Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke camera is voor mij het meest geschikt?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welke camera is voor mij het meest geschikt?

Ik ben begonnen op 6Mpix - de stap naar 12Mpix was betekenisvol - dan naar 16Mpix met nog iets meer ISO-reserve - dat was leuk en nog ergens zinvol, vooral qua high-iso (SLT met 10 frames/s) even naar 20mpix (4mpix meer, tja merk je dat?) - en dan de stap naar 24mpix. Leuk, maar 'k heb 't eigenlijk niet nodig op aps-c. 24Mpix op full frame is wel zinvol (maar om telenmale nieuwe speeltjes te kopen - tja - nee, die ouwe doet 't nog goed genoeg - alleen maakt ie lawaai - dat doet de a6000 veel minder).
    Voor wie de lens niet lang genoeg kan - is cropping nodig - voor hen tellen die mpix wellicht wel.

Het tv-argument: Wel - ik kijk zelf bijna geen TV meer, dus daar is PAL idd. goed genoeg (ik heb geen kabel, gezien dat beperkt gebruik van dat kijkding - da's een bewuste keuze, u kon dat niet weten, natuurlijk - ik ben koppig en eigenwijs, tegendraads ook wel wat).

De TV is, nu u 't aanhaalt een goed voorbeeld van 't zelfde fenomeen- de stap van Pal -> HD 1920x1280/25p is significant - naar 4K is al een stuk minder qua gevoelsmatige vooruitgang en 8K da's fijn, maar ik vraag me af of ik dat met m'n slechterwordende blik nog kan waarnemen dat verschil. 3D-tv - dat is toch geflopt?

Om maar aan te geven dat de evolutie er is - maar dat het niet gezond is om elke nieuw speeltje in huis te willen halen (als hobby-ist). Het is verleidelijk - maar maak van uw hart een steen - ga vooruit als je meent dat de vooruitgang loont. Ik voel nu op dit ogenblik eigenlijk weinig tot geen beperkingen op sensorvlak (er zijn andere beperkingen die wel meespelen om naar nieuwe speeltjes te willen gaan).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
      ...en dan de stap naar 24mpix. Leuk, maar 'k heb 't eigenlijk niet nodig op aps-c. 24Mpix op full frame is wel zinvol ....
      IMHO een behoorlijk curieuze redenering .. In termen van oplossend vermogen, ttz oa de rendering van detail, is een FF met 24 Mpx strikt genomen 1,5 slechter af dan een APS-C met 24Mpx. technisch cosmetische details buiten beschouwing gelaten .. (bvb glas met zelfde oplossend vermogen op beide toestellen, performantie van individuele sensels op de sensor ...)
      Waarom dat dus op FF wel zinvol zou zijn en niet op APS-C is mij dus een kompleet raadsel ...
      FWIW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
        Huisdieren zijn per definitie onvoorspelbaar voor de lens.
        Per definitie onvoorspelbaar? Welke definitie? Mijn schilpad gaat gewoon steady zijn trage gang en een kennis heeft een slang en het onvoorspelbare daarbij is: wanneer komt zijn enige beweging vandaag. En beide zijn nog in volle aktie.

Één bal, één hond en één werpbeweging en daar is ook niets onvoorspelbaars aan->de hond gaat erachteraan.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
          Valt ook op dat heel wat fuji gebruikers terug over stappen naar DSLR, men heeft het gekocht voor de zogenaamde goede bediening, de vintage look, kleurkes etc, maar als je het toestel voor wat meer wilt gaan gebruiken dan still-levens schiet het toch vaak tekort, zowel wat bediening, mogelijkheden en snelheid betreft. En het ergste is dat men dit dan gaat veralgemenen en doortrekken naar de producten van andere producenten.
          Ik ben nochtans nog nooit zo tevreden geweest van een camera als van mijn Fuji, die mijn Sony a6000 vervangen heeft waar ik zeer teleurgesteld over was, zowel voor wat betreft bediening als voor wat betreft beeldkwaliteit. Bovendien spreekt het lenzenaanbod bij Fuji mij veel meer aan.
          Terugkeren naar een DSLR is voor mij geen thema, want ik heb m'n Nikon nooit weggedaan en dat was ook nooit mijn plan. Deze terugkeer is trouwens geen Fuji fenomeen, ik ken veel gebruikers van andere systeeemcamera's die op een zeker moment terug zijn gaan verlangen naar hun DSLR. Rationele of nostalgische redenen, wie zal het zeggen?
          Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
          Fujifilm X100V - Sony RX100M3

Comment

Working...
          X