Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag over de Nikon D7200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Vraag over de Nikon D7200

    Oké zal ik doen maar zal eens wat foto's posten waar ik heb scherpgesteld op wat ik wilde en dat dan ook effectief scherp is. Ik denk eerder dat het kwam door een te lage sluitertijd zoals Pieter G. Aangaf
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

    Comment


    • #17
      Re: Vraag over de Nikon D7200

      Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
      Oké zal ik doen maar zal eens wat foto's posten waar ik heb scherpgesteld op wat ik wilde en dat dan ook effectief scherp is. Ik denk eerder dat het kwam door een te lage sluitertijd zoals Pieter G. Aangaf
      Dat van die sluitertijden speelt zeker mee. Om beweging te bevriezen met flitslicht moet de flitser veel dominanter zijn dan alle andere licht, en je wil in dit soort foto's net het tegenovergestelde: een aantrekkelijke balans tussen flash en beschikbaar licht. Vandaar het belang van de sluitertijd.

      Maar ik heb bij de batterijtjes ook gezegd dat ik de indruk had dat er een stukje front-focus kon meespelen. Helaas heb ik teveel ervaring met ondermaatse autofocus-precisie (bij verschillende merken van bodies en lenzen). Finetuning van de AF kan voor verbetering zorgen, maar het is een veel te beperkte oplossing voor een zeer complex gebeuren. AF-afwijkingen zijn vaak specifiek voor een bepaalde lens, of bij bepaalde scherpstel-afstanden, in combinatie met jouw specifieke body. Het gebeurt al te vaak dat een lens op de ene body perfect focust en op de andere vaak mist, terwijl beide bodies toch correct gecalibreerd zijn.

      Een kleine zijsprong i.v.m. focusproblemen... Ik kan intussen een klein boek vullen met eigen ervaringen, maar dat ga ik hier niet doen
      Mijn recente ervaringen met de D7100 en een reeks lenzen van verschillende merken geven mij steeds meer het gevoel dat de lensprotocols je body-lens-combinatie maken of kraken. Mijn body en Nikon lenzen zijn intussen gecalibreerd en zijn haast onfeilbaar. (Lees: als het fout gaat, ligt het aan mij.) Die service heb je uiteraard niet met third-party lenzen. Daarom zijn er al een aantal teruggegaan naar de leverancier. Door hun kleine pixel pitch behoren die 24MP APS-C toestellen waarschijnlijk tot de meest kritische qua AF-precisie, vergelijkbaar met een 36-40MP full frame. Als ik problemen zie, is het haast altijd rond oneindig en zeer uitzonderlijk bij korte scherpstelafstanden. Ook na calibratie komt het nog voor, maar nu enkel nog met niet-Nikon lenzen. Net daarom blijf ik testen als ik de kans krijg, want het zou mij niet verbazen dat ik exemplaren van dezelfde lens tegenkom waarvan de ene correct scherpstelt en de andere niet.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #18
        Re: Vraag over de Nikon D7200

        Oorspronkelijk geplaatst door Frankyboy yang Bekijk bericht
        Doe de zelfde test eens met een tele-lens en trek eens op 200 of 300mm.
        Normaal moet je de batterij achter degene die scherp is meer scherpte hebben dan degene voor het scherpstelpunt.
        Ik denk het niet.
        Het is inderdaad zo dat scherptediepte niet gelijkmatig verdeeld is voor en achter het scherpstelvlak, maar net bij tele-brandpuntsafstanden benader je die 50/50 wel. Het is wel een idee om de body te testen op calibratie op die manier, maar dan ga je wel ongeveer evenveel blur zien op de batterij voor en achter de scherpe batterij.

        En dan nog... je test hier op een relatief korte scherpstelafstand. Eventuele afwijkingen kunnen een indicatie zijn, maar ze zeggen in veel gevallen niets over de AF prestaties op grotere afstanden. Als het een zoomlens is, is het ook niet ondenkbaar dat de prestaties verschillen afhankelijk van het brandpunt (in combinatie met de scherpstelafstand).

        Disclaimer: het fotograferen van test-charts en batterijen kan het fotoplezier ernstige schade toebrengen.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #19
          Re: Vraag over de Nikon D7200

          Deze zijn ook met dezelfde combinatie genomen en in mijn ogen toch allemaal mooi scherp waar ik op heb scherpgesteld








          Oordeel zelf maar en als er nog raad kan gegeven worden lees ik het graag

          mvg

          Templar
          D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
          Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

          Comment


          • #20
            Re: Vraag over de Nikon D7200

            Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
            Deze zijn ook met dezelfde combinatie genomen en in mijn ogen toch allemaal mooi scherp waar ik op heb scherpgesteld
            Oordeel zelf maar en als er nog raad kan gegeven worden lees ik het graag
            Ik zie daar niets verkeerd aan qua scherpstelling. In je oorspronkelijke reeks heb ik nog eens teruggekeken, en daar stel ik bijvoorbeeld vast dat ik in de foto van de jongen met nieuwjaarsbrief het uur op het horloge van de dame niet kan aflezen maar wel het merk van cava op het eerste glas op het tafeltje. Jij vond die niet scherp en ik heb de indruk dat de het scherpstelvlak voor het onderwerp ligt. Bij de batterijtjes heb ik ook die indruk, maar je scherpstelvlak ligt zeker binnen de DoF zone (wat ook de tolerantie van het AF systeem is).

            Maak je dus vooral geen zorgen als je de resultaten krijgt die je verwacht. Als je dezelfde resultaten met de Sigma 17-50 had gekregen als ik, dan had je zelfs niet de moeite genomen om hier voorbeelden te tonen
            We moeten er ook rekening mee houden dat de klassieke AF soms gewoon fouten maakt die niets met de techniek van de fotograaf te maken hebben. De precisie van een mirrorless systeem is een stuk beter.

            Edit: als ik toch een kleine bemerking mag maken...
            Zie ik het goed dat je de in-camera verscherping vrij hoog hebt gezet? Het fijne detail in je foto's ziet er nogal oververscherpt uit, en dat valt bij flitsfoto's extra op. Kijk maar eens naar de vacht van de kat...
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #21
              Re: Vraag over de Nikon D7200

              Inderdaad ik ga deze wat minder zetten....bedankt voor de tips.

              Mvg

              Templar
              D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
              Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

              Comment


              • #22
                Re: Vraag over de Nikon D7200

                Oorspronkelijk geplaatst door Frankyboy yang Bekijk bericht
                Doe de zelfde test eens met een tele-lens en trek eens op 200 of 300mm.
                Normaal moet je de batterij achter degene die scherp is meer scherpte hebben dan degene voor het scherpstelpunt.
                Allemaal geprobeerd, zou waarschijnlijk iets met de focusmodule zijn of zoiets, afwachten wat ze bij procirep zeggen.
                Heb het al van in het begin met al men lenzen. ging er eerst vanuit dat het wel een deel aan mij zou liggen, maar het beterde niet.
                Na veel lezen, experimenteren en frustraties naar Grobet geweest waar ze met enkele verkopers mijn toestel getest hebben. En er komen inderdaad enkel softe beelden uit, hij stelt scherp, AF zit er pal op, heb ik verschillende malen getest met AF finetuning.

                Comment


                • #23
                  Re: Vraag over de Nikon D7200

                  Staat je AF dan wel goed. Ik bedoel ik gebruik meestal 1 AF-punt.
                  D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                  Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Vraag over de Nikon D7200

                    Hey Templar,

                    Ik vind je foto's moeilijk om te beoordelen daar ik niet steeds zeker ben van het scherpstelpunt.
                    Bij de knuffel denk ik dat dit punt op zijn staart is!
                    En dan vind ik dat er last is van frontfocus.
                    Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

                    Comment


                    • #25
                      Re: Vraag over de Nikon D7200

                      Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                      Ik denk het niet.
                      Het is inderdaad zo dat scherptediepte niet gelijkmatig verdeeld is voor en achter het scherpstelvlak, maar net bij tele-brandpuntsafstanden benader je die 50/50 wel. Het is wel een idee om de body te testen op calibratie op die manier, maar dan ga je wel ongeveer evenveel blur zien op de batterij voor en achter de scherpe batterij.

                      En dan nog... je test hier op een relatief korte scherpstelafstand. Eventuele afwijkingen kunnen een indicatie zijn, maar ze zeggen in veel gevallen niets over de AF prestaties op grotere afstanden. Als het een zoomlens is, is het ook niet ondenkbaar dat de prestaties verschillen afhankelijk van het brandpunt (in combinatie met de scherpstelafstand).

                      Disclaimer: het fotograferen van test-charts en batterijen kan het fotoplezier ernstige schade toebrengen.
                      Hier ben ik volledig mee eens!
                      Wanneer ik met tele wil werken zoek ik steeds een draad met palen (afsluiting).
                      Fotografeer dan een paal onder een hoek van 45° op een afstand van +/- 15 meter.
                      Aan de draad en palen kan je dan goed de scherpte zien achteraf.

                      Bij continu focus merk je dan wel eens fouten! (ook bij instelling van één scherpstelpunt).
                      Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

                      Comment


                      • #26
                        Re: Vraag over de Nikon D7200

                        Ik snap niet goed wat jullie willen zeggen...en je doet me enorm twijfelen over alles....ik weet niet wat ik moet doen is dit frontfocus of niet...in ieder geval als het al zo is zal het wel heel minuscuul zijn volgens mij...
                        Ik ga nog wat verder testen op evenementen enz...maar dan met de flits op 1/125 en dan zien of het nog is wat ik soms in de eerste reeks ook had. Heb al veel foto's genomen ondertussen en daar waar ik op scherpstel
                        is in mijn ogen goed scherp...ik kijk niet naar bv de batterij die een beetje meer bokeh heeft van achter dan vanvoor of andersom... De foto's van de Kat zijn in mijn ogen perfect scherp,enfin bedankt voor de tips en ga dit nog wel even testen...

                        mvg

                        Templar
                        D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                        Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Vraag over de Nikon D7200

                          Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                          Ik snap niet goed wat jullie willen zeggen...en je doet me enorm twijfelen over alles....ik weet niet wat ik moet doen is dit frontfocus of niet...in ieder geval als het al zo is zal het wel heel minuscuul zijn volgens mij...
                          Ik ga nog wat verder testen op evenementen enz...maar dan met de flits op 1/125 en dan zien of het nog is wat ik soms in de eerste reeks ook had. Heb al veel foto's genomen ondertussen en daar waar ik op scherpstel
                          is in mijn ogen goed scherp...ik kijk niet naar bv de batterij die een beetje meer bokeh heeft van achter dan vanvoor of andersom... De foto's van de Kat zijn in mijn ogen perfect scherp,enfin bedankt voor de tips en ga dit nog wel even testen...

                          mvg

                          Templar
                          Ik zie in de 2reeks foto's ook niet echt iets om ze zorgen over te maken. Die zijn op vlak van scherpte veel beter dan de eerste die je toonde wat mij doet vermoeden dat het eerder aan je instellingen lag.
                          Als je zeker wil zijn ivm de frontfocus moet je wel rekening houden met de hoe de DOF verdeeld rond je scherpstelpunt. Dan moetje de batterijtjes test nog eens doen, maar je zet de batterijtjes op een meetlat zodat je daar een schaalverdeling bij hebt en met de DOFmaster bereken je de DOF, die geeft je ook de verdeling oor en achter het scherpstelpunt. Als deze verdeling niet klopt met jouw beeld kan het zijn dat je toch wat frontfocus hebt maar die zo beperkt is dat dit binnen de DOF blijft en dus als voldoende scherp ervaren wordt. Maar zoals reeds geschreven met zoomlenzen is het verdomd moeilijk om die te af te stellen want het kan zijn dat het elk brandpunt en focus afstand anders is.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Vraag over de Nikon D7200

                            Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                            Ik snap niet goed wat jullie willen zeggen...en je doet me enorm twijfelen over alles....
                            Twijfel zaaien, is helemaal niet de bedoeling.
                            Ik heb waarschijnlijk aan het begin van je topic de aanzet gegeven ivm lichte afwijkingen in de scherpstelling - sorry daarvoor. Maar sporadische missers en minieme afwijkingen zijn heel normaal, en je hebt een toestel waarbij de pixeltjes enorm dicht bij elkaar liggen. Zoals je zelf zegt, is er geen reden om aan een probleem te denken als je die reeks bekijkt met de kat erbij.

                            De bijkomende opmerkingen die ik maakte over verschillende resultaten bij verschillende scherpstelafstanden, waren alleen bedoeld om aan te geven dat tests met batterijtjes en meetlatten nuttig zijn maar niet alles zeggen. Als je het op de spits drijft, is elke combinatie van lens en body vrijwel uniek. Meestal werken die dingen samen zoals ze bedoeld zijn, en soms gaat het mis. Mijn ervaring is als het misgaat dat je dat zeer goed ziet aan de foto's en dat het niet met finetuning op te lossen is.
                            Pieter
                            --
                            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                            Comment


                            • #29
                              Re: Vraag over de Nikon D7200

                              Bedankt allen...ik ga gewoon genieten van het foto's nemen en verder zien op evenementen of ik dan nog last heb van het eerste fenomeen zoals bij de eerste reeks...dat ik een hogere sluitersnelheid gebruik bij het flitsen werkt in ieder geval al beter.
                              Misschien als ik tijd heb ga ik eens de batterijtest doen maar dan tegoed...zoals het moet. Ik zal wel zien als er bij de volgende gelegenheid weer van die missers tussen zitten zoals bij de eerste reeks zal ik eens naar
                              Grobet gaan en misschien alles eens laten calibreren.

                              Mvg.

                              Templar
                              D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                              Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Vraag over de Nikon D7200

                                Als we gaan zoeken gaan we steeds wat vinden.
                                Ik kan me ook regelmatig met deze toestanden ergeren en vergeet dan om te genieten.

                                Gewoon fotograferen en plezier beleven!
                                Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

                                Comment

                                Working...
                                X