcamera's waarvan de verkoop min of meer stabiel blijft met als gevolg een stijgend marktaandeel toz van DSLR.

Tendens is dat er heel veel gebruikers van DLSR instapmodellen overstappen naar compact of GSM toestellen, de reden is eenvoudig de kwaliteit van die toestellen is aanzienlijk verbetert en voldoet voor meeste gebruikers maar zijn veel handiger. Je beste foto's heb je meestal gemist omdat je je toestel niet bij hebt.

Systeemcamera kan iets duurder zijn in aankoop maar je bent toch meer future safe volgens mij dan met een verouderde DSLR, met daarbij meer mogelijkheden en evenwaardige of zelfs betere beeldkwaliteit dan DSLR.
                In combinatie met een pancake lens zijn zulke toestellen heel compact en kun je ze kwijt in je binnenzak.

Comment

Dag Pieter,

Klinkt als, maar het is toch die andere keten, de C.........

Jaja

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                  Dat klinkt als een Fnac-deal
                  Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                  Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                    Klinkt als, maar het is toch die andere keten, de C.........
                    Even naar de Carrefour een om een family pack SLRs?
                    Pieter
                    --

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                      Systeemcamera kan iets duurder zijn in aankoop maar je bent toch meer future safe volgens mij dan met een verouderde DSLR, met daarbij meer mogelijkheden en evenwaardige of zelfs betere beeldkwaliteit dan DSLR.
                      In combinatie met een pancake lens zijn zulke toestellen heel compact en kun je ze kwijt in je binnenzak.
                      Allemaal waar, maar je geeft al meteen zelf het grootste tegenargument: de prijs.
                      De kwaliteit van de goedkoopste SLRs is niet minder dan alle hogere reeksen op de pure professionele toestellen na. Er zijn kitlenzen die bij een body worden geleverd aan minder dan de helft van hun normale winkelprijs. Voor 500 euro vind je gewoon geen evenwaardige mirrorless set. Jammer, want de technologie is een stuk geavanceerder wanneer de spiegel niet meer in de weg zit, maar starten met mirrorless is vandaag nog altijd duurder. Het verdwijnen van de SLR zie ik evenwel nog niet meteen gebeuren...
                      Pieter
                      --

Comment

't Is inderdaad bij Fnac, maar ik ken de voorwaarden niet of tot wanneer deze geldig is. Op het station flitsen die reclames voorbij zonder dat je tijd hebt om iets tot in detail te kunnen lezen.
                        Mvg Philip

Comment

Pieter,

12 kopen, 13de gratis?

Jaja

Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Waarom geen degelijke bridge ala panasonic FZ1000 of Sony variant. Voor familie en vakantie foto's ideale set vind ik.
                            Grtz
                            Templar
                            D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                            Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                              Waarom geen degelijke bridge ala panasonic FZ1000 of Sony variant. Voor familie en vakantie foto's ideale set vind ik.
                              Met een budget van €500 kom je er ook niet... Eventueel de Nikons DL's, maar vallen ook af qua prijs.
                              Fujifilm X-T1 - Fujifilm X70 - XF 18-55mm, XF 55 -200, Samyang 12mm F/2.0, XF 23mm f/1.4 R, XF 35mm f/1.4 R, Nissin i40

Comment

Allemaal waar, maar je geeft al meteen zelf het grootste tegenargument: de prijs.
                                De kwaliteit van de goedkoopste SLRs is niet minder dan alle hogere reeksen op de pure professionele toestellen na. Er zijn kitlenzen die bij een body worden geleverd aan minder dan de helft van hun normale winkelprijs. Voor 500 euro vind je gewoon geen evenwaardige mirrorless set. Jammer, want de technologie is een stuk geavanceerder wanneer de spiegel niet meer in de weg zit, maar starten met mirrorless is vandaag nog altijd duurder. Het verdwijnen van de SLR zie ik evenwel nog niet meteen gebeuren...
                                Staan hier 2 sony a6000 onder forum onderdeel “AANGEBODEN” te koop. Daarbij voor 670€ heb je de a6000 niew met kitlens, natuurlijk is dit een hoger class toestel een eerder te vergelijken met de d700x reeks van nikon maar zal gebruiker veel meer plezier verschaffen en mogelijkheden (vakantie etc.) dan DSLR.
                                Maar uiteraard zijn er ook nog systeemcamera's van panasonic en olympus, het aanbod is groot.
                                En bvb de sony a3000 (instapper) koop je voor 280 a 310€ met kitlens en de a5000 voor 350€

Daarbij is video den dag van vandaag toch ook niet onbelangrijk maar autofocus van een DSLR is te traag in video mode wat deze functie vrij onbruikbaar maakt.

Heb geen glazen bol maar als je de finaciele rapporten van Canon leest kun je moeilijk zeggen dat het goed gaat met de DSLR verkoop. http://www.canon.com/ir/results/ (niet enkel bij Canon hoor) Ze verwachten dat hun M-serie (systeem camera ) en de 5ds (high end DSLR) te verkoop gaat opkrikken. Zoals reeds aangehaald veelgebruikers stappen over van instap DSLR naar compactere toestellen, een beetje onlogisch om nu nog in de DSLR trein te stappen.

Comment

Working...
                                X