Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke canon body voor een 600f4.0 ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welke canon body voor een 600f4.0 ?

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
    Cijfermatig heb je gelijk, maar dat gaat in de praktijk vaak niet op.
    Of laat ik het anders formuleren: je moet al heel veel extra pixels hebben om de weergave van een 1D te evenaren, en dat komt nog het sterkst naar voor als je tegen de grens van aanvaardbare ruis aanleunt.
    Het gaat hier niet over of een full frame betere kwaliteit geeft of niet, dat is algemeen bekend. Als beide personen op dezelfde plaats staan, de ene met een 1DX + 600/F4 en de andere met een 7DII + 600/F4 én het onderwerp is niet beeldvullend bij de 1DX, dan wint de 7DII. De scherpte zal hoger zijn en je ziet meer detail.

De redenering van Wimdel is correct, de pixeldichtheid is hier van belang.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Uiteraard mag iedereen hier een foto plaatsen Wim, het zou erg zijn moest het niet zo zijn.
      Maar ik heb het misschien niet duidelijk gezegd wat ik bedoelde.
      Als je een foto ter referentie plaatst, en zoals jij dat gedaan hebt is dat een hele mooie, zou je eigenlijk ook de gegevens er omtrent erbij moeten plaatsen.
      Is het een grote crop, hoeveel %, hoever zat je er vanaf, wat waren de omstandigheden die dag, wat heb er aan moeten doen qua afwerking, nabewerking .... enz.

Die punten zijn allemaal relevant omdat iemand die bvb net begint denkt van, kijk eens wat een knappe opname je kan maken met dat materiaal ...
      Maar er wordt niet stilgestaan bij wat er allemaal bij komt kijken.
      Ik hoop dat het zo duidelijker is wat ik bedoelde ;-)

grts
      Sieg
      Ok point taken, het is inderdaad geen ‘recht uit de camera’ plaatje. Ik trek altijd in raw om de meeste flexibiliteit te hebben in nabewerking. De foto is gemaakt op een zonnige dag om half tien ‘s morgens (zie ook exif). Het is een 66% crop. Wat basisbewerkingen in Lightroom: highlights wat naar beneden, saturatie een beetje up en wat ruisonderdrukking op de achtergrond. Niks uitzonderlijks, hetzelfde zou ik ook gedaan hebben met de foto’s uit m’n vroegere 1DIV.
      Flickr

Comment

Er liggen inderdaad meer pixels op je onderwerp met de 7DII t.o.v. de 1Dx als je de foto neemt vanop dezelfde afstand, da's uiteraard ook logisch.
        Maar mij gaat het niet om de hoeveelheid pixels maar de kwaliteit ervan.

Maar om het te verduidelijken nog maar eens een voorbeeld met de 100% crops uit de beelden van de graspieper.

Canon 1DX + 600mm + 1,4 extender ; 100% crop

Canon 7DII + 600mm + 1,4 extender ; 100% crop

grts
        Sieg
        Last edited by Sieg; 1 februari 2016, 15:59. Reden: typo
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

De 1DX is inderdaad meer ‘crisp’, het verschil in detail lijkt mij echter wel duidelijk Recht uit de camera is de 7DII wat softer, maar het verschil verkleint met wat nabewerking (beetje verscherping en clarity in LR) Ik had de 7DII ook liever zonder anti-aliasing filter gehad, zoals de 5DSR, waardoor de pixels zuiverder zijn. Hieronder een vergelijking tussen de 7DII (links) en de 5DSR (rechts) op pixelniveau, op een 600mm f/4 II (Bron http://www.birdsasart-blog.com/page/5/) De ideale camera voor mij zou zijn de sensor van de 5DSR in een 1DX body, met 10 fps. Maar dat zou wel gepaard moeten gaan met een nieuwe pc, want files van die grootte zal mijn huidige pc maar moeilijk trekken

Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door WimDel Bekijk bericht
            De ideale camera voor mij zou zijn de sensor van de 5DSR in een 1DX body, met 10 fps. Maar dat zou wel gepaard moeten gaan met een nieuwe pc, want files van die grootte zal mijn huidige pc maar moeilijk trekken
            Inderdaad Wim, da's hetgeen ik hierboven ook al geschreven had hé
            Het hoeft voor mij zelfs geen 50Mp te zijn, 30Mp is ook al genoeg.
            En dat in een 1D body met de kwaliteiten van de 1Dx Mark II (combinatie AF tussen 1Dx en 7DII)
            Zal wel een stevig prijskaartje aan vasthangen ook dan

grts
            Sieg

Comment

Ik heb toch enkele bedenkingen. Ik heb hier niks (ik ben nikonian) te zoeken maar toch.
              Bij de graspieper is het beeld van de 1dx toch veel levendiger, de kleuren zijn ook mooier en echter.
              En die crop is maar één stapje dichter hé. ;-)

Johan

Comment

Je hebt ook meer dan genoeg ervaring hé Johan dus waarom zou je hier niks te zoeken hebben, het gaat hier niet om het merk maar verschil tussen FF en crop toestel
                En ik kan je volledig gelijk geven wat je reactie betreft !

grts
                Sieg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                  Het gaat hier niet over of een full frame betere kwaliteit geeft of niet, dat is algemeen bekend. Als beide personen op dezelfde plaats staan, de ene met een 1DX + 600/F4 en de andere met een 7DII + 600/F4 én het onderwerp is niet beeldvullend bij de 1DX, dan wint de 7DII. De scherpte zal hoger zijn en je ziet meer detail.

De redenering van Wimdel is correct, de pixeldichtheid is hier van belang.
                  Wat jij zegt, en wat Wim ook aanhaalt, is wat ik inderdaad zou verwachten. Daarom zou ik in theorie een 5Ds naar voor schuiven als alleskunner, zoals ik van bij mijn eerste reacties al had gedaan. De cijfertjes wijzen ook volkomen in die richting. Maar helaas spreekt de praktijk ons tegen: met de 1Dx heb je minder beeldvulling (belangrijk voor AF) en minder pixeldekking, maar toch is het eindresultaat superieur. Dat is wat Sieg zegt, en zijn voorbeelden tonen dat mijns inziens ook aan.

De discussie over full frame en aps-c doet hier voor mij zelfs niet ter zake als het op beeldkwaliteit aankomt. Ik heb een uitgesproken voorkeur voor de crop sensor om een aantal redenen, maar in dit topic zien mijn ogen dat de full frame de winnaar is in een discipline waar ik het eigenlijk niet had verwacht.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht
                    Ik heb toch enkele bedenkingen. Ik heb hier niks (ik ben nikonian) te zoeken maar toch.
                    Bij de graspieper is het beeld van de 1dx toch veel levendiger, de kleuren zijn ook mooier en echter.
                    En die crop is maar één stapje dichter hé. ;-)
                    Over de merkendiscussies zijn we ondertussen wel heen, denk ik
                    Ik heb ervaring met Canon tele's maar schiet nu Nikon en Fuji.
                    Mijn conclusie is dezelfde als die van jou: de 1Dx levert het beste beeld af qua scherpte, detail en kleur. Ik zie dat in de eerste reeks voorbeelden en nog meer in de crops.

Je hebt ook meer dan genoeg ervaring hé Johan dus waarom zou je hier niks te zoeken hebben, het gaat hier niet om het merk maar verschil tussen FF en crop toestel
                    En ik kan je volledig gelijk geven wat je reactie betreft !
                    Ik antwoordde hierboven bij Alex ook al dat het verschil in sensorformaat op zich niet ter zake doet. Daarmee wil ik zeggen dat het uiteindelijke resultaat de maatstaf is, en dat het toestel (en dus het sensorformaat) op het eind maar een instrument is. Een duur instrument, dat wel maar de 1Dx bewijst hier wel zijn sterkte. En aangezien de pixel pitch van de 5Ds niet veel verschilt van de 7DmkII zal er tussen die twee niet veel verschil zijn bij tele-foto's vanop gelijke afstand.

Nog 1 bedenking bij je voorbeelden, Sieg... zou het kunnen dat de 7D (meer) benadeeld wordt door het gebruik van de teleconverter, en dat de resultaten van beide toestellen misschien dichter bij elkaar zullen liggen als je 7D vergelijkt met 1D+TC?
                    Pieter
                    --

Comment

... Nog 1 bedenking bij je voorbeelden, Sieg... zou het kunnen dat de 7D (meer) benadeeld wordt door het gebruik van de teleconverter, en dat de resultaten van beide toestellen misschien dichter bij elkaar zullen liggen als je 7D vergelijkt met 1D+TC?
                      Dat weet ik niet Pieter, maar eigenlijk zou dat geen verschil mogen maken met de nieuwe lenzen en extenders van Canon.
                      Trouwens, dan zou het ook geen eerlijke vergelijking geweest zijn hé, want dan zouden er mensen zeggen "jamaar, bij die ene steek je een converter tussen en bij die andere niet ..."

Ik heb geprobeerd om alles zo vergelijkbaar mogelijk te houden, maar ik zie nu ook pas dat de iso niet gelijk stond, 1Dx stond op iso 800 en de 7DII stond op iso 640

grts
                      Sieg

Comment

Dat weet ik niet Pieter, maar eigenlijk zou dat geen verschil mogen maken met de nieuwe lenzen en extenders van Canon.
                        Trouwens, dan zou het ook geen eerlijke vergelijking geweest zijn hé, want dan zouden er mensen zeggen "jamaar, bij die ene steek je een converter tussen en bij die andere niet ..."

Ik heb geprobeerd om alles zo vergelijkbaar mogelijk te houden, maar ik zie nu ook pas dat de iso niet gelijk stond, 1Dx stond op iso 800 en de 7DII stond op iso 640
                        Haha Dat je op elke manier van testen en vergelijken kritiek krijgt, daar kan ik ook over meepraten.
                        Met een beetje goeie wil is alles op een redelijk objectieve manier te vergelijken, en jouw voorbeelden zijn uitstekend.

De reden van mijn bemerking is dat de beeldvulling door het onderwerp mijns inziens dichter bij elkaar ligt als je 7D + 600mm vergelijkt met 1D + 600mm x1.4. Of omgekeerd: voor een gelijke beeldvulling heb je op de full frame een extender nodig en op de aps-c niet. Mijn subjectieve indruk is dat de teleconverter de 7D iets meer parten speelt - misschien weer door de pixeldichtheid - maar het zou inderdaad best kunnen dat men dat dan weer als een onfaire vergelijking beschouwt.
                        Pieter
                        --

Comment

Wil me hier zeker niet moeien ,maar na jaren gewerkt te hebben met 5D ,5D mark2,....na lang aarzelen ook de stap gemaakt naar 1Dx en ja de resultaten zijn verbluffend . De kwaliteit van de sensor is van een andere dimensie,vandaar ook het prijskaartje.Sluit me 100% aan bij Sieg.

Comment

De reden van mijn bemerking is dat de beeldvulling door het onderwerp mijns inziens dichter bij elkaar ligt als je 7D + 600mm vergelijkt met 1D + 600mm x1.4. Of omgekeerd: voor een gelijke beeldvulling heb je op de full frame een extender nodig en op de aps-c niet. Mijn subjectieve indruk is dat de teleconverter de 7D iets meer parten speelt - misschien weer door de pixeldichtheid - maar het zou inderdaad best kunnen dat men dat dan weer als een onfaire vergelijking beschouwt.
                            Om de vergroting van de 1DX op een 600mm + 1.4x gelijk te stellen moet je op de 7DII een 500mm zetten. 840mm/1.7 = 500mm (zie #19) Maar nogmaals, de beeldvulling van het onderwerp bij FF of bij APS-C heeft niets te maken met effectieve vergroting. De vergrotingsfactor van de 7DII (APS-C) is dezelfde als die van de 5DS (FF). Een vogel zal bij beide camera’s uit evenveel pixels bestaan, maar zal wel kleiner in beeld zijn bij de 5DS doordat deze een grotere beeldcirkel (FF) benut. Wat wel handig is om bv. vogels in vlucht terug te vinden en het geeft meer flexibiliteit om achteraf tijdens het croppen de juiste compositie te bepalen.
                            Flickr

Comment

Dag allen,

Ik ben even niet op het forum geweest, maar ik zie hierboven een mooie discussie met pro's en contra's en dankzij Sieg mooi uitgewerkt met zeer direct materiaal.
                              Voor mij gaat het tussen de 7DmkII en de 1Dx.
                              Uiteindelijk vind ik de 1Dx het betere toestel, terwijl de 7DmkII (het moet gezegd zijn) toch wel een veel beter toestel is dan de oude 7D die ik tot op vandaag nog altijd gebruik.
                              Welke van de twee toestellen het nu zal worden zal duidelijk afhangen van de grootte van de prijsdaling die de 1Dx te beurt zal vallen door de lancering van de nieuwe 1DxmkII. Als van de huidige prijs er een goed percentage afgaat, dan wordt het zeker een 1Dx. Zoniet blijf ik bij de 7D-reeks en wordt het de 7DmkII.
                              We zullen zien, maar ik zou de aankoop ten laatste willen doen begin april.
                              Ik hou jullie hier op de hoogte en nogmaals dank aan iedereen voor jullie inbreng.

tvdz

Comment

De kogel is door de kerk ... !
                                Het wordt een 7DmkII en moest de prijs van de 1Dx nog stuk dalen kan er misschien nog een tweede body bijkomen.

In de rand nog een vraagje : de 600 best gebruiken met een Wimberley of met een balhoofd (Ser.5 mag. 3 WAY PRO G1570M) ?

tvdz

Comment

Working...
                                X