Dag iedereen,
In mijn functie als fotograaf en cameraman bij de lokale omroep van mijn stad, geef ik de afgelopen anderhalf jaar camera-workshops voor mensen om te leren om te gaan met interviewsituaties (waar zet je je gespreksonderwerp neer, waar de camera en hoe hoog, dat soort dingen).
Een maand geleden hebben we een hele hoop nieuwe spullen aangeschaft, waaronder 4 nieuwe videocamera's.
Met deze camera's willen we onze medewerkers uiteraard ook vertrouwd maken.
We hebben ook 2 mensen in "dienst" (ik ben net als vele anderen vrijwilliger, dus echt in dienst zijn we niet) als fotograaf, alleen zijn meerdere leden bij ons niet echt onder de indruk van hun kwaliteiten als fotograaf.
Een van de fotografen heeft recent een van de allerduurste Canon bodies (5D Mark 3) aangeschaft en hoewel het niet uit zou moeten maken, is dit niet terug te zien in het uiteindelijke resultaat, iets wat voor mijn gevoel vooral te maken heeft met een gebrek aan beheersing van de techniek van de camera.
De fotograaf in kwestie heeft bijvoorbeeld al eens met zijn oude camera een compleet evenement op f22 en f36 (zoomlens) zitten werken en zich blijkbaar geen moment afgevraagd hoe het nou kwam dat zijn sluitertijd onder zonnige omstandigheden telkens rond 1/60ste uitkwam, gecombineerd met een hele hoge ISO.
Verder hebben ze allebei de neiging op de verkeerde plekken te gaan staan, op precies het verkeerde moment af te drukken, zoomen ze het liefst niet in (en bevatten foto's van 1 evenement dus vrijwel allemaal wijd-op-wijd foto's) en verder maken ze meestal geen kritische selectie van foto's en uploaden dus maar gewoon alles, dat soort dingen.
Mijn idee is om deze twee fotografen de dag van de workshop een foto-verslag te laten maken en ze ook daar wat te leren over de hoogte van de camera, manier van afwisselen tussen wijd-medium-close en hoe je dat op twee manieren kunt oplossen (zoomen of positie veranderen).
Vervolgens dienen ze aan het eind een selectie van 3 of 4 foto's te maken die naar hun mening het beste het verhaal van de workshop verteld, zodat ze leren kritisch naar hun eigen werk te kijken en hopelijk ook iets leren over waar ze het beste kunnen gaan staan.
Hoewel het voor elke persoon verschilt, vroeg ik mij af of jullie een dergelijke cursus ook graag ondersteund zouden zien met een (flinke) dosis theorie, mocht je beginner zijn geweest of op enige andere wijze de techniek nog niet genoeg beheersen? Zelf heb ik namelijk het gevoel dat ik vooral de 2 fotografen met het minste beetje theorie ga wegjagen (met andere woorden: misschien komen ze niet eens opdagen).
In mijn functie als fotograaf en cameraman bij de lokale omroep van mijn stad, geef ik de afgelopen anderhalf jaar camera-workshops voor mensen om te leren om te gaan met interviewsituaties (waar zet je je gespreksonderwerp neer, waar de camera en hoe hoog, dat soort dingen).
Een maand geleden hebben we een hele hoop nieuwe spullen aangeschaft, waaronder 4 nieuwe videocamera's.
Met deze camera's willen we onze medewerkers uiteraard ook vertrouwd maken.
We hebben ook 2 mensen in "dienst" (ik ben net als vele anderen vrijwilliger, dus echt in dienst zijn we niet) als fotograaf, alleen zijn meerdere leden bij ons niet echt onder de indruk van hun kwaliteiten als fotograaf.
Een van de fotografen heeft recent een van de allerduurste Canon bodies (5D Mark 3) aangeschaft en hoewel het niet uit zou moeten maken, is dit niet terug te zien in het uiteindelijke resultaat, iets wat voor mijn gevoel vooral te maken heeft met een gebrek aan beheersing van de techniek van de camera.
De fotograaf in kwestie heeft bijvoorbeeld al eens met zijn oude camera een compleet evenement op f22 en f36 (zoomlens) zitten werken en zich blijkbaar geen moment afgevraagd hoe het nou kwam dat zijn sluitertijd onder zonnige omstandigheden telkens rond 1/60ste uitkwam, gecombineerd met een hele hoge ISO.
Verder hebben ze allebei de neiging op de verkeerde plekken te gaan staan, op precies het verkeerde moment af te drukken, zoomen ze het liefst niet in (en bevatten foto's van 1 evenement dus vrijwel allemaal wijd-op-wijd foto's) en verder maken ze meestal geen kritische selectie van foto's en uploaden dus maar gewoon alles, dat soort dingen.
Mijn idee is om deze twee fotografen de dag van de workshop een foto-verslag te laten maken en ze ook daar wat te leren over de hoogte van de camera, manier van afwisselen tussen wijd-medium-close en hoe je dat op twee manieren kunt oplossen (zoomen of positie veranderen).
Vervolgens dienen ze aan het eind een selectie van 3 of 4 foto's te maken die naar hun mening het beste het verhaal van de workshop verteld, zodat ze leren kritisch naar hun eigen werk te kijken en hopelijk ook iets leren over waar ze het beste kunnen gaan staan.
Hoewel het voor elke persoon verschilt, vroeg ik mij af of jullie een dergelijke cursus ook graag ondersteund zouden zien met een (flinke) dosis theorie, mocht je beginner zijn geweest of op enige andere wijze de techniek nog niet genoeg beheersen? Zelf heb ik namelijk het gevoel dat ik vooral de 2 fotografen met het minste beetje theorie ga wegjagen (met andere woorden: misschien komen ze niet eens opdagen).
Comment