Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke systeemcamera...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: welke systeemcamera...

    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
    Maar dit weekeinde heb ik de combo x-t1, x-t10, 16-55 2.8 en 50-140. 2.8 kunnen testen.
    Adembenemend, en de af-c, dat heb ik vroeger op mijn canons nooit zo goed weten werken.
    Heb je daar werkelijk zulke goeie resultaten mee?
    Als er nu 1 ding is waar ik minder tevreden over ben, is het wel continu-AF.
    Met X-T1 + 50-140 kan ik zelfs in zonnige omstandigheden rondlopende kinderen zeer moeilijk in focus houden, terwijl dat met eender welke SLR probleemloos gaat.
    Misschien is de fotograaf dan toch belangrijker dan het instrument

    Afgezien daarvan, adembenemend was waarschijnlijk ook het woord dat het best omschrijft wat ik voelde toen ik mijn eerste X-T1 foto's op de pc bekeek...
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • Re: welke systeemcamera...

      Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
      Heb je daar werkelijk zulke goeie resultaten mee?
      Als er nu 1 ding is waar ik minder tevreden over ben, is het wel continu-AF.
      Met X-T1 + 50-140 kan ik zelfs in zonnige omstandigheden rondlopende kinderen zeer moeilijk in focus houden, terwijl dat met eender welke SLR probleemloos gaat.
      Misschien is de fotograaf dan toch belangrijker dan het instrument

      Afgezien daarvan, adembenemend was waarschijnlijk ook het woord dat het best omschrijft wat ik voelde toen ik mijn eerste X-T1 foto's op de pc bekeek...
      Raar, ik heb gisteren testen gedaan, fietsers die op mij af kwamen, auto's die lateraal voorbijreden, zelfs duiven in de lucht, de combo xt1 en 50-140 volgden prima. Was niet echt zonnig, stadsomgeving.
      Het werkte prima, net zoals in het demofilmpje van fuji.

      Comment


      • Re: welke systeemcamera...

        Well .. dit is toch wel interessant ...

        Sony alpha 6000 vs 70D

        Comment


        • Re: welke systeemcamera...

          Rudy,

          Laat die mindere autofocus nu net de reden zijn waarom ik van Fuji afgestapt ben ... Zelfs na de firmwareupdates voldeed die voor mij eigenlijk niet helemaal wegens te traag (X-T1)
          Geen twijfel over de beeldkwaliteit - die is en blijft schitterend!
          De A6000 presteert op het vlak van AF vele malen beter - maar dat is mijn persoonlijke ervaring.

          Jaja
          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7III, Sony A7II, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

          Comment


          • Re: welke systeemcamera...

            Dan ga ik die 6000 ook eens aan de tand voelen. Al heb ik met de kleine sonys altijd nog het gevoel dat de ergonomie niet top is.

            Comment


            • Re: welke systeemcamera...

              Rudy,

              Ik heb - net als jij - al heel wat camera's "onder de sluiterwijsvinger" gehad
              De A6000 ligt door zijn vrij grote handgrip prettig in de hand en met de 16-50mm erop is het een heel compacte en onopvallende verschijning in het "straatbeeld".
              Zowel de jpg's als de RAW's laten zich moeiteloos aanpassen in ACR en nabewerken met Nik zoals ik ze graag "zie".

              Jaja

              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
              Dan ga ik die 6000 ook eens aan de tand voelen. Al heb ik met de kleine sonys altijd nog het gevoel dat de ergonomie niet top is.
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7III, Sony A7II, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • Re: welke systeemcamera...

                Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                NicoR,

                Inderdaad, is vergelijkbaar. Maar bij de A6000 is het uiteraard een elektronische zoeker en die is van prima kwaliteit (in tegenstelling tot wat sommigen zeggen ...).
                Ik heb de Fuji X-T1 gehad, en die zoeker was beter dan die van de A6000 - maar het verschil is niet zo spectaculair als soms beweerd wordt.

                Jaja
                JaJa .. ik heb hier al een heleboel EVF's over de vloer gehad (en sommige nog heb) van eigen camera's (GM5, FZ1000, OMD EM5, RX100III, RX10 MKI, Fuji X-T10, OMD EM10 MKII, OMD EM1)

                Even een toelichting en ik ga het niet hebben over de software van de camera die de EVF aanstuurt (refresh, OVF simulatie, kleuren enz..) maar over het paneeltje en het optische gedeelte zelf.

                De zoeker van de a6000 is één van het OLED type .. dat betekend dat zwart ook echt zwart is. (Pixel kan volledig uit)
                Dit is te merken bv bij menu's in een zwarte achtergrond.
                Ook te heel erg te merken bij nachtfotografie, avond, of andere opnames met weinig verlichting.

                De X-T1 is ook één van het OLED type en het enige verschil met de A6000 is de resolutie die hoger is (2.3 vs 1.44)
                Vergroting (optisch gedeelte) ligt kort bij elkaar tussen de twee camera's maar door de lagere resolutie van de Sony zal het raster iets meer opvallen als je ze naast elkaar vergelijkt.
                Dat hoeft geen probleem te zijn want na verloop van tijd kijk je gewoon door het raster heen en let je daar niet meer op.

                Het paneeltje van de a6000 identiek hetzelfde dan die van de RX10 en de RX100MKIII
                Bij de RX10 valt het raster ook lichtjes op (idem dus) .. bij de RX100III valt het raster minder op omdat de vergroting ook kleiner is. (dus kleinere beeld)
                Door dat de RX100III veel dunner is dan de a6000, is de afstand tussen het optische gedeelte en het Oled-paneeltje ook kleiner.
                Men heeft bij de RX100III geopteerd voor een uitrekbaar gedeelte zodat die afstand toch nog meevalt en je zo toch nog een degelijk zoekertje hebt voor zo een kleine camera.
                Dus bij de RX100III is het cleaner maar ook kleiner.
                De RX100IV heeft dezelfde vergroting als zijn voorganger maar wel bij een hogere resolutie wat resulteert tot een zeer egaal clean beeld.

                Het raster dat je lichtjes ziet is dus het enige en is eigenlijk niet zo erg.

                Ook mijn OMD MKII en de X-T10 heeft nu de 2.3 generatie paneeltjes (omdat deze nu productief goedkoper zijn dan in de tijd van de a6000)
                De vergroting is wel kleiner dan de X-T1 maar daardoor krijg je een mooi beeld.
                Toch geef ik de voorkeur van een sterkere vergroting (is persoonlijk)

                De OMD EM1 die ik zondag gekocht heb heeft een paneel van het LCD type die het zelfde is dan de externe EVF4 van Olympus.
                Deze zoeker wordt ook heel dikwijls omschreven als één van de beste zoekers op de markt. (Epson EVF)
                Daar ben ik het niet volledig mee eens...
                De zoeker van de EM1 is zeker goed (en heel groot) met een hoge resolutie die vergelijkbaar is met een A7, XT1 maar het LCD paneel kan me iets minder bekoren dan de Oled panelen.
                Overdag opnamen of fel belichte ruimtes geen probleem... dan ga je weinig merken.. maar bij nachtopnames of bij opnames in sterk gedimde kamers minder bevredigend (Black levels zijn niet zwart maar eerder donker grijs)

                Het is een beetje vergelijkbaar zoals Led TV's... kijk je s'avonds een film met veel donkere scenes en de lichten van de kamer uit dan ga je zien dat je zwart ook niet echt zwart is.
                Ook vooral te merken bij aftiteling.
                Ik heb zelf een Sony Led TV (9005B 65") en daar word gebruikt gemaakt van local dimming. (maar haalt toch niet het niveau van een Oled tv)
                Zo'n techniek van "local dimming" is denk ik bij LCD paneeltjes voor camera's niet mogelijk.

                Er is een nieuwe Epson EVF in productie met 4.4 mDot en volgens Dpreview zou dit dezelfde zijn dan degene die in de Leica SL steekt.
                Resolutie is enorm en sterke vergrotingen mogelijk in de grotere camera's.
                Het zou gaan om een LCD type en hier heb ik bovengenoemde bedenkingen bij.
                Misschien moet ik de Leica SL eens proberen als ik de kans krijg... want ik ben wel benieuwd wat dit nieuwe type zoeker zal geven. (en ook wat het antwoord van Sony zal zijn)

                Dus om kort te zijn.. de zoeker in de A6000 is een goed compromis om de A6000 betaalbaar te krijgen ( dit was het uitgangspunt van de A6000)
                Last edited by Funcky; 14 december 2015, 00:37. Reden: schrijffout, RX100III inplaats van 3
                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                Comment


                • Re: welke systeemcamera...

                  Funcky,

                  Bedankt voor deze volledige uitleg

                  Jaja
                  Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7III, Sony A7II, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                  Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                  Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                  Comment


                  • Re: welke systeemcamera...

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                    Raar, ik heb gisteren testen gedaan, fietsers die op mij af kwamen, auto's die lateraal voorbijreden, zelfs duiven in de lucht, de combo xt1 en 50-140 volgden prima. Was niet echt zonnig, stadsomgeving.
                    Het werkte prima, net zoals in het demofilmpje van fuji.
                    Misschien niet zo raar...
                    Het kan nog altijd goed zijn dat jouw techniek en/of instellingen beter zijn dan de mijne, maar er is ook wel een verschil.
                    Zoals jij de situatie omschrijft, heb je een vrij constante beweging (fietser) en een redelijk gelijkblijvende afstand (duif in vlucht). Kinderen lopen alle richtingen uit en dan zit je continu je toestel te veranderen van richting, af en toe de zoom aan te passen, enz. En vooral: de lens moet nu eens voorwaarts en dan weer achterwaarts focus aanpassen. Dat zijn wel typisch de omstandigheden waarin de SLR beter scoort. Bij mij leek het erop dat de 50-140 een beetje achterkomt, maar misschien lukt het wel beter als ik mij er wat meer op toeleg. Ik heb sinds ik mijn 1D weggedaan heb eigenlijk haast niks van actie meer gefotografeerd, en ik merk wel dat het een werkwijze is die je wat moet onderhouden...
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • Re: welke systeemcamera...

                      Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht

                      Ik zal maar zwijgen over het cameramerk zekers?
                      Maar wel ISO3200 ...
                      Ik heb die waarschijnljk ook nog ergens op foto... met een of andere X-T1 geschoten
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment


                      • Re: welke systeemcamera...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                        ... Dat zijn wel typisch de omstandigheden waarin de SLR beter scoort. .....
                        YMMSV ! ten bewijze het youtube test filmpje ...

                        Comment


                        • Re: welke systeemcamera...

                          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          YMMSV ! ten bewijze het youtube test filmpje ...
                          Het zal mijn onkunde dan wel zijn he, regulus
                          Pieter
                          --
                          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                          Comment


                          • Re: welke systeemcamera...

                            Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                            Het zal mijn onkunde dan wel zijn he, regulus
                            ??? ik denk niet dat het daarmee hoedanook iets te maken heeft .. enkel louter de hi-tech van de camera speelt een rol en IMHO is een laterale beweging veel makkelijker te volgen (lees: in focus te houden) in het allerbeste en extreemste geval moet men enkel maar wat "pannen"

                            Comment


                            • Re: welke systeemcamera...

                              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                              ??? ik denk niet dat het daarmee hoedanook iets te maken heeft .. enkel louter de hi-tech van de camera speelt een rol en IMHO is een laterale beweging veel makkelijker te volgen (lees: in focus te houden) in het allerbeste en extreemste geval moet men enkel maar wat "pannen"
                              Nee hoor, grapje... zelfrelativering. Men vindt mijn uitspraken soms bij het haar getrokken, en dan probeer ik toelichting te geven om mensen de kans te geven mijn ongelijk aan te tonen. Zie ander topic in dit forumonderdeel...

                              Wat jouw filmpje betreft: zeer indrukwekkend waar die a6000 toe in staat is. Op bepaalde punten is het niet helemaal fair omdat de 70D daar het onderwerp kwijtraakt door zijn mindere dekking (AF-zone te centraal). Maar de snelheid van de Sony is absoluut indrukwekkend. Dat kan mijn Fuji niet.

                              Nog een extra bedenking: ik fotografeer niet op deze manier maar ik probeer het onderwerp te volgen en op het juiste moment af te drukken voor een korte burst van 3-4-5 foto's. De precisie van de X-T1 is geen enkel probleem maar zelfs met de snelste lens en de nieuwste zone-AF heb ik maar weinig foto's perfect in focus. Ik zou mijn hit rate omhoog kunnen brengen door met een kleiner diafragma te werken, maar ik gebruik nu eenmaal graag f/2.8 tot f/4. Met de D7100 is dat geen probleem; de X-T1 schijnt er moeite mee te hebben. Jammer, maar gelukkig is dit soort fotografie bij mij een relatief klein percentage.
                              Pieter
                              --
                              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                              Comment


                              • Re: welke systeemcamera...

                                Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                                Volledig mee eens JaJa.
                                Vandaag heb ik een koopje gedaan... Een nieuwe (in de winkel dus) Olympus EM1 body voor 887 euro met gratis HDL7 Olympus Grip en nog eens 100 euro cashback = 787 euro.
                                Tot volle tevredenheid natuurlijk
                                Waarom heb ik dat gelukkig eens nooit
                                Proficiat met je aankoop en welkom in de Olympus-club
                                Sony A7 mkIII
                                Is all I need :-)

                                Comment

                                Working...
                                X