Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke camera voor leek

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: welke camera voor leek

hoe kan ik dan weten wat er rommel is en wat niet, op wat moet ik dan letten enz.. maar als alles in goede staat is, valt dit dan mee of niet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bokkie3 Bekijk bericht
      hoe kan ik dan weten wat er rommel is en wat niet, op wat moet ik dan letten enz.. maar als alles in goede staat is, valt dit dan mee of niet
      Naar mijn mening kun je dat als leek niet weten ... soms zelfs niet als "gevorderde" .. kan jij weten hoe een 450D, "blootweg", zou moeten werken ? zegt de verkopen hoeveel fotos (clicks) hij heeft gemaakt ? Misschien is de sluiter al bijna kompleet versleten ... is het glas van de lenzen vrij van krassen en schimmels ? werken ze behoorlijk en snel ? etc etc ...
      Ik wil niemand verguizen die iets wil verkopen maar je moet toch wel stevig in de schoenen staan als potentiele koper ...

Comment

eigelijk is het dan onbegonnen werk om zonder kennis een okkazie camera te kopen.
        maar ik ontzie het om een nieuwe te kopen, als hett dan niet lukt...

Comment

Volgens mij een goede instap DSLR(ben ook zo begonnen) is Canon eos1200D +18-55mm DC III+ 75-300mm DC III( 485 euro +25 euro Cashback = 465 euro nieuw, bij Kamera Express) Dit zijn lenzen waar je toch al een beetje mee uit de voeten gaat kunnen voor wat u wil doen(let wel op dit zijn geen slechte lenzen voor een beginner , maar zijn niet echt lichtgevoelig). Dit is dan wel nieuwprijs(en zeker niet overdreven om te beginnen).

Je zal waarschijnlijk ook zowel iets vinden bij het merk Nikon. De ene zweert bij Nikon en andere bij Canon of nog een ander merk, dat is iets wat iedereen zelf moet beslissen.

Comment

eigelijk is het dan onbegonnen werk om zonder kennis een okkazie camera te kopen.
            zonder achtergrondkennis spring je sowieso in het diep met nieuw kan je terugvallen op garantie als het moet , met 2e hands niet. misschien ken je wel iemand uit je wijde omgeving die er iets meer van kent en die bereid is om "mee te gaan" ?
            BTW fotospullen zou ik zeker niet "blind" kopen ttz zonder ze gezien te hebben tenzij misschien hier op BD ...
            Last edited by Guest41; 27 januari 2016, 19:23.

Comment

je kan ook nog steeds tweedehands kopen bij een winkel als fotokonijnenberg. Hier heb je iets meer zekerheid want ze geven nog garantie, je betaald dan wel net iets meer als op kapaza of zo. Je kan natuurlijk ook uitkijken naar een jong tweedehandse met nog een tijdje rest garantie.
              A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

ben nu aan het twijfelen om de canon 1200d aan te schaffen, met die 75-300 lens,hoe ver kan je daar dan met inzoomen?
                en de basis lens 18-55 kan je daar goed portretten met trekken? als beginner kan je er genoeg mee experimenteren?

Comment

Ideetjes:
                  - https://www.artencraft.be/nl/canon-e...35mm-is-207072
                  - https://www.artencraft.be/nl/canon-e...m-is-stm-71188

De 75-300 is een matige lens. Beter de 70-300 IS als telezoom kiezen, of de 70-300 VC van Tamron.

Of bij Nikon:
                  - https://www.artencraft.be/nl/nikon-d...0-vr-kit-63643
                  - https://www.artencraft.be/nl/nikon-d...-f-35-56-66641
                  - https://www.artencraft.be/nl/nikon-d...f-35-56-217915
                  (Al zou ik bij Nikon eerlijk gezegd de 18-140 als kitlens verkiezen. Die is nog een stuk beter dan de 18-105, en vooral beter gebouwd.)
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

ben nu aan het twijfelen om de canon 1200d aan te schaffen, met die 75-300 lens,hoe ver kan je daar dan met inzoomen?
                    en de basis lens 18-55 kan je daar goed portretten met trekken? als beginner kan je er genoeg mee experimenteren?
                    de 70-300 zoomt in tot 300mm hoe beeldvullend je daar je kinders mee krijgt hangt af van hoe ver je staat. Maar dat is al een redelijke zoom.

maakt je geen zorgen over welke lenzen je int begin koopt, om te experimenteren is elke kitlens goed.
                    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Met die 18-55 kan je goed portretten trekken(vooral buiten, binnen heb je een lichtgevoeliger objectief nodig , F1.4 of 2.8 of een flits) Experimenteren kan je met elke lens. En voor het verschil te zien in brandpuntafstand(hoeveel zoom) heb ik een linkje bijgevoegd(is wel van Nikon ,maar dat maakt geen verschil) . Als je de link open doet zie je een landschapsfoto, als je ni daar onder dat balkje verschuifd zal je zien wat te aantal mm's met je foto doet . Dit is gewoon een lenssimulator.

Last edited by Guest22; 27 januari 2016, 19:54.

Comment

Zoals zo vele hier al hebben gezegd, de kennis en ervaring gaan veel meer de kwaliteit van je foto's bepalen. Voor je sport en spel foto's heb je tijd om dat allemaal in zelfstudie te leren. Maar als je nu 'fotografie' moet beginnen uit te pluizen, zie ik je tegen de communie nog geen 'perfecte' portret foto's maken. Laat staan ze te bewerken tot mooie kaartjes. Dan kan je misschien toch beter een fotoshoot bij een fotograaf regelen.
                        Over welk toestel kiezen, zeg je ergens dat een reflex camera 'misschien te hoog gegrepen is' maar fotografie met een bridge is net zo moeilijk als met een Dslr. Op elke (beginners) Dslr staan autostand waarmee je die veranderd in een 'point en shoot' net zoals een (kleine) compactcamera. Maar die stand levert je dan ook niet echt de mooiste beelden op. Een bridge heeft over het algemeen de zelfde modus standen als een Dslr, dus het komt er bij beide op neer dat je moet weten wat je doet. Mijn ervaring met bridge toestellen is eerder beperkt, maar ik vond tot nu toe geen toestel dat ik even vlot kon instellen als mijn dslrs wat voor mij het fotograferen ermee eigenlijk moeilijker maakt, maar daar zit natuurlijk de gewoonte voor veel tussen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
                          Over welk toestel kiezen, zeg je ergens dat een reflex camera 'misschien te hoog gegrepen is' maar fotografie met een bridge is net zo moeilijk als met een Dslr. Op elke (beginners) Dslr staan autostand waarmee je die veranderd in een 'point en shoot' net zoals een (kleine) compactcamera. Maar die stand levert je dan ook niet echt de mooiste beelden op. Een bridge heeft over het algemeen de zelfde modus standen als een Dslr, dus het komt er bij beide op neer dat je moet weten wat je doet.
                          Zo is dat. Ik zou ook niet weten waarom fotograferen met een reflex moeilijker is dan met een bridge of compact toestel.
                          Kleinere sensoren leveren grotere scherptediepte en zijn op dat vlak misschien "vergevingsgezind" als het over scherpstelfoutjes gaat.

Maar de basis van belichting is overal hetzelfde, en je kan kiezen om het toestel alles te laten doen in jouw plaats, of de dingen die je onder controle wil hebben zelf instellen. Als je begrijpt waarom je bepaalde sluitertijden moet gebruiken, en ziet wat voor invloed het diafragma heeft op de foto, dan ben je al halfweg. Als je vervolgens ook snapt dat de ISO-gevoeligheidswaarde voor correcte belichting zorgt bij de gekozen sluitertijd en diafragmawaarde, en dat hogere ISO vanaf een bepaalde waarde negatieve invloed heeft op de kwaliteit, dan kan je je toeleggen op lichtmeting: evaluative, center-weighted, spot.

Als je over al die dingen wat opzoekt op het web een paar weken elke dag een beetje speelt met al die waarden op je toestel, dan heb je toch een technische basis die je kan leren toe te passen in de praktijk. Het is toch geen quantumfysica he... deze dingen zijn absoluut met zelfstudie te leren, zolang je de wil en de interesse er niet bij verliest. Da's mijn mening daarover...
                          Pieter
                          --
                          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                            Zo is dat. Ik zou ook niet weten waarom fotograferen met een reflex moeilijker is dan met een bridge of compact toestel.
                            Kleinere sensoren leveren grotere scherptediepte en zijn op dat vlak misschien "vergevingsgezind" als het over scherpstelfoutjes gaat.

Maar de basis van belichting is overal hetzelfde, en je kan kiezen om het toestel alles te laten doen in jouw plaats, of de dingen die je onder controle wil hebben zelf instellen. Als je begrijpt waarom je bepaalde sluitertijden moet gebruiken, en ziet wat voor invloed het diafragma heeft op de foto, dan ben je al halfweg. Als je vervolgens ook snapt dat de ISO-gevoeligheidswaarde voor correcte belichting zorgt bij de gekozen sluitertijd en diafragmawaarde, en dat hogere ISO vanaf een bepaalde waarde negatieve invloed heeft op de kwaliteit, dan kan je je toeleggen op lichtmeting: evaluative, center-weighted, spot.

Als je over al die dingen wat opzoekt op het web een paar weken elke dag een beetje speelt met al die waarden op je toestel, dan heb je toch een technische basis die je kan leren toe te passen in de praktijk. Het is toch geen quantumfysica he... deze dingen zijn absoluut met zelfstudie te leren, zolang je de wil en de interesse er niet bij verliest. Da's mijn mening daarover...

Quantumfysica is het inderdaad niet en het is zeker te leren in zelfstudie. Ik en vele andere hier zijn daar voorbeeld van. Maar om nu met zekerheid te zeggen dat je binnen 3 maanden communiefoto's kan afleveren, daar zou ik niet op gokken. Als je je op portretfotografie toelegt kan het misschien wel. Het licht leren lezen en begrijpen is toch iets wat redelijk wat tijd en oefening vraagt. Ik vind een model aansturen naar mooie poses en expressies niet zo makkelijk. Een fotoshoot bij een fotograaf is voor mij nog altijd een leer moment, of dit nu in de studio of op locatie is.

Comment

419 euro en 75 euro tegoed

219 en 25 euro retour

Samen : 538 euro.

Blijf af van die III lenzen, de 18-55 III is zonder stabilisatie en nog met de oude micromotor, de 75-300 III heeft ook geen stabilisatie en ook die oude micromotor en is gewoon een slechte lens.

Dat maakt een wereld van verschil, ik kan niet begrijpen dat men zo'n lenzen deze tijd nog kan aanraden.

Met zo'n 55-250 stm kan je nog terecht naast een voetbalveld, overdag als het licht is en dan lukt het met spelende kinderen of honden ook nog redelijk en die lens is tenminste scherp.

Idem voor de 18-55 stm.

Let wel : altijd eerst zelf vasthouden en zien of hij in je handen past, anders de 700D nemen.
                              Last edited by Empe; 28 januari 2016, 10:14.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                                http://www.kamera-express.be/product...8-55mm-is-stm/

419 euro en 75 euro tegoed

219 en 25 euro retour

Samen : 538 euro.

Blijf af van die III lenzen, de 18-55 III is zonder stabilisatie en nog met de oude micromotor, de 75-300 III heeft ook geen stabilisatie en ook die oude micromotor en is gewoon een slechte lens.

Dat maakt een wereld van verschil, ik kan niet begrijpen dat men zo'n lenzen deze tijd nog kan aanraden.

Met zo'n 55-250 stm kan je nog terecht naast een voetbalveld, overdag als het licht is en dan lukt het met spelende kinderen of honden ook nog redelijk en die lens is tenminste scherp.

Idem voor de 18-55 stm.
                                Bedankt voor de aanvulling, ik heb gewoon naar een aanbieding gekeken voor TS en niet verder alles individueel nagekeken.

Comment

Working...
                                X