Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gezocht: spiegelreflex voor verschillende soorten landschapsfoto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Gezocht: spiegelreflex voor verschillende soorten landschapsfoto's

    Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
    Vergeet toch maar niet dat correcte belichting vooral iets is dat de fotograaf zelf moet doen.
    Waarheid als een koe. Net zoals dat lenzen meer verschil maken dan bodies.

    Comment


    • #17
      Re: Gezocht: spiegelreflex voor verschillende soorten landschapsfoto's

      Momenteel denk ik wel dat je een tweedehands A7 kan krijgen voor het gegeven budget, wat 800-1000 was.

      De 700D is zeker geen super slechte camera. Maar qua details... Ik heb toevallig gisteren naast een fotograaf gestaan die een 700D had en die camera produceert zeer contrastrijke beelden.
      Uiteraard is dat niet ideaal als je voor landschap en dynamic range gaat.
      Nu, je kunt het wel minimaliseren door een picture profile aan te maken met saturatie en contrast volledig omlaag. Ik werk inprincipe standaard hiermee, daarom dat mijn keuze naar sony gaat; s-log2!

      De 700D gaat voor 11.2 Evs, de 6D voor 12.1 en de A7 voor 14.2
      Wat unalom zegt, van dat dat verschil groter is op papier dan in realiteit ben ik het totaal niet mee eens.
      Ik heb tegenwoordig zelf een Sony A7II. Hiervoor had ik een Canon 600D en werkte ik regelmatig met een Canon 5DIII en een Canon 1D-X. Van een vriend van me zie ik zelfs regelmatig foto's langskomen van de Hasselblad h5d-50c.
      Vanaf het moment dat het een foto is met lucht in of gewoon een buitenfoto in het algemeen, dan zie ik heel duidelijk het verschil. Ik zou mijn A7II niet willen ruilen.

      Filters zijn zeker handig. Toch heb ik ze nog niet nodig gehad met buiten opnames met mijn A7II. Met mijn Canon had ik ze inderdaad regelmatig nodig

      Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
      Twee zaken vind ik hier niet meteen terug, maar ik neem aan dat ze belangrijk zijn: (1) hoe goed is de dynamic range optimization van de A7, en (2) hoe zit het met de verschillen in de raw opnames? (want ik geloof dat DPReview jpeg output vergelijkt) Let wel: ik heb specifiek naar de A7 gekeken in vergelijking met de SLRs die hier in overweging worden genomen. Het kan heel goed zijn dat andere A7-modellen een stuk beter scoren.
      Van de A7 kan ik niet zeggen. Maar de A7II is qua sensor vrij gelijkaardig.
      Met het gebruik van de S-log2, is deze echt massaal. Zeker in de highlights zijn er aanzienelijk meer details.
      Voor fotografie gebruik ik deze echter vrij weinig. Ik gebruik hem voornamelijk voor film. Lightroom kan namelijk dat profiel niet aan waardoor je een groot deel van je details toch kwijt raakt.
      Maar als je een profiel maakt met saturatie en contrast volledig naar benenden, zit je bijna op s-log2. Die kan lightroom wel aan.
      Ik ben er met raw al ingeslaagd gigantisch veel detail terug te krijgen zonder enige ruis. Ik kan letterlijk mijn blacks en shadows volledig ophoog gooien voor een mooi contrastloze foto zonder ruis.
      Sony A7II - Zeiss Batis 85mm f/1.8

      Comment


      • #18
        Re: Gezocht: spiegelreflex voor verschillende soorten landschapsfoto's

        Oorspronkelijk geplaatst door EyeDesignUp Bekijk bericht
        Met het gebruik van de S-log2, is deze echt massaal. Zeker in de highlights zijn er aanzienelijk meer details.
        Voor fotografie gebruik ik deze echter vrij weinig. Ik gebruik hem voornamelijk voor film. Lightroom kan namelijk dat profiel niet aan waardoor je een groot deel van je details toch kwijt raakt.
        Maar als je een profiel maakt met saturatie en contrast volledig naar benenden, zit je bijna op s-log2. Die kan lightroom wel aan.
        Ik ben er met raw al ingeslaagd gigantisch veel detail terug te krijgen zonder enige ruis. Ik kan letterlijk mijn blacks en shadows volledig ophoog gooien voor een mooi contrastloze foto zonder ruis.
        Als ik dit lees, snap ik al waar de verwarrende bevindingen vandaan komen. Als die dynamic range optimization gebeurt met profielen die niet in de raw converter worden weergegeven, moet je wellicht kiezen tussen een gehandicapte raw of een geoptimaliseerde jpeg. Om uit die gehandicapte raw dezelfde optimalisatie te halen, zal je waarschijnlijk wat tijd moeten investeren in het spelen met sliders in bv. Lightroom, en liefst ook weten waar je mee bezig bent. (De beelddetails zitten in de raw maar je moet erin slagen om ze eruit te krijgen aangezien Lightroom er niet goed mee om kan gaan.)

        Toch ben ik ook geneigd om net als unalom de resultaten in gecontroleerde testomstandigheden een beetje af te wimpelen. Met een andere workflow kom je misschien toch tot foto's die in de praktijk weinig kwaliteitsverschil vertonen. En dan zitten we weer bij de kwestie van "kies de juiste camera voor jouw fotografie"...
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #19
          Re: Gezocht: spiegelreflex voor verschillende soorten landschapsfoto's

          Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
          je kan bv gaan voor een canon ef-s10-18 f4.5-5.6 is stm (+-239€) + een 700d met stm kitlens (+-525€)
          700D + 18-55 STM zelfs al gezien voor 459 euro; ik dacht bij een NL online shop.
          Misschien een tijdelijke prijsverlaging want Kamera Express zit nu ook terug op 489.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #20
            Re: Gezocht: spiegelreflex voor verschillende soorten landschapsfoto's

            Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
            Als ik dit lees, snap ik al waar de verwarrende bevindingen vandaan komen. Als die dynamic range optimization gebeurt met profielen die niet in de raw converter worden weergegeven, moet je wellicht kiezen tussen een gehandicapte raw of een geoptimaliseerde jpeg. Om uit die gehandicapte raw dezelfde optimalisatie te halen, zal je waarschijnlijk wat tijd moeten investeren in het spelen met sliders in bv. Lightroom, en liefst ook weten waar je mee bezig bent. (De beelddetails zitten in de raw maar je moet erin slagen om ze eruit te krijgen aangezien Lightroom er niet goed mee om kan gaan.)

            Toch ben ik ook geneigd om net als unalom de resultaten in gecontroleerde testomstandigheden een beetje af te wimpelen. Met een andere workflow kom je misschien toch tot foto's die in de praktijk weinig kwaliteitsverschil vertonen. En dan zitten we weer bij de kwestie van "kies de juiste camera voor jouw fotografie"...
            Hangt er vanaf wel profiel je gebruikt. De S-log2 word inderdaad niet weergegeven. Maar dit is voornamelijk omdat de S-log2 gebruikt is voor film en niet voor fotografie.
            Als je gewoon een custom profiel hebt met saturatie en contrast naar beneden kom je al in de buurt van een S-log2. Nu, in lightroom word hij wel iets aangepast (maar dat deed hij met mijn Canon raws ook) maar als je dan contrast volledig naar beneden doet, iets wat ik zelfs met mijn Canon standaard deed, heb je precies hetzelfde. Dus echt spelen? Nee.
            Of je moet de raw converter van Sony gebruiken, die kan hem wel weergeven.

            Een camera is vanzelf sprekend iets dat je kiest voor wat je het moet gebruiken.
            De A7II is heel leuk voor landschappen en portret. Maar als je sport fotografeert raad ik hem ten zeerste af.
            Sony A7II - Zeiss Batis 85mm f/1.8

            Comment


            • #21
              Re: Gezocht: spiegelreflex voor verschillende soorten landschapsfoto's

              Bedankt voor de uitgebreide reacties en ideeën.

              Het lijkt me toch het beste te zijn om te gaan voor een spiegelreflexcamera en niet een systeemcamera.
              Dit omdat ik er ook nog lenzen wil bijhebben en dan is het voor mijn budget niet meer haalbaar. De systeemcamera's hebben ook maar beperkte mogelijkheden voor het verwisselen van lenzen las ik?
              Een beetje jammer als ik lees dat ze op sommige vlakken beter zijn, maar helaas.. Ook tweedehands zijn ze nog maar zeer beperkt aanwezig, anders zou ik die piste hebben overwogen.
              Het is misschien net die stap te ver voor mij aangezien ik er mij zeker niet professioneel mee wil bezighouden, maar gewoon mijn huidige foto's wil verbeteren.
              Blijkbaar hangt ook erg veel af van het toestel kunnen gebruiken en de juiste instellingen, compositie,.. maken.
              Ik hou ook in het achterhoofd dat ik van een Canon Powershot SX50 kom, misschien zijn de verschillen dan al groot genoeg bij een iets simpelere upgrade.


              Als we dan binnen het budget blijven en toch voor een DSLR gaan;

              - Canon D700 met lens Canon ef-s10-18 en een standaard kitelens (in hoeverre zijn die standaardlenzen eigenlijk nuttig?)
              - filters van Cokin (welk setje?)
              - statief heb ik reeds

              OF

              - Nikon D5300 maar dan hebben we het probleem van betaalbare lenzen..?
              - Eventuele filters?

              De Canon en Nikon worden echter wel vaak tweedehands aangeboden, wat dan weer extra mogelijkheden schept voor het aankopen van verschillende of iets betere lenzen.
              Zijn er andere lenzen of keuzes die jullie nog interessant zouden vinden?


              Vriendelijke groet,

              Gunther
              Bouwjaar 1993. Canon 70D - Tokina 11-16- Canon 17-55 - ... + Canon powershot SX60

              Comment


              • #22
                Re: Gezocht: spiegelreflex voor verschillende soorten landschapsfoto's

                Oorspronkelijk geplaatst door Gunthy Bekijk bericht
                in hoeverre zijn die standaardlenzen eigenlijk nuttig?
                Hangt af van je budget natuurlijk. Niet alle landschappen ga je fotograferen met je 10-18. Als je nog budget over hebt om iets beter dan de kitlens erbij te kopen dat aansluit dan is die kitlens misschien niet zo nuttig. Anders heb je tenminste iets. Ook in situaties waar schade aan de lens niet denkbeeldig is kan zo'n kitlens handig zijn.

                Comment


                • #23
                  Re: Gezocht: spiegelreflex voor verschillende soorten landschapsfoto's

                  Oorspronkelijk geplaatst door Gunthy Bekijk bericht
                  Het lijkt me toch het beste te zijn om te gaan voor een spiegelreflexcamera en niet een systeemcamera.
                  Dit omdat ik er ook nog lenzen wil bijhebben en dan is het voor mijn budget niet meer haalbaar. De systeemcamera's hebben ook maar beperkte mogelijkheden voor het verwisselen van lenzen las ik?
                  Een beetje jammer als ik lees dat ze op sommige vlakken beter zijn, maar helaas.. Ook tweedehands zijn ze nog maar zeer beperkt aanwezig, anders zou ik die piste hebben overwogen.
                  Dat zeggen ze, maar dat is niet helemaal waar.
                  Ja, Sony heeft een minder ruim lenzenkeuze dan Canon. Sony zal er rond de 60 hebben en Canon rond de 200.
                  Maar dan denk ik; waarom moet je de keuze hebben uit 200 lenzen als je er waarschijnlijk uiteindelijk 3 gaat gebruiken?
                  Daarbij zijn bijna alle lenzen van Sony Zeiss-Sony of gewoon Zeiss lenzen. Persoonlijk vind ik dat je geen beter glas kan krijgen dan Zeiss. Maar dit is uiteraard meningsgebonden.
                  De lenzen van Sony zijn omwille van dat wel iets duurder ja.
                  Maar Sony is als je met adapter gaat werken het meest uitgebreide qua lenzen. Alleen al vanwege het feit dat met de nieuwe Sony's je alles laten doen met oudere lenzen die niet gestabiliseerd zijn omdat de camera zelf stabilisatie heeft.

                  Er zullen inderdaad minder tweedehands zijn. De Sony full-frame systeem, die befaamde A7 serie waar we het constant over hebben, zijn amper 2 jaar oud. De nieuwe camera's in die reeks zelfs pas een paar maanden.

                  Kitlens is goed voor als je geen budget hebt. Ik zelf heb nu een tijd met de kitlens van Sony gewerkt.
                  Zijn zeker niet de beste lenzen, but they get the job done.

                  Persoonlijk zou ik dan voor de Canon gaan.
                  En dan een 17-70 sigma erbij. Heb daar zelf jaren van genoten van die lens
                  Sony A7II - Zeiss Batis 85mm f/1.8

                  Comment


                  • #24
                    Re: Gezocht: spiegelreflex voor verschillende soorten landschapsfoto's

                    Oorspronkelijk geplaatst door Gunthy Bekijk bericht
                    Het lijkt me toch het beste te zijn om te gaan voor een spiegelreflexcamera en niet een systeemcamera.
                    Dit omdat ik er ook nog lenzen wil bijhebben en dan is het voor mijn budget niet meer haalbaar. De systeemcamera's hebben ook maar beperkte mogelijkheden voor het verwisselen van lenzen las ik?
                    Een beetje jammer als ik lees dat ze op sommige vlakken beter zijn, maar helaas.. Ook tweedehands zijn ze nog maar zeer beperkt aanwezig, anders zou ik die piste hebben overwogen.
                    Dat zeggen ze, maar dat is niet helemaal waar.
                    Ja, Sony heeft een minder ruim lenzenkeuze dan Canon. Sony zal er rond de 60 hebben en Canon rond de 200.
                    Maar dan denk ik; waarom moet je de keuze hebben uit 200 lenzen als je er waarschijnlijk uiteindelijk 3 gaat gebruiken?
                    Daarbij zijn bijna alle lenzen van Sony Zeiss-Sony of gewoon Zeiss lenzen. Persoonlijk vind ik dat je geen beter glas kan krijgen dan Zeiss. Maar dit is uiteraard meningsgebonden.
                    De lenzen van Sony zijn omwille van dat wel iets duurder ja.
                    Maar Sony is als je met adapter gaat werken het meest uitgebreide qua lenzen. Alleen al vanwege het feit dat met de nieuwe Sony's je alles laten doen met oudere lenzen die niet gestabiliseerd zijn omdat de camera zelf stabilisatie heeft.

                    Er zullen inderdaad minder tweedehands zijn. De Sony full-frame systeem, die befaamde A7 serie waar we het constant over hebben, zijn amper 2 jaar oud. De nieuwe camera's in die reeks zelfs pas een paar maanden.

                    Kitlens is goed voor als je geen budget hebt. Ik zelf heb nu een tijd met de kitlens van Sony gewerkt.
                    Zijn zeker niet de beste lenzen, but they get the job done.

                    Persoonlijk zou ik dan voor de Canon gaan.
                    En dan een 17-70 sigma erbij. Heb daar zelf jaren van genoten van die lens
                    Sony A7II - Zeiss Batis 85mm f/1.8

                    Comment


                    • #25
                      Re: Gezocht: spiegelreflex voor verschillende soorten landschapsfoto's

                      Oorspronkelijk geplaatst door Gunthy Bekijk bericht
                      Als we dan binnen het budget blijven en toch voor een DSLR gaan;

                      - Canon D700 met lens Canon ef-s10-18 en een standaard kitelens (in hoeverre zijn die standaardlenzen eigenlijk nuttig?)
                      - filters van Cokin (welk setje?)
                      - statief heb ik reeds

                      OF

                      - Nikon D5300 maar dan hebben we het probleem van betaalbare lenzen..?
                      - Eventuele filters?
                      De meeste kitlenzen zijn tegenwoordig zeer degelijk.
                      Bij Canon mag je uitstekende beeldkwaliteit verwachten van de 10-18, de 18-55 STM en de 18-135 STM.
                      Bij Nikon is de 18-140 zeer goed, maar voor een ultrawide moet je bijvoorbeeld naar Sigma kijken (10-20, ...)

                      Van Cokin filters en alternatieve merken heb ik weinig kaas gegeten.
                      Ik weet alleen dat je met goedkope varianten moet opletten voor kleurzweem, en wellicht ook verlies van scherpte/detail. Goeie filters kosten ook wat.
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment


                      • #26
                        Re: Gezocht: spiegelreflex voor verschillende soorten landschapsfoto's

                        Kijk eens naar die andere topic hier, d7100 + 18-105, koop er nog een uwa bij en je hebt zeer veel voor een studentenbudget

                        Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                        portfolio en workshops:
                        https://www.bennybulke.com/

                        Comment


                        • #27
                          Re: Gezocht: spiegelreflex voor verschillende soorten landschapsfoto's

                          Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                          Kijk eens naar die andere topic hier, d7100 + 18-105, koop er nog een uwa bij en je hebt zeer veel voor een studentenbudget
                          En ook die lens is goed
                          Pieter
                          --
                          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                          Comment


                          • #28
                            Re: Gezocht: spiegelreflex voor verschillende soorten landschapsfoto's

                            De actie van Fnac (D7100) is helaas weer afgelopen. Ik hou het wel in de gaten.

                            Langs tweedehands kanalen zie ik ook het model Canon 60D passeren voor keurige prijzen. Ook de moeite om te overwegen?
                            Of zijn de verschillen te klein tegenover die Canon 700D? De Canon xxD modellen worden wel als professioneler beschouwd, maar ik zie maar weinig kenmerken die beter scoren.

                            Ik overweeg ook zeker om een battery-pack/grip bij aan te schaffen. Toch de moeite denk ik?


                            Vriendelijke groet,

                            Gunther
                            Bouwjaar 1993. Canon 70D - Tokina 11-16- Canon 17-55 - ... + Canon powershot SX60

                            Comment


                            • #29
                              Re: Gezocht: spiegelreflex voor verschillende soorten landschapsfoto's

                              Oorspronkelijk geplaatst door Gunthy Bekijk bericht
                              Langs tweedehands kanalen zie ik ook het model Canon 60D passeren voor keurige prijzen. Ook de moeite om te overwegen?
                              Of zijn de verschillen te klein tegenover die Canon 700D? De Canon xxD modellen worden wel als professioneler beschouwd, maar ik zie maar weinig kenmerken die beter scoren.

                              Ik overweeg ook zeker om een battery-pack/grip bij aan te schaffen. Toch de moeite denk ik?
                              Van battery grips ben ik geen liefhebber meer. Het is een nuttig tegengewicht als je zwaardere lenzen gebruikt, maar voor de extra stroom hoef je het meestal niet te doen. De huidige generatie SLRs kan in principe lang genoeg voort op 1 batterij en het is ook geen ramp om tijdens het fotograferen een batterij te wisselen. Ik vind het vaak extra gewicht en omvang met weinig functionele waarde, maar misschien is dat persoonlijk.

                              Ik ga geen kwaad woord zeggen over de 60D, maar ik vind de 700D, ondanks de lagere positie op de Canon ladder, eigenlijk een beter toestel. Je kan die bijvoorbeeld in een kit met de uitstekende 18-135 STM krijgen. Je kan je dan wel afvragen of die 18mm geen beperking is voor groothoekfoto's. Eventueel kan je aanvullen met een 10-18, maar je zou ook een 15-85 als allround-lens kunnen overwegen. Ik heb die tot een paar dagen geleden met veel plezier gebruikt, en die 15mm - equivalent met 24mm op full frame - volstond voor mij om de behoefte aan een extra groothoek te elimineren. Nieuw is dat een dure lens, maar tweedehands is dat niet onoverkomelijk. Ze is optisch ook een stuk beter dan alle kitlenzen; vervorming bij 15-18mm is zeker aanwezig maar niet buitensporig voor een zoom bij deze brandpunten.
                              Pieter
                              --
                              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                              Comment

                              Working...
                              X