Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Shutter count achterhalen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: oeps...alleen voor sony

Voor camera's die de shuttercount toevoegen aan de exif data, kan je die idd op eenvoudige manieren bevragen. Via een exif viewer (zoals hierboven een aantal vermeld), via picasa (of een ander programma waarmee je foto's bekijkt), via de eigenschappen van het bestand in windows explorer, etc etc

Wanneer de shuttercount niet wordt toegevoegd aan deze metadata (zoals bij de 7D) kan je dit op die manier dus uiteraard niet opvragen. Dan moet het op een andere manier, en via het progje waarvan ik hierboven de downloadlink heb gepost (EOSinfo, for windows users), en wat overigens helemaal geen ingewikkelde software is, lukt het wel. Mogelijks via EOScount.com ook, maar dit is betalend.

Comment

Dan moet het op een andere manier, en via het progje waarvan ik hierboven de downloadlink heb gepost (EOSinfo, for windows users), en wat overigens helemaal geen ingewikkelde software is, lukt het wel. [/QUOTE]

EOSinfo werkt perfect. Ik heb het eergisteren nog gedownload om de shuttercount van mijn pas aangekochte tweedehands canon 7 D te controleren en het klopte helemaal, ik heb dan eenmaal afgedrukt, opnieuw controle uitgevoerd en die ene shoot stond netjes bij op de teller.
      Het programmakke is poepsimpel, je download de software, opent het progje, sluit gewoon je camera via usb aan de computer en that's it, je krijgt nu alle nodige info zoals, type camera, shuttercount, serienummer etc....
      Ik heb ook nog mijn 40D gecontroleerd, en die bleek 243 duizend en nog wat op de teller te hebben.
      Succes.
      Groet Theo
      http://500px.com/diethe

Comment

Hoe kan ik de shutter count achterhalen van een Fuji X-T1(0)? Bovenstaande link ondersteunt geen Fuji-toestellen
        Fujifilm X-T1 - Fujifilm X70 - XF 18-55mm, XF 55 -200, Samyang 12mm F/2.0, XF 23mm f/1.4 R, XF 35mm f/1.4 R, Nissin i40

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rumble101 Bekijk bericht
          Hoe kan ik de shutter count achterhalen van een Fuji X-T1(0)? Bovenstaande link ondersteunt geen Fuji-toestellen
          Ik heb een veldje "ImageCount" gevonden met ExifTool. Bij mijn X-T1 staat daar een aantal in dat lager is dan mijn bestandsnummering. In principe zou dat kunnen aangezien ik soms raw+jpg schiet, of in-camera raw conversions doe. Ik heb daarnet wel vastgesteld dat het veldje in kwestie in mijn foto's van een jaar geleden niet bestond. Waarschijnlijk is het ergens bij een firmware upgrade toegevoegd...?

Bij mijn D7100 heet het veld ShutterCount, geloof ik. Daar ligt het aantal een dikke 100 hoger dan mijn file counter. Vrij normaal, vermoed ik.

ExifTool is oorspronkelijk voor Linux gemaakt op basis van Perl. Er bestaat ook een Windows versie van in de vorm van een simpele executable die je toegang geeft tot command line functies. Je kan er ook een GUI bij zetten zodat alles in een mooi grafisch venstertje wordt uitgelezen en gepresenteerd. Kijk eens naar http://www.sno.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/ (en voor de GUI: http://u88.n24.queensu.ca/~bogdan/)
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Working...
          X